Fartkamera-brev

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det är ju inte säkert att det blir träff ändå - beror lite på hur ihärdiga dom e den dan - men dom får,kan och gör så iaf - om man nu är spårbar via den metoden:gnissla

Men skickar dom en bild på en polare,tjejkompis så dra nån rövar historia som inte ens är möjlig
i ett annat universum:rofl

Och tvinga dom att lyssna på den detaljerat:hihi

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Haha, du klockringaren, vad har du för beef med polisen igentligen?

Min syn på det hela: jag körde inte, har dom ingen bild på den som körde är det deras problem, jag anger ingen.

jetson

Guest
Morsan ärvde bilen efter farsan, men hon har inget körkort, så någon annan får köra när hon ska någonstans. :4skrika
Råkade dra förbi en fartkamera med hennes bil. Nada hände. Varken hon eller jag fick något brev.

Däremot får hon trängselavgifter när svågern på egen hand varit i fjollträsk med bilen. :gnissla :huvet

Blixtrade ens kameran? :D ... kamerorna är inte aktiva så ofta som folk tror

jetson

Guest

Min syn på det hela: jag körde inte, har dom ingen bild på den som körde är det deras problem, jag anger ingen.

Korrekt. Får man såna där brev så är det bara att slänga dom, svara inte. Efter 2-3 påminnelser kommer det brev om telefonförhör, sedan kommer ett till om ett nytt förhör. Men så länge du inte svarat dom så är du inte delgiven och dom kan inte göra något. Sedan kommer (förmodligen) ett brev om att ärendet lagts ner.

Nu spekulerar jag lite men jag kan inte tänka mig att dom skickar ut en delgivningsman på en vanlig fortkörning (dvs där du ligger under behålla-körkortsgränsen)... och numera så finns det så många kameror att dom enkelt kan dra in stålarna från mer blåögda Svensson som svarar direkt :)..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hur lång tid tar det innan brevet kommer?

Råkade bli fotad i en hyrbil för typ 2 månader sedan och hade tänkt supa upp de pengar jag fonderade för bötern...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det kan ta jäkligt lång tid, dom tenderar att vara överhopade med jobb dom som granskar bilderna.

Jag läste någonstans att dom kasserar ca 70% av alla bilder för att det är för mycket jobb att läsa ut regnr och för svårt att identifiera föraren.

Sup upp pengarna du, det går ju till stadskassan i alla fall!

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Du kan komma med vilken förklarning som helst - som t.ex att du hade sex med en ekorre just då eller vad du vill - finns inget ägaransvar eller angiveriplikt - så ha lite kul och lägg på luren eller skicka ett brev med valfri text
Tidelag är numera förbjudet, så den förklaringen är lite att skjuta sig i foten..

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Hehe - ja men och sitta i ett förhör och beskriva ekorren för en skelögd utredare.
Dom måste ju hitta den också:hihi
Man kanske blir gripen och vallad runt brottsplatsen av särskillda
grabbar från rikskriminalen som springer omkring o topsar dom i tvåan sen

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Okej. Nej, det var faktiskt inte jag som körde.
Blir mest så överraskad att dom är så påstridiga, med påminnelsebrev och allt..
Då skiter jag i det här brevet med och väntar och ser.
Fortsättning följer..kanske.

Skicka svar:

Utredning läggs ner gällande framfart av fordon xxx xxx den xx xx xx.
Förare av fordonet kan ej fastställas därför läggs ärendet ner på grund av bristande bevis.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Sambon körde min bil för fort förbi en kamera. Vi är inte skrivna på samma adress, inte ens på samma ort. Bilen reggad på mig. Det enda vi har gemensamt rent juridiskt är en son. Det snokade dom förmodligen reda på eftersom hon efter ett jäkla tag fick ett brev med foto och allt hem till sin adress. Alltså inte den adress bilen är skriven på.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Sambon körde min bil för fort förbi en kamera. Vi är inte skrivna på samma adress, inte ens på samma ort. Bilen reggad på mig. Det enda vi har gemensamt rent juridiskt är en son. Det snokade dom förmodligen reda på eftersom hon efter ett jäkla tag fick ett brev med foto och allt hem till sin adress. Alltså inte den adress bilen är skriven på.

Vem av er är det med dåligt samvete eftersom ni går det lilla extra för att inte kunna sammankopplas?

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
...Min syn på det hela: jag körde inte, har dom ingen bild på den som körde är det deras problem, jag anger ingen.
Prexis, det är din lagliga rätt och du kan nöja dig med det.
Det kan låta kul att skicka kluriga svar till farbror blå men det gagnar ingen, allra minst dig.

Du har ingen skyldighet att svara överhuvudtaget, så använd den rätten. Ner i runda arkivet med brevet och
glöm det helt enkelt. :yoparty

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Man kan alltid säga "Det kan jag inte svara på." när PM frågar. Enligt FN-konventionen är man inte skyldig att medge brott. Det är upp till PM att bevisa det. Bättre att säga så än att dra nån vals man kan trassla in sig i.

Funkade fint för en kompis som körde ifrån polisen i en hyrbil efter en i min mening brottsprovokation.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Skriv som det verkligen var, dvs vid tillfället var bilen utlånad till Claes Tingvall.... :banana

Eller om det var "Vickan" och Daniel som behövde för transport till BB.

Eller skratta rått och släng lappen. Själv hade jag nog kört på det tredje av dessa.

Edit: Ja, man bryter säkert mot någon lag om man säger att det verkligen var Claes Tingvall och dom kan motbevisa dig. Men om det var en kille som du inte vet vad han heter men han var lik Claes Tingvall kanske det är ok?

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Hoj
Monster 900 -02

Jag fick ett likadant brev för några år sedan.

Jag svarade på brevet att jag inte kom ihåg vem som körde. Men bad dem skicka ut bilden så kanske jag kunde identifiera föraren.
Fick ett brev där de hänvisade till PUL att de inte fick utlämna foto på föraren eftersom det inte var jag.
Fick aldrig något foto. :(

Jag tänkte det kunde varit en fin julklapp till svågerns mamma. :)

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R

Men hallå, folkbokföringslagen? :fakta

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910481.htm

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S