FAKKING Hyresnämnden

Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag gillar bostadsrätter men anser även att det är ett stort misstag att ombilda allt för stor del av de hyresrätter som finns i ett område. Hyresrätter har en väldigt viktig funktion att fylla.

Som ett typexempel kan nämnas Vaxholm där den massiva ombildningen numera innebär att kommunen fått oerhört svårt att rekrytera personal till offentlig sektor eftersom de personer som jobbar inom denna sektor knappast har råd med en bostadsrätt och det inte längre finns några hyresrätter att få tag på. Därav förstår jag problematiken för vem vill pendla ut till Vaxholm?! Hur många områden har väl utbyggda kommunikationer dit?

Hmmm... Hyreslägenheter ägda av kommunen var det enda som fanns, där en skälig hyra togs ut, som differentierades lite beroende på läge, där en lagom stor renovering var femte år ingår enligt "lag" och där större får/ska göras var tionde år?

Boende måste ju alla ha, och kommunen skulle inte tjäna pengar på det, för den ska ju arbeta för alla kommuninnevånares bästa.

Summa sumarum: Hyfsat fina lägenheter till alla, till ett rimligt pris, så att folk kan konsumera andra saker än boende. Enkelt att flytta så rörligheten ökar.

Sedan vaknade jag upp ur min röda dröm. :D

Tack för svaren, men kanske dags att återgå till topicen. :tummenupp
 
Last edited:

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Jordabalken, tillsammans med Konsumentköplagen m.m. är tvingande lagar och kan inte avtalas bort.
Dessa tvingande lagar är till för att skydda den svagare parten som kan lida mest skada.
Det kan vara bra att kunna dessa, ex när snorkiga expediter ska sälja på dig en försäkring eftersom "garantin gäller bara 1 år".
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
trist, men man "får" tyvärr inte ta ut räntekostnader på hyresgästen.
mitt ex. är i samma sits fast dock som hyresgäst. hon hade tecknat ett avtal på hyran som vid efterforskning visade sig vara 2500:-lägre än uppgivet. hon ska därför försöka kräva tillbaka mellanskillnaden -ev. förslitning på möblemanget
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Men ta betalt ut för räntekostnader som man ändå yrkar avdrag för i deklarationen, hur tänker man då?
Att någon annan ska betala era privata levnadskostnader?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Men det finns en moralisk aspekt också, enligt gammeldags ideal skall man inte skaka hand på en uppgörelse som man inte är beredd att stå för.

Det där gillar jag i och för sig, moral och lagstiftning skall gå hand i hand så vi kan få bort omoralen.
Å andra sidan är lagen skriven för att den i beroendeställning, som lagstiftaren tydlig anser att hyresgästen är, skall skyddas. Så, en överenskommelse med någon i nöd är inte särskilt moralisk heller om den syftar till att ta ut ett för högt pris på varan.
Å tredje sidan är marknadsekonomi lösningen på alla världens problem så hyresgästen borde hålla snattran.
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Varför blir folk så jäkla upprörda över att de får betala tillbaka det de inte hade rätt till????
Förresten hade ni tillstånd från föreningen till att hyra ut??? I så fall kanske ni blev duktigt informerade om vad som gäller???? Har läst hela tråden och vet att ni var typ medvetna om att ni inte fick t ut för mycket osv men att ni ansåg det vara skäligt...

Har en polare som hyrde in sig på övervåningen i en villa i Uppsala... Deras hyra var sjukt oskälig... De betalade hela tiden medans de planerade att få tillabak det sen... De fick rätt...
De hade inget annat val än att hyra av dem då det inte fanns nån annanstans att bo de skulle plugga...

Dock utan att folk ska hugga huvudet av mig... Jag anser att det är sjukt att man inte ska kunna ta betalt för i alla fall halva räntekostnaden då det ändå kostar dig att ha köpt lägenheten osv... Absolut itne amorteringar eller hela räntan dock då du senare får tillbaka pengar för det när du deklarerar som Izah redan skrivit...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Med facit i hand skulle jag gjort såhär:

1. Hyrt ut lyan för 1.-/månad.
2. Separat avtalat om att hyresgästen av mig köper tex en unik burk med vita bönor varje månad, a 9499.-

Vips så är hyran på en rimlig nivå!

Varför blir folk så jäkla upprörda över att de får betala tillbaka det de inte hade rätt till????
Förresten hade ni tillstånd från föreningen till att hyra ut??? I så fall kanske ni blev duktigt informerade om vad som gäller???? Har läst hela tråden och vet att ni var typ medvetna om att ni inte fick t ut för mycket osv men att ni ansåg det vara skäligt...

