Fasen kugga : /

mk

...
Gick med
11 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
z750
Kugga på uppkörningen idag...
han tyckte jag hade fel bromsteknik, kan nog hålla med han, har vart för uppspelt över kon banorna så har nästan nonchalerat bromsprovet, men kändes ändå jävla surt att bli kuggad innan man fått köra i trafik..
Kör privat med farsan en jävla massa men har bara tagigt 1 lektion på körskolan. men skulle behöva lite tips hur jag ska gå tillväga nu, klara ju kon banan osv ska jag behöva ta lektioner på körskolan nu eller ska jag nöta in bromstekniken och ge det ett nytt försök? tacksam för tips
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
En kombination - tag någon lektion på skola och fortsätt öva med din farsa.

Tråkigt att bli kuggad - men du klarar det nästa gång ska du se :tummenupp
Lycka till. :krama

Åsa :hej
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Om du vet vilken teknik man ska ha när man bromsar är det väll bara att nöta och sen försöka igen. Vet du inte däremot är det nog vettigt att ta en eller ett par lektioner?

* Titta mot horisonten
* Knip med benen, lägg inte tryck på handtagen (bra övning är att bromsa med en hand på styret, då går det inte att fuska)
* Bromsa "fullt" från början, bromsa ej hårdare och hårdare.

En sak jag brukade göra fel var att släppa upp bromsningen den sista metern för att få ett mjukt stopp, det gillades inte av läraren. :)
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
öva öva och öva själv, du fick bra tipps av daniz och om du nöter på det så kommer du att sätta det lovar jag dig.
 

mk

...
Gick med
11 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
z750
Om du vet vilken teknik man ska ha när man bromsar är det väll bara att nöta och sen försöka igen. Vet du inte däremot är det nog vettigt att ta en eller ett par lektioner?

* Titta mot horisonten
* Knip med benen, lägg inte tryck på handtagen (bra övning är att bromsa med en hand på styret, då går det inte att fuska)
* Bromsa "fullt" från början, bromsa ej hårdare och hårdare.

En sak jag brukade göra fel var att släppa upp bromsningen den sista metern för att få ett mjukt stopp, det gillades inte av läraren. :)

Jo har fått höra hur det ska gå till nu, Jag trodde det räckte med en bestämd bromsning blicket uppåt, men inte det, men som jag sa nonchalerade mycket av broms delen, så den har jag att träna på tills det sitter i ryggraden som uppkörnings nissen sa. Men det som fick min skalle att snurra nu är, har jag missat något annat ? Farsan har ju ändå hjälpt 2 av mina bröder till att klara uppkörningen på första försöketet dock B kort men ja.. Frågan är hur jag ska gå till väga, börjar bli ivrig,
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Rådet jag fick från trafikskolan var som många redan kommenterat. Blicken.

Titta mot horisonten.Titta INTE ner när du börjar närma dig stillastående.

Det är tydligen vanligt (och ja, jag gjorde det själv oxå) att man dippar ner med blicken när det börjar gå sakta.

Viktigt är också att bromsa till du står still, så du inte släpper på bromsen innan du når stillastående.

Jag lyckades klara både bromsningen i högfartsbanan samt 70/90 utan anmärkning.

Speciellt på de 2 senare så använde jag något som jag insett inne i hjälmen på trafikskolan.

Hey! Jag kör på en stor asfaltsplan/flygfält. Det ligger ingenting på vägen som jag kan köra på. Det är också grusfritt.

Så på min uppkörning så fokuserade jag på 2 saker. Bromsa till stillastående, och verkligen "stirra" rakt fram. Allt annat som uppsikt osv var helt oviktigt vid det tillfället. Man ska ju trots allt stanna. Inte sakta in och sen köra vidare.

Ett litet tips som du kanske redan använder är att använda motorbromsen.
På skolan hade vi BMW GS650, med väldigt mkt motorbroms.

Jag utnyttjade det genom att köra 5-10kmh fortare än jag behövde, på en växel som var gränsfall till för låg. Ett par meter före bromskonerna så slog jag av helt på gasen och behövde inte bromsa alls lika hårt.
 
Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Tror inspektören är glad om du har foten på bromsen också. Men jag tycker personligen inte du bör använda den... (lätt att låsa hjulet). Annars har du fått bra tips i tråden. Nöt in dom.
 

jetson

Guest
Haha hur tänkte du egentligen "äh dom kollar säkert inte om jag kan bromsa det är ju inte så viktigt" :tummenupp
Tvungen att fråga hur man kan missa det viktigaste hehe..

Du kan nog ta en lektion och be om att få träna bromsteknik (lyssna på vad läraren säger) , sen när du vet hur man ska göra är det bara träna.. 50 - 70 - 90 tills det sitter


På körskolan körde vi ordningen koppling - frambroms - bakbroms (men det blir i stort sett samtidigt)

Har du otur så torskar du på att du inte använder bakbromsen så det kan ju vara bra att lära sig bromsa med den också även fast alla säger att du inte ska det. Låsa bakhjulet gör man ofta i början men träna så lär du dig.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tror inspektören är glad om du har foten på bromsen också. Men jag tycker personligen inte du bör använda den... (lätt att låsa hjulet). Annars har du fått bra tips i tråden. Nöt in dom.

Precis.. lägg foten på fotbromsen, så att det "ser ut" som att du använder den.

En annan grej är också att sitta så nära tanken som möjligt.
Om du annars inte kniper åt ordentligt och kommer glidandes på sadeln så kommer det se osäkert ut, ev nästan lite vingligt.
 

mk

...
Gick med
11 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
z750
haha, ja mycket info här tackar! ska tamefan pressa in så allt detta sitter nu. tack igen
;)
 

christianKawa

I Love Bika
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Nacka - Saltsjö-boo
Hoj
98 Kawasaki ZX6R
Hej du glade... var med om samma sak precis för 2 år sedan.

Samma situation, kört med pappa, tränat mycket konbana...
Körde upp 3 dagar senare, med en anna gubbe på annan ort. Inga problem då! Tränade bromsning själv...

tänk på bromsa hårdare med fram, se upp för låsning bak, stöd brömsa bara emd den.

Blicken skall vara högt, gärna på honom

Armarna skall inte ta upp din vikt, utan sattsa på att försöka spänna magen o rygg, låter kanske fånigt eftersom den mesta vikten ändå kommer hamna på armar, men försök.... för att underlätta detta, för mig iaf funkae de att spänna benen mot tanken.

Annars påt igen bara

hade också sporthoj, privatist med pappa, samt ung kille, du har alla odds mot dej :huvet Men lovar dig de går ändå! 3e gången gilt för mig!

Lycka till o vi ses på vägarna! :tummenupp

Just ja... annat tips!
Ligg på rätt hög växel, en högre än vanligt... sen kan du ligga 5 kmh för långsamt... de märks inte! ;) körde jag me, funka super. Han kan omöjligt bedömma fart framifrån i 70/90 kmh Du tjänar alltid nån meter på de!
 
Last edited:

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Just ja... annat tips!
Ligg på rätt hög växel, en högre än vanligt... sen kan du ligga 5 kmh för långsamt... de märks inte! ;) körde jag me, funka super. Han kan omöjligt bedömma fart framifrån i 70/90 kmh Du tjänar alltid nån meter på de!

Bra där! Lär någon som uppenbarligen inte kan bromsa på rätt sätt att fuska! Det gör honom säkert till en bättre och säkrare förare i trafiken :tummenupp

Ett annat alternativ är ju att träna rätt och sedan göra rätt!
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Läste en sak som fick mig att reagera.

När jag övade på körskola så sa han, precis som sagts, att blicken ska vara långt borta för att underlätta balansen, att man ska knipa hårