Fartkamera fakta please

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Kahobe skrev:
2316808 OM jag nu minns rätt, sades det inget om det. Man hade heller inte 100% "hit-rate" på bilderna, så antagligen INTE.. (men nu spånar jag en smula..)
För jag har nämligen hört att det görs ibland. Vore kul att få det bekräftat eller dementerat.

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Hojlös
FUBAR skrev:
2315710 Du kommer visst kunna bli av med KK ifall dom kan identifiera dig som föraren, går inte det så får du bara böter. Däremot undrar jag om kamerorna verkligen registrerar hojar, har kört förbi säkert hundra kameror för fort och INGEN har blixtrat till. Eller är det bara så få kameror i bruk?

Men hur ska man kunna bli identifierad som mc förare? Med hjälm,skinställ och hela rubbet :va

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
FUBAR skrev:
2315710 Du kommer visst kunna bli av med KK ifall dom kan identifiera dig som föraren, går inte det så får du bara böter. Däremot undrar jag om kamerorna verkligen registrerar hojar, har kört förbi säkert hundra kameror för fort och INGEN har blixtrat till. Eller är det bara så få kameror i bruk?
Får man citera fritt bara för att liva upp tråden då jag tycker det var lite kul=)

FUBAR skrev:
2315710 Du kommer visst kunna bli av med KK´n ifall dom kan identifiera dig som föraren :tuttar , går inte det så får du bara böter.
Så ja lite fritt o lagomt..fan bara tänker på sådant så här i sommar tider :)
Sedan var det ju lite lustigt skrivet med no offense...
Men första gången jag läste kk på sh var det ju körkort inte det första jag tänkte på :hihi

Back to topic :fyllisar

Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
FUBAR skrev:
Vi talar här om den nya vackra blå kamerorna?
Det är ju tänkt att de alltid ha en kamera även om det inte är så ännu. Var det inte 67 av 700 som hade kamera för tillfället?
De gamla kantiga hade ju bara kamera när någon varit där och monterat in en för drift under nån vecka eller så...
Där jag bor har jag 2-3 st gamla inom räckhåll (=passerar) och INGEN har haft kamera monterad - hittills - under drygt ett år...
-------------------------------------------------
Lite semantik: (http://sv.wikipedia.org/wiki/Semantik)
Det är stor skillnad på
att bli av med sin KK
och
att bli av med sitt KK

Semantik = sånt som moppefuckon inte kan, det räcker med att "man förstår vad som menas". :D

...spårade ur lite tror jag, sitter hellre här än byter avgas på bilen. :bladder

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
Kahobe skrev:
2316299 Det visades lite på TV om hur det gick till.
Visa bild från kameran - läs reg nr - ta fram ägarnamn - hämta KK-info för ägaren - jämför.....
Om ägarfotot överenstämmer med kamerabildens - klicka på "sänd inbetalningskort" :rolleyes:

Men varför jämföra bilden mellan kamera o kk om man nu har ägaransvar? Är väl bara o kolla upp ägaren o klicka på "sänd inbetalningskort" :va

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Hoj
ZXR750J
SMoto skrev:
2315763Visste ni förresten att varje kamera kostat oss ca 1 miljon st monterade och klara. hur många var det som skulle upp 250st ? 2,5 miljarder för dessa "livräddare".......

Det är väl ändå en viss skillnad på 2.5 miljarder och 250 miljoner?

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
Hojlös pga skada
Linuus skrev:
2317210 Men varför jämföra bilden mellan kamera o kk om man nu har ägaransvar? Är väl bara o kolla upp ägaren o klicka på "sänd inbetalningskort" :va

Det är just det vi inte har i sverige.
Det är bara om man kan identifiera föraren som man kan ge böter. Därför kollar de bilden från kameran, mot ägarens körkorts bild för att se om det stämmer.

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
TomK skrev:
2315863 Det skulle också kräva att radarn var inställd på att mäta både positiva och negativa hastigheter och i båda körfälten. Vad händer då flera fordon finns i radarområdet ? - kaos...

Det är inga tekniska bekymmer att kobstruera en radar som klarar att hålla koll på flera bilar med olika färdriktning på samma gång, speciellt att det går relativt "långsamt" ur radarsynpunkt sett.

Tror dock inte att dom radarna som sitter i nu inte är så avancerade, eftersom de inte behöver vara det...

/Pajje

bs

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Busa -08, KTM 525, DRZ400s, Monkey, XT600, and NoClue
Victor skrev:
2316226 Någon som vet om polisen i Kiruna jämför bilder av sambo/andra skrivana på samma adress? Om det syns tydligt att det inte är ägaren som kör bilen allså.