Dock utan att folk ska hugga huvudet av mig... Jag anser att det är sjukt att man inte ska kunna ta betalt för i alla fall halva räntekostnaden då det ändå kostar dig att ha köpt lägenheten osv... Absolut itne amorteringar eller hela räntan dock då du senare får tillbaka pengar för det när du deklarerar som Izah redan skrivit...

Lugna ner dig nu va. Självklart hade vi tillstånd från föreningen. Varför skall folk hyra det de inte har råd med? Sossefasoner. Har man inga pengar ska man heller inte bo centralt. Punkt.

Såhär i efterhand borde hyran varit ÄNNU högre, efter som vi kommer få betala skatt på intäkterna. Men men. Det drabbar ingen fattig som sagt.

Packets nuvarande hyresvärdar är för övrigt informerade, så snart står snorungarna på gatan igen :D :banana
 
Last edited:

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Lugna ner dig nu va. Självklart hade vi tillstånd från föreningen. Varför skall folk hyra det de inte har råd med? Sossefasoner. Har man inga pengar ska man heller inte bo centralt. Punkt.

Såhär i efterhand borde hyran varit ÄNNU högre, efter som vi kommer få betala skatt på intäkterna. Men men. Det drabbar ingen fattig som sagt.

Packets nuvarande hyresvärdar är för övrigt informerade, så snart står snorungarna på gatan igen :D :banana

Bra där... :D
så jäkla många som hyr ut i andra hand utan att ha tillstånd att göra det osv... Men men...

Så klart att man inte ska hyra nått man inte har råd med... Tydligen hade de ju råd då det pröjsade under hyrestiden???
Finns det hyreslägenheter i närområdet där??? Det är efter den hyran som skälig hyra väljs... Inte efter en sunklägenhet aplångt från stan... Gissar dock på att den hyran inte ligger riktigt i närheten av den hyran tjejen tog ut... :/
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Sossefasoner. Har man inga pengar ska man heller inte bo centralt. Punkt.

Men här rör du ju ihop erat eget ärende, som för övrigt på ett intressant sätt genom tråden utvecklats från att vara din sambos ärende till att nu vara ditt men nåväl ;), med lagstiftning och regelverk.
Enligt lagstiftning har ni gjort fel och det kommer ni få sota för. Förmodligen visste ni inte att ni gjorde fel men det kan man ju inte som brottsling skylla på i efterhand utan det är att snällt acceptera sin dom för sitt kriminella beteende, för din sambo likväl som för andra kriminella.

Att ni sedan inte gillar lagstiftningen, vilket jag heller inte gör, så gör det ju er inte mindre skyldiga.

Om jag skattefuskar till mig någon stor eller liten summa så kan jag ju inte med trovärdighet sitta och klaga på lagstiftningen i efterhand. Man vet vad man gör och man låter bli eller accepterar sitt öde eller man tar reda på vad som gäller.

Jag är ganska säker på att du egentligen begriper det här men i stundens hetta tänker inte Herrn klart.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Men här rör du ju ihop erat eget ärende, som för övrigt på ett intressant sätt genom tråden utvecklats från att vara din sambos ärende till att nu vara ditt men nåväl ;), med lagstiftning och regelverk.

<massa text>

Jag är ganska säker på att du egentligen begriper det här men i stundens hetta tänker inte Herrn klart.


Ja jävlar, jag är KRIMINELL! Ganska outlaw när jag tänker efter.
Känns tufft. Bara jycken och tattoon som saknas:yoparty
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja jävlar, jag är KRIMINELL! Ganska outlaw när jag tänker efter.
Känns tufft. Bara jycken och tattoon som saknas:yoparty

Nej just det, kriminella är bara de som gör brott jag inte begår.
Eller sådana som lever på sin brottslighet, förlåt det sista var lite väl (o)passande. :hihi

Brott är brott och brott skall med lag och ordning stävjas. :yoparty
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har ju bara min kriminalitet lite som ett extraknäck, så dår är jag inte kriminell per definition alltså? Fan.

Jodå, du lever på brottslighet och är i högsta grad kriminell.
:)
Skillnad är om man är hobbybrottsling, t.ex. notorisk fortkörare - men om man har en stadig inkomst på grund av kriminalitet så är man jättekriminell tycker jag.

(Och Hyresnämnden)

Något som är mer underhållande än riktigt upprörda människor på forumet är de som är ännu argare men spelar oberörda. :)

Vilka skulle det kunna vara?!? :confused:
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top