Farbror blå har nya leksaker

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
sporTlovEr skrev:
2668200 Ah! Honda:tummenupp kvalitta!! Men att det inte satsar på smidigare hojar vid trafikövervakning när det finns:confused: :va Men Bmw:n tror de är en bra enduromaskin:va
Är väl en byråkrat som handlat..

De kan ju inte precis hålla sig med KTM 525.or. Inte kört den BMW.n, men tror säkert man kommer fram väldigt bra med den, men kanske inte lika snabbt som en mer enduroinriktad hoj.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Oj vad med plast! :näsblod
Det måste vara skönt att -till skillnad från amerikanska polisen- kunna hiva hojarna i containern för brännbart när de är slut iaf. :tungan

/J

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
av alla hojar väljer de PANNAN...aja tur för "oss", dåligt för "dem" :arsele

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Superbee skrev:
2668211 av alla hojar väljer de PANNAN...aja tur för "oss", dåligt för "dem" :arsele

Aja.. Pan European är nog ett mycket bättre val än motsvarande BMW modell iallafall..

Dessutom utgör ju 75% av MC-polisernas vardag olika typer av eskort och vägledningsuppdrag, så då funkar den nog. Trafikövervakning funkar den ju också till..

Det är ju ytterst sällan det handlar om MC-polis jaga MC-åkare.

Vad gäller BMW´na som nämns så är de ju OK för uppdrag som moppeövervakning.. Moppedisterna är ju per definition långsammare än en (säg) F650GS och också de minst erfarna förarna. Dessutom tillåter ju BMW´n ganska låga driftskostnar jämför med en ren enduro KTM..

Men man får ju betänka att alla hojar och deras underhåll indirekt betalas av OSS. Så det är väl bra om de inte väljer det värsta..

Last edited:

ZaraxZ

Medlem
Gick med
22 Jun 2006
Hoj
SXV 550 -06
En orsak till att poliserna använder bmw är väl att man behöver ju inte serva dom speciellt mycket.

Clittan

Räzer aspirant
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Suzuki GSXR 750 -88, KTM EXC 450 -04
Dennis Örnborg.. Man hör ofta hur han uttalar sig i olika sammanhang. Keep on rockin' Dennis! :tummenupp

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Henning! skrev:
2668353 En Pan European? Poliserna ska tydligen toura till Nordkapp, Gibraltar eller nåt! :D

-HURRA! ;)

/H

De e ju de jag säger! :D

Varför tjackar dom inte upp sig på nån enstaka blackbird? Komfort,drag,kvalle,låg försäkring, bra bromsar osv....

amullo skrev:
2668236Dessutom utgör ju 75% av MC-polisernas vardag olika typer av eskort och vägledningsuppdrag, så då funkar den nog. Trafikövervakning funkar den ju också till..

Det är ju ytterst sällan det handlar om MC-polis jaga MC-åkare.

Östergötland, det är klart att de kommer använda hojarna för o dragga motorvägen o ta in fortkörningsböter :)

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Det verkar som många missbedömer kapaciteten på en Panna. Om man tänker sig att max en hoj kan prestera med en bra förare på en bana är 100 %. En panna i ett sånt räkneexempel kanske når upp till 80 % av en modern sporthojs kapacitet om man jämför varvtider. På en bana som tar 1.40 min med sporthojen skulle då ta ca 2 min med pannan.
Dra av procenten för din körskicklighet. Dra även i från procenten för att du inte törs hålla samma tempo på en väg som på bana. Alltså den marginal som hojen klarar av men du inte utnyttjar för att du är rädd för alla andra faror som lurar på vägen.
Gör en trovärdig uppskattning och jag misstänker att många inte kommer över 40 % av vad hojen verkligen skulle klara av med rätt förare som inte bryr sig ett skit i vad som finns runt nästa böj.
Med en Panna når man enklare max vad hojen kan prestera. Tänk även på att många av MC-poliserna inte är några duvungar på att köra hoj, de ska dessutom ”bara” följa efter och behöver inte fundera på vilken väg de ska ta. Det är bara att fokusera på vad killen framför pysslar med.

Personligen så skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan jag försöker dra en MC-polis på en modern hoj. Gammelhäckar och bilar klarar de flesta av men att hänga av.....

Det är inte för inte gamla rävar hänger på så bra på allmänkörningar på gata trots att de åker på GSX1100, TRX, SV eller vad det nu är för något. Det är stor skillnad på bana och gata

devo81

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
i graven : ( meen det kommer nog nån ny av nått slag
M:et skrev:
2668379 Det verkar som många missbedömer kapaciteten på en Panna. Om man tänker sig att max en hoj kan prestera med en bra förare på en bana är 100 %. En panna i ett sånt räkneexempel kanske når upp till 80 % av en modern sporthojs kapacitet om man jämför varvtider. På en bana som tar 1.40 min med sporthojen skulle då ta ca 2 min med pannan.
Dra av procenten för din körskicklighet. Dra även i från procenten för att du inte törs hålla samma tempo på en väg som på bana. Alltså den marginal som hojen klarar av men du inte utnyttjar för att du är rädd för alla andra faror som lurar på vägen.
Gör en trovärdig uppskattning och jag misstänker att många inte kommer över 40 % av vad hojen verkligen skulle klara av med rätt förare som inte bryr sig ett skit i vad som finns runt nästa böj.
Med en Panna når man enklare max vad hojen kan prestera. Tänk även på att många av MC-poliserna inte är några duvungar på att köra hoj, de ska dessutom ”bara” följa efter och behöver inte fundera på vilken väg de ska ta. Det är bara att fokusera på vad killen framför pysslar med.

Personligen så skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan jag försöker dra en MC-polis på en modern hoj. Gammelhäckar och bilar klarar de flesta av men att hänga av.....

Det är inte för inte gamla rävar hänger på så bra på allmänkörningar på gata trots att de åker på GSX1100, TRX, SV eller vad det nu är för något. Det är stor skillnad på bana och gata

du har nog en poäng där....

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Clittan skrev:
2668288 Dennis Örnborg.. Man hör ofta hur han uttalar sig i olika sammanhang. Keep on rockin' Dennis! :tummenupp

Hehe, jag läste först Dennis Töllborg vilken är en av landets största idioter så jag började fundera på om du intagit narkotika. Sedan såg jag att det visst var Örnborg. Jobbigt att ha så likt namn.

Jaja, det var lite onödigt vetande :).

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
M:et skrev:
2668379Det är inte för inte gamla rävar hänger på så bra på allmänkörningar på gata trots att de åker på GSX1100, TRX, SV eller vad det nu är för något. Det är stor skillnad på bana och gata
Så länge man inte färdas på en sparsamt trafikerad motorväg, så är det nästan bara hur friskt man vågar köra, som spelar roll. Riskbedömningar, vägkännedom och skicklighet att snabbt läsa av möjligheter till omkörningar eller hitta avtagsvägar o.d. har betydelse minst lika mycket som hur fort man egentligen vågar ligga på i en kurva med stenblock och feta tallar längs sidan. När polisen fasat ut sina sista gammel-knarrar (Kawa och BMW) och ersatt med lite nyare, så är de inte heller längre begränsade till toppfarter under 200 knyck...

Blåljus och radio m.m. är bara bonus... :näsblod

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
TomK skrev:
2668534 Så länge man inte färdas på en sparsamt trafikerad motorväg, så är det nästan bara hur friskt man vågar köra, som spelar roll. Riskbedömningar, vägkännedom och skicklighet att snabbt läsa av möjligheter till omkörningar eller hitta avtagsvägar o.d. har betydelse minst lika mycket som hur fort man egentligen vågar ligga på i en kurva med stenblock och feta tallar längs sidan. När polisen fasat ut sina sista gammel-knarrar (Kawa och BMW) och ersatt med lite nyare, så är de inte heller längre begränsade till toppfarter under 200 knyck...

Blåljus och radio m.m. är bara bonus... :näsblod

Precis, och det är där som många tar poäng mot polisen när det gäller jakt MC mot MC. Polisen gör det för att det hans jobb och har ganska så liten lust att offra livet medans en yngling på R1 med adrenalin över öronen är beredd att ta ganska stora risker. Men som sagt, döm inte ut hojen för den är kapabel till mycket.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...