Video Falkenberg - Första vurpan

Faaager

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Klädesholmen
Hoj
Gsx-r 600 -02
Tjena!
Gjorde min första vurpa här om veckorna på Falkenbergsbanan!


Vad gick fel?
Ja, vet inte riktigt.

Faktorer: ?!
Fjärde varvet, kalla däck?
Däcket var "nytt" längst ut på vänstersidan?
För långsamt?
För fort?

Polarn som filmar: Gsx-R750 -00
Jag: Gsx-R600 -01
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
finns ju bara 2 vänsterkurvor på falken, och bara en skarp vänster så däcken får nog inte så mycket temp på just vänstersidan på just den banan ;)
 

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
Ser ut som kamerahojen får en kast i kurvan innan den du lägger dig i? Han kanske bara blev spak när han såg din vurpa iofs..
 

Faaager

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Klädesholmen
Hoj
Gsx-r 600 -02
finns ju bara 2 vänsterkurvor på falken, och bara en skarp vänster så däcken får nog inte så mycket temp på just vänstersidan på just den banan ;)

Mycket möjligt!


Ser ut som ett framhjulssläpp. Låg du på avslag när du gick omkull?

Jag har för mig det, lite lulligt, fick mycket att tänka på precis just då!

Street_sm Japp! han blev lite spakis! Du skulle sätt filmen från han sresterande varv.. Det gick
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du gjorde kanske något utan att tänka på det, flyttade kroppen, släppte gasen eller liknande mitt i kurvan.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Ni kör för vida spår. Där kör inte dom snabba pojkarna så där ligger det ofta smuts.
Sedan får däcken ingen jättetemp på vänstersidan på Falkenberg, därav ska man inte köra på den sidan av däcket. kör man snabbt spår så har man hojen mer eller mindre upprätt och med massvis av gas där du ligger ner för fullt, dessutom ligger du långt ifrån idialspår!

Båda vänstersvängarna på falken (ur shikanen och vänstern efter backen) ska man ta med minimalt nerlägg. Tar knät i så lägger du ner på tok för mycket, ta lite höjd i kurvan innan och mer eller mindre tangera kurbsen i apex på svängen så du går rakt igenom kurvan. Se om du kan hitta en ombordfilm från någon som åker fort på falken så får du se ett helt annat spårval.

Dock så valde du den bästa kurvan att vurpa i, Jag har testat de flesta utom högfartaren och den vänstern är lite av en favorit. Billigt, nära sjukstugan, mjuk och fin sand. :banana:banana:banana

Lycka till!!
 

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Ort
Halmstad
Hoj
CRF250
Har också vurpar där en gång. Fast det var på utvarvet, kom inte ens två kurvor :rofl

Men gött ställe att vurpa på, går inte så snabbt där :crash
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Min första spontana tanke var varför din polare stannade när du gick omkull! Man bör väl slå av på takten och fortsätta in i depån då rödflaggen förmodligen redan var ute!
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Ni kör för vida spår. Där kör inte dom snabba pojkarna så där ligger det ofta smuts.
Sedan får däcken ingen jättetemp på vänstersidan på Falkenberg, därav ska man inte köra på den sidan av däcket. kör man snabbt spår så har man hojen mer eller mindre upprätt och med massvis av gas där du ligger ner för fullt, dessutom ligger du långt ifrån idialspår!

Båda vänstersvängarna på falken (ur shikanen och vänstern efter backen) ska man ta med minimalt nerlägg. Tar knät i så lägger du ner på tok för mycket, ta lite höjd i kurvan innan och mer eller mindre tangera kurbsen i apex på svängen så du går rakt igenom kurvan. Se om du kan hitta en ombordfilm från någon som åker fort på falken så får du se ett helt annat spårval.

Dock så valde du den bästa kurvan att vurpa i, Jag har testat de flesta utom högfartaren och den vänstern är lite av en favorit. Billigt, nära sjukstugan, mjuk och fin sand. :banana:banana:banana

Lycka till!!

Frågar bara utav ren nyfikenhet! Ska man inte alltid försöka ha hojen så upprätt som möjligt genom kurvorna?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Frågar bara utav ren nyfikenhet! Ska man inte alltid försöka ha hojen så upprätt som möjligt genom kurvorna?

Beror på hur du ser det, på hur kurvan ser ut och vilket spår man kör in, i och ut ur kurvan.

Generellt sett; har du en hoj med mycket effekt brukar man väl säga att du ska ha hojen med maximalt nedlägg så kort tid som möjligt eftersom du inte kan bromsa eller gasa med maximalt nedlägg och det går som långsammast då.

Har du däremot inte maximalt nedlägg någonstans i kurvan så kör du med stor sannolikhet långsammare än vad du hade kunnat göra.

Vad maximalt nedlägg är bestäms av dig, hojen, däcken och beläggningen.

Hänger du av hojen kan du hålla hojen med mindre nedläggningsvinkel och därmed köra snabbare än om du inte rör dig alls i sadeln.
 
Last edited:

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Luleå
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Min första spontana tanke var varför din polare stannade när du gick omkull! Man bör väl slå av på takten och fortsätta in i depån då rödflaggen förmodligen redan var ute!

Är det inte så, att personen direkt bakom stannar för att se till den som kör ikull och eventuellt hjälper till direkt om så behövs och personen bakom denne åker in i depån för att meddela? Eller det kanske är annorlunda när man använder flaggor?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Är det inte så, att personen direkt bakom stannar för att se till den som kör ikull och eventuellt hjälper till direkt om så behövs och personen bakom denne åker in i depån för att meddela? Eller det kanske är annorlunda när man använder flaggor?

Man bör nog slå av på takten, hålla till höger och köra in till depån (vid rödflagg) så har jag fattat det som ivf, man bör således inte stanna på banan då det kan komma folk efter som inte uppfattar allt som sker! Antar att det är därför flaggvakterna finns, för att varna de andra förarna! Ngn som vet mer mer exakt för gärna uttala sig:)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Är det inte så, att personen direkt bakom stannar för att se till den som kör ikull och eventuellt hjälper till direkt om så behövs och personen bakom denne åker in i depån för att meddela? Eller det kanske är annorlunda när man använder flaggor?

Har man flaggvakter och ambulans på plats stannar man ALDRIG på banan, oavsett vad som händer. Rödflaggas ett pass kör man lugnt och sansat in i depån när man kommit varvet runt och inga omkörningar är tillåtna, är det gulflagg kör man långsammare (men utan att tvärbromsa eller krypköra), med uppsikt och utan att köra om i det område som är gulflaggat, resten av banan är full fart som vanligt.

Jag har aldrig varit med om en bankörning där man får stanna på banan (förutom Nürburgrings nordslinga). Har man inga flaggvakter eller ambulans gäller kanske andra regler men frågan är om man verkligen ska köra bana utan flaggvakter och/eller ambulans, då måste man ju köra som att det kan ligga någon eller något på banan bakom varje skymt hörn eller kurva, inte speciellt roligt.

Men allt sånt där gås ju igenom på förarmötet innan körningen påbörjas.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Till TS; kände du inte om det släppte bak eller fram? Nästan omöjligt att se på filmen vart det släpper först men med tanke på hur hojen glider efteråt (bakhjulet ser ut att komma "runt") skulle jag gissa att bak släppte först. Det var inte så att du gick från helt avslag till påslag just där? Med så mycket nedlägg behövs det inte mycket för att det ska släppa och om däcken dessutom inte är riktigt varma går det väldigt, väldigt fort när det släpper så, du har ingen chans att rädda ett sådant släpp.

Var det tidigt på dagen och inte speciellt varmt i luften och asfalten kan det dröja många varv innan du får upp riktig temp i däcken, speciellt om det är så få kurvor åt det hållet. Du ska även se till att du har rätt lufttryck i däcken för banåkning, gattemperaturen är för hög, så att däcken kan komma upp i rätt temperatur snabbare.
 
Last edited:

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Frågar bara utav ren nyfikenhet! Ska man inte alltid försöka ha hojen så upprätt som möjligt genom kurvorna?

Det går ju att köra fortare desto mer upprät hojen är. Därav fördelen att hänga åt sidan på hojen.
Det jag menar på Falkenbergs två vänstersvängar är att man kan ha en annan ingång i kurvan för att få en rakare linje in och genom svängen. I chikanen så har man jättelåg fart så om man tar några meters höjd i första högern så tappar man lite tid denna vinner du med råge då du har hojen mer upprät och kan gå på mer gas tidigare, denna fart har du sedan med dig hela vägen fram till högfartshögern så har du 2 km högre hastighet ut ur chikanen så har du den farten med dig en stor del av banan sträckning.

Tar du lite mer höjd upp för backen så är det lite samma sak här. Du tappar lite men vinner direkt mycket samt att du inte riskerar att lägga ner för mycket på den sidan av däcket som på Falkenberg knappt används.

// O
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Man ska inte stanna på banan.

Rödflagg används nästan alltid på träning då åker man i depå.
På träning inför tävling, kval, eller tävling hade detta varit en gulflaggssituation då ska man slå av på tempot i den sektionen olyckan är (där gäller även omkörningsförbud) för att sedan köra fullt efter passerad grönflagga.
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Hur ofta kan man köra hoj på Falkenbergs motorbana? Bor bara några mil därifrån men har inte lyckats hitta info om tider och vilka som får köra...
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top