Fartkamera fakta please

RacerKeld

what
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
3/4L GSXR
Mr Mac skrev:
2315636Som många påpekat är datamängderna och de praktiska problemen för snitthastighetsmätningar alldeles för stora
Njah, i Köpenhamn finns kamerar på alla störra vägar in mot stan, som mätar din snitthastighet - används för att göra statistiker och visa på skyltar att "nu har du 8 minutter till centrum" typ.

Tydligen funkar det altså om man har ett centralt system och en förmodligen stor databas, men hur fan nån tänkar göra kommunikationen och datauppsamlingen mellan fler fartkamerar i Norrvästland vette fan.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
heliac skrev:
2315793 Har pratat med en trafikpolis om de nya kamerorna. Funktionen för hastighetsövervakning är precis samma som i de gamla skåpen. De nya skåpen sitter lite längre ner och det ska nu vara svårare att gömma sig bakom solskydd etc. Om de ska vara igång eller inte styrs från en central i Kiruna och som han sa, långt ifrån alla är igång samtidigt. Det skulle bli alldeles för mycket foton att jobba med då. Däremot så är skåpen igång och mäter trafikflödet hela tiden. Mätning av snitt eller fotografering bakifrån trodde polisen som jag talade med inte var aktuellt på länge. För att dra nytta av "bakifrånbilder" krävs ägaransvar och mätning av snitthastighet skulle bygga upp enorma databaser.

En oläslig skylt sätter i princip systemet ur spel enligt polismannen.

Behövs inga enorma databaser bara en lagändring från personansvar till ägaransvar som i England, dvs man går på regnummer.

Busenkelt, en PC räcker för att generera 3500 böteslappar per timme.

Varje kamera fotar varje fordon och plackar ut regnummret med teckenigenkänning. Largrar detta med en timestamp. Nästa kamera gör likadant och medelhastigheten räknas ut.

Detta system snurrar redan i Uk och klarar av att bevaka ALLA fordon på en en hel motovägssträcka för en spottsyver.

Det enda sätte att komma undan är att köra utan reggplåt.

Turbo

Built For Speed
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
436 HK....Sålda
FUBAR skrev:
2315710 Du kommer visst kunna bli av med KK ifall dom kan identifiera dig som föraren, går inte det så får du bara böter. Däremot undrar jag om kamerorna verkligen registrerar hojar, har kört förbi säkert hundra kameror för fort och INGEN har blixtrat till. Eller är det bara så få kameror i bruk?[/QUOT

Är i stort sett säker på att kk indragning inte sker vid hastighetsöverträdelser registrerade automatiskt, typ kameraskåp. Även om du bränner förbi med bil i 200 där max hast är låt oss säga , 70.

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
Grejen är den att kamerna ska kunna ta fram snitt som ni säger. MEN de finns inte personal å pengar till att den funktionen ska fungera. Så du kan nog vara lugn ett tag till.

Turbo

Built For Speed
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
436 HK....Sålda
Helldriver skrev:
2315841 Behövs inga enorma databaser bara en lagändring från personansvar till ägaransvar som i England, dvs man går på regnummer.

Busenkelt, en PC räcker för att generera 3500 böteslappar per timme.

Varje kamera fotar varje fordon och plackar ut regnummret med teckenigenkänning. Largrar detta med en timestamp. Nästa kamera gör likadant och medelhastigheten räknas ut.

Detta system snurrar redan i Uk och klarar av att bevaka ALLA fordon på en en hel motovägssträcka för en spottsyver.

Det enda sätte att komma undan är att köra utan reggplåt.

Fy faan, det räcker med storebrors fasoner i Sverige. Må vi aldrig, aldrig få det likadant i Sverige. Har i.o.f även snackats då och då om ägaransvar även i Sverige.... :arsele :arsele :arsele :arsele :arsele

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kamerafunktionen är väldigt sällan aktiv. T.ex. längs 288:an så har jag (och folk jag känner) aldrig sett en kamera blixtra till. Däremot är radarn på hela tiden och de kan därmed mäta hastigheter, fast då utan att veta vad för slags fordon det rör sig om. De tar idag bara foton framifrån och är skylten oläslig eller felaktig eller att man inte säkert kan identifiera föraren, så går det inte att göra något. Det är fullt tekniskt möjligt att använda kameran att ta fordon som färdas i det motsatta körfältet bort från kameran - med andra ord ta foton bakifrån. Men med dagens lagar så saknar det betydelse. Det skulle också kräva att radarn var inställd på att mäta både positiva och negativa hastigheter och i båda körfälten. Vad händer då flera fordon finns i radarområdet ? - kaos... Glöm det där med snittfarter och sådant än på några år - det är skrämskott från ordningsmakten för att folk ska hålla sig i skinnet.

Det är dessutom "säkert" att köra om precis vid en kamera. Får de två fordon i bild, så avskrivs det hela, då man inte kan bevisa vem som höll den triggande hastigheten (även om man kan göra en gissning :) ).

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
finnpower skrev:
2315245 I så fall har jag inget körkort nu :( :gråta.
Nädå, dom tar som innan (hittils i alla fall), det spekuleras och fabuleras för fullt så fort nåt nytt kommer, kolla bara på 60-talet då trodde man att man fick färg-TV om man trädde en damstrumpa på TV:n.

Min farsa gick på det! :rofl :rofl :rofl men han var nog inte ensam om det...

tokmaa

Risig?? Jag??!
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Super Ténéré -91, YZ 426-00
EPA-traktor / LGF i 90 km/h på 90 väg = ingen fortköring enligt kamera.
Bil med släp i 90 km/h ingen fortköring enligt kamera.
Lastbil i 110 km/h på 110 väg = ingen fortköring :huvet

Kan bara konstatera att "singelbilar och mc's" är kriminella vandaler när man kör 5 km/h för fort...skall straffas med dryga böter!! :va

...livet är orättvist men va fan, kör med huvvet så slipper man oroa sig. :tummenupp

Mojje

www.mce.se
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
BMW K1300s -09
javonanka skrev:
2315254 ...
Fast att ta bakåt lär de inte kunna då de inte har ngt på baksidan va?, och inte alltid att de står på samma ställa på var sin sida om vägen.
Jag har en kompis som sagt att kamrorna ibland vänder på sig. Detta brukar ofta inträffa då det är mörkt och ingen tittar på de. (Deee äää sääääkert!)

//\//\

Mr Skutt

Hopplöst framtung
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
Gsxr 1000
Lindén skrev:
2315286 Snitthastighets mätning....
Men hallå fattar ni vilka data mängder som måste hanteras.
Måste dem ju knäppa på varenda bil.
Eller ska dem sitta o tokglo på en monitor... nä skulle ej tro det.

Den tekniken används idag redan inne i Stockholmcity. Dom har ett projekt som dom kallar restid. De går ut på att folk kan gå in på www.trafiken.nu
och titta hur långtid de tar att åka en viss sträcka.De sitter ett antal kameror i stan och på tillfartslederna som filmar nr plåten bak på bilarna å skickar en kodad bild till en dator i Holland. När sen samma nr plåt dycker upp i en annan kamera så räknar den ut vilken tid de tog. I stora drag fungerar de så.

tokmaa

Risig?? Jag??!
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Super Ténéré -91, YZ 426-00
Mojje skrev:
2315887 Jag har en kompis som sagt att kamrorna ibland vänder på sig. Detta brukar ofta inträffa då det är mörkt och ingen tittar på de. (Deee äää sääääkert!)

//\//\

:rofl :tummenupp

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
SMoto skrev:
2315763 tyvärr är det våra skattepengar som går till dessa städ poliser, gör dock inget för min del då våra förtroendevalda bränner våra pengar på mer idiotiska grejjer.
Visste ni förresten att varje kamera kostat oss ca 1 miljon st monterade och klara. hur många var det som skulle upp 250st ? 2,5 miljarder för dessa "livräddare".......
´
Medhåll om skattepengar. Vandalism gör bara att det kostar mer och det betalas av skatten, dvs de som vandaliserar mer eller mindre snor pengar av oss andra. Jävla solidaritet va? :rolleyes:

Men jag hör folk nämer olika siffror till höger och vänster om vad nya kamerorna (och gamla) kostar. Var hittar ni de siffrorna? Har någon öht hört av sig till VV och frågat? :confused:

Men styckekostnaden för varje kamera är egentligen ganska ointressant. Det är när man ställer kostnaden i förhållande till hela hanteringen, dvs hela processen från bild till inbetalda böter som det blir intressant. Sparar man pengar eller ej med de nya kamerorna. Att bara ta stickprov på en kostnad är skitpuckat. Det är totalkostnaden som är intressant, för det är ju faktiskt de pengarna som man (vi via skatten) får betala i slutänden.

Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Mr Skutt skrev:
2315890 Den tekniken används idag redan inne i Stockholmcity. Dom har ett projekt som dom kallar restid. De går ut på att folk kan gå in på www.trafiken.nu
och titta hur långtid de tar att åka en viss sträcka.De sitter ett antal kameror i stan och på tillfartslederna som filmar nr plåten bak på bilarna å skickar en kodad bild till en dator i Holland. När sen samma nr plåt dycker upp i en annan kamera så räknar den ut vilken tid de tog. I stora drag fungerar de så.
Afan se där...men det e fortfarande för mycket data som skall hanteras.
Iaf på vanlig allmän väg o 700 kameror...30 bilar i minuten...Ja gör matten själv.

Mr Skutt

Hopplöst framtung
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
Gsxr 1000
Lindén skrev:
2315991 Afan se där...men det e fortfarande för mycket data som skall hanteras.
Iaf på vanlig allmän väg o 700 kameror...30 bilar i minuten...Ja gör matten själv.

Den matten skulle man inte vilja ge sig på. I Stockholm har jag för mig att de handlar om ca 55 kameror men betydligt fler bilar. Tur att de finns datorer.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
tuppjuck skrev:
2315945 ´
Medhåll om skattepengar. Vandalism gör bara att det kostar mer och det betalas av skatten, dvs de som vandaliserar mer eller mindre snor pengar av oss andra. Jävla solidaritet va? :rolleyes:

Men jag hör folk nämer olika siffror till höger och vänster om vad nya kamerorna (och gamla) kostar. Var hittar ni de siffrorna? Har någon öht hört av sig till VV och frågat? :confused:

Men styckekostnaden för varje kamera är egentligen ganska ointressant. Det är när man ställer kostnaden i förhållande till hela hanteringen, dvs hela processen från bild till inbetalda böter som det blir intressant. Sparar man pengar eller ej med de nya kamerorna. Att bara ta stickprov på en kostnad är skitpuckat. Det är totalkostnaden som är intressant, för det är ju faktiskt de pengarna som man (vi via skatten) får betala i slutänden.

Grejen är att i england är det helt automatiserat. Kameran kan vara på 24 h/dygn och bötfälla 30.000 fordon på ett dygn.

Böteslappen skrivs ut och skickas utan att någon människa är involverat och apparaten är finansierat och går med plus efter bara några timmar.....

Det är ju därför man vill byta till ägaransvar här också för att göra likadant här.

Titta på trängselskatten, här utnyttjar man ju en skattelag istället för en trafiklag och vips så kan man köra på ägaren direkt och man anses skyldig och måste betala innan man kan överklaga.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Någon som vet om polisen i Kiruna jämför bilder av sambo/andra skrivana på samma adress? Om det syns tydligt att det inte är ägaren som kör bilen allså.

xds

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
Ingen denna sommar.. :(
När kamerorna börjar mäta snitthastighet och knäppa kort åt båda hållen så lär vi höra om det i tidningarna. Tills dess kan man vara helt lugn.

Och när de börjar göra det så flyttar man bara lite på nummerplåten.. Så länge man åker hoj så känns det inte som om man behöver bry sig nämnvärt vad de än hittar på.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Helldriver skrev:
2316085 Grejen är att i england är det helt automatiserat. Kameran kan vara på 24 h/dygn och bötfälla 30.000 fordon på ett dygn.

Böteslappen skrivs ut och skickas utan att någon människa är involverat och apparaten är finansierat och går med plus efter bara några timmar.....

Det är ju därför man vill byta till ägaransvar här också för att göra likadant här.....
Det visades lite på TV om hur det gick till.
Visa bild från kameran - läs reg nr - ta fram ägarnamn - hämta KK-info för ägaren - jämför.....
Om ägarfotot överenstämmer med kamerabildens - klicka på "sänd inbetalningskort" :rolleyes:

Ingen spec komplicerad process. Den mest intressanta infon var annars att skåpen ALLTID blixtrar vid fotografering, även dagtid.
Dom är iaf snälla och ger ett kvitto på plåtningen... :D

Skulle gärna veta vilket spektrum som kamerorna är känsliga för. Av de bilder jag sett är det inga vanliga "dagsljuskameror" utan det tycks som om känsligheten ligger mera åt infrarödhållet???
Någon som vet?

Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Kahobe skrev:
2316299 Det visades lite på TV om hur det gick till.
Visa bild från kameran - läs reg nr - ta fram ägarnamn - hämta KK-info för ägaren - jämför.....
Om ägarfotot överenstämmer med kamerabildens - klicka på "sänd inbetalningskort" :rolleyes:

Så i Sverige, jämför man med andra namn om det inte överenstämmer?

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Victor skrev:
2316410 Så i Sverige, jämför man med andra namn om det inte överenstämmer?
OM jag nu minns rätt, sades det inget om det. Man hade heller inte 100% "hit-rate" på bilderna, så antagligen INTE.. (men nu spånar jag en smula..)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati