Fallskärmshoppning?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Turture skrev:
Var ni många samtidigt.
Väntar dom tills det blir ex antal eller höjer dom priset och åker med få?
nä, jag åkte dit o fråga om jag kunde få hoppa... då sa de, visst.. vi hoppar om 20 min.. klä om så drar vi. Typ så skedde det hela.

Sen när vi landade så frågade de om jag inte vill ta licens, då jag tog själva hoppet väldigt bra tyckte dom.
 

Hanky

Roligt de är med sommar
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Gixxer 750 -96
Jag hoppade i skavsta utanför nyköping, och då såg jag till Stockholm i horisonten (stavning) och de tyckte jag var jäkligt kul!!!
Bästa är ju när man fäller upp skärmen och det blir helt tyst... Underbart kul säger ja. Jag å tjejen ska hoppa i sommar tänkte vi. De kan bli kul :banana
 

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Ort
kingrivertown
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
hoppa!

kursen kostar ca 5000 då får man som regel 25 hopp i kursen lite teori och slipper tandem. adrenalinet i toppen kan jag lova! värt varenda krona! ta kontakt med närmaste klubben och boka in dig på en kurs.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
storken skrev:
kursen kostar ca 5000 då får man som regel 25 hopp i kursen lite teori och slipper tandem. adrenalinet i toppen kan jag lova! värt varenda krona! ta kontakt med närmaste klubben och boka in dig på en kurs.

..eller så tar man en AFF-kurs, Accelerated Free Fall, och får hoppa själv efter 7 hopp. ;) Självklart förutsatt att man klarar alla övningar.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Uppsala/tierp och Nyköping är ställen "nära" stockholm. Hoppar man i Nyköping från 4km när sikten är bra så ser man Globen ! På den tiden jag certade mig så hade Nyköping "bara" ett litet plan, Cessna 206, men det var inte så stor klubb heller så det funkade väl. Men det var lite trögt att få flyt i hoppningen. I Uppsala hade man då en Twinotter, den tar betydligt fler på ett lyft, och enligt hörsägen så var det i princip strömmhopp där.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Sthlm hopparklubb hoppar i södertälje också, bla från en AN-2
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Kawwa skrev:
Ja just det, i Tveta va ?
Vilka är det som hoppar i Tullinge emellan åt ?

Precis, Tveta var det. Det är en lite gräs-bana "mitt ute i skogen" känns det som :hihi . Enda nackdelen där är att dom får inte flyga högre än 3km där.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tandem kostar runt 1.800:-
utbildning (cert) runt 6.500:- alt 8.500-9.000:- för AFF (acelererad frifallsutbildning) rekomenderas då den blir billigare i slutändan och du får mer frifallsutbildning vilket är viktigast.

Klart du ska börja hoppa! Jag och "rallyanders" här på forumet har hoppat en del tillsammans och vi har skitkul i luften (och på vägarna..). :tummenupp


[edit] Sthlms klubben (tierp) har som sagt Twinotter, AN2 samt en inhyrt AN 28:a med akter hoppning :tummenupp man blir alltså utskiten i luften!
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Teo skrev:
Tandem kostar runt 1.800:-
utbildning (cert) runt 6.500:- alt 8.500-9.000:- för AFF (acelererad frifallsutbildning) rekomenderas då den blir billigare i slutändan och du får mer frifallsutbildning vilket är viktigast.

Klart du ska börja hoppa! Jag och "rallyanders" här på forumet har hoppat en del tillsammans och vi har skitkul i luften (och på vägarna..). :tummenupp


[edit] Sthlms klubben (tierp) har som sagt Twinotter, AN2 samt en inhyrt AN 28:a med akter hoppning :tummenupp man blir alltså utskiten i luften!

Faaaan! Nu fick jag ångest! Man kanske skulle ta och förnya sitt cert ändå? :confused:
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Johan R6 skrev:
Va kostar de o hoppa sen när man har certet o inte egen utrustning då? :confused:

Komplett begagnad utrustning får du för ca: 25.000 (ingen mening att köpa nytt eftersom du kommer att byta skärm allt efter du blir bättre).
Sen kostar hoppen mellan 80 och 150 beronde på rabatter och klubb, samt hur mycket du hoppar.

@ Teo: när började du hoppa? Vi kanske har träffats utan att veta om det...
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Teo skrev:
You can do it! förnya! däts an årder!

Haha. Yuz sah!

Problemet är att jag inte hoppade nåt förra året och inte vet vad som krävs för förnyelse av ett A-cert. Försökte hitta nåt vettigt om det i SFF'en men inget.. Har du nån koll på det?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Plåtniklas skrev:
Haha. Yuz sah!

Problemet är att jag inte hoppade nåt förra året och inte vet vad som krävs för förnyelse av ett A-cert. Försökte hitta nåt vettigt om det i SFF'en men inget.. Har du nån koll på det?

nått instruktörshopp tror jag och ett par årsförsta, sen ska de bara va att hoppa tror Jag.ring någon instruktör. jag pm:ar dig RI:s nummer så kan du fråga honom.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Teo skrev:
nått instruktörshopp tror jag och ett par årsförsta, sen ska de bara va att hoppa tror Jag.ring någon instruktör. jag pm:ar dig RI:s nummer så kan du fråga honom.

Ska kolla. Var hoppar du/ni nånstans?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Plåtniklas skrev:
Ska kolla. Var hoppar du/ni nånstans?

I Gryttis men vi kommer nog dra några hopp på fri i sommar för lite variation och för att det är lite snoffsig stämning i gryttis... :rullandeu
 

MikkE

Guest
läs min signatur :)

fan va sugen jag e på att ta cert. kostar 8800 för intensivkurs. 10 hopp inklusive allt.
 
Nyheter
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Top