Jag antar att det är denna du menar, och lägger en länk för enkelhetens skull;
http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_10868/cf_44/Rapport_Etapp1_Svemo_Organisationsutredning.PDF
s15 sammanfattar själva idén;
Verksamhetsidé
(dvs. vad organisationen kan och vill erbjuda, uppnå och vem de vill rikta sig till)
”Motorcykel- och snöskotersporten är underhållande och bjuder på starka upplevelser av spänning,
glädje och gemenskap med sportlig rättvisa, för både bredd och elit. Tillsammans vill vi aktivt leda utvecklingen av vår sport så att alla intresserade ska kunna utöva sporten
på ett säkert sätt”.
Jag förstår det som att 'på ett säkert sätt' nu då skall tolkas som att alla skall ha licens eller provapålicens. Då återstår ju ett vägval här;
- Tillse att de som kör med provapålicens har rejsmodifierade hojjar (kravet är väl rimligtvis försäkringsrelaterat), i dagsläget najjat, ingen skylt, inga lampor.
- Alternativt se det som den allmänhetens åkning det är, där vanliga mc-förare kommer med sin vanliga vägcykel för att köra på bana, för att utvecklas som förare eller bara kunna köra fortare än vad man får på allmän väg. Och med mindre träd och diken och inga vänstersvängande bilar.
Alternativ nummer ett kommer rimligtvis vara ett säkert sätt att se till att de bankörningarna blir kliniskt rena från vanliga motorcyklister. Alternativ finns, som fungerar och är okomplicerade.
Det är ju bara för svemo att välja. Men men, vad vet jag...
Min åsikt är att Svemo prova på licens alternativt klubb licens är det enda vettiga för klubbarna. Dom andra alternativen hamnar i en gråzon försäkringsmässigt. Det är dom alternativen som Svemo och smc har kritiserat vissa trackdayarrangörer för att använda.
Dom stora privata arr har idag fixat egna motsvarigheter till licensförsäkringen.
Last edited: