Fallskärmshoppning?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
MikkE skrev:
läs min signatur :)

fan va sugen jag e på att ta cert. kostar 8800 för intensivkurs. 10 hopp inklusive allt.

Kul att du är på hugget!du kan bli får filmare när du har c cert! :tummenupp
 

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Ort
kingrivertown
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
jupp

Plåtniklas skrev:
..eller så tar man en AFF-kurs, Accelerated Free Fall, och får hoppa själv efter 7 hopp. ;) Självklart förutsatt att man klarar alla övningar.


helt rätt! men jag tror att det är bara i s-holm de kör den!
 

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Ort
kingrivertown
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
priser

Johan R6 skrev:
Va kostar de o hoppa sen när man har certet o inte egen utrustning då? :confused:


utrustning kan man låna på klubben, och det ligger kring 140 för 4000m billigare ju lägre samt finns det olika rabbater (man betalar en summa och sedan får du billigare st pris lönar sig om du ska hoppa mycket) elev (klubb) prylar har ingen prestanda pga att det ska vara säkert så vill du ha riktigt kul så måste du köpa egna prylar kalott ca 10`-20` begagnat samt lite krafs runtomkring för 3` oftast följer det med kalotten.
 

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Ort
kingrivertown
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
förnya

Plåtniklas skrev:
Haha. Yuz sah!

Problemet är att jag inte hoppade nåt förra året och inte vet vad som krävs för förnyelse av ett A-cert. Försökte hitta nåt vettigt om det i SFF'en men inget.. Har du nån koll på det?

jag tror att det räcker med ett teori test och ett 1500 som första precis som årsförsta.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
storken skrev:
jag tror att det räcker med ett teori test och ett 1500 som första precis som årsförsta.

Ska ringa och kolla det imorgon. :D

[edit] Nån som har en hjälm till salu? Sålde min Z1:a när jag slutade hoppa. :/
 
Last edited:

MikkE

Guest
Plåtniklas skrev:
..om du klarar alla, ja. :p
va fan tror du om mig va! klart att jag kommer att klara allt på en gång, det räcker med ett hopp så e allt kirrat.. :näsblod

Teo skrev:
Kul att du är på hugget!du kan bli får filmare när du har c cert! :tummenupp
fett med massa McDonald´s fett!! jag kommer(eller vill) bli så jävla gryyyyym!
 

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Monster S4R
Säve är det som gäller.

Har hoppat där en del och det kan rekommenderas.
EN fördel är att man hoppar ur bak på deras plan då hela delen öppnas ungefär som på en Herca, grymt.

/M


Turture skrev:
Är riktigt sugen på å testa.
Nån som håller på?
Funderar på å önska mig ett tandemhopp för å se om det är min grej.
Har bara provat paragliding men tyckte det var riktigt kul.
Är det Säve som gäller i Gbg? :hoppa
 

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
Nytt försök.

Är det Säve som gäller i Gbg? :hoppa[/QUOTE]
 

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Monster S4R
Öhh hur menar du, såg du inte vad jag skrev

Mike the bike skrev:
Säve är det som gäller.

Har hoppat där en del och det kan rekommenderas.
EN fördel är att man hoppar ur bak på deras plan då hela delen öppnas ungefär som på en Herca, grymt.

/M
 

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
Mike the bike skrev:
Säve är det som gäller.

Har hoppat där en del och det kan rekommenderas.
EN fördel är att man hoppar ur bak på deras plan då hela delen öppnas ungefär som på en Herca, grymt.

/M
ganska maxat att du gav mig svar på tal exakt samdidigt som jag ställde frågan igen.
Tack. :tummenupp
Vet du vad det kostar och hur man beter sig?
 

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
Ingen som har gjort nån riktig groda dom vill skryta med?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Turture skrev:
Ingen som har gjort nån riktig groda dom vill skryta med?

fallskärmsrelaterad? Jag satsade fullt inför landning men min spectre och hängde i främre bärremmarna, när Jag släppte upp för att flära (bromsa) fastnade vänstra bromshantaget i ett sytt veck på bärremshantaget och det blev en fullflär med enbart den högra toggeln med rapp högersväng på j*vligt låg höjd som följd. :rodnar hela hoppfältet apploderade när jag reste på mig och riggen hade bytt färg från grå/svart till jordfärgad...YEHOOO! :yoparty
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Skulle göra ett hopp på åhus-stranden under friflaj-festivalen. Grejjen den att man var tvungen att ha flytväst på sig och helst en festivaltröja över för att göra reklam. Nu fick jag en flytväst modell gigant med krage, så när man hoppade av så la sig kragen runt huvvet, lite jobbit. När jag dog skärmen och hade upp nävarna för att få tag i bärremmarna så satt de ca: 2dm högre än normalt(togglarna), eftersom jag inte kunnat spänna fast riggen som jag brukar p.g.a den gigantiska flytvästen. Jaja, bara landningen kvar... kom in på en perfekt inflygning för en 180 hook och ska precis dra frontrisern, när jag ser att jag har möte med en kanadesare ca 20m längre bort. Så istället för att swoopa in å glänsa på stranden där all publik står, får jag gira ut till havs å sen feg svänga in till stranden 100m längre bort. Men det var jävligt kul ändå.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
TRX-joCCe skrev:
Skulle göra ett hopp på åhus-stranden under friflaj-festivalen. Grejjen den att man var tvungen att ha flytväst på sig och helst en festivaltröja över för att göra reklam. Nu fick jag en flytväst modell gigant med krage, så när man hoppade av så la sig kragen runt huvvet, lite jobbit. När jag dog skärmen och hade upp nävarna för att få tag i bärremmarna så satt de ca: 2dm högre än normalt(togglarna), eftersom jag inte kunnat spänna fast riggen som jag brukar p.g.a den gigantiska flytvästen. Jaja, bara landningen kvar... kom in på en perfekt inflygning för en 180 hook och ska precis dra frontrisern, när jag ser att jag har möte med en kanadesare ca 20m längre bort. Så istället för att swoopa in å glänsa på stranden där all publik står, får jag gira ut till havs å sen feg svänga in till stranden 100m längre bort. Men det var jävligt kul ändå.

:hihi var det en sådan väst men en lina man spänner under skrevet så att det gör sinnessjukt on när ens föräldrar lyfter en i den?
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
jepp. ingen rolig väst.
de som var riktigt hotta fick såna som blåser upp sig själva när de blir blöta :(
 
Nyheter
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Top