Yes, dom jämför alla som är skrivna på samma adress med körkortsregistret.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag har åkt förbi dessa kameror säkert 100 gånger och alltid en bra bit över tillåten hastighet. Ingen har blixtrat för mig... :va

Är de i princip aldrig påslagna eller vad?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Psychobiker skrev:
2318272 Det är inga tekniska bekymmer att kobstruera en radar som klarar att hålla koll på flera bilar med olika färdriktning på samma gång, speciellt att det går relativt "långsamt" ur radarsynpunkt sett.
Men att sedan ta en bild med kameran och utläsa vilket av fordonen som hade vilken hastighet (och inte bara en klump med givna hastigheter), det är pyssligare. Behövs någon form av vektorisering av radarsvaret. Jag misstänker att kameraskåpens radar bara är fast inställd och inte klarar sådant. Med andra ord är det ganska lugnt än så länge... :)

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Jokke_ skrev:
2317007 Men hur ska man kunna bli identifierad som mc förare? Med hjälm,skinställ och hela rubbet :va
Det blir svårt. Jag menade när man är bilburen, ber om ursäkt för att jag inte var tillräckligt klar i min formulering. På hoj kan dom ju inte göra ett skit.

Lindén skrev:
2317070 Får man citera fritt bara för att liva upp tråden då jag tycker det var lite kul=)

Så ja lite fritt o lagomt..fan bara tänker på sådant så här i sommar tider :)
Sedan var det ju lite lustigt skrivet med no offense...
Men första gången jag läste kk på sh var det ju körkort inte det första jag tänkte på :hihi

Back to topic :fyllisar

:lol :lol

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Lindén skrev:
2315286 Snitthastighets mätning....
Men hallå fattar ni vilka data mängder som måste hanteras.
Måste dem ju knäppa på varenda bil.
Eller ska dem sitta o tokglo på en monitor... nä skulle ej tro det.
tanken är kanske, kör personen förfort framför 2 kamror, så kan snittfarten räknas ut. Kan inte tro att varje bil ska tas kort på och beräknas snittfart.
Vore isåfall kul att köra förbi en kamera, stanna bakom och byta förare och dra på som satan förbi nästa. Vem ska dom skicka bötern till?
:hihi `måste provas den dagen det kommer. :hihi

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
HÄR ÄR FAKTA!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,845557,00.html

Inkörningsproblem
Ett effektivt vapen mot fortkörarna är de nya digitala fartkamerorna, men polisen och Vägverket har stora inkörningsproblem med det nya systemet, som leds från Kiruna.
Av 700 kameror fungerar i dag bara 65 – och inte ens de kameror som är uppkopplade till polisens Kirunacentral är aktiverade hela tiden – de fungerar bara under vissa dagar i veckan, och vid utvalda tider på dygnet.

De har semester
Enligt Aftonbladets källa kommer inte heller någon av de gamla kameror som finns kvar att användas i sommar.
De som sköter de kamerorna har semester.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
crashtestdummy skrev:
2322491 tanken är kanske, kör personen förfort framför 2 kamror, så kan snittfarten räknas ut. Kan inte tro att varje bil ska tas kort på och beräknas snittfart.
Vore isåfall kul att köra förbi en kamera, stanna bakom och byta förare och dra på som satan förbi nästa. Vem ska dom skicka bötern till?
:hihi `måste provas den dagen det kommer. :hihi
Damn right skall vi ta min fåård :banana

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
SMoto skrev:
2315763 tyvärr är det våra skattepengar som går till dessa städ poliser, gör dock inget för min del då våra förtroendevalda bränner våra pengar på mer idiotiska grejjer.
Visste ni förresten att varje kamera kostat oss ca 1 miljon st monterade och klara. hur många var det som skulle upp 250st ? 2,5 miljarder för dessa "livräddare".......

Du har så fel när det gäller kostnaden och antalet. Dom skall sätta upp 700 kameror till en kostnad av 400 miljoner:

Freon_leon

Johan
Gick med
31 May 2004
Hoj
Snart en R6
Firefly skrev:
2322497 HÄR ÄR FAKTA!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,845557,00.html

Inkörningsproblem
Ett effektivt vapen mot fortkörarna är de nya digitala fartkamerorna, men polisen och Vägverket har stora inkörningsproblem med det nya systemet, som leds från Kiruna.
Av 700 kameror fungerar i dag bara 65 – och inte ens de kameror som är uppkopplade till polisens Kirunacentral är aktiverade hela tiden – de fungerar bara under vissa dagar i veckan, och vid utvalda tider på dygnet.

De har semester
Enligt Aftonbladets källa kommer inte heller någon av de gamla kameror som finns kvar att användas i sommar.
De som sköter de kamerorna har semester.

ja aftonbladet har alltid rätt... , här i östergötalad (runt norrköping) är alla skåp monterade med kamera osv. Att dom nya kamerorna bara fungerar vid vissa tider och vissa dagar beror på att dom aktiveras beroende på trafik intensitet, mer trafik= störe risker = viktigare med lägre hastighet. Självklart är kanse inte alla skåp klara beronde på inkörnings problem.

Ang att det skulle inte vara möjligt med snitt farts mätning pga för mycket data tror jag bara är skitsnack. Hur många bilar fotas inte i tokhom varje dag?

johanssonsan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Pegaso 650
Kommentar från dagens UNT:

Terje Eklund, teknisk rådgivare vid Motormännens riksförbund, tycker att hastighetskamerorna är ett ganska orättvist system för bilisterna.
-Alla MC-förare klarar sig eftersom de inte har en registreringsskylt fram. Även bilar som körs av förare som inte är registrerade som ägare klarar sig, liksom tjänstebilar och utländska bilar.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati