Fakta polismotorcykel?

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
kjuze skrev:
Jag tackar å ödmjukast för det långa och uttömmande svaret. :D

Vad tycker du om körvanan hos aspiranterna/de som ännu inte har ryckarkursen då? Det har talats endel om att körvanan inte är vad den borde vara.

Det är en utveckling som inte bara gäller hos poliser, utan i samhället i stort att många yngre inte skaffar sig något körkort. Det är ju dock ett krav för att bli polis att man har ett sådant. En större andel poliser än förut har skaffat sig körkort av den anledningen att de ska kunna bli antagna till polisutbildningen. Körvana är något som en del följaktligen saknar och de har därmed sämre förutsättningar att kunna lösa de uppgifter som samhället förväntar sig att de ska kunna lösa. Det är ett problem.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
CHROLO skrev:
osv osv bla bla

Hur gammal är du? vilken körvana har du? kan vara intressant o veta ;)

sen tycker jag att du borde ge ut ett kodord som man kan säga om man åker fast av en mc snut, kanske är det du o man kan komma lindrigare undan :rofl :hihi

haha inse nattironin med en o annan bira innanför rocken :fyllisar

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Superbee skrev:
Hur gammal är du? vilken körvana har du? kan vara intressant o veta ;)

sen tycker jag att du borde ge ut ett kodord som man kan säga om man åker fast av en mc snut, kanske är det du o man kan komma lindrigare undan :rofl :hihi

haha inse nattironin med en o annan bira innanför rocken :fyllisar

Jag känner mig ibland jättegammal. Firar tjugoårigt körkortsinnhav i år faktiskt nu när jag tänker efter.
Kodordet är det ingen som har berättat för mig heller. :D

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
CHROLO skrev:
Jag känner mig ibland jättegammal. Firar tjugoårigt körkortsinnhav i år faktiskt nu när jag tänker efter.
Kodordet är det ingen som har berättat för mig heller. :D

Tsaaatan gammal guppe fyfaaan :D

Bara "lite" mer körvana än mig då... hur blir man egentligen MC schnojt? Är väl fan ett års ansökningstid till polishögskolan? sa dem till mig iallafall :gnissla

ok då säger ja att kodordet är Chrolo, så då får du fan släppa mig fri när du hör det hehe :D

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Superbee skrev:
Tsaaatan gammal guppe fyfaaan :D

Bara "lite" mer körvana än mig då... hur blir man egentligen MC schnojt? Är väl fan ett års ansökningstid till polishögskolan? sa dem till mig iallafall :gnissla

ok då säger ja att kodordet är Chrolo, så då får du fan släppa mig fri när du hör det hehe :D

Kolla in den här sidan. http://www.polisen.se/inter/nodeid=5980&pageversion=1.html

Ska fundera på saken. :D

kjuze

Guest
Superbee skrev:

Här har du allt du kan tänkas behöva om hur man kommer in på skolan:
http://www.communique.se/martin/index2.htm

Om du scrollar upp lite i tråden ser du tre tidigare länkar från mig som beskriver hur man blir MC-polis och vilka krav som ställs.

CHROLO: Hörde om en polisstation som målat om pelarna på vardera sida av garageinfarten, det dröjde inte länge innan alla polisbilarna också i viss mån bar den färgen. :) Så det är kanske inte bara "den nya generationen" som behöver öva. :tungan

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Yamaha REXA
Det senaste tillskottet av polishojjar jag har sett var BMW:s R 850R.
Dom har tränat flitigt med dom på PHS i Sörentorp hela hösten.
En ganska snygg hoj i mitt tycke. Kan ju bero på att de inte har slängt på kåpor osv... :tungan

/Dum

mc_4.jpg
mc_5.jpg

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
kjuze skrev:
Här har du allt du kan tänkas behöva om hur man kommer in på skolan:
http://www.communique.se/martin/index2.htm

Om du scrollar upp lite i tråden ser du tre tidigare länkar från mig som beskriver hur man blir MC-polis och vilka krav som ställs.

CHROLO: Hörde om en polisstation som målat om pelarna på vardera sida av garageinfarten, det dröjde inte länge innan alla polisbilarna också i viss mån bar den färgen. :) Så det är kanske inte bara "den nya generationen" som behöver öva. :tungan

Nä det är givetvis inte så att man inte behöver öva när man skaffat sig erfarenheter. Den typen av "kunskap" jag pratar om är definitivt färskvara. Den som säger att han kan allt ljuger.

kjuze

Guest
DumbassDriver skrev:
Den sidan är inte 100% aktuell längre då rekryteringen har gjorts om något.
Det är dock en bra sida att besöka och inte minst att ställa frågor i forumet
osv.

/Dum

Jo, det förändringar som gjorts gäller i vilken ordning man gör vissa av delmomenten, dock är de olika testerna fortfarande aktuella.

Förstår att du följt Sörenstorpsdebatten? ;)

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Yamaha REXA
kjuze skrev:
Jo, det förändringar som gjorts gäller i vilken ordning man gör vissa av delmomenten, dock är de olika testerna fortfarande aktuella.

Förstår att du följt Sörenstorpsdebatten? ;)

Jo det är sant. Tänkte bara man är medveten om det så man inte ställer in
sig tvådagars test och det är nåt annat osv... :)
Jaja nevermind.

Sörentorpsdebatten ja...vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Vissa är ju ruskigt negativa...andra positiva..jag är nog lite av varje.
Det är mkt som måste åtgärdas på skolan inte minst att alla 3 utbildningar
ska se likadana ut. Känns som som det är bra mkt svårar att klara
utbildningen på Sörentorp jämfört med de 2 övriga orterna.
Får se om det blir någon förändring innan man slutar skolan...
Är ju ett tag tills dess! :banana

Last edited:

kjuze

Guest
DumbassDriver skrev:
Jo det är sant. Tänkte bara man är medveten om det så man inte ställer in
sig tvådagars test och det är nåt annat osv... :)
Jaja nevermind.

Sörentorpsdebatten ja...vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Vissa är ju ruskigt negativa...andra positiva..jag är nog lite av varje.
Det är mkt som måste åtgärdas på skolan inte minst att alla 3 utbildningar
ska se likadana ut. Känns som som det är bra mkt svårar att klara
utbildningen på Sörentorp jämfört med de 2 övriga orterna.
Får se om det blir någon förändring innan man slutar skolan...
Är ju ett tag tills dess! :banana

Det blir ju iof tvådagarstest bara inte innehållande det man först kanske trodde. Du är testad enligt det förra systemet?

Mm, jag kommer nog satsa på Umeå och Växjö i första hand, mycket pga av att jag tycker dem är trevligare städer att bo i, inte lika brutalstora.

Känner endels om pluggar i Umeå och de säger att de får göra mycket fler praktiska övningar, har bl.a hört att dem är ute och kör målad bil på allmän väg och får köra hur fort de vill. De har också stoppat folk som kört som svin medans de har varit ute och övat. Detta under termin2, låter skoj. :)

Jag tror lite som du att man måste hitta någon slags gyllene medelväg, det är klart att man inte ska ta hur mycket skit som helst och att man ska ha en fungerande schemaläggning men att gräva ner sig i skiten och bara se det jobbiga funkar nog inte i längden heller.

Jag föll på mållinjen, gjorde slutintervjun, 500 platser skulle fördelas bland 700 testade. :huvet

Men jag är inte bitter, nänä :hihi

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Yamaha REXA
kjuze skrev:
Jag föll på mållinjen, gjorde slutintervjun, 500 platser skulle fördelas bland 700 testade. :huvet

Men jag är inte bitter, nänä :hihi

Rök oxå på sista. Första gången jag sökte fick jag göra allt. Men kom inte in. Skickade in papprena igen och vips.

Hurvida det är mer av nåt på nån annan skolan kan jag inte uttala mig om.
Men det låter konstigt att dom har stoppat bilar i termin 2 samt kört hur fort
dom vill. Ingen som går på skolan har polismans befogenheter. Det har man
först i 5:e terminen alltså aspiranttiden. Det fick vi inmatat senast
förra veckan...men men...som sagt utbildningarna verkar ju skilja sig åt! :hihi

kjuze

Guest
DumbassDriver skrev:
Rök oxå på sista. Första gången jag sökte fick jag göra allt. Men kom inte in. Skickade in papprena igen och vips.

Hurvida det är mer av nåt på nån annan skolan kan jag inte uttala mig om.
Men det låter konstigt att dom har stoppat bilar i termin 2 samt kört hur fort
dom vill. Ingen som går på skolan har polismans befogenheter. Det har man
först i 5:e terminen alltså aspiranttiden. Det fick vi inmatat senast
förra veckan...men men...som sagt utbildningarna verkar ju skilja sig åt! :hihi

Surt att ryka på sista. :4skrika men det är bara att försöka igen.

Mm, jag vart också förvånad när jag hörde det. Ang bilkörningen så hade de kört på vanliga vägar och fått instruktionen att de skulle köra såfort de vågade och hade kontroll.
Ang stoppning så var det så att de nästan vart påkörda av en annan bilist och då sa instruktören att de skulle stoppa honom.(var två elever och en riktigt polis, eleven körde)
Sen försökte personen i bilen smita så de fika gasa på men han stannade tillslut. De hade inget bötesblock med sig så det fick bli rapporteftergift.

Så kan det gå. :tummenupp

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Yamaha REXA
kjuze skrev:
Surt att ryka på sista. :4skrika men det är bara att försöka igen.

Så kan det gå. :tummenupp

Shit happens. Men det är ju mkt som spelar..ålder o meriter o fan o hans
syster.

Ja det ju lite mer troligt om en polislärare var med i bilen. Han är ju den enda
som har har befogenheter att göra nåt. Otur att blocket saknades...

kjuze

Guest
DumbassDriver skrev:
Shit happens. Men det är ju mkt som spelar..ålder o meriter o fan o hans
syster.

Ja det ju lite mer troligt om en polislärare var med i bilen. Han är ju den enda
som har har befogenheter att göra nåt. Otur att blocket saknades...

Visst det är mycket som spelar in. Men jag mfl har fått uppfattningen att när man väl kommit så långt som jag hade gjort så går de efter slutintervjun&psykologutvärderingen. Jag tror inte så ofta de kollar på betyg och meriter när de bestämer om man ska komma in eller ej. Hade man inte haft tillräckligt bra betyg osv hade man nog inte kommit till slutintervjun.

Jo, det är såklart att det var en riktig polis med. Men ändå lite speciellt att få verka i en skarp situation redan i termin2. Kunde ju gått illa och jag kan inte tänka mig att någon att instruktören hade tjänstevapen med sig.

Samma person fick agera polis under hans SAO, har inte händelseförloppet helt klart för mig men det var han + två poliser som åkte på ett bråk med ganska många inblandade. De inblandade frågade vem killen utan uniform var varav en av poliserna svarade "han är polis" och sen vart det tumult och han tvingades också delta iom att de inblandade trodde han var polis. Fick bla avvisa någon från platsen.

Och ja, jag vet att det inte är lagligt. ;)

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Yamaha REXA
kjuze skrev:
Samma person fick agera polis under hans SAO, har inte händelseförloppet helt klart för mig men det var han + två poliser som åkte på ett bråk med ganska många inblandade. De inblandade frågade vem killen utan uniform var varav en av poliserna svarade "han är polis" och sen vart det tumult och han tvingades också delta iom att de inblandade trodde han var polis. Fick bla avvisa någon från platsen.

Och ja, jag vet att det inte är lagligt. ;)

Oh la la!
Lvisfarligt är ordet! Kunde dom blivit åtalde för tjänstefel för och han utslängd
från skolan! Men det är farligt att leva oxå! :yoparty

kjuze

Guest
DumbassDriver skrev:
Oh la la!
Lvisfarligt är ordet! Kunde dom blivit åtalde för tjänstefel för och han utslängd
från skolan! Men det är farligt att leva oxå! :yoparty

Japp. Dock tror jag att de var trängda och att detta inte var direkt praxis när han åkte med dem. Ger väl lite mer respekt kanske om dem är tre poliser istället för två.

Förstår helt klart vad du menar att det är jäklig farligt, ingen försäkring för elever osv, men som sagt så var det nog ett engångstillfälle där det var nödvändigt.

Om du har lust kan du lägga till mig på msn eller icq så Swedie inte stryper oss...

oGGe

------
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
...
Jag tror dem hade reportage om Polis hojar i Mera motor denna vecka som går i repris idag 17.05 TV4 PLUS om någon vill se! :)

Nyheter
Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION