Fan vad jag hatar folk i spandex, spexiellt om det är gult..

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Summa test.

Pam33,s tråd ang förståelse för hästar i trafiken genererade i 7849 läsningar och 178 kommentarer på 22 dagar.

Min ang cyklister gav 7956 läsningar och 217 svar på 3 dagar.
Min trådstart var tyvärr provocerande och lätt att gå i gång på.

Jag har inga cyklister i familjen, däremot en fru och dotter som ofta måste vara på vägar sittande på häst så se till att ta vara på alla som finns därute.

Men situationen jag beskrev hände och gav fröet till detta spektakel.

Har bett admin att flytta tråden till OT eller ta bort den då den blev riktigt tråkig.

Och ja den skulle ha legat i OT från början.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Eftersom det är klart och tydligt reglerat i trafikförordningen, så handlar det inte om åsikter.

- - - Updated - - -

Dåså, då polisanmäler du nästa grupp landsvägscyklister så får vi se vad polisen gör åt att dom tränar på allmän väg.

Träningscyklister bryter generellt inte mot gällande lagar, visst kan det hända enstaka gånger, precis som det händer enstaka gånger att en motorcyklist bryter mot någon lag, men i normalfallet, när dom tränar på allmän väg gör dom inte det...

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Cyklister FÅR cykla på vägbanan.

Cyklister BÖR cykla på vägbanan om deras hastighet är avsevärt högre än gående.

Detta gäller ÄVEN där kombinerade gång och cykelbanor finnes.

Det kan möjligen argumenteras om det finns en ren cykelbana med förbud mot gående, men det tror jag inte finns i hela landet.

Träningscyklister har rätt att dela ALLA VÄGAR DÄR DET INTE RÅDER FÖRBUD MOT LÅNGSAMGÅENDE FORDON med motorcyklar och bilar, även om det finns en gång och cykelbana, om dom själva finner det lämpligare än att cykla på gång och cyklebanor (till exempel om hastigheten är avsevärt högre än gående, cykelbanans beläggning är sämre än bilvägens, eller av annan god anledning)

Ni som tror något annat kan ju ringa polisen och anmäla träningscyklisterna och höra vad dom säger.

Angående att cykla två i bredd, det får man göra eftersom det anses vara en pågående omkörning, att cykla flera i bredd i så kallad klunga bör undvikas där andra fordon har svårt att köra om, men är även det tillåtet om man iaktar aktsamhet. (det kan man möjligen diskutera om det alltid följs)

ALLA TRAFIKANTER ÄR SKYLDIGA ATT VISA HÄNSYN MOT ANDRA TRAFIKANTER

Jävla sopor som inte klarar av att slå av på gasen, hålla ut och köra om när så är lämpligt.

Cyklister FÅR cykla på vägbanan.

Ja om det krävs för färdmålet finns cykelbana skall den användas.

Cyklister BÖR cykla på vägbanan om deras hastighet är avsevärt högre än gående.

Nej cykel bör i första hand hålla sig till gång/cykelväg eller cykelbana. oavsett vad det är för typ av cykel, i sista hand ska cyklisten välja landsväg och dom ska inte cykla i bredd utan efter varandra. dom får cykla i bredd med stor försiktighet och det inte kan störa övrig trafik på något sätt. Gågata och gångfartsområde skall man cykla i gå fart.

Det kan möjligen argumenteras om det finns en ren cykelbana med förbud mot gående, men det tror jag inte finns i hela landet.

Det finns massor av dom inne i stan men det är klart bor man i skogen eller inte rör sig så mycket i landet så kanske man inte lagt märke till dom.

Det spelar ingen roll att man tränar eller är en tävlingscyklist, cyklist som cyklist, motorcykel som motorcykel, bil som bil. Reglerna finns där för att följas och kom inte med det där att man ska visa hänsyn för det gör folk annars skulle det ligga driver med överkörda cyklister och för övrigt andra trafikanter. Vi talar inte om att folk kanske inte framför sitt fordon 100% lagligt jämt det vet alla att man kör lite för fort ibland oavsett vad du framför för fordon eller cykel mm. Det vi försöker säga är att bilister, hojåkare, lastbilschaufför mm håller sig för det mesta till reglerna medan majoriteten av folk som cyklar eller går fullkomligt skiter i trafikregler. Du får gärna försöka nervärdera mig, skälla och skrika men så här är det och kommer att fortsätta att vara:)

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kasta inte gurka i växthus !
Det är cyklisten avgör var han skall cykla. Hen får bedöma var det är säkrast att cykla och sedan välja det hen bedömer som mest säkert....

Många cykelbanor är inte Cykelbanor som fungerar som cykelbanor . Men om Ni aldrig har cyklat på dessa , så tror Ni antagligen att det funkar.

Kanske kan det vara säkrare på vägen, -hur vet du det när du blir upphetsad av lycra-gubbar?

Det har du helt rätt i och ibland saknas det ju cykelbanor och bara vägen är ett alternativ då. Men det folk retar sig på är när cyklisterna ligger ute i BILARNAS körbana när det finns utrymme kvar på¨sidan av vägen.
Det blir ju en trafikfara när cyklisterna ligger på max 40km/h på en 70-väg om de blockerar halva körfältet.

70-vägen till min sommarstuga är en populär cyklistväg och den är väldigt kurvig och med få ställen att köra om på. Det är hopplöst när man ska till stugan på sommaren när 10-15 cyklister också är ute på vägarna. Så länge de ligger på rad vid sidan av vägen är det helt ok men tyvärr så kan det ofta vara två och ibland tre bredvid varandra, som om de hade något jävla kafferep på vägen.

Bara en gång har jag varit tvungen att låsa bromsarna när jag kom farandes i min R5 GTE på väg till stugan och kom ifatt ett gäng och fick möte på samma gång. Det hade kunnat sluta med 2 cyklister genom rutan den gången men som tur var så hade jag vässat bromsarna och hade bra däck...

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Trafikförordningen nämner cykel och har regler.

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet

Den där skall jag börja skriva ut och dela ut till busschauffören varje gång jag åker buss...det finns fan inte många hjulspår i dammet i bussfilen på 222:an mellan gustavsberg och skurubron...

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Lycra och spandex är väl kanske inget jag gillar att dra på mig men det finns ju alla sorter. Kan ju inte köra på folk bara för att de har taskig klädsmak :)

Dock tycker jag att lagen rätt tydligt pekar ut att om cyklar nu skall finnas på våra vägar så skall de iaktta försiktighet, inte hindra annan trafik och hålla sig på vägrenen (om möjlig). På frågan ovan "Vad är påföljden för att bryta mot den "lagen"?" är väl svaret - uppenbarligen alldeles för låg :rofl

Saxat från https://lagen.nu/1998:1276

6 § Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. ... Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge

12 § På väg ska vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Wow, vad denna tråd eldat på...
jKKVR1G.gif

Om vi kramas och börjar köra lagligt så kanske cyklisterna också gör det.

Bidrar kanske inte så mycket till diskussionen, men tänkte ändå visa upp en ganska vanlig variant av olycka där bilisten är vållande:
l3V0xoWS2HPKhW64M.gif

(Han klarade sig utan egentliga skador)

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag undrar hur många som är "dumma på riktigt" i denna tråd? :banana:crash:D

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Hoj
Det kom väl fram att bilisten inte var vållande i det här fallet. Vänstertrafik, bilskollärare och elev har stannat till vid vägkanten (ej parkerat) för att diskutera något, och blir påkörda bakifrån av av denne något ouppmärksamme cyklist.

Wow, vad denna tråd eldat på...
jKKVR1G.gif

Om vi kramas och börjar köra lagligt så kanske cyklisterna också gör det.

Bidrar kanske inte så mycket till diskussionen, men tänkte ändå visa upp en ganska vanlig variant av olycka där bilisten är vållande:
l3V0xoWS2HPKhW64M.gif

(Han klarade sig utan egentliga skador)

Last edited:

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Hoj
För övrigt måste jag promota "motdemonstrationen" i happyride forumet. Tråden är faktiskt ännu roligare än den här: http://happyride.se/forum/read.php/1/2930829

Helt obetalbar. Att läsa den är som att få sitta och tjuvlyssna på diskussionerna i miljöpartiets ledningsgrupp. Favoritcitat: "De flesta motorcyklister är grovt kriminella. Jag har inte ens hört talas om någon motorcyklist som ens haft amitionen att vara laglig." :rofl funderar allvarligt på att knycka den som signatur :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För övrigt måste jag promota "motdemonstrationen" i happyride forumet. Tråden är faktiskt ännu roligare än den här: http://happyride.se/forum/read.php/1/2930829

Helt obetalbar. Att läsa den är som att få sitta och tjuvlyssna på diskussionerna i miljöpartiets ledningsgrupp. Favoritcitat: "De flesta motorcyklister är grovt kriminella. Jag har inte ens hört talas om någon motorcyklist som ens haft amitionen att vara laglig." :rofl funderar allvarligt på att knycka den som signatur :)

Jag har aldrig haft någon ambition att köra 100% lagligt med något fordon, det inkluderar både trampcykel och motorcykel, utöver det lastbil, buss, trädgårdstraktor, båt, fyrhjuling och flygplan....

Grovt kriminell vet jag väl inte, men smått olydig IAF...

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

Skönt att det finns tillräckligt med hat i världen att täcka alla grupper.
Vore ju synd om det bara fanns till medlemmarna på SH :brynad

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nu skall ju cykling vara en jättenyttig sport, varför är då merparten av de seriösa halvfeta gubbar.:va

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det märks att Zatzy inte finns kvar längre och att muhuggandet nu istället siktar in sig på andra grupper.

På tal om det borde vi ordna någon variant av gruppkörning.
Typ samlas i stora klungor på t.ex. Bogesundsvägen. Sen kör cyklisterna start-mål medans motorcyklisterna kör fram-tillbaka 2 gånger, start-mål-start-mål.
:crash :brinnerup

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det märks att Zatzy inte finns kvar längre och att muhuggandet nu istället siktar in sig på andra grupper.

På tal om det borde vi ordna någon variant av gruppkörning.
Typ samlas i stora klungor på t.ex. Bogesundsvägen. Sen kör cyklisterna start-mål medans motorcyklisterna kör fram-tillbaka 2 gånger, start-mål-start-mål.
:crash :brinnerup

Eller ge igen åt alla cyklisterna och arrangera gruppkörningar i krypfart på kända träningsställen för cyklister. Sedan ligger ni och såsar framför cyklisterna i 20 km/h så att de inte får upp pulsen. :D

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati