Jag gillar bostadsrätter men anser även att det är ett stort misstag att ombilda allt för stor del av de hyresrätter som finns i ett område. Hyresrätter har en väldigt viktig funktion att fylla.
Som ett typexempel kan nämnas Vaxholm där den massiva ombildningen numera innebär att kommunen fått oerhört svårt att rekrytera personal till offentlig sektor eftersom de personer som jobbar inom denna sektor knappast har råd med en bostadsrätt och det inte längre finns några hyresrätter att få tag på. Därav förstår jag problematiken för vem vill pendla ut till Vaxholm?! Hur många områden har väl utbyggda kommunikationer dit?
Hmmm... Hyreslägenheter ägda av kommunen var det enda som fanns, där en skälig hyra togs ut, som differentierades lite beroende på läge, där en lagom stor renovering var femte år ingår enligt "lag" och där större får/ska göras var tionde år?
Boende måste ju alla ha, och kommunen skulle inte tjäna pengar på det, för den ska ju arbeta för alla kommuninnevånares bästa.
Summa sumarum: Hyfsat fina lägenheter till alla, till ett rimligt pris, så att folk kan konsumera andra saker än boende. Enkelt att flytta så rörligheten ökar.
Sedan vaknade jag upp ur min röda dröm.
Tack för svaren, men kanske dags att återgå till topicen.

Last edited: