Far åt helvete med er, era jävla "motorcyklister"!

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
...och du tyckte jag var rolig?:Bugar

Tack så mycket, jag behövde muntras upp en smula.:rofl

Det var så lite så, barn & utvecklingsstörda är lättroade, de skrattar åt allt. Jag är glad att kunna glädja dig ser det som en allmosa.
Nu bor du inte i civiliserade trakter & berörs inte av inlägget

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det var så lite så, barn & utvecklingsstörda är lättroade, de skrattar åt allt. Jag är glad att kunna glädja dig ser det som en allmosa.
Nu bor du inte i civiliserade trakter & berörs inte av inlägget

Nu tappade du stinget. Långt ifrån lika roligt som ditt tidigare inlägg. Försök igen!

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Sitter och kokar, måste få ur mig detta!

Med hänvisning till "Kalla Fakta"s reportage ang. hetsjakten på den stackars "motorcyklisten" och även andra olyckor med "motorcyklister" som inte har mc-behörighet.
Man är satan ta mig ingen motorcyklist om man inte ens har körkortet för fordonet, lite samma som att få titulera sig som stridspilot på puben när man i själva verket vänder papper bakom ett skrivbord dagarna ända.

Eller är det ett problem ens? Sitter jag bara och förbannar mig över ca två incidenter per år som orsakas av personer utan behörighet som smäller sina/lånade/stulna hojar eller skadar sig själv alt. dör p.g.a. okunskap eller brist på erfarenhet?

Skulle vilja ha statistik på detta. Finns det? Kan man skaffa det?

Hur ska man komma tillrätta med dessa sopor som sabbar för oss riktiga motorcyklister, som tagit våra a-kort och har klarat de krav och prov som ställts på oss?

Jag är väl egentligen ingen som förespråkar ett överreglerat samhälle men kunde en lösning vara att man inför en äganderätt på MC? (bil med för den delen). Du skulle inte få lov att själv stå på ett fordon som du inte har behörighet att bruka.
Finns f.ö. fler anledningar till detta; inte OK med 5 åringar som står på bilar/mc och därmed som målvakter för p-böter m.m. p.g.a. att dom inte är straffmyndiga.

Olyckor relaterade till mc kommer alltid att inträffa, det fattar ju vem som helst. Men att utan några som helst förkunskaper sätta sig på valfri supersporthoj (oavsett årsmodell) är att leka med döden, utan att överdriva.

Problemen som jag uppfattar med dessa "motorcyklister" som rubriceras som motorcyklister i statistiken hos både trafikverket och våra försäkringsbolag är att de orsakar:
* Förhöjda försäkringspremier
* Förhöjd fara för andra trafikanter
* Lagstadgade begränsningar för oss i mc-kollektivet
* Hat och misstro mot ovannämnda kollektiv

ALLA dessa saker är vi redan så bra på att sabba själva. Lite taget ur luften skulle jag gissa på att 1 av 10 motorcyklister är stolpskott och sabbar för "oss". Samma som att jag menar på att 9 av 10 utan mc-kort men kör hoj ändå sabbar för "oss". Allt taget ur luften, bara min uppfattning.

Någon som sympatiserar med detta eller tycker annorlunda? Disskutera gärna vidare.
Upplever ni detta som ett problem?

Mvh, JD.

P.S. Hoppas att den som stod på MCn i ovan nämnda reportage får repressalier för att ha lånat ut sin hoj (dock avsedd för sin son om jag fattat det rätt). Ge fan i att skylla enbart på polisen, jävla as.

Fråga; Vad är det du vill ha sagt, vad är din ståndpunkt & förslag på lösning. Jag ser ingen röd tråd i ditt dravel förutom en massa svordomar. Vad är det för fel på skåningar??

Om ni håller med ovan kan ni "+1:a" detta inlägg, jag håller med!

Rövslickare! Vad var det som var bra i inlägget ovan ???
Ps det går att anmäla inlägget för ovårdat språkbruk Ds

Last edited:

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Precis som allt annat så är det ett personligt val man gör. Om man kör för fort på mc/bil, cyklar på fyllan, kör skoter dragen, bränner hemma, glömmer några nuffror när man deklarerar. Allt man gör har man gjort med sitt medvetna val. Vissa står för det, och andra inte. Som sagt EGET VAL!

Vem orkar lägga ner så pass mycket negativ energi på Perra Gurra i Boden som vill gasa lite, eller vara i gasen så man hänger upp hela sin tillvaro på det? Har alltid funnits dom som tycker om att gasa, och dom som tycker det är förskräckligt att köra för fort.

Jag gör mitt eget val när jag kör för fort. Vill någon annan lägga ned massa tid och negativ energi på det, så är det erat problem och inte mitt! :arsele

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Du vet att man kan se vilka som gillat inlägget va? Däribland du...:huvet

Det roligaste är att jag kan editera inlägget o skriva att on/offroad är en mupp, då har vi 200 likes på det och det lär tillkomma lika många till rätt snabbt :lol

Kommer just hem från jobbet, kolllar mailen, loggar in på Sporthoj. "156 gilla". Det är ju för tusan världsrekord.

Ja jag tror också det, till o med mer än de sportbladet bilder som brukar toppa den listan :)

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Varför inte börja alla träffar och sammankomster med att alla får visa upp körkortet för de som ansvarar för träffen? vill man inte göra det, så är det ju enkelt att avvisa personen, eller åtminstone ropa ut till de andra problemet. Då lär inte muppen komma tillbaka. Det är ju bara att förklara att vi inte accepterar polare i samma grupp utan körkort.

Ett stort problem är att vi själva accepterar alla utan körkort på kvällsträffarna, eller väljer bekvämt att se åt andra hållet. Jag har varit på¨några körningar där man kräver uppvisande av körkort, det är alltid några som inte har körkort. Fler än vad ni tror.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Det roligaste är att jag kan editera inlägget o skriva att on/offroad är en mupp, då har vi 200 likes på det och det lär tillkomma lika många till rätt snabbt :lol

Ja jag tror också det, till o med mer än de sportbladet bilder som brukar toppa den listan :)

En stor skillnad mellan oss är att jag inte är beroende av hur många som gillar vad jag skriver, antal likes är för mig irrelevant. Det är min styrka & din svaghet.:D:D:D:D

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Varför inte börja alla träffar och sammankomster med att alla får visa upp körkortet för de som ansvarar för träffen? vill man inte göra det, så är det ju enkelt att avvisa personen, eller åtminstone ropa ut till de andra problemet. Då lär inte muppen komma tillbaka. Det är ju bara att förklara att vi inte accepterar polare i samma grupp utan körkort.

Ett stort problem är att vi själva accepterar alla utan körkort på kvällsträffarna, eller väljer bekvämt att se åt andra hållet. Jag har varit på¨några körningar där man kräver uppvisande av körkort, det är alltid några som inte har körkort. Fler än vad ni tror.

:huvet:näsblod

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11

Hårt straff:rolleyes:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
om jag fattar rätt så blir man plötsligt livsfarlig och vårdslös om man kör sin hoj utan körkort ... efter säg 25 år i sadeln och har fått det indraget i 3 månader :va

Nä förbjud alla hojjar med mer än 20 hk istället , det räcker gott och väl för normal körning i laglig hastighet :fakta

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
dra åt helvete all ni motorcyklister som köpt era sporthojar kontant, betalar för helförsäkring utan att använda den, gör alla servicar hos märkessfirma, aldrig kört en kilometer över bestämmelserna, alrig ens tänkt på en slangning eller stoppie, aldrig skrapat knät i backen eller kört utan reflexsväst!

oj det blev visst ingen? hela tråden stinker dubbelmoral och egoism, onödigt inlägg i debatten tycker jag.

men min försääääkringspremie brukar en del skrika? ja, hej, du är lurad av försäkringsbolaget! Du sväljer hull och hår från en falsk auktoritetssymbol med enda intresse att klämma så mycke pengar som möjligt ur dig, grattis.

Granqvist

because norrland is the shit
Gick med
1 Apr 2009
Hoj
Ducati 1198s
Läste nånstans att de skedde ca 40 dödsolyckor med mc per år, och man tar bort de som inte har körkort eller skinnställ, tar bort de som inte har hjälm, tar bort de som kör påverkade av alkohol och droger och tar bort de som kör någon annans motorcykel, ja då blir det kvar ett antal så kan räknas på fingrarna!!!

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha

Nä, men det ger en signal till övriga att vi inte håller dem bakom ryggen. Antingen börjar vi sanera själva, eller så kommer staten att förändra lagstiftningen, vilket de redan gjort. Nya körkortsåldersgränser är bara början. Ni ska inte tro för en sekund att ni har SMC bakom er i ryggen när vi inte bryr oss om de som kör med oss har körkort eller ej.

Det är SMC som får remissvaren inför nya lagar, inte sporthoj.com

Som jag sagt, har varit på sporthojskörningar där de kräver körkort, vet inte varför inte alla körningar har det, stora som små?

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
om jag fattar rätt så blir man plötsligt livsfarlig och vårdslös om man kör sin hoj utan körkort ... efter säg 25 år i sadeln och har fått det indraget i 3 månader :va

Nä förbjud alla hojjar med mer än 20 hk istället , det räcker gott och väl för normal körning i laglig hastighet :fakta

Jo tydligen blir man det om man kollar vad andra hojåkare tycker om en fasten man haft kort i antal år, jag själv har kört olika sorters fordon i minst 16år.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Nä, men det ger en signal till övriga att vi inte håller dem bakom ryggen. Antingen börjar vi sanera själva, eller så kommer staten att förändra lagstiftningen, vilket de redan gjort. Nya körkortsåldersgränser är bara början. Ni ska inte tro för en sekund att ni har SMC bakom er i ryggen när vi inte bryr oss om de som kör med oss har körkort eller ej.

Det är SMC som får remissvaren inför nya lagar, inte sporthoj.com

Som jag sagt, har varit på sporthojskörningar där de kräver körkort, vet inte varför inte alla körningar har det, stora som små?

Jo förstår poängen men skulle vara lika många som kör utan kort ändå. Sen förstår jag inte hysterin att man automatiskt blir livsfarlig och drar snuten direCkt bara för man saknar kort, det handlar om en olovlig körning som blir lite böter = dom flesta stannar får sitt namn uppskrivet sedan står snuten 30min bakom och "vaktar" så man inte kör hem, sedan efter dom åkt en sväng på nån minut o kollat igen kan man lugnt åka hem och få sin bot i brevlådan.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...