Fartkamera - straff?

A.K.O.A

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2003
Ort
Gbg
Hoj
Gs500e
Eftersom mc inte har skyltar fram spelar det ju ingen roll om man kör mc, men de flesta kör väl antagligen bil också antar jag; min fråga är: kan man bli av med körkortet av en fartkamera, eller måste det vara en polis som mätt hastigheten? :va
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Gasa och var glad! :yoparty :yoparty :yoparty


Edit: Med hoj blir det svårt så länge du inte backar mot kameran i hög fart
samtidigt som du kör utan hjälm...
 

A.K.O.A

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2003
Ort
Gbg
Hoj
Gs500e
2Late skrev:
Du får prova. Sträck fram ansiktet och brassa på. Sen kan du informera oss andra. :D
Har de din bild på plåt, blir det vääääldigt svårt att förklara att det inte var du som körde så där väldans mycket för fort. :död


Varför svara om man inte vet ett skit? :kocko :kocko :kocko
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
A.K.O.A skrev:
Det måste väl rimligtvis vara någon här som vet, eller??? :confused:

Nog har jag brassat förbi en kamera eller 2, med lätt 100 över tillåten hastighet..... Men kortet har ja kvar, o inga poliser som gjort hembesök heller! :tummenupp
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
A.K.O.A skrev:
Eftersom mc inte har skyltar fram spelar det ju ingen roll om man kör mc, men de flesta kör väl antagligen bil också antar jag; min fråga är: kan man bli av med körkortet av en fartkamera, eller måste det vara en polis som mätt hastigheten? :va


Japp dom kan ta körkortet...(om reg plåt syns och föraren går att se)

dom kollar pass och körkort på alla i familjen :)
 

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Malmö, Kirseberg
Hoj
Cbr 600f -99
obruT skrev:
Japp dom kan ta körkortet...(om reg plåt syns och föraren går att se)

dom kollar pass och körkort på alla i familjen :)

Men hur ska Skylten kunna synas?? Det funkar väl bara om det är två kameror, en på var sida vägen, eller det funkar väl inte ens då? :va :va
 

Gsxraren

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Brisbane
Hoj
2007-FIREBLADE
A.K.O.A skrev:
Eftersom mc inte har skyltar fram spelar det ju ingen roll om man kör mc, men de flesta kör väl antagligen bil också antar jag; min fråga är: kan man bli av med körkortet av en fartkamera, eller måste det vara en polis som mätt hastigheten? :va
Har hört att det bara är att säga att man lånat ut bilen till en nära släkting som man inte vill uppge namn på! Då är man ej skyldig att vittna. :banana
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Gsxraren skrev:
Har hört att det bara är att säga att man lånat ut bilen till en nära släkting som man inte vill uppge namn på! Då är man ej skyldig att vittna. :banana


stämmer :)

igentligen ska man bara säga (DET ÄR INTE JAG)
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Gsxraren skrev:
Har hört att det bara är att säga att man lånat ut bilen till en nära släkting som man inte vill uppge namn på! Då är man ej skyldig att vittna. :banana

föresten....du får bilder hem på alla dina släktingar (lr så ligger dom på bordet hos polisen när du kommer dit )
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Nu talar jag väl kanske i nattmössan, men problemet med kamerorna när dom kom är ju att dom just inte kunde ta körkortet alls och bara kunde ge böter. Dessa kunde enbart utges om föraren kunde identifieras som ägare till bilen eller boende på samma adress (tror att det är den sökningen dom får göra..)

Jag har kört för fort förbi många fartkameror och det har blixtrat till, det värsta var 160/90väg på väg hem en sen kväll på kneget. Dock har ingen böteslapp dimpt ner än till firman och det var ett halvår sedan.

//jaG
 

kate

KATE
Gick med
6 Jan 2004
Ort
Rydaholm
Hoj
Suzuki
Fartkamera

A.K.O.A skrev:
Eftersom mc inte har skyltar fram spelar det ju ingen roll om man kör mc, men de flesta kör väl antagligen bil också antar jag; min fråga är: kan man bli av med körkortet av en fartkamera, eller måste det vara en polis som mätt hastigheten? :va

Är du identifierad så får du böter och har du kört tillräckligt fort så åker lappen oxå. Känns du inte igen så kan de inte göra något. Du behöver aldrig vittna eller dyl. OM de skulle veta vilken cykel det var så hjälper ju inte det eftersom det hela tiden är föraransvar. Vet inte dom vem du är så är du inte skyldig att tala om det heller.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Gsxraren skrev:
Har hört att det bara är att säga att man lånat ut bilen till en nära släkting som man inte vill uppge namn på! Då är man ej skyldig att vittna. :banana

Vi har ingen angiverilag i Sverige. Vill du inte säga så behöver du inte. Oberoende om det är en släkting eller inte.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Så Här e det !!

1: Reg nr Måste registreras på bilden.
2: Ansikts bild som kan indentifiera föraren till Reg nr: måste finnas på bild

Dvs hojar kan inte åka fast, vid kamerorna ( om man inte har monterat skylten bär fram eller backar :kocko )

Du kan Låna ut din bil till din vän, blir din vän fotad kan dom inte sätta dit någon efter som det inte är ditt ansikte på bilen, (i sverige Är det inte lag på att vittna) OBS.. i t.ex Tyskland Är det bara till och betala.. ( har själv blivit fotograferad i Både Sverige o Tyskland med bilar som inte var regade på mig (fick 180 eur i böter)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top