Fan repa i kolven!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Den där kolven ska inte vara några problem att köra ett tag till med
Sådär ser "vanligt slitage" ut om man tittar på en kolv som gått lite längre (i en 4-takt då rimligtvis)
 

RockParty

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
örebro
Hoj
-02 SR500 -81 rsv mille fighter
Ojj jag har kört med kolvar som har sett 10ggr värre ut....
det är inga problem med den kolven....
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag hade lyft på cylindern och bytt kolv, ringar, kolvbult och nållager. Cylindefotpackning också, såklart. Toppen kan ju sitta kvar om du inte vill köpa ny toppackning. Men den där kolven är definitivt mogen för soptunnan.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Mattias skrev:
Jag hade lyft på cylindern och bytt kolv, ringar, kolvbult och nållager. Cylindefotpackning också, såklart. Toppen kan ju sitta kvar om du inte vill köpa ny toppackning. Men den där kolven är definitivt mogen för soptunnan.
Vad jag vet så vet Mattias vad han snackar om.. ( blev nästan lite rim där eller hur.. :D )
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
philsson skrev:
Vad jag vet så vet Mattias vad han snackar om.. ( blev nästan lite rim där eller hur.. :D )
JAG skulle inte ha ro att åka runt med en uppenbart skadad kolv iaf. Det lär ju knappast självläka, liksom.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Mattias skrev:
JAG skulle inte ha ro att åka runt med en uppenbart skadad kolv iaf. Det lär ju knappast självläka, liksom.
Jag hade känt precis samma sak. Det är alltid bra när man kan förebygga nåt.. surt att stå där när det är paj sen. kan bli mycket dyrare kanske att låta det vara.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hur långt har kolven gått?

Ska ju bytas så in i helvetes ofta, så visst ett byte vore ju inte fel... Men förvåna dig inte om du får likadana skador på kolven efter 100 mil..
Vissa har TUR, och har inte en repa efter 1000 mil, andras kolvar ser ut som din efter 300 mil...inte tusan byter man för det
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
Nånting måste ha skapat den repan. Var det cylindern? Om det var cylindern så ser nästa kolv likadan ut efter 100 mil. Lönt att byta då?

Kör tills det rasar säger jag. Och rasar det inte så kör du tills det rasar......
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
TheDiversion skrev:
Nånting måste ha skapat den repan. Var det cylindern? Om det var cylindern så ser nästa kolv likadan ut efter 100 mil. Lönt att byta då?

Kör tills det rasar säger jag. Och rasar det inte så kör du tills det rasar......

Naturligtvis lyfter man ju inte av cylindern och ställer den åt sidan, byter kolv och sätter tillbaka cylindern utan att ha inspekterat den.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
H4 skrev:
Hur menar du då? Rasad motor, köpa kolv/cylinder bara.


Om han bara köpet ny kolv blir det billigare än om den skär, o hela skiten rasar med kolv, cylinder, vevstake, topplock osv osv.... :fatta!
 
Last edited by a moderator:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
NSR_Martin skrev:
Om han bara köpet ny kolv blir det billigare än om den skär, o hela skiten rasar med kolv, cylinder, vevstake, topplock osv osv.... :fatta!

Okej, det var det man ville veta.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
NSR_Martin skrev:
Om han bara köpet ny kolv blir det billigare än om den skär, o hela skiten rasar med kolv, cylinder, vevstake, topplock osv osv.... :fatta!
å glöm inte alla lager. ringar, packningar och kolvbulten.. :D ah just det kolvbultsringarna också.. :tungan
Man kan ju aldrig veta vad som kan ryka.. jag hade i vicket fall monterat isär och kollat efter. :7peta
 

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Husqvarna wr 125
Ja klart skiten ska plockas ned å kolla allt byta grejer å putsa å fixa å trixa å sen i med massa ETANOL! Tror ni det finns högkomp kolv så man får lite mer power. :D
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
0nicke0 skrev:
Ja klart skiten ska plockas ned å kolla allt byta grejer å putsa å fixa å trixa å sen i med massa ETANOL! Tror ni det finns högkomp kolv så man får lite mer power. :D
Va va det du hade för slutgiltig anledning till etanolkonvertering nu igen? :va
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
Mattias skrev:
Naturligtvis lyfter man ju inte av cylindern och ställer den åt sidan, byter kolv och sätter tillbaka cylindern utan att ha inspekterat den.

Jag försökte bara poängtera hur jag hade gjort, med tanke på att jag kanske är latare och likgiltigare än genomsnittet :hihi
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top