Fartkamera fråga, vad händer om man förnekar?

Inbyggd kamera i hastighetsmätaren som fotar föraren, kopplad till en GPS, då kan dom hålla koll på om bilen verkligen står still i korsningar med stopp plikt, om man kör för fort, eller om man parkerar på fel sida vid datumparkeringar.... :tummenupp

Vi börjar närma oss en värld där vi inte behöver några poliser, bra va?
Ja, det är kanonbra om man är dum i huvudet och saknar tankeförmåga. :kia

Det är alltså helt ok att blåneka mot polisen/rättsväsendet i en sådan sak? När de väl konstaterar att det är det är jag på bilderna och jag till slut erkänner,blir det inte en saftigare påföljd då?

Det är alltså helt ok att blåneka mot polisen/rättsväsendet i en sådan sak? När de väl konstaterar att det är det är jag på bilderna och jag till slut erkänner,blir det inte en saftigare påföljd då?

Det undrar jag med?

Eller även om man inte erkänner men man blir dömd till att betala bötern..kan det bli påföljd då?
Är allt gratis förutom själva bötern?

Nej, det är knappast en försvårande omständighet att neka.

Ja, det är kanonbra om man är dum i huvudet och saknar tankeförmåga. :kia

Jaaa du, det är ledsamt att se att du inte klarar av leverara en egen åsikt utan att skriva ner någon annan...
Du är så tragisk. Utan egna åsikter så tycker jag man kan låta bli att skriva. I ett forum diskuterar man? I en diskussion har man OLIKA åsikter? Annars blir det liksom ingen diskussion. Men man behöver inte vara så patetisk som du och ta fram hink och spade fasonerna.... Lägg ner och väx upp. Kanske tom skaffa dig en egen åsikt?? :va

Jaaa du, det är ledsamt att se att du inte klarar av leverara en egen åsikt utan att skriva ner någon annan...
Du är så tragisk. Utan egna åsikter så tycker jag man kan låta bli att skriva. I ett forum diskuterar man? I en diskussion har man OLIKA åsikter? Annars blir det liksom ingen diskussion. Men man behöver inte vara så patetisk som du och ta fram hink och spade fasonerna.... Lägg ner och väx upp. Kanske tom skaffa dig en egen åsikt?? :va
Sätt dig ned och, om du kan, tänk igenom vad ditt resonemang ovan innebär. Det kanske är svårt, mycket svårare än att vara lapplisa, men försök.

Det behövs inga fartkameror....värdelöst skit.

Bättre att styra alla fordon direkt via ett system som kopplas till en dator som styr fordonet. hastighetsskyltar sänder ut en signal som helt enkelt hindra alla fordon att köra fortare än gälland lagar och regler.

Samma med stopp skylt, trafikljus osv...

Fast dessa ger ju ingen inkomst, bara en nära nog O-vission.

Jag ändrar mig, mera fartkameror, som fotar allt , överallt, åt alla håll.

Speciellt sporthojar, eftersom förare av dessa inte klarar av att hålla hastighetsreglerna.

Det ska inte gå att neka till böterna, bara att betala. Den som äger fordonet betalar, ha rman lånat ut, skyll själv.

Jävla gnäll på er, stå för det ni gjort, fast det är väl som vanligt, precis som barn..." de va inte jag "....

Kusinen blev fotad, fick hem papper. Hon skrev på ett erkännande o skickade in. Efter ett tag, då hon inte hört nåt från dom, så ringde hon för att kolla om det skulle bli nå böter eller så. Näe, då hade dom skrivit av fallet, trots ett erkännande, för att det inte gick att bevisa att det var hon på bilden. Vad fan är det då? Ja, bra för henne såklart, men iaf.

Tror du verkligen att bättre fartkameror skulle hjälpa mot dessa "blånekare" som bara kostar samhället en jävla massa pengar i form av arbete som måste läggas ner för att utreda ärendet?Om man vet att man kört för fort eller gjort fel, varför är det så himla svårt att stå för det och betala? :va

Jag håller med i mycket av det GuW skriver. Jag anser att det är ett så ringa brott att köra 90 på en 70-väg att jag helt enkelt vill protestera mot lagen. Det finns så mycket värre saker att lägga pengarna på än fartkameror och trafikövervakning i övrigt. Detta gör att jag gör vad jag kan för att försvåra för staten som kommer med dåliga idéer så dom inser att dom skjutit sig själv i foten.

Enklaste sättet för mig är att då försvåra så mycket som möjligt, vad det sen kostar staten ger jag blanka fan i. Börjar dom inte omprioritera så får dom skylla sig själv. Sverige är ju inte längre ett samhälle man lever i samt påverkar utan det handlar snarare mer om att gynna nån pappskalle (staten) som klantar sig titt som tätt genom skatter och böter. Min åsikt är inte värd ett piss så då blir det som så att jag blir motsträvig och försöker försvåra det hela för dom som bestämmer.

Som sagt, ska dom ha några pengar av mig så får dom fan göra nånting rätt och iaf sätta ut utrustning som gör jobbet ordentligt, inte tänker jag gynna nån korrupt stat som snackar om nollvisoner hit och dit när det i själv verket bara är pengar dom vill åt, vilket dom inte vågar erkänna.

Jag håller med i mycket av det GuW skriver. Jag anser att det är ett så ringa brott att köra 90 på en 70-väg att jag helt enkelt vill protestera mot lagen. Det finns så mycket värre saker att lägga pengarna på än fartkameror och trafikövervakning i övrigt. Detta gör att jag gör vad jag kan för att försvåra för staten som kommer med dåliga idéer så dom inser att dom skjutit sig själv i foten.

Enklaste sättet för mig är att då försvåra så mycket som möjligt, vad det sen kostar staten ger jag blanka fan i. Börjar dom inte omprioritera så får dom skylla sig själv. Sverige är ju inte längre ett samhälle man lever i samt påverkar utan det handlar snarare mer om att gynna nån pappskalle (staten) som klantar sig titt som tätt genom skatter och böter. Min åsikt är inte värd ett piss så då blir det som så att jag blir motsträvig och försöker försvåra det hela för dom som bestämmer.

Som sagt, ska dom ha några pengar av mig så får dom fan göra nånting rätt och iaf sätta ut utrustning som gör jobbet ordentligt, inte tänker jag gynna nån korrupt stat som snackar om nollvisoner hit och dit när det i själv verket bara är pengar dom vill åt, vilket dom inte vågar erkänna.

Jag tycker precis som du att fortkörning på dessa sträckor är ett väldigt ringa brott. Men det ni gör genom att protestera i all tystnad genom att neka till allt framkallar ett moment 22. Staten lägger ner ännu mer pengar och resurser för att kunna få dit dessa fortkörare som kostar pengar i både utredningar och olyckor (nu är det så att många anser att hastighet och olyckor har nåt konstigt samband). Vilket gör att fler nekar sig ännu mera blå och det kostar ännu mer...
Så visst jag tycker inte heller att det är lämpligt att jaga fortkörare för några km/h skull utan att polisen hellre ska jaga rattfyllon och kvinnomisshandlare. Men jag tycker ändå att det är fel väg att gå när man själv väljer att ta ännu mer av resurserna själv... Då blir det ju ännu mindre (om det nu går) resurser till sånt som är viktigt....

Men jag tycker ändå att det är fel väg att gå när man själv väljer att ta ännu mer av resurserna själv... Då blir det ju ännu mindre (om det nu går) resurser till sånt som är viktigt....

När staten inser detta så kanske dom börjar lägga pengar på annat i sämhället som är viktigare och på så vis inbringar mer pengar vilket ger ett bättre fungerande samhälle. Ett rattfyllo som kör ihjäl någon kostar bra mycket mer än vad staten går miste om på eventuella "smitningar" vad gäller fortkörning. Dom jagar helt enkelt pengar på fel ställe, ett väldigt enkelt ställe men samtidigt väldigt kortsiktigt i mina ögon.

När staten inser detta så kanske dom börjar lägga pengar på annat i sämhället som är viktigare och på så vis inbringar mer pengar vilket ger ett bättre fungerande samhälle. Ett rattfyllo som kör ihjäl någon kostar bra mycket mer än vad staten går miste om på eventuella "smitningar" vad gäller fortkörning. Dom jagar helt enkelt pengar på fel ställe, ett väldigt enkelt ställe men samtidigt väldigt kortsiktigt i mina ögon.

Jag tycker precis som du att de jagar pengar på fel ställe och har hetsjakt på fel personer. Men igen, jag tror inte att nåt ändras bara för att ett gäng på SH blir uppviglade att blåneka och skita i att ta sitt ansvar. Såna fasoner och ideer kostar bara ännu mer av de pengar som skulle gått till viktiga saker. Jag tror iaf att man genom ett sånt beteende ger upphov till ett moment 22. Men det mesta här i vårt samhälle byggs ju runt just det.
Har man gjort fel och dessutom vet om det så tycker inte jag att man ska kosta en massa mer pengar än nödvändigt utan faktiskt betala de böter man då har förtjänat.

Jag håller med i mycket

, inte tänker jag gynna nån korrupt stat som snackar om nollvisoner hit och dit när det i själv verket bara är pengar dom vill åt, vilket dom inte vågar erkänna.

Det ligger mycket sanning i det där...

Bara senaste investeringarna i nya fartkameror, som för övrigt inte alls fungerar som det är tänkt...kostar massor med miljoner som kanske istället borde lagts på övervakning av polisman själv.

Trafikövervakning som är mobil, skulle ge en mycket bättre effekt. Små, billiga, bränslesnåla bilar, med en polis för övervakning och dämpande effekt.
Det skulle ge en helt annan trafikattityd och lugnare trafik, miljöaspekten inräknad. Till samma peng , om inte billigare.

Det ligger mycket sanning i det där...

Bara senaste investeringarna i nya fartkameror, som för övrigt inte alls fungerar som det är tänkt...kostar massor med miljoner som kanske istället borde lagts på övervakning av polisman själv.

Trafikövervakning som är mobil, skulle ge en mycket bättre effekt. Små, billiga, bränslesnåla bilar, med en polis för övervakning och dämpande effekt.
Det skulle ge en helt annan trafikattityd och lugnare trafik, miljöaspekten inräknad. Till samma peng , om inte billigare.

Du som är egenföretagare borde väl inse att en fysisk person som man har anställd kan bli sjuk, få barn, VAB, bli arbetsskadad, behöva rehabilitering osv osv så en fysisk person kan ju ibland kosta massor de också... En kamera blir ju aldrig sjuk, får inte barn... Klart att de vill dra ner på anställda som kostar en massa pengar de inte har. För de pengarna har gått till utredningar om såna som är för snåla för att erkänna, ta sitt ansvar och betala sina välförtjänta böter.... :tummenupp

Du som är egenföretagare borde väl inse att en fysisk person som man har anställd kan bli sjuk, få barn, VAB, bli arbetsskadad, behöva rehabilitering osv osv så en fysisk person kan ju ibland kosta massor de också... En kamera blir ju aldrig sjuk, får inte barn... Klart att de vill dra ner på anställda som kostar en massa pengar de inte har. För de pengarna har gått till utredningar om såna som är för snåla för att erkänna, ta sitt ansvar och betala sina välförtjänta böter.... :tummenupp

Polisen är anställd av staten, hur han får betalt spelar ingen roll, det är bara kontona som är olika. Dags att tänka anorlunda för de som är i samhällets tjänst.

PS. Jag har dragit mig tillbaks from kommande Måndag, är numera tillbakalutad bidragstagare, står så på SH, ska bara le när andra i anletets svett ilar å kilar.

Har du dålig koll på att jag är väldigt ledig ?:D

Har man gjort fel och dessutom vet om det så tycker inte jag att man ska kosta en massa mer pengar än nödvändigt utan faktiskt betala de böter man då har förtjänat.

Jag förstår vad du försöker få fram men jag anser ju inte att det är rätt att jag ska betala dyra böter för "brottet" jag nu har gjort då folk som gör så mycket värre saker går fria. Jag är ett lätt offer att plocka på pengar och jag köper det helt enkelt bara inte. Den dagen det kostar 50 papp att slå någon på käften så kan jag tänka mig att börja smeka lagen medhårs och ta mitt straff.

En mycket bra lösning, trevligare trafikmiljö dessutom.

Last edited:
Här har det hänt grejjor, jag sammanfattar min ståndpunkt:

Automatisk hastighetskontroll med "kameror i instrumentbrädan" får vi den dagen staten inser att ingen längre accepterar bötfällning utan att ljuga och ställa till merarbete. Utan ansvar - ingen frihet!

GuW, du är så stolt över att du minsann kan parkera var du vill, och ingen skall kunna bötfälla dig och så vidare. Jag skall tänka på det nästa gång jag totalblockerar en korsning med bussen för att du eller någon annan med din fria och härliga inställning har parkerat fel för att "springa in på systemet i fem minuter". Utan parkeringsvakter skulle våra storstäder se ut som Paris eller Madrid, och tung yrkestrafik skulle få ett helvete.

Men det är klart, just DU parkerar väl alltid bara där du inte står i vägen. :rolleyes:

Jag är inte från Ungern, men jag känner igen en komplimang när jag ser den, så tack Kia.

Och ni andra som är så tuffa att det sprutar oförskämdheter ur öronen på er (Valmers?), jag hoppas att ni är mer väluppfostrade i verkliga livet. Annars tycker jag synd om era arma mödrar.

Som sagt, fortsatt debatt är meningslös. Jag är en moralkärring och tönt i mångas ögon, och så får det väl vara helt enkelt! Alla är vi olika! :tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick