Farbror Freppa - Nu med ännu bättre syn

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Teo skrev:
Å fan! Du kanske skulle kunna hjälpa mig med min potatisnäsa som Jag våndats över. Jag har allehanda verkyg till förfogande. duger burbon eller ska det va så´n där lyxwirre?

Förlåt Freppa för spammet.

/Quazimodo
Burbon tvättar man kedjan med, vanlig blended går bra.

Neh skämt å sido så är det inte att rekommandera hemmakirurgi, men ibland så har inget val, en varböld stor som en 5 krona i midjan är ingen höjdare :(

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Skönt att höra att det gick bra för dig Freppa!!

Jag kör för tillfället med 24/7 -linser och är nöjd... Det enda som skulle vara bra med operation är att slippa mitt STORA synfel till ett lite mindre. (Har för tillfället -7.0 och -8.0 på ögonen)

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Kan tänka mig att det är en fet känsla att bli av med något som man hela livet haft besvär med:)

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
$noop skrev:
Grattis till synen :tummenupp
Vill också operera, men får nog vänta ett par år och spara lite stålar först :mad:
Känner igen ditt problem med blodkärlsutväxter på ögonen, att ha linser och sitta vid dator är värdelöst...Sitter 8 timmar per dag vid datorn och har jag då linser är ögonen fan helt röda efteråt med massa jävla blodkärl överallt...
Vill operera NU!
Blir avis på på alla med bra syn...

Du har inte funderat på om det kan vara strålinng från skärmen som gör att du blir röd i ögonen?
Jag har glasögon och klarar mig fint med det. (även om en operation inte skulle skada)

bas

Rasta potatis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R Sold
Grattis Freppa. Ett litet tips. Titta dig inte i spegeln innan du varit vaken en timme minst.. Så hjärtat hunnit komma upp i arbets temp.

Jag operarade ögonen för 4 år sedan. Dock så körde jag laser direkt på ögat. Inget öppna hornhinna här inte. Det roliga var att man såg röken från ögat under själva operationen. Samt att det luktar bränt hår.
Hade på linserna med styrka för -8, -6. Men operarades för -7.2 och -5,5. Samt att dom korregerade lite astigmatism.
Betalade då ca 22 000:- samanlagt.
Mörkersendet är tillbaka. Har inga problem med att se i mörker.
Om det var värt det...
Svar blir ju, ja var enda surt förvärvad och beskattad krona.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
sharpedge skrev:
Skönt att höra att det gick bra för dig Freppa!!

Jag kör för tillfället med 24/7 -linser och är nöjd... Det enda som skulle vara bra med operation är att slippa mitt STORA synfel till ett lite mindre. (Har för tillfället -7.0 och -8.0 på ögonen)

helt allvarligt.. om du inte har glasögon eller linser på dig så måste väl du nästan vara blind. -7 resp. -8 är ju groteskt. du är tre gånger så närsynt som mig och jag tycker att jag är halvblind utan linserna. kan inte ens föreställa mig hur du ser utan linser..

Chrille D

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM 900 -05
Ni vet väl att man får göra skatteavdrag på dylika operationer, min jobbar komis betalade 30K för båda ögonen, sen kläckte ögonläkaren ur sig att man får göra avdrag ala' personaldator. Han gick upp till ekonomichefen som fixade lite papper. Klart! 10K tebax :banana

/Chrille

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
bmwjohan skrev:
helt allvarligt.. om du inte har glasögon eller linser på dig så måste väl du nästan vara blind. -7 resp. -8 är ju groteskt. du är tre gånger så närsynt som mig och jag tycker att jag är halvblind utan linserna. kan inte ens föreställa mig hur du ser utan linser..

Det är rätt lugnt, men eftersom jag har dessa linserna på mig nu så har jag sluppit stiga upp ur sängen och leta efter glasögon... Men visst lockar en operation. Men jag kommer isf bara få typ -1.0 -2.0 eller sämre efter operation enligt synläkare... :(

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Annicka skrev:
Grattis eller vad man nu säger :)

Jag hade tur att mitt ögonfel växte bort. Va nästintill halvblind på vänsterögat när jag va liten, men det har växt bort.
Lite dålig syn har man juh, men inte så pass att man behöver glasögon :)

/Annicka

Du ser bra Ut ändå..... :rofl

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Laser direkt!

bas skrev:
Grattis Freppa. Ett litet tips. Titta dig inte i spegeln innan du varit vaken en timme minst.. Så hjärtat hunnit komma upp i arbets temp.

Jag operarade ögonen för 4 år sedan. Dock så körde jag laser direkt på ögat. Inget öppna hornhinna här inte. Det roliga var att man såg röken från ögat under själva operationen. Samt att det luktar bränt hår.
Hade på linserna med styrka för -8, -6. Men operarades för -7.2 och -5,5. Samt att dom korregerade lite astigmatism.
Betalade då ca 22 000:- samanlagt.
Mörkersendet är tillbaka. Har inga problem med att se i mörker.
Om det var värt det...
Svar blir ju, ja var enda surt förvärvad och beskattad krona.
Inte så insatt i det,fick du det med laser direkt utan o gräva med kniv eller vad dom nu gör?.
Sugen på att korigera mina ögon som har -2.25,kanske inte så mye om man jämför med andra här men vore skönt o slippa glasögon o linser.
Kan erkänna att jag dock är lite rädd för smärtan o komplikationer.
Var det nåt obehag o laser operera?.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
fireblade skrev:
Du har inte funderat på om det kan vara strålinng från skärmen som gör att du blir röd i ögonen?
Jag har glasögon och klarar mig fint med det. (även om en operation inte skulle skada)

Jo, det har jag fattat, men eftersom jag jobbar vid en dator varje dag så kan jag inte göra så mycket åt saken :(
Använder brillor på jobbet varje dag, linser ibland på helgerna.

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
$noop skrev:
Jo, det har jag fattat, men eftersom jag jobbar vid en dator varje dag så kan jag inte göra så mycket åt saken :(
Använder brillor på jobbet varje dag, linser ibland på helgerna.

Det är också en skum företeelse. Jag sitter säkert +8h framför en monitor och har aldrig haft problem med röda ögon eller att dom rinner eller liknande... Jag tror det är en vanesak.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Freppa skrev:
Jahapp, då kommer den ombedda rapporten efter min operation av ögonen.

....

/Hawkeye Freppa

Härligt! :tummenupp

Vet inte vad man säger men, skönt att det gick bra och skönt att slippa "lins-besvär" för att se bra... congrats!

//@

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
sharpedge skrev:
Det är också en skum företeelse. Jag sitter säkert +8h framför en monitor och har aldrig haft problem med röda ögon eller att dom rinner eller liknande... Jag tror det är en vanesak.

Kanske det, men jag har mer eller mindre misskött mitt användande av linser tidigare, typ råkat sova ett antal ggr med dom i. Mindre skönt för ögat när man typ får slita ut linserna för att dom ska lossna. En gång när jag hade sovit med dom och jag hade tagit ut dom så började ögonen rinna oavbrytet om jag ens öppnade ögonen...Fick ligga i sängen hela dagen och blunda :gnissla
Därav problemen antar jag :va

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Plåtnicklas: Inom 18 månader så gör man om operationen gratis. Ålderssynfel får ju alla, men om det finns utrymme så är det bara att lasra vidare.

Blip: Du gör en ny synundersökning och skickar in en ny ansökan om nytt körkort.

Sharpedge: Om jag inte minns fel så fixar LASIK-metoden (den jag gjorde) det synfelet till perfekt. Tror man kan fixa ner till -8. Annars finns ju PRK (den gamla metoden) som fixar det. Läkningsprocessen är dock längre på PRK

Chrille D: ta GENAST reda på mer om det av din polare och PM:a informationen eller lägg den här. Pengar är pengar! Snälla?

R1 Racer: Det gör inte ont alls. Efterråt gjorde det ont pga ljuskänsligheten, men det går över snabbt. Pupillerna är ju stora som tefat så man tar in lite för mycket ljus ;)

Angående problem med linser och datorer. Av linser blir man torr i ögonen. När man sitter framför en skärm så blinkar man för lite normalt sett. Och vi talar inte 8 timmar här, jag var/är datornörd och levde framför datorn. Det gick så långt att jag droppade ren linsvätska i ögonen för att få bort den äggvitebeläggning som bildades på linserna pga att mina ögon mådde så dåligt. Läkaren sa såhär: "Vanligen ser man liknande kärlutväxter på män i 45-55 års åldern. Vad har du gjort?!". Polly verkar ju kunnig inom detta område, hon kanske vet vad det beror på?

/Freppa

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
$noop skrev:
Kanske det, men jag har mer eller mindre misskött mitt användande av linser tidigare, typ råkat sova ett antal ggr med dom i. Mindre skönt för ögat när man typ får slita ut linserna för att dom ska lossna. En gång när jag hade sovit med dom och jag hade tagit ut dom så började ögonen rinna oavbrytet om jag ens öppnade ögonen...Fick ligga i sängen hela dagen och blunda :gnissla
Därav problemen antar jag :va

Kan inte heller ha med det att göra, samma saker har jag också gjort .. eller ja... alla ögon är juh olika känsliga.

NO

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
finns i idévärlden
Grattis till synen! Går själv och drömmer om att göra samma sak men i mitt fall hindrar inte brist på pengarna (inte för att jag har oändligt men jag prioriterar synen framför det mesta annat).

Mitt hinder är nystagmus, ofrivilliga ögonryckningar. Någon som vet om det finns någon som opererats trots sådana? Problemet är att ögat aldrig är helt stilla. (eller är det det om jag är sövd? Har inte lust att söva mig bara för att testa...)

NÅgon som vet något om ICL (när man opererar in en kontaktlins ungefär)?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati