Fartkamera fråga, vad händer om man förnekar?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Tjo på er.
Flickan min har åkt dit i en fartkamera. Vi har fått brev från polisen idag med en bild, där man dels ser hennes körkortsbild samt en väldigt suddig bild (det regnade samt var skymning) av hur hon ser ut idag.
Polisen undrar om hon vill erkänna att det är hon på bilden, eller förneka.

Personligen ser jag inte många likheter mellan körkortsbilden och den fotade bilden, inte nån likhet ärligt talat.
Det skulle lika gärna vara någon annan som kör bilden med andra ord.

Min fråga är, vad händer om man förnekar? Kan man bli kallad till förhör?

Ge fan i att slösa skattepengar på sånt tjafs, och säg åt bruden att ta sitt straff.

If you can't do the time, don't do the crime!

Tänker säga tvärt emot moraltanten här ovan, är bilden det minsta olik så blåneka, de lär inte lägga ned några resurser på det , har någon nån gång sett en statstjänsteman förta sej ??:D

Neka! Du kommer som sagt med 99,99% säkerhet att klara dig utan något mer. Om det sedan blir något mer så fortsätt neka. De kan aldrig tvinga dig till att berätta vem som körde bilen och är hon inte sig lik på bilden och verkligheten så är det klart! Det måste vara ställt utom rimligt tvivel står det i lag texten. Alltså, neka!

mvh Andreas

Tänk så här: Om du kört lagligt, och två polismän gaddat sig samman och falskeligen vittnat om att du kört för fort, hade det varit moraliskt ok?

Och sedan vänder vi på det...

Tänk så här: Om du kört lagligt, och två polismän gaddat sig samman och falskeligen vittnat om att du kört för fort, hade det varit moraliskt ok?

Nej, men eftersom polisen tydligen håller på med sånt så är det lika bra att ge tillbaka när man kan.

Jag blev tagen för fortkörning. Poliserna hade kört efter mig i 170km/h och då hade avståndet ökat (enligt dom). Jag vet att jag inte höll mer än max 140km/h (de hade ingen annan mätning mer än "efterföljande" i polisbil). De hade uppenbarligen inte kunnat få en vettig mätning och drog bara till med något (bilen lät ju en del så det måste ju gått tok-fort). Jag nekade, och det gick till tingsrätten. Polisen höll fast vid sitt påstående, men var "snäll" och drog av 20km/h pga att deras hastighetsmätare vid efterkontroll visade något felaktig hastighet. Jag fortsatte neka. Jag fick senare besked om att jag dömts för 150km/h för att det "finns ingen anledning att tvivla på vad polisen säger". Jävla svin, rent ut sagt... :mad:

Last edited:

Allvarligt? Alltså,det talas om en fortkörning! Hans tjej har inte slagit ihjäl någon!

Har faktiskt själv åkt dit på grund av poliser som vittnat falskt! Jag hade fyra vittnen i bilen men rätten trodde på poliserna... Tre månader utan körkort...

Säger bara det, nästa gång stannar jag troligen inte...

Jag blev plåtad i min och morsans cab för några år sen. Trots att den var ställd på henne kom brevet direkt hem till mig. Bilden var tagen 0700 en mörk morron. Jag och alla bekanta jag visade den för sa ju att det var jag när jag frågade om det var likt mig. En person som däremot endast har KK-bilden att jämföra med har jag svårt att se hur den skulle kunna säga att det utan tvivel var jag.
Jag nekade såklart och efter ett tag ringde en dam och ifrågasatte varför jag nekade när det syns att det var jag på bilden. Jag vidhöll att det inte var jag och hon skulle notera det. En stund senare ringer en annan (samma?) dam och tjatar vidare om att det är jag. Till slut säger hon att de då måste kalla bilägaren, dvs morsan, på förhör. Jag vet ju att hon inte har nån skyldighet att avslöja mig men eftersom jag inte ville utsätta henne för den pressen så erkände jag till slut. Hade det varit nån annan än just morsan som var ägare hade jag aldrig erkänt, bilden var inte bra nog helt enkelt.
Kan tillägga att bilden togs på vägen till jobbet samma dag som jag fick sparken :huvet

Slutsatsen blir alltså att går det så långt så att de skickar ut brev och ringer så är de nog rätt säkra på att "vinna". Vad bara ett brev betyder vet jag inte, testa att neka.

Hoppas du klarar dig undan! Själv skulle jag förneka så långt det går!
Ni saknar ju ägaransvar på fordon i Sverige:yoparty (det är enligt mig helt ok, när t.o.m. polisen erkänner att de har kameror fartkontroller PÅ LANDSVÄG mestadels för pengarnas skull…)

Har faktiskt själv åkt dit på grund av poliser som vittnat falskt! Jag hade fyra vittnen i bilen men rätten trodde på poliserna... Tre månader utan körkort...

Beklagar:6surkart Jävla översitteri!

Själv blev jag tagen av en plåtpolis i veckan, körde 84:galen på 80 väg enligt GPS… (bromsade in så mycket ja vågade utan att bli tagen bakifrån av lastbilen bakom!) De kör med någon sorts nolltolerans hela september… resultat av det är att bilisterna hänger varandra i röven och säkerhetsavstånd lika långa som snorren på en tofsvipa…

När ska de börja mäta avstånden emellan bilarna istället för att stirra sig blind på hastigheten, det skulle vara avsevärt viktigare enligt mig!:mattias

Allvarligt? Alltså,det talas om en fortkörning! Hans tjej har inte slagit ihjäl någon!

Jag har oxå vart med om en polis som ändrat historia... Har inte stannat sen dess...

Det allvarliga är att en majoritet av alla medborgare anser att rättspatos är något som alla andra (poliserna i ditt fall) borde ha. Själv behöver man inte uppvisa något som helst ansvar för sina handlingar, och sitt ord kan man svänga sig med hur man vill, sant eller osant.

Vart tog den gamla hederliga stoltheten vägen?

Frågan var alltså vad som händer om hon nekar?

Ingen aning men ring och fråga vettja! :tummenupp
Seriöst, det går att diskutera med både polis och andra myndigheter om vad som kan hända.

När jag åkte fast för fortkörning i somras (dom stod och smög med kameran i buskarna) så ringde jag upp och kollade vad som gäller vid vägkontroll. Fick tag en schysst polis som förklarade vad som gällde. Eftersom jag hade kört för fort tyckte jag att det inte var så mycket att prata om.

Neka alltid, bevisbördan ligger hos polisen:tummenupp
Finns absolut inget att vinna på att erkänna bara att förlora och sen är det ju lite kul att neka också:)
Fan nekar alltid till allt även om det inte finns nått att neka till.
(fick lära mej redan som liten att aldrig tjalla och alltid neka det har fungerat hittils)

Neka alltid, bevisbördan ligger hos polisen:tummenupp
Finns absolut inget att vinna på att erkänna bara att förlora och sen är det ju lite kul att neka också:)
Fan nekar alltid till allt även om det inte finns nått att neka till.
(fick lära mej redan som liten att aldrig tjalla och alltid neka det har fungerat hittils)
Rättegångskostnader?

Det är helt rätt att neka i första situationen, det kan finnas omständigheter som man inte har tänkt på när farbrorn står brevid med erkännandet i handen. Då är det bättre att neka, fundera på det över natten och sedan ta sitt straff OM man är skyldig; poliser kan också missta sig.

Med tanke på att polisen inte får göra just det så är det ej ok. Men som privatperson får du ljuga hur mycket du vill så varför inte? Moralisk ok i mina ögon när man ljuger på detta vis för att skydda sig själv.

Det allvarliga är att en majoritet av alla medborgare anser att rättspatos är något som alla andra (poliserna i ditt fall) borde ha. Själv behöver man inte uppvisa något som helst ansvar för sina handlingar, och sitt ord kan man svänga sig med hur man vill, sant eller osant.

Skulle ha läst ditt nedre inlägg också...
Med tanke på hur mycket politiker, offentliga personer etc ljuger för oss så har den hederliga stoltheten försvunnit, så är det. Skillnad vore om vi alla vore kristna medborgare som lydde under diktatur, då kanske du skulle ha haft rätt i dina åsikter.

Last edited:
På tal om poliser som ljuger.. Min farsa åkte fast förra året för att "inte ha stannat med alla fyra hjulen (men tydligen något av dom) vid stopplikt". Civilarna som såg detta var på 300 meters avstånd, och endast en av poliserna kunde säga att det var såhär. Efter förhör ändrade polisen sin version något, och tredje gången (farsan drog målet vidare), när han var under ed, så sa han något annat. Och eftersom polisen då var under ed, kunde ju inte rätten tro annat än på honom. :confused:

Anledningen till att jag tror på farsan är att han tar sitt straff om han gjort fel, tidigare bevisat, men inte när någon ljuger ihop något..

Så neka, helt klart! :yoparty

Det verkligt allvarliga, som leder till dessa åsikter, är att poliser (som representerar lag och moral) ljuger för att sätta dit folk.

Jag har tyvärr tappat respekten för trafikpolisen...

Det verkligt allvarliga, som leder till dessa åsikter, är att poliser (som representerar lag och moral) ljuger för att sätta dit folk.

Jag har tyvärr tappat respekten för trafikpolisen...

Ljuger poliser för att de är poliser, eller ljuger de för att de är människor i ett samhälle där det blir mindre och mindre viktigt att tala sanning och stå för sitt ord?

Lustigt att alla tycker att det är så förjävligt när ANDRA ljuger i rättsfrågor, men rycker på axlarna åt att själv göra det.

Poliser, i sin yrkesroll får absolut aldrig ljuga
Privatpersoner som är misstänkt för brott får ljuga.
Privatpersoner är inte skyldig att ange varandra.
Teknisk bevisning får avgöra om det blir en tvist.

Jag skulle neka, antingen räcker bilden för att fälla mig, eller så gör den inte det, varför skulle du fälla dig själv?
Ni som tycker att man ska ta sitt straff och erkänna trots att man inte behöver, ringer ni in och anmäler alla era fortkörningar med motorcykeln, fastän ni inte behöver erkänna dom....

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick