Fartkamera-brev

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
En av morsans enda söner drog förbi en fartkamera som blixtrade så fint så med hennes bil, men hon fick då inget brev. Kanske för att han som körde hade extremt hög krage på polotröjan och kepan väldigt långt ner :D

Men allvarligt, hög polo och smäck?:hihi

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Blixtrade ens kameran? :D ... kamerorna är inte aktiva så ofta som folk tror

Oh ja! Den blixtrade. Det var en tillfällig mobil fartkamera, Inte en av de stationära. jag såg den, kollade att jag var under 90, och var inte glad då den blixtrade. Det var tydligen 70-sträcka. :huvet

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur lång tid tar det innan brevet kommer?

Råkade bli fotad i en hyrbil för typ 2 månader sedan och hade tänkt supa upp de pengar jag fonderade för bötern...

Du är väl student? Håll dig bara undan i 2 år så blir det presskriberat. Hämta inte ut rekomenderade brev, öppna inte dörren när någon oanmäld ringer på. Och har du sedan ingen fast arbetsplats så kan dom inte söka upp dig där heller.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hyrbilsfirmor (dom flesta) och leasingföretag har som praxis att inte lämna ut personuppgifter när man tutat förbi en kamera i deras bilar. Bad for business :) Du kan vara lugn..

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Det är väl bara att neka till att det var du och ta det till rätten. Jag vet inte om det är mindre beviskrav vid fortkörningsböter än andra brott. Fast vid andra brott vet jag att det är djävligt svårt att fälla någon bara på bild. Har nämligen själv varit med om det.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
... att se om kamerorna blixtrar i dagsljus...

Men du som hojförare vet väl att de blixtrar i dagsljus? :7peta Jag brukar kalla det för funktionstest av fartkamera :lol Det är förvånantsvärt sällan de är inkopplade/fungerar. :hihi

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Men du som hojförare vet väl att de blixtrar i dagsljus? :7peta Jag brukar kalla det för funktionstest av fartkamera :lol Det är förvånantsvärt sällan de är inkopplade/fungerar. :hihi
Jo, det är just det, jag har aldrig sett dom blixtra, och så mörkt är inte mitt spegelvisir, och även om jag inte blåser förbi dom i 3x skyltad hastighet så kanske det är nån km för fort, ibland :rolleyes: Så jag var helt enkelt nyfiken för att se om dom verkligen blixtrade dygnet runt, och dom hade gått ut med att just den helgen skulle det minsann trafikövervakas nå förbannat, och då passade jag på, och blixtrade gjorde det :D

Så uppenbarligen är dom väääääldigt sällan inkopplade, ja. I början var väl alla på hela tiden, men dom blev översvämmade med inrapporteringar så dom blev tvingade att stänga av dom pga arbetsbelastningen. Så synd... :D

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Det är väl bara att neka till att det var du och ta det till rätten. Jag vet inte om det är mindre beviskrav vid fortkörningsböter än andra brott. Fast vid andra brott vet jag att det är djävligt svårt att fälla någon bara på bild. Har nämligen själv varit med om det.
This.
Spelar ofta ingen roll hur bra bilden en är, erkänner man inte går man med största sannorlikhet fri. Finns dock dom som döms mot nekande men ganska sällsynt. Är väl ett statuera exempel fall om det ens tas till rätten.

Last edited:

jetson

Guest
Jo, det är just det, jag har aldrig sett dom blixtra, och så mörkt är inte mitt spegelvisir, och även om jag inte blåser förbi dom i 3x skyltad hastighet så kanske det är nån km för fort, ibland :rolleyes: Så jag var helt enkelt nyfiken för att se om dom verkligen blixtrade dygnet runt, och dom hade gått ut med att just den helgen skulle det minsann trafikövervakas nå förbannat, och då passade jag på, och blixtrade gjorde det :D

Så uppenbarligen är dom väääääldigt sällan inkopplade, ja. I början var väl alla på hela tiden, men dom blev översvämmade med inrapporteringar så dom blev tvingade att stänga av dom pga arbetsbelastningen. Så synd... :D

Jepp, jag har läst nånstans att i snitt är varje kamera aktiv bara ett par minuter per dag, och oftast är dom aktiva när det är mest trafik (?) typ morgonrusningen. Det räcker tydligen med ett par minuter om dagen för att dom ska bada i arbete där uppe i Kiruna :)

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Att folk lyckas åka dit i fartkameror överhuvudtaget är tamejfan skrämmande och borde innebära tvångsremiss till optiker alternativt permanent körkortsindragning.

För det första sitter det en gigantisk varningsskylt före kameran (även de mobila).
För det andra är det omöjligt att missa det gigantiska kamerahuset.
För det tredje är det bara att sätta upp handen för mun och näsa om man råkar vara osäker på vilken hastighetsbegränsning som gäller när man passerar en kamera.

Folk är idioter.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Vid närmare eftertanke har jag faktiskt sett endel ha skylt, hör dock till ovanligheterna här omkring. Vägen till o från jobbet brukar dom ställa ut en mobil kamera med jämna mellanrum, men aldrig nån skylt.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Vid närmare eftertanke har jag faktiskt sett endel ha skylt, hör dock till ovanligheterna här omkring. Vägen till o från jobbet brukar dom ställa ut en mobil kamera med jämna mellanrum, men aldrig nån skylt.
Då bryter man mot lagen. Anmäl.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Då bryter man mot lagen. Anmäl.

Måste de verkligen skylta om de sätter upp en portabel hastighetskamera i tätort t ex? Glest om dem här nere. Jag har nog aldrig stött på en ens, men förutsätter att man inte skyltar likt man gör på de fast monterade på landsvägarna.

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Saxat från trafikverket.se

Frågor och svar om trafiksäkerhetskameror - skyltning

Är alla kameraövervakade sträckor skyltade?

Ja, alla kameraövervakade sträckor är skyltade. På huvuddelen av sträckorna sitter ett vägmärke med kamerasymbolen före varje kamera. Inför många kameror finns det även ett märke som visar vilken hastighet som gäller.

samt

Vägmärken visar var kamerorna finns

På alla sträckor med trafiksäkerhetskameror finns vägmärken som informerar dig om att vägen har automatisk trafiksäkerhetskontroll. Trafiksäkerhetskamerorna kan vara fast placerade vid vägkanten eller monterade i en polisbuss eller släpvagn.

och lite till
Borde inte trafiksäkerhetskamerorna vara dolda?

I vissa länder har man valt att placera kamerorna på dolda ställen. I Sverige använder vi i stället en öppen modell med vägmärken som informerar dig om att du kommer in på en vägsträcka där det finns trafiksäkerhetskameror. Framför de flesta kamerorna finns det också en skylt som visar vilken hastighet som gäller på vägen. Genom att vi informerar om var kamerorna finns får du som trafikant stöd för att hålla rätt hastighet på den farliga vägsträckan så att olyckor kan undvikas.

Last edited:

Lillencb

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2015
Hoj
Honda CB 1000R
Svara INTE!!!! enligt lag behöver u inte uppge vem som körde bilen, det är snuten som måste bevisa vem det var som körde. Dom har ingenting på dig när dom frågar vem det var som körde, släng lapp jäveln du kommer få hem typ tre stycken sen ger dom upp. svärfarsan jobbar vart tror du :D

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...