Mycke av irritationen beror på att folk inte kan trafikregler eller inte bryr sig om dom... Oftast är de cyklister som struntar i trafikregler... Har möt cyklister på enkelriktad gata mot trafiken, å illa nog även me barn bakpå cykeln...
Lite mer trafikvett å hänsyn så funkar de bättre....
Jag tror det är så för att många tänker inte så mkt(på trafikregler) när de cyklar. oftast så sker ju inte så mycket olyckor när de gör sådär heller, skulle de dock komma en moppe eller en mc (eller bil) emot enkelriktat tror jag att de flesta trafikanter tar mer illa upp än om de möter en cykel i fel färdriktning
Jag är ju av åsikten att ge de lite spelrum i trafiken så de inte händer olyckor, även om jag vet hur ofta de gör fel så är de är inte värt o skada dom, ja skulle inte själv vilja bli skadad bara för att någon paragrafryttare vill hävda sig
Sedan de där med att cykla i stora klungor om 100< cyklister på högtrafikerade landsvägar förstår jag mig inte på, motordrivna trafikanter blir irriterade och gör dumma omkörningar, dessutom kan de ibland ligga så tätt att man måste köra 30-50 meter för o passera hela klungan, de är ju som att köra om en extra lång långtradare som går långsamt. dessutom brukar många landsvägar ha kurvor med dålig sikt som gör det ännu mera riskabelt o köra om.
Men... detta problem gäller inte motorcykel, jag skiter i vilket o kör om lite då o då o lägger mig brevid cyklisterna precis som de ligger brevid varandra och har god uppsyn och håller så långt till vänster jag vågar, man får ju hålla samma fart som dom jäklarna, och ibland är det ganska imponerande farter
brukar ge dom en tumme upp om jag får ögonkontakt
Något jag fick lära mig när jag tog körkort var att ett körfält kan delas in i så många "körfält" de får plats med av respektive fordon. dvs en bil i ett körfält brukar vara max. motorcyklar går oftast att köra 2 i bredd, då kan de dela in körfältet i 2 körfält, och om de e en cykel till höger kan jag gott köra i den vänstra delen av körfältet så vi delar upp det i 2 körfält. Det är just detta som gör det "lagligt" för oss att "lane-splitta", vi kan däremot åka dit för vårdslöshet i trafiken om vi gör det på ett farligt och aggressivt sätt.
Nu blev de en jäkla massa text... så var inte tanken ifrån början
Trevlig måndag på er gubbar o gummor