Fallskärm :(

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Var i väg och hoppade lite fallskärm nyss, hade hoppats på en liten kick, men det var ganska booring. :va

Frifallet var ungefär lika intressant som att köra rakt fram med hojen i 150 med öppet visir på världens bredaste raksträcka dvs ganska ointressant.

När skärmen drogs var det iofs fin utsikt men inte direkt roligare än när man tittar ut från fönstret på en vanligt flygresa. (undantaget att det gick att svänga omkring och man var ute i friska luften vilket iofs var trevligt)

Jag hade hoppats lite på pirr i magen/kick vid frifallet och ev en ny hobby, men så blev det inte. :(

Någon som har andra förslag??

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Hoj
zx6r
För ett tag sen var det uppe en video på folk som glidflög ner för berg i värsta batmanstil, med 'vingar'. Kommer inte ihåg vad fenomenet kallades.. men det verkade ballt :tummenupp

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Tandemhopp? Tandemhopp är inte skitsexigt. Hoppa själv är sexigt.

ja det var tandem, förstår att själv är roligare, men jag trodde ändå själva hopp/falla känslan skulle vara större....

För ett tag sen var det uppe en video på folk som glidflög ner för berg i värsta batmanstil, med 'vingar'. Kommer inte ihåg vad fenomenet kallades.. men det verkade ballt :tummenupp

mmm tänkte på den videon på väg hem i bilen.... men tror jag satsar nog inte på någon hopp grejen alls, även om det verkar fränt så ska man nog vara ganska erfaren..

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-

wingsuit, squirrelsuit, sedan har du ju base jumping.
gillar du smutsiga utmaningar så kanske speolog kan vara något för dig.
sedan finns det ju olika typer av skärmflygning, drakflygning.
sedan har ju någon dåre byggt ett jetplan han hoppar ut med och som skickar iväg honom i några hundra km i timmen.
dykning i vatten där man inte ser något kan orsaka en del sköna hjärnspöken på vissa. vrakdykning kanske kan vara något?
undervattens speolog ?
tja vad finns det mer för "standard äventyrs sporter" ? flyga helikopter, köra bil, allt är ju upp till dig vad du gillar..

lycka till

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
ja det var tandem, förstår att själv är roligare, men jag trodde ändå själva hopp/falla känslan skulle vara större....

Man känner ju inte att man faller pga vindkudden man flyger på. Även när man hoppar ut så "förtar" den sk relativa fartvinden upplvelsen men det är inte riktigt det det handlar om enligt mig. Tror det är "pirrigare" att hoppa bungy eller åka jetteleski berg å dalbana. Hoppa skärm är skönt. Nylonlukt, jetbränslelukt, ligga på hoppfältet i bara jarlingarna, dra ett hopp i bland, nylonlukt...

Det är kul att se effekten på föregående packning, att få till en clean exit, att flyga skärmen så man nästan blir åksjuk, mm eller att bara blaja på huvet några stycken ett par kilometer upp i luften.

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Hoppade bungy för ett par veckor sedan, helt ok.. Tror att BASE är prylen, måste vara fantastiskt!

Tog mitt segelflyg-cert 2002, man kan göra en del rätt sjuka prylar med kärrorna.. Men "pirr" vete fasen..

Mitt bästa tips är annars att ligga med thailuder utan kådis.. Pirrigt och livsfarligt..

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Gå på en SH fest och ta inte med några kådisar.. Det skulle iaf jag tycka vara läskigt.

OM inte annat så lär det iaf svida eller klia!

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Man känner ju inte att man faller pga vindkudden man flyger på. Även när man hoppar ut så "förtar" den sk relativa fartvinden upplvelsen men det är inte riktigt det det handlar om enligt mig. Tror det är "pirrigare" att hoppa bungy eller åka jetteleski berg å dalbana. Hoppa skärm är skönt. Nylonlukt, jetbränslelukt, ligga på hoppfältet i bara jarlingarna, dra ett hopp i bland, nylonlukt...

Det är kul att se effekten på föregående packning, att få till en clean exit, att flyga skärmen så man nästan blir åksjuk, mm eller att bara blaja på huvet några stycken ett par kilometer upp i luften.

Absolut att det var halv skönt och ganska soft. Men trodde dock inte det skulle kännas soft, jag var inställd på kick.

Förstår den din inställning till det hela och stämnngen på klubben var riktigt najs. Men jag känner väl att jag lika gärna kan sitta på verandan med en öl här hemma och torrvarva gixxen ibland tills någon av grannarn tutar i sprittutan.:)

pyro

989512
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Crf450HM -03 Crf250 -10
Hoppade också för några dagar sedan och känner precis likadant!
Bortkastade pengar helt enkelt :mad:

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Som sagt tidigare i tråden så gör ju fartvinden att man missar fallkänslan vid uthoppet, så är det den du är ute efter så kan ballonghopp vara en idé. Inte så lätt att utöva regelbundet tyvärr, lifttiderna blir ju lite längre där så att säga. Och så måste du upp i certnivå så att du får landa ute. Och så finns ju som sagt base, men även där är det nog lämpligt att hoppa lite flygplan först...

Men jag tror också att jämförelsen tandem/eget hopp haltar lite. Har iofs aldrig provat tandem, men det känns ganska ointressant. Skulle inte ha något emot att spaka en Boeing själv, men som passagerare somnar jag innan de kommit igenom säkerhetsgenomgången.

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Som sagt tidigare i tråden så gör ju fartvinden att man missar fallkänslan vid uthoppet, så är det den du är ute efter så kan ballonghopp vara en idé. Inte så lätt att utöva regelbundet tyvärr, lifttiderna blir ju lite längre där så att säga. Och så måste du upp i certnivå så att du får landa ute. Och så finns ju som sagt base, men även där är det nog lämpligt att hoppa lite flygplan först...

Men jag tror också att jämförelsen tandem/eget hopp haltar lite. Har iofs aldrig provat tandem, men det känns ganska ointressant. Skulle inte ha något emot att spaka en Boeing själv, men som passagerare somnar jag innan de kommit igenom säkerhetsgenomgången.

Helikopterhopp kan också vara ett alternativ, borde inte vara så svårt att ordna. Funderar på att komma in i sporten igen..

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO