Fartkamera-brev

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Fick ett brev från polizei där dom undrar vem som framfört min bil kl.xx.xx den xx/x förbi en fartkamera. Det måste innebära att dom inte har nån bra bild, för då skickar dom väl ut direkt till den berörda? Det var inte jag som körde, och det var ju en månad sen, så frågan är om jag kommer ihåg vem det var..

Måste jag ens svara på brevet? Vad händer om jag låter bli? Har redan fått ett påminnelsebrev.

Erfarenheter? Svara gärna.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Ingen aning faktiskt, men jag vill ge dig cred för forumets coolaste signatur. :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det händer inget alls, eftersom att vi inte har angivarplikt eller ägaransvar i Sverige. De kan kanske vara lite griniga över det däremot. Och ja, hade de vetat att det var du hade det nog ramlat ner ett bötesbelopp istället.

XIII

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2010
Hoj
GSXR 1000 k4
Kan ha fel men har för mig att ägaren till fordonet flyger på böterna :/

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skit i det, eller svara att inte fan vet du.

Du har ingen skyldighet att ange någon, allra minst dig själv...

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Okej. Nej, det var faktiskt inte jag som körde.
Blir mest så överraskad att dom är så påstridiga, med påminnelsebrev och allt..
Då skiter jag i det här brevet med och väntar och ser.
Fortsättning följer..kanske.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Skicka en påse godis tillbaka - och säg att du inte kommer ihåg nått , du kanske kommer ihåg men du måste tänka lite , säg att du återkommer 2097 med svaret

Edit:

Såg ditt svar

Du kan komma med vilken förklarning som helst - som t.ex att du hade sex med en ekorre just då eller vad du vill - finns inget ägaransvar eller angiveriplikt - så ha lite kul och lägg på luren eller skicka ett brev med valfri text

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Okej. Nej, det var faktiskt inte jag som körde.
Blir mest så överraskad att dom är så påstridiga, med påminnelsebrev och allt..
Då skiter jag i det här brevet med och väntar och ser.
Fortsättning följer..kanske.

Eller svara precis som det är, du har ingen aning.:tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skriv tillbaks och begär en bild, säg att du länge har misstänkt frugan för otrohet och att hon lånar ut din bil till älskaren, så du vill ha en bild på fanskapet...

Du lär inte höra av dom igen.

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Samma sak hände mig för ett par år sedan..svarade att jag inte visste( du måste inte svara om du inte vill). Ett par veckor senare ramlade det in ett till brev, denna gång med kortet då jag körde bilen och ett kort från körkortsregistret. Ganska tydligt att det var jag som körde, förstår inte vad det första brevet gjorde för nytta. Bara att betala och vara glad. Men har du tur så finns ingen bra bild...om det nu var du som körde. Lycka till...

Sent from my iPhone using Tapatalk

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Be att få bilden, ser du att det är någon polare du egentligen inte vill vara så mycket polare med, inkassera 1500:- från polaren så att du kan köpa tillräckligt mycket booze för att glömma bort att det var han som körde.

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Samma sak hände mig för ett par år sedan..svarade att jag inte visste( du måste inte svara om du inte vill). Ett par veckor senare ramlade det in ett till brev, denna gång med kortet då jag körde bilen och ett kort från körkortsregistret. Ganska tydligt att det var jag som körde, förstår inte vad det första brevet gjorde för nytta. Bara att betala och vara glad. Men har du tur så finns ingen bra bild...om det nu var du som körde. Lycka till...

Sent from my iPhone using Tapatalk

NEJ, det var inte jag. KAN ju hända att det var en släkting eller familjemedlem dock, och isåfall vill man ju inte ange dom......

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Kan ha fel men har för mig att ägaren till fordonet flyger på böterna :/

Morsan ärvde bilen efter farsan, men hon har inget körkort, så någon annan får köra när hon ska någonstans. :4skrika
Råkade dra förbi en fartkamera med hennes bil. Nada hände. Varken hon eller jag fick något brev.

Däremot får hon trängselavgifter när svågern på egen hand varit i fjollträsk med bilen. :gnissla :huvet

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Dom kollar fru och nära släktingar i KK/PASS registret bara så du vet

Det trodde jag oxå. Men hon finnas ju inte i KK-reg! :va Vette gudarna om hon har ett giltigt pass? det var evigheter sedan hon var utanför Norden. Det faktum att jag har annat namn och bor 25 mil bort, borde ju inte heller ha hindrat, eller hur? Men det är 1,5 år sedan, och än så länge har ingen av oss hört något! :tummenupp :)

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...