Faktiska kostnader vid husköp/boende?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
En lång historia kort: Jag har fått erbjudande om att köpa ett hus som passar oss ganska så bra FÖR STUNDEN då det måste totalrenoveras och priset kan bli väldigt bra och det är utan mäklare då det är släkt till släkten så att säga.

Men jag tänkte kolla med er som har koll på läget, jag är lägenhetsmänniska och har "noll koll". Ok, lite vet jag men vill veta mer.

Säg att vi köper huset för 1 000 000:-. Då ska man betala ränta och amortera och få göra skatteavdrag mm.
Om jag räknar på en ränta på 5% så kostar det mig då 60 000:- per år i bara ränta? Är detta exklusive skatteavdragen?

Sen ska man ju ha massa annat skit som tex sophämtning, elabonnemang *har jag ju i lägenhet också, men ändå* med mera.

Någon som kan ställa fram en kalkyl åt mig så jag vet vad jag har att vänta mig för kostnader?
Då eventuella planer på att studera finns inom en snar framtid så vill jag att vi ska ha råd att bo i huset på en heltidslön + studiebidrag. Nu drar jag in pengar på sidoinkomster men dessa är osäkra och kommer inte alltid när man behöver dem så jag vill endast räkna med pengar som finns på papper.
En normal månadsinkomst för en florist och sen ett studiebidrag, så i runda slängar 20 000:- netto :näsblod

Jag räknar med att kunna totalrenovera huset medan vi bor där (3 våningar, renoverar inte allt på en gång) och sen sälja det när vi hittar ett hus lite mer centralt samt mindre, så är priset rätt blir det nog köp. Alltid kul med projekt också...

Ni med medelinkomster som bor i hus, vad kostar det er samt är det skralt i kassan? Om jag får strunta i leksaker och sånt ett par år gör mig inget alls, det hade jag räknat med ändå.

Allt beror ju på, uppvärmningskostnader kan variera enormt.

Men jag bor i hus för dom pengarna på min lön, samt att jag har två-tre ungar boendes här varannan vecka, så nog BORDE det gå...

Här har du väl hur det skulle kunna se ut..

Bottenlån 1. 750 000 kr (ränta 1.55% amorteringsfritt )
Topplån 150 000 kr (schablonränta 3.65% amortering 15 år )
Summa lån 900 000 kr
Räntor Ränta Bottenlån 1. 969 kr/mån
Ränta Topplån 456 kr/mån
Summa räntekostnad (brutto) 1 425 kr/mån
Summa räntekostnad (netto) 997 kr/mån (efter skattereduktion 30%)
Utgifter Amortering 833 kr/mån
Kommunal fastighetsavgift 530 kr/mån
Driftskostnad 2 800 kr/mån
Tomträttsavgäld 0 kr/mån (efter skattereduktion 30%)
Summa månadskostnad 5 161 kr/mån

Sant, jag kanske ska lägga till lite mer fakta om huset även om jag vill se lite olika kostnader.
Det är fjärrvärme i kåken, smidigt men dyrt. Köper vi kåken installerar jag en luftvärmepump omgående och använder fjärrvärmen till vatten samt kompletteringsvärme, det bör jag kunna spara några kronor per år på.
Med totalrenovering av huset så menar jag egentligen total INRE renovering då fasad, fönster samt grund är gjort de senaste 15 åren så det är inget jag behöver röra.
Men alla stammar kommer jag byta, all el, slå ut merparten av väggarna samt bygga helt nya badrum och ett nytt kök. Bör ta ca 2 år med mina andra projekt också, hoppas jag åtminstone men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden.

Nu vet jag ju inte vad du har i lön Guw, men jag tycker också att det borde gå utan problem.
I dagsläget har vi ett servicekonto där vi sätter in 13 000:- varje månad men jag räknar med att kanske hamna på 15 000:- där, då ska det täcka boende, mat, försäkringar.
Sen ett sparkonto där man sätter in några tusenlappar för att ha till oförutsedda utgifter.
Och så åker man utomlands/köper leksaker för alla svarta pengar :crash

Sen finns det ju alltid föräldrar om det skulle krisa sig men jag har aldrig behövt låna pengar av dem någon gång hittills och det vill jag fortsätta med...

VA-4-500/mån om du inte har eget,har du eget en 1500/år i brunnstömmning+en mindre summa för att få upp vattnet.

Har själv 1700/mån i el,varmvattnet är en stor del i den kostnaden.
Förs. 6´året.
Sophämtning ungefär en 100/mån.

Uppvärmingen är den enskilt största kostnaden,eldar ved och har ett månadssnitt 1800,det dubbla om jag kör el istället.

Sen är det bara att plussa på resten av skiten man har som tv,internet,tele och annat livsnödvändigt,bli ledsen när man ser pengarna gå iväg från kontot,rycka på axlarna och fortsätta en månad till på jobbet.

Just ja,en 5000ing/år i fastighetsavg. eller vad det heter nu
oxå,glömde det.
Henrik

Last edited:
Här har du väl hur det skulle kunna se ut..

:tummenupp Jag tänkte räkna med en ränta på 6% och allt under detta amorterar jag på och sticker räntan upp till 6% så får jag skippa amortering alternativt amortera mer. Men jag räknar med en maxränta på 6%, historien har ju visat att det är där vi hamnar och jag hoppas det fortsätter så, med enstaka toppar då såklart.
Och förhoppningsvis kan jag deala till ett lågt topplån och betala den delen kontant, där bör vi spara en hel del?

Sen är det bara att plussa på resten av skiten man har som tv,internet,tele och annat livsnödvändigt,bli ledsen när man ser pengarna gå iväg från kontot,rycka på axlarna och fortsätta en månad till på jobbet.

Ja, få utgifter har ju visat sig vara den billiga modellen :)
Tv= engångssumma för piratbox 3000:-, sen 600:-/år för alla kanaler som går att få via parabol.
Ingen telefon.
Internet= 400:-/mån max.
Katterna= 1000:-/månad
Bilar= 1500:-/månad med försäkring och skatt och eventuella reparationer

Sen är det nog inget mer vad jag kan komma på :va

Last edited:
:tummenupp Jag tänkte räkna med en ränta på 6% och allt under detta amorterar jag på och sticker räntan upp till 6% så får jag skippa amortering alternativt amortera mer. Men jag räknar med en maxränta på 6%, historien har ju visat att det är där vi hamnar och jag hoppas det fortsätter så, med enstaka toppar då såklart.
Och förhoppningsvis kan jag deala till ett lågt topplån och betala den delen kontant, där bör vi spara en hel del?

Skulle räntan ligga på 6 procent kan du pluss på ca 3000kr på dessa 5161. Alltså ca 8161kr i månaden.

3000kr för tv/katter osv.
3000kr för mat.

Totalt ca 14500kr i månaden..

Varför amortera så mycket, du ska leva också, inte bara betala av lånet..

räkna på att renoveringen kostar det ni tror x3 och tar det ni tror x3 i tid :D

Med tanke på att jag jobbar med att bygga så brukar det inte gå så åt helvete fel när jag räknar jobb :D
Men tidsoptimist är man ju kanske ibland åt sig själv...

Skulle räntan ligga på 6 procent kan du pluss på ca 3000kr på dessa 5161. Alltså ca 8161kr i månaden.

3000kr för tv/katter osv.
3000kr för mat.

Totalt ca 14500kr i månaden..

Varför amortera så mycket, du ska leva också, inte bara betala av lånet..

Sant, men det är mer att jag vill vänja mig vid stora utgifter för att inte få en chock när de väl kommer.
Iofs så är det kanske ett smartare drag att starta en aktiedepå som grundar sig på index och sätta in pengarna jag tänkte amortera där istället :va
14500:-/månad är bara en tusing mer än nu ungefär och då har vi mycket pengar kvar till oss själva så det låter bra.

Last edited:
Med tanke på att jag jobbar med att bygga så brukar det inte gå så åt helvete fel när jag räknar jobb :D
Men tidsoptimist är man ju kanske ibland åt sig själv...

Sant, men det är mer att jag vill vänja mig vid stora utgifter för att inte få en chock när de väl kommer.
Iofs så är det kanske ett smartare drag att starta en aktiedepå som grundar sig på index och sätta in pengarna jag tänkte amortera där istället :va
14500:-/månad är bara en tusing mer än nu ungefär och då har vi mycket pengar kvar till oss själva så det låter bra.

Sen tillkommer ju pantbrev och lite annan skit, men det kan du ju få hjälp av banken med. Gå till banken och be dom räkna ut er budget och ta fram en kalkyl åt er.
Sen skulle jag göra som du säger, amortera det du känner för 1000-3000kr i månaden, inte mer. Resten sätter du in på ett "sparkonto" höjs räntan kanske ni klarar er ändå utan problem, då har ni ett fint semester konto där istället..

De flesta banker har sidor där du kan gå in och räkna kalkyler och med olika räntor. Jag har huslån på ca 1 210 000 plus studielån och ett lån på bil/hoj. mina räntor ligger på 5.32 ((3/4) o resten rörligt på 1,55 o hoj/bil 3,75.
Driftkostnad är ca 2000 i månad, med el, vatten, sophämtning och uppvärmning. Jag bor själv så driftkostnaden bör vara lite dyrare för er!

För mig kostar kostar det ca 16-17000 i månaden med allt men så tillkommer det 1500 i sparande plus 500 i pensionssparande, mat kläder o nöjen.

Nu tar jag dock ingen skattejämkning för jag tycker det e gott o få lite extra pengar att leva för under sommaren:)

Glöm inte att du måste räkna ränta på den del du pytsar in kontant.
Du förlorar ju ränta på pengar som du placerat annars.
armrtera inte till döds iheller.
Det måste få kosta lite att bo så man har deg över till:tuttar:musik:cpparty:hjälm:cool::öl:zpy:hojcbr

Glöm inte att få det besiktigat. :gnissla kostnader i renoveringshus kan bli enorma + att man ska ta sig tid för det också. Se till att ha en bra buffert.

Se över hemförsäkringen så den är anpassad för huset.

Besiktning är överflödig i detta fallet, jag vet vad som är gjort och har mögelnäsa, det bör räcka långt :)

För mig kostar kostar det ca 16-17000 i månaden med allt men så tillkommer det 1500 i sparande plus 500 i pensionssparande, mat kläder o nöjen.

Fyfan, det är starkt jobbat att ha såna utgifter helt solo :brinnerup
På pappret har jag inte ens i närheten av så bra nettolön som du måste ha, outbildad som man är :gnissla Och banken bryr sig bara om vad som finns på papper sa han jag talade med, svartjobb hade de svårt att räkna med i kalkylen :mad:

Glöm inte att du måste räkna ränta på den del du pytsar in kontant.
Du förlorar ju ränta på pengar som du placerat annars.

Sant, bra tänkt där. Får jämföra litegrann helt enkelt, det lär ju löna sig att köpa H&M-aktier för allt och skippa amortering på bottenlånet och sen pynta av tidigare än beräknat :tummenupp

Last edited:
Besiktning är överflödig i detta fallet, jag vet vad som är gjort och har mögelnäsa, det bör räcka långt :)

Tycker inte du ska snika på besiktningen när du ska punga ut en mille.
Banken kan vilja ha en värdering/besiktning om huset ska stå som säkerhet på den lånade miljonen.

Ja, få utgifter har ju visat sig vara den billiga modellen :)
Tv= engångssumma för piratbox 3000:-, sen 600:-/år för alla kanaler som går att få via parabol.
Ingen telefon.
Internet= 400:-/mån max.
Katterna= 1000:-/månad
Bilar= 1500:-/månad med försäkring och skatt och eventuella reparationer

Sen är det nog inget mer vad jag kan komma på :va

Här kan du ju spara lite pengar om du vill ha telia. Så får du ju internet tv och telefon för 300kr i månaden.

Renovering kostar mer än man tror. Många små utgifter blir väldigt mycket i slutänden och att t.ex. försöka helrenovera en stor kåk invändigt på bara ett par-tre år, gräver groteska hål i plånboken. Det finns en viss risk att man kör slut på sig själv om man dessutom ska försöka ha ett liv vid sidan av jobb och renovering. Du har väl kotte på gång också eller minns jag fel? Då brukar allt ta ännu längre tid - glöm det där med vinkelslip, hamra, slipa o.d. när lillen/lillan ska sova eller tja, kanske i vaket tillstånd med.

Räkna ut hur mycket pengar som du har kvar i månaden efter alla vanliga utgifter och så ser du ju vad byggmaterial m.m. får kosta om du ska betala allt kontant. Kanske läge att belåna huset så att det finns över några hundra tusen till att börja med.

Renovering kostar mer än man tror. Många små utgifter blir väldigt mycket i slutänden och att t.ex. försöka helrenovera en stor kåk invändigt på bara ett par-tre år, gräver groteska hål i plånboken. Det finns en viss risk att man kör slut på sig själv om man dessutom ska försöka ha ett liv vid sidan av jobb och renovering. Du har väl kotte på gång också eller minns jag fel? Då brukar allt ta ännu längre tid - glöm det där med vinkelslip, hamra, slipa o.d. när lillen/lillan ska sova eller tja, kanske i vaket tillstånd med.

Räkna ut hur mycket pengar som du har kvar i månaden efter alla vanliga utgifter och så ser du ju vad byggmaterial m.m. får kosta om du ska betala allt kontant. Kanske läge att belåna huset så att det finns över några hundra tusen till att börja med.

Tanken är att lånet isåfall ska täcka en del material till renoveringen då jag tippar på att priset på huset hamnar runt 800-850k.

Jag vet att det brukar ta längre tid än beräknat men eftersom det är detta jag jobbar med allt som oftast så har jag lite hum om hur det fungerar.
Tidskalkyl som jag vet håller:
Badrum 12 kvm= 180 timmar (60 000:- materiel)
Toalett 3kvm= 30 timmar
Kök= 90 timmar (Nya stammar samt el som tar lite tid, resten går fort, 50 000:- materiel)
Ytskikt mellanvåning *Måla tak, tapetsera*= 60 timmar exklusive golv, 35 000:- materiel.
Övervåning= 250 timmar. Väggar ska rivas, ny ska upp samt nya golv, 25 000:- materiel.
Ca 200 000:- för renoveringen i ett första skede. En hel del betalar jag kontant vart efter jag får in pengar också.

Jag är positiv till det hela, men idag när jag var upp i nya lägenheten och ser hur jäkla fint det blir i den så är jag tveksam :va Antingen bor vi centralt i en 100kvm stor 3:a för 6000:-/månad och slipper allt vad jobb heter ELLER så bor vi i ett dubbelt så stort hus för lite mer pengar i månaden, men betalar till oss själva i det långa loppet och tjänar en hacka på det förhoppningsvis.
Problemet är ju tiden som sagt. Fritid är ju överskattat förvisso men jag har redan sprungit in i den berömda väggen en gång och det tog en månad innan jag kunde gå utanför dörren.

Nåja, möte med banken är bokat till måndag så vi får se vad de säger.

Edit/ När jag räknar timmar till mig själv så är det 10-12h långa arbetsdagar samt hela veckor så det bör ju gå undan om man inte tappar sugen mitt i allt :(

Med en besiktning kan man ju upptäcka saker som är på gång och i tid förhindra att eve skador blir värre, behöva prioritera om saker som ska renoveras etc.

Med tanke på att du dock jobbar med bygg så tror jag dock att du har koll på saker och ting men det är aldrig fel att vara förbered ;). Sedan är det väl bra att ha en besiktning på papper om något skulle hända.

Angående hur lång tid saker och ting är så vet jag av egen erfarenhet (bott med snickare) att man var jävligt trött på att renovera om man själv jobbade med bygg, sedan kommer det där klassiska "har man tid så har man inga pengar och har man pengar så har man ingen tid" men håller :tummenupp att det löser sig smidigt för dig, :tuttar och eran kommande bebis :)

Edit: Hoppas katterna pallar en renovering, våran dåvarande katt gömde sig under badkaret(!) i två dagar innan vi fann honom när vi tapetserade.

Edit 2: Innebär flytt till hus ökade resekostnader?

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...