Fan repa i kolven!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
0nicke0 skrev:
Vi är väll ändå i 125cc forumet? :kocko
precis.. !. :kocko :D
Men R1 2t.. :rolleyes: Fatta effekt och bränsleförbrukning.. Sen att gjorden skulle gå under pga koldioxidutsläpp på mindre än 2 veckor är ju en annan 5a. :hihi
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
aprilia killen! skrev:
Hallå! bara en liten fråga,, som kanske sträcker sig utanför ämnet, men jag har en Aprilia rs-01 som har gått ca:2000mil, och den är inte bytt kolv på en enda gång,, :gnissla ,, är tiden inne eller :confused: ?


neej.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
philsson skrev:
Så fort något går löst i cylindern så låter det för konstigt.. känns garanterat också.. om det inte bara är nåt gruskorn eller nåt.


"bara är ett gruskorn" ja får du in ett gruskorn i motorn ska du ha mer än tur för att det inte ska kännas nåt :lol
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Anton_Ljunghusen skrev:


äsch, min satt de orginal kolv på. Aldrig bytt. Tror jag iaf? annars tar jag tillbaka mitt svar. Men ungefär 1000mil kan man köra på en kolv.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Anton_Ljunghusen skrev:
Han hade ju kört 2000 mil på sin kolv...


jaa men jag har troligen kört 3000mil med min men tror inte det har vart så, borde slitits snabbare.
 

jompe4

blata kopia drygt 30 hp
Gick med
20 Aug 2003
Ort
hörby
Hoj
Under konstruktion
Hej.
Jag läste några av de inlägg du fått, och kan bara hålla med mattias.
Att inte byta vore riktigt korkat. i en 2-taktare orsakas i 999 fall av 1000 märken på kolvens avgassida pga överhettning/oljebrist. Din repa ser ut som om den kommer utav detta. Bilden är däremot inte särskilt tydlig, så 100% säker kan jag inte vara. Är inte detta orsaken finns det fler alternativ:
1: något inuti motorn har lossnat/gått itu och farit upp genom kanalerna och på sin väg ut fastnat mellan kolven och cylinderväggen... därav märket.
2: Något har tagit sig in i motorn via förgasaren och därefter orsakat samma som ovanstående....

Jag hade aldrig låtit en skada(för det är det) passera utan kontroll.
Oavsett vilken av ovanstående det är så kan kostnaderna bli alldeles för höga pga ett slarv... orsaken kan vara så enkel att du bara måste gå upp någon storlek i bestyckningen.......

Mvh Joakim
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
jompe4 skrev:
Hej.
Jag läste några av de inlägg du fått, och kan bara hålla med mattias.
Att inte byta vore riktigt korkat. i en 2-taktare orsakas i 999 fall av 1000 märken på kolvens avgassida pga överhettning/oljebrist. Din repa ser ut som om den kommer utav detta. Bilden är däremot inte särskilt tydlig, så 100% säker kan jag inte vara. Är inte detta orsaken finns det fler alternativ:
1: något inuti motorn har lossnat/gått itu och farit upp genom kanalerna och på sin väg ut fastnat mellan kolven och cylinderväggen... därav märket.
2: Något har tagit sig in i motorn via förgasaren och därefter orsakat samma som ovanstående....

Jag hade aldrig låtit en skada(för det är det) passera utan kontroll.
Oavsett vilken av ovanstående det är så kan kostnaderna bli alldeles för höga pga ett slarv... orsaken kan vara så enkel att du bara måste gå upp någon storlek i bestyckningen.......

Mvh Joakim
Nej bestycka vore inte dumt att göra.. orsakade ett motorhaveri för mig också.
:4skrika
 

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Husqvarna wr 125
Jaha okej låter najs.
Då kommer nog inte cyllen gå som bajs.
Den bör hålla.
Jag kanske bör kolla.
Efter några mil
Så att jag ej behöver nytt nicasil.
Haha :tungan
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
0nicke0 skrev:
Jaha okej låter najs.
Då kommer nog inte cyllen gå som bajs.
Den bör hålla.
Jag kanske bör kolla.
Efter några mil
Så att jag ej behöver nytt nicasil.
Haha :tungan
dyrt att byta nicasil.. nästan billigare att byta cylinder varje ggn.. kolv+ cylle du vet.. = dyrt..
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
uggla.. jag ser inte spammet.. tycker faktiskt att tråden är rätt ämnesanknytande.. :va
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Anton_Ljunghusen skrev:
Varför dra upp det här? Vadå inte spam? det va ju fan en ny "spamtråd"
vi har alla delade uppfattningar och olika åsikter.. låt oss gå vidare.. men att ta bort en tråd är endå inte nödvändigt.. prova med att ta bort några inlägg se om det hjälper.. fast det kan ju hända att tråden inte går att följa då och då blir det inte lika intressant läsning. men men.. åter igen delade meningar..
SH är trots allt inte en faktabok utan ett ställe där man på ett socialt sätt ska kunna hjälpa varandra och efter som åtminstonde jag är människa så blir det en och den andra urspårningen och kommentar (allmänt snack?. ).
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
philsson skrev:
vi har alla delade uppfattningar och olika åsikter.. låt oss gå vidare.. men att ta bort en tråd är endå inte nödvändigt.. prova med att ta bort några inlägg se om det hjälper.. fast det kan ju hända att tråden inte går att följa då och då blir det inte lika intressant läsning. men men.. åter igen delade meningar..
SH är trots allt inte en faktabok utan ett ställe där man på ett socialt sätt ska kunna hjälpa varandra och efter som åtminstonde jag är människa så blir det en och den andra urspårningen och kommentar (allmänt snack?. ).


Jag-gav-grav-för-att-tråden-skulle-få-stanna-men-dom-uppfylldes-inte

Så enkelt är det

end of story
 

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Husqvarna wr 125
Jag har inga avgasportar som passar den nya cylindern. Det blir jö som ett hål upp där avgasportarna ska sitta.. Skulle det gå att köra utan avgasportar? jag bryr mig inte om den e slö på låga varv. Där ligger jag ändå aldrig. :D Ska beställa nya men det tar säkert långtid att få dom. Å nästa vecka kanske snön är borta. Man kan väll montera dom efter att man monterat fast cylinden? :va
puss kram
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
0nicke0 skrev:
Jag har inga avgasportar som passar den nya cylindern. Det blir jö som ett hål upp där avgasportarna ska sitta.. Skulle det gå att köra utan avgasportar? jag bryr mig inte om den e slö på låga varv. Där ligger jag ändå aldrig. :D Ska beställa nya men det tar säkert långtid att få dom. Å nästa vecka kanske snön är borta. Man kan väll montera dom efter att man monterat fast cylinden? :va
puss kram

Du lär få problem att montera styr staget till RC´n iom att ramen är i vägen.

Men plocka av cyllen och fixa det och få på det igen fixar du säkert på en dag.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top