Fartkameror, behöver vi mc åkare bry oss?!

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jag tycker definitivt det kan vara en idé att sakta ner vid kamerorna.
Om jag hade jobbat som sån där fotokollare så hade jag blivit lite upprörd om jag hade fått se massvis med hojar som kör förbi åt helvete för fort och på för få hjul och då gjort allt för att få till en lagändring, kanske enbart för motorcyklar.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Gustav1 skrev:
Jag tycker definitivt det kan vara en idé att sakta ner vid kamerorna.
Om jag hade jobbat som sån där fotokollare så hade jag blivit lite upprörd om jag hade fått se massvis med hojar som kör förbi åt helvete för fort och på för få hjul och då gjort allt för att få till en lagändring, kanske enbart för motorcyklar.

Nejdå. Våra folkvalda och deras tjänstemän styrs enbart av goda, objektiva sakskäl.
 

112

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Ort
S.Sverige
Hoj
Vmax
Tänk om Bodström kunde satsa lika mycket på att sätta dit fastighetsmäklare som han sätter på ursäkta satsar på poliserna. :7peta och det här tramset med vägkamerorna.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
jag har rätt svårt att tro att dagens fartkameror inte kan uppfatta hastigheter upp till runt 270-300km/h. Kamerorna är iaf inte flaskhalsen, iom slutartider på över 1/8000 sekund. Och en radar mäter hur fort ett objekt förflyttar sig inom en radie mot eller ifrån centrum. Så det är nog bara bs =)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Gustav1 skrev:
Jag tycker definitivt det kan vara en idé att sakta ner vid kamerorna.
Om jag hade jobbat som sån där fotokollare så hade jag blivit lite upprörd om jag hade fått se massvis med hojar som kör förbi åt helvete för fort och på för få hjul och då gjort allt för att få till en lagändring, kanske enbart för motorcyklar.
håller med


med bil kan man ju ta ned solskyddet men med motorcykel får vi ju jobba för att kunna ha kvar de roliga på vägarna
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Mr Helmut skrev:
håller med


med bil kan man ju ta ned solskyddet men med motorcykel får vi ju jobba för att kunna ha kvar de roliga på vägarna
Men snälla, hur i hela helvete skall polisen kunna identifiera dig när du har integralhjälm? Hur skall man kunna identifiera MC:n? Hur fan tänker ni? Tänker ni överhuvudtaget?
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
valmers skrev:
Men snälla, hur i hela helvete skall polisen kunna identifiera dig när du har integralhjälm? Hur skall man kunna identifiera MC:n? Hur fan tänker ni? Tänker ni överhuvudtaget?


Du låter nästan bitter. :hihi
 

daniel 2.3-16

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2003
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha R1 -08
i trollhättan finns det ju en superpolis som kan identifiera folk med tonat visir tillochmed :D
så om dom lyckas avla nåt från honom ligger vi risigt till
 

sandstream

Guest
valmers skrev:
Men snälla, hur i hela helvete skall polisen kunna identifiera dig när du har integralhjälm? Hur skall man kunna identifiera MC:n? Hur fan tänker ni? Tänker ni överhuvudtaget?
Jag tror svaret på sista frågan är nej, tyvärr.
 

Kimmse

Noll Koll
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Bara
Hoj
CBR929RR FireBlade -00
i bland annat holland och större delen av tyskland är det så att precis som i sverige sitter det alltid två hastighets kamror (en på var sida i vardera rikting). om du kör förbi den ena så tar den andra dig bakifrån o fotar och på så sätt får ditt regg nr genom att fota bakifrån. men vet inte helt säkert om sverige har börjat med denna metod.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Kimmse skrev:
i bland annat holland och större delen av tyskland är det så att precis som i sverige sitter det alltid två hastighets kamror (en på var sida i vardera rikting). om du kör förbi den ena så tar den andra dig bakifrån o fotar och på så sätt får ditt regg nr genom att fota bakifrån. men vet inte helt säkert om sverige har börjat med denna metod.


Det spelar alltså ingen roll hur som helst.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Kimmse skrev:
i bland annat holland och större delen av tyskland är det så att precis som i sverige sitter det alltid två hastighets kamror (en på var sida i vardera rikting). om du kör förbi den ena så tar den andra dig bakifrån o fotar och på så sätt får ditt regg nr genom att fota bakifrån. men vet inte helt säkert om sverige har börjat med denna metod.
Jaha? Och hur i hela helvete skall polisen kunna identifiera MC-föraren? Saida? Dra strå?
 

Kimmse

Noll Koll
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Bara
Hoj
CBR929RR FireBlade -00
valmers skrev:
Jaha? Och hur i hela helvete skall polisen kunna identifiera MC-föraren? Saida? Dra strå?

NÄÄ det som är problemet. men om man får upp många fortkörningar på samma regg nr så kanske polisen eller vem fan det nu är kolllar upp vem som äger hojen också vidare. trofan att man inte kan identifiera någon bakifrån men man får regg nr det jag skrev om du läser det igen inte om någon identifiering. läs innan du börjar hacka :fatta! eller fråga på ett vänligt sätt vad man menar.
 
Last edited:

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Mr Helmut skrev:
håller med


med bil kan man ju ta ned solskyddet men med motorcykel får vi ju jobba för att kunna ha kvar de roliga på vägarna

men å andra sidan är det ju inte det vägarna är till för. 'även fast du lixom jag å förmodligen de flesta här tycker att vägarna ska va roliga :tungan

nä men var ngt som nämnde ngt med integralhjälm, näst intill omöjligt att känna igen ngn i en sådan!
 

sandstream

Guest
Kimmse skrev:
NÄÄ det som är problemet. men om man får upp många fortkörningar på samma regg nr så kanske polisen eller vem fan det nu är kolllar upp vem som äger hojen också vidare.
Och vad har det för betydelse?
Vi har inget ägaransvar i Sverige så de kan fotografera en nummerplåt hur många gånger som helst utan att de ger dem någon möjlighet att bötfälla/åtala ägaren till hojen.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
valmers skrev:
Men snälla, hur i hela helvete skall polisen kunna identifiera dig när du har integralhjälm? Hur skall man kunna identifiera MC:n? Hur fan tänker ni? Tänker ni överhuvudtaget?

att kunna bli identifiera(tagna) skrev varken jag eller gustav1 något om

Jag tycker definitivt det kan vara en idé att sakta ner vid kamerorna.
Om jag hade jobbat som sån där fotokollare så hade jag blivit lite upprörd om jag hade fått se massvis med hojar som kör förbi åt helvete för fort och på för få hjul och då gjort allt för att få till en lagändring, kanske enbart för motorcyklar.

där har du vad jag svarade på..... är du med?
 

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
SC50 SSMH
GRABBAR, istället för att lura på alla olika sätt ni kan smita förbi i 220 km/h kanske ni ska ta en sekund å tänka på varför kamerorna sitter där de sitter, kan finnas en bra anledning att faktiskt hålla den angivna hastigheten på de vägarna med kameror.


kör med huvvet i sommar å tänk efter före!

TJOFLÖJT! :)
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Ja grabbar, tänk efter lite varför det finns hastighetsbegränsningar på vägarna :3freak

Ang kameror ute i samhället, och som ngn tidigare riktigt poängterade: Friheten i väst, den som uppskattas så mycket, vi har snart kameror överallt. På många ställen sätts kameror upp trots att det inte visar sig vara effektivt(nu inte sagt att så är det överallt). Nä, själv betalar jag gärna rpiset med allt vad det innebär för ett samhälle utan övervakning. Det kan användas men i yttersta nödfall.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Kimmse skrev:
NÄÄ det som är problemet. men om man får upp många fortkörningar på samma regg nr så kanske polisen eller vem fan det nu är kolllar upp vem som äger hojen också vidare. trofan att man inte kan identifiera någon bakifrån men man får regg nr det jag skrev om du läser det igen inte om någon identifiering. läs innan du börjar hacka :fatta! eller fråga på ett vänligt sätt vad man menar.
Okej, ni fattar alltså inte. Otroligt.
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top