Falkenberg 20/4

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag antar att det är denna du menar, och lägger en länk för enkelhetens skull;

http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_10868/cf_44/Rapport_Etapp1_Svemo_Organisationsutredning.PDF

s15 sammanfattar själva idén;

Verksamhetsidé
(dvs. vad organisationen kan och vill erbjuda, uppnå och vem de vill rikta sig till)
”Motorcykel- och snöskotersporten är underhållande och bjuder på starka upplevelser av spänning,
glädje och gemenskap med sportlig rättvisa, för både bredd och elit. Tillsammans vill vi aktivt leda utvecklingen av vår sport så att alla intresserade ska kunna utöva sporten
på ett säkert sätt”.


Jag förstår det som att 'på ett säkert sätt' nu då skall tolkas som att alla skall ha licens eller provapålicens. Då återstår ju ett vägval här;

- Tillse att de som kör med provapålicens har rejsmodifierade hojjar (kravet är väl rimligtvis försäkringsrelaterat), i dagsläget najjat, ingen skylt, inga lampor.
- Alternativt se det som den allmänhetens åkning det är, där vanliga mc-förare kommer med sin vanliga vägcykel för att köra på bana, för att utvecklas som förare eller bara kunna köra fortare än vad man får på allmän väg. Och med mindre träd och diken och inga vänstersvängande bilar.

Alternativ nummer ett kommer rimligtvis vara ett säkert sätt att se till att de bankörningarna blir kliniskt rena från vanliga motorcyklister. Alternativ finns, som fungerar och är okomplicerade.

Det är ju bara för svemo att välja. Men men, vad vet jag...

Min åsikt är att Svemo prova på licens alternativt klubb licens är det enda vettiga för klubbarna. Dom andra alternativen hamnar i en gråzon försäkringsmässigt. Det är dom alternativen som Svemo och smc har kritiserat vissa trackdayarrangörer för att använda.
Dom stora privata arr har idag fixat egna motsvarigheter till licensförsäkringen.
 
Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Min åsikt är att Svemo prova på alternativt klubb licens är det enda vettiga för klubbarna. Dom andra alternativen hamnar i en gråzon försäkringsmässigt. Det är dom alternativen som Svemo och smc har kritiserat vissa trackdayarrangörer för att använda.
Dom stora privata arr har idag fixat egna motsvarigheter till licensförsäkringen.

Med den uppenbara skillnaden att deras egna motsvarigheter inte tvingar folk att bygga om sina gathojjar. Är det alltså utformningen av Svemos försäkring som säger att man exvis skall najja sina hojjar? Varför skall inte rejsreglemente tillämpas fullt ut, båt, ingen glykol etc.
Eller mer exakt, kan inte svemos provapålicens med försäkring gälla för vanliga gathojjar?

Edit; Naturligtvis med 'svemoskydd', dvs ingen vagnskada eller nåt sånt, kör man på bana och kraschar så kostar det.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Med den uppenbara skillnaden att deras egna motsvarigheter inte tvingar folk att bygga om sina gathojjar. Är det alltså utformningen av Svemos försäkring som säger att man exvis skall najja sina hojjar? Varför skall inte rejsreglemente tillämpas fullt ut, båt, ingen glykol etc.
Eller mer exakt, kan inte svemos provapålicens med försäkring gälla för vanliga gathojjar?

Edit; Naturligtvis med 'svemoskydd', dvs ingen vagnskada eller nåt sånt, kör man på bana och kraschar så kostar det.

Smc sport steg 6 kräver inte raceombyggd hoj. Det visar hur diffus och rörig dagens Svemo verksamhet är.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Smc sport steg 6 kräver inte raceombyggd hoj. Det visar hur diffus och rörig dagens Svemo verksamhet är.

Det har varit rörigt hos svemo rääääätt länge inte bara i nutid:fakta får inget riktigt grepp om dig, är du involverad i svemo eller i fmk? Du är väldigt diffus i dina inlägg och är selektiv med vilka du svarar, nästan som det finns en risk för att du avslöjar vem du är och vill undvika det:va
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top