Fan vad jag hatar folk i spandex, spexiellt om det är gult..

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
PS. Det jag inte gillar är dom förbannade hundägarna......... :D DS.

:D
Men när man rastar jycken utefter gångbanan/parkvägen etc så håller man juh på att skita ner sig när en "tysta döden" swishar förbi :crash helt plötsligt så får man nästan plocka upp efter sig själv :död Men jag har fått positivt bemötande från en cyklist en gång, en kylig morgon så frågade jag en mötande cyklist i kortbrallor om det var kallt, han stannade och sa att han trampade sig varm och sen fick jag beröm för att jyckarna var INTE var kopplade IMG_0121.JPG
Han sa att de flesta hundrastare tittade i telefon och lät jyckar springa fritt i flexikoppel så han uppskattade att jag inte använde snubbeltrådar :D

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
trafikförodningen skrev:
Fordons plats på väg
6 § Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående ska tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. cyklar med fler än två hjul eller en cykel som drar en cykelkärra eller en cykel som har en sidvagn, utöver vad som framgår av 1, föras på körbanan även om det finns en cykelbana om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd.
Om särskild försiktighet iakttas får trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd.
Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik förekomma på banan endast för att korsa den.
Särskilda bestämmelser om användning av vägrenen finns i 12 §. Förordning (2014:1035).
Lagrumshänvisningar hit (1)
11 kap. 2 §
Ändringar/Förarbeten (2)
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

Utrymme för tolkning...:3freak

Hela finns här:
https://lagen.nu/1998:1276

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Mycke av irritationen beror på att folk inte kan trafikregler eller inte bryr sig om dom... Oftast är de cyklister som struntar i trafikregler... Har möt cyklister på enkelriktad gata mot trafiken, å illa nog även me barn bakpå cykeln...
Lite mer trafikvett å hänsyn så funkar de bättre....

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Mycke av irritationen beror på att folk inte kan trafikregler eller inte bryr sig om dom... Oftast är de cyklister som struntar i trafikregler... Har möt cyklister på enkelriktad gata mot trafiken, å illa nog även me barn bakpå cykeln...

Lite mer trafikvett å hänsyn så funkar de bättre....- Det gäller väl ALLA trafikantgrupper?

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag fattar inte att motorcyklister kan reta sig på så jävla mycket och samtidigt vara så himla heta på att själva bryta mot de regler som inte passar.

Softa ner för tusan.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008

Jag tror det är så för att många tänker inte så mkt(på trafikregler) när de cyklar. oftast så sker ju inte så mycket olyckor när de gör sådär heller, skulle de dock komma en moppe eller en mc (eller bil) emot enkelriktat tror jag att de flesta trafikanter tar mer illa upp än om de möter en cykel i fel färdriktning :)

Jag är ju av åsikten att ge de lite spelrum i trafiken så de inte händer olyckor, även om jag vet hur ofta de gör fel så är de är inte värt o skada dom, ja skulle inte själv vilja bli skadad bara för att någon paragrafryttare vill hävda sig ;)

Sedan de där med att cykla i stora klungor om 100< cyklister på högtrafikerade landsvägar förstår jag mig inte på, motordrivna trafikanter blir irriterade och gör dumma omkörningar, dessutom kan de ibland ligga så tätt att man måste köra 30-50 meter för o passera hela klungan, de är ju som att köra om en extra lång långtradare som går långsamt. dessutom brukar många landsvägar ha kurvor med dålig sikt som gör det ännu mera riskabelt o köra om.

Men... detta problem gäller inte motorcykel, jag skiter i vilket o kör om lite då o då o lägger mig brevid cyklisterna precis som de ligger brevid varandra och har god uppsyn och håller så långt till vänster jag vågar, man får ju hålla samma fart som dom jäklarna, och ibland är det ganska imponerande farter :fakta brukar ge dom en tumme upp om jag får ögonkontakt :hihi
Något jag fick lära mig när jag tog körkort var att ett körfält kan delas in i så många "körfält" de får plats med av respektive fordon. dvs en bil i ett körfält brukar vara max. motorcyklar går oftast att köra 2 i bredd, då kan de dela in körfältet i 2 körfält, och om de e en cykel till höger kan jag gott köra i den vänstra delen av körfältet så vi delar upp det i 2 körfält. Det är just detta som gör det "lagligt" för oss att "lane-splitta", vi kan däremot åka dit för vårdslöshet i trafiken om vi gör det på ett farligt och aggressivt sätt.

Nu blev de en jäkla massa text... så var inte tanken ifrån början :va

Trevlig måndag på er gubbar o gummor :D

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
"Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen..."

Gäller således inte en modern lvg-cykel, som är konstruerad att gå betydligt snabbare än så :)...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
"Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen..."

Gäller således inte en modern lvg-cykel, som är konstruerad att gå betydligt snabbare än så :)...

Cykel.
Moped.
Fordon som är konstruerat för, etc.
Djävligt tunna halmstrån.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Lite mer trafikvett å hänsyn så funkar de bättre....- Det gäller väl ALLA trafikantgrupper?

Självklart.... :)

Undviker alltid att inte köra på folk, men möter man en cyklist utan lyse på enkelriktad gata när det är halvmörkt så hoppar man till...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Cyklister FÅR cykla på vägbanan.

Cyklister BÖR cykla på vägbanan om deras hastighet är avsevärt högre än gående.

Detta gäller ÄVEN där kombinerade gång och cykelbanor finnes.

Det kan möjligen argumenteras om det finns en ren cykelbana med förbud mot gående, men det tror jag inte finns i hela landet.

Träningscyklister har rätt att dela ALLA VÄGAR DÄR DET INTE RÅDER FÖRBUD MOT LÅNGSAMGÅENDE FORDON med motorcyklar och bilar, även om det finns en gång och cykelbana, om dom själva finner det lämpligare än att cykla på gång och cyklebanor (till exempel om hastigheten är avsevärt högre än gående, cykelbanans beläggning är sämre än bilvägens, eller av annan god anledning)

Ni som tror något annat kan ju ringa polisen och anmäla träningscyklisterna och höra vad dom säger.

Angående att cykla två i bredd, det får man göra eftersom det anses vara en pågående omkörning, att cykla flera i bredd i så kallad klunga bör undvikas där andra fordon har svårt att köra om, men är även det tillåtet om man iaktar aktsamhet. (det kan man möjligen diskutera om det alltid följs)

ALLA TRAFIKANTER ÄR SKYLDIGA ATT VISA HÄNSYN MOT ANDRA TRAFIKANTER

Jävla sopor som inte klarar av att slå av på gasen, hålla ut och köra om när så är lämpligt.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Cykelfrämjandet är muppar. Det dom säger kan översättas till att "en sporthoj skall adrig köras fortare än 70 km/h på 70-väg, eller 90 km/h på 90-väg". Någon hojåkare som följer det påbudet?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Cyklister FÅR cykla på vägbanan.

Cyklister BÖR cykla på vägbanan om deras hastighet är avsevärt högre än gående.

Detta gäller ÄVEN där kombinerade gång och cykelbanor finnes.

Det kan möjligen argumenteras om det finns en ren cykelbana med förbud mot gående, men det tror jag inte finns i hela landet.

Träningscyklister har rätt att dela ALLA VÄGAR DÄR DET INTE RÅDER FÖRBUD MOT LÅNGSAMGÅENDE FORDON med motorcyklar och bilar, även om det finns en gång och cykelbana, om dom själva finner det lämpligare än att cykla på gång och cyklebanor (till exempel om hastigheten är avsevärt högre än gående, cykelbanans beläggning är sämre än bilvägens, eller av annan god anledning)

Ni som tror något annat kan ju ringa polisen och anmäla träningscyklisterna och höra vad dom säger.

Angående att cykla två i bredd, det får man göra eftersom det anses vara en pågående omkörning, att cykla flera i bredd i så kallad klunga bör undvikas där andra fordon har svårt att köra om, men är även det tillåtet om man iaktar aktsamhet. (det kan man möjligen diskutera om det alltid följs)

ALLA TRAFIKANTER ÄR SKYLDIGA ATT VISA HÄNSYN MOT ANDRA TRAFIKANTER

Jävla sopor som inte klarar av att slå av på gasen, hålla ut och köra om när så är lämpligt.

Fel på samtliga punkter.
Försök igen.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Riktigt tråkig läsning, tycker jag personligen.
En ny hojsäsong har precis börjat och alla borde vara glada och trevliga mot varandra, trots olika åsikter.
Jag blir uppriktigt nedstämd när jag ser vilken nivå det snabbt blir, även på detta forum.

Tråd flyttad.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Riktigt tråkig läsning, tycker jag personligen.
En ny hojsäsong har precis börjat och alla borde vara glada och trevliga mot varandra, trots olika åsikter.
Jag blir uppriktigt nedstämd när jag ser vilken nivå det snabbt blir, även på detta forum.

Tråd flyttad.

Eftersom det är klart och tydligt reglerat i trafikförordningen, så handlar det inte om åsikter.

- - - Updated - - -

Cykelfrämjandet är muppar. Det dom säger kan översättas till att "en sporthoj skall adrig köras fortare än 70 km/h på 70-väg, eller 90 km/h på 90-väg". Någon hojåkare som följer det påbudet?

Stämmer inte det då?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...