Fan repa i kolven!

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Anton_Ljunghusen skrev:
Vilket sammanträffande, dom skruvarna satt som gjutet för mig också.. torx löste biffen

Alså det är så trångt där så det är svårt, man får ingen kraft. Och svårt att komma till med verktyg. Det bästa är nog att fälla fram motorn, Tar 10 minuter sen har han helt öppet att arbeta.

Du kan för övrigt komma till cylinder fästet utan att behöva ta bort detta skalet om du har rätt verktyg.

Last edited:

Solid snake

Guest
Padde skrev:
Alså det är så trångt där så det är svårt, man får ingen kraft. Och svårt att komma till med verktyg. Det bästa är nog att fälla fram motorn, Tar 10 minuter sen har han helt öppet att arbeta.

Du kan för övrigt komma till cylinder fästet utan att behöva ta bort detta skalet om du har rätt verktyg.

Asså kör man med IKEA verktyg så e det klart det pajar, prövade sånt på mitt bromsok, kände direkt att det går aldrig.

Cyklade upp till macken med mitt ok och lånade en förlängare, spärrhandtag och en "hylsa" med insex, skruven lossnade direkt.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Solid snake skrev:
Asså kör man med IKEA verktyg så e det klart det pajar,

Men liksom andledningen till att man får problem med just dom 2 skruvarna är att man har nästan ingen utrymme till verktyg överhuvudtaget. Så försöker man så har man antingen hållt insex nykeln sne eller nått annat. Man ser knappt och man får knappt dit handen utan verktyg.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Padde skrev:
Men liksom andledningen till att man får problem med just dom 2 skruvarna är att man har nästan ingen utrymme till verktyg överhuvudtaget. Så försöker man så har man antingen hållt insex nykeln sne eller nått annat. Man ser knappt och man får knappt dit handen utan verktyg.

På tzr finns det utrymme :FU :tummenupp

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Husqvarna wr 125
FAn motorblocket låser sig fast i ramen fattar inte att fan allt ska krångla helatiden :va :mad:

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
0nicke0 skrev:
FAn motorblocket låser sig fast i ramen fattar inte att fan allt ska krångla helatiden :va :mad:

Har du lossat den på 2 ställen nu? Både under där förgasaren sitter (alså på blocket) där sitter ju bultar från varje håll sen en stor vid svingen. Efter du tagit bort dom ska den lösna. Tror det bara var dom.

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Husqvarna wr 125
Japp har jag gjort.. alltså den e lös men när den ska förbi ramen så e det 2 mm den fastnar på
:mad:

Solid snake

Guest
0nicke0 skrev:
Japp har jag gjort.. alltså den e lös men när den ska förbi ramen så e det 2 mm den fastnar på

Jaha du ska ha av motorn, vafan av med kylaren också, sen lyfter du upp motorn mot tanken om du fattar hur jag menar, sen drar du ut den.

BTW har du märkt upp slangar och sånt? Tömt på kylarvätska o det? Tagit loss kedjan? :hihi

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
0nicke0 skrev:

Konstigt, Den ska precis gå förbi där (Tror jag). Annars får du ju lösna den fram också men då lossnar hela motorn sen bara så du har nått under..

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Husqvarna wr 125
jo jag vet det var syrran som skrev.. men nu e cyllen borta iaf den e inte rikigt fin fan :mad:

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Husqvarna wr 125
Hej nue skiten ned repa i cylle och kolv jätte glad är man nu :D eller så kanske inte :mad: :huvet

Bifogat

• kolvrepig.JPG
    kolvrepig.JPG
    21.5 KB · Visningar: 62
  • Repacylle.JPG
    Repacylle.JPG
    78.8 KB · Visningar: 63

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
0nicke0 skrev:
Hej nue skiten ned repa i cylle och kolv jätte glad är man nu :D eller så kanske inte :mad: :huvet

Nu kommer det roliga arbetet att plocka av den packningen, Jällar vad drygt det var.

Cylindern/kolv ser ju ganska skuret ut. :(

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Husqvarna wr 125
Ja men saken är den jag har kört med den i januari å dne gick som fan sen ställde jag in den när det börja snöa.. Fattar inte hur fan jag har kunnat köra :va

Last edited:

Solid snake

Guest
0nicke0 skrev:
Ja men saken är den jag har kört med den i januari å dne gick som fan sen ställde jag in den när det börja snöa.. Fattar inte hur fan jag har kunnat köra :va

Ser ut som kolvringen har knäckts i cylinder pga repan där, eller hacket snarare.

Lär ju ha varit förra ägaren som inte har varit speciellt ärlig mot dig.

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Husqvarna wr 125
Solid snake skrev:
Ser ut som kolvringen har knäckts i cylinder pga repan där, eller hacket snarare.

Lär ju ha varit förra ägaren som inte har varit speciellt ärlig mot dig.

Nää kolvringarna har iten knäckts men den nedersta sitter fast som berget. Ja tyskarna alltså dom e för jävliga.. Men jag kan jö medge att jag har kört hojen ganska hårt 600 mil :tummenupp

Solid snake

Guest
0nicke0 skrev:
Nää kolvringarna har iten knäckts men den nedersta sitter fast som berget. Ja tyskarna alltså dom e för jävliga.. Men jag kan jö medge att jag har kört hojen ganska hårt 600 mil :tummenupp

Dom ska tåla det utan att se ut sådär, nånting har pajat, kan vara clipset till kolvbulten eller kolvring, kan också vara nått skit om nån har kört utan luftfilter.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras