Fallskärm :(

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jag tror basejumping är sjukt kul men jag skulle aldrig palla få till alla hopp som krävs för att man ska få göra det. Alternativt kan man ju köpa en skärm och hoppa bara, det är iaf extremt..

Det finns väl inga regler för basejump?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag hoppade tandem i våras och tyckte att det var helgrymt! Både själva uthoppet, men även när man hängde i skärmen var coolt. Kan iofs bero på den man hoppar med och vad han hittar på, men jag kommer definitivt att göra om det!

Ska tilläggas att jag ändå har hållit på med lite olika adrenalingrejer och ändå tyckte jag detta var ruggigt fräckt.

Gufo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
En me trampor
Hoppade bungy för ett par veckor sedan, helt ok.. Tror att BASE är prylen, måste vara fantastiskt!

Tog mitt segelflyg-cert 2002, man kan göra en del rätt sjuka prylar med kärrorna.. Men "pirr" vete fasen..

Mitt bästa tips är annars att ligga med thailuder utan kådis.. Pirrigt och livsfarligt..

Beror på hur lågt du är

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag har aldrig hoppat tandem men jag kan tänka mig att det inte ger samma kick som vanlig hoppning. Att hoppa själv och solo är inte heller superfetgrymt, det är när man är flera i luften som det börjar bli spännande.

Jag hoppade med två andra från helikopter i torsdags och det var jävligt grymt. Efter ett par sek försvinner ljudet från helikoptern och man har inte hunnit få upp farten än så man har ingen fartvind att styra emot. Det sparkade fan röv att känna accelerationen! Det bästa är att det filmades, inte så lyckad film men ändå! :)

Ballonghoppning sägs vara ännu häftigare!

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Som någon sa - testa bungyjump i stället då.

Alternativt börja köra Top Fuel... Men det kostar ju en del.. :rolleyes:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag hoppade med två andra från helikopter i torsdags och det var jävligt grymt. Efter ett par sek försvinner ljudet från helikoptern och man har inte hunnit få upp farten än så man har ingen fartvind att styra emot. Det sparkade fan röv att känna accelerationen! Det bästa är att det filmades, inte så lyckad film men ändå! :)

Ballonghoppning sägs vara ännu häftigare!

Fasen, har varken testat ballong eller kopterhopp. Skulle vara sjukt kul. Hade varit en stor rysk jäkla kopter i gryttis för några år sedan bara dagar innan Jag kom dit. De hade hängt folk som hemoröjdklasar utanpå koptern sen hade de droppat av som en krabba lägger rom. Sjukt kul.

Däremot har jag under tvivelaktigt hård vind utelandat 2 ggr i hundgården bakom skogen där:gnissla

Som någon sa - testa bungyjump i stället då.

Eller rysk roulette... Det ger kickar det!

Lite "jag skulle aldrig kunna ha en sporthoj för jag skulle tjöra ijel mej dieckt" över tråden.

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag fick en "kick" för ett par veckor sen när jag i fosterställning i vår lilla cessna plötsligt fick för mig att Jag inte dragit upp slidern under packning. Dilemmat som dök upp var: ska jag berätta för de övriga att jag klantat mig så fatalt med packningen eller ska jag skita i det och hoppa för att se vad som händer. Kanske dumpa direkt efter exit och åberopa vådautlösning för att förmildra öppningsförfarandet.

Någon millisekund senare kom jag på att det bara var dumheter min egen hjärna skapat för att om möjligt göra livet ännu surare för mig.

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag fick en "kick" för ett par veckor sen när jag i fosterställning i vår lilla cessna plötsligt fick för mig att Jag inte dragit upp slidern under packning. Dilemmat som dök upp var: ska jag berätta för de övriga att jag klantat mig så fatalt med packningen eller ska jag skita i det och hoppa för att se vad som händer. Kanske dumpa direkt efter exit och åberopa vådautlösning för att förmildra öppningsförfarandet.

Någon millisekund senare kom jag på att det bara var dumheter min egen hjärna skapat för att om möjligt göra livet ännu surare för mig.

Äh, det öppnar bara "lite" hårdare. :p

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag ska ta licens i sommar. Har vi kvar några aktiva hoppare?

Kommer vara på Gryttjom v.26 samtidigt som det är No Gravity.

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Har också anmält mig till sommaren, tror kurs-snubben prata om att jag hade möjlighet att åka iväg på någon tillställning, det kanske är Gryttjom det pratas om.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Får man hoppa fallskärm så tätt inpå ett så tungt trådlyft? :va

Jag är ju vältränad (på att sitta stilla och äta chips) och det är 20 veckor kvar. Rehab är beräknad till ca 8 veckor.

Har också anmält mig till sommaren, tror kurs-snubben prata om att jag hade möjlighet att åka iväg på någon tillställning, det kanske är Gryttjom det pratas om.

Tillställningen No gravity är på Gryttjom. Gryttjom heter själva platsen och flygfältet. Klubben heter Skydive och ligger inte så långt från Tierp om jag förstått allt rätt.

Vart ska du gå kursen och när? Vi kanske blir hoppisar :banana

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Jag är ju vältränad (på att sitta stilla och äta chips) och det är 20 veckor kvar. Rehab är beräknad till ca 8 veckor.

Tillställningen No gravity är på Gryttjom. Gryttjom heter själva platsen och flygfältet. Klubben heter Skydive och ligger inte så långt från Tierp om jag förstått allt rätt.

Vart ska du gå kursen och när? Vi kanske blir hoppisar :banana

Kommer gå hos Linköpings fallskärmsklubb som håller till en bit utanför Motala, kursen skulle börja i Juni, minns inte exakta datumet :) Börjar jobba nu i slutet av månaden så kommer bli att spara ihop lite pengar.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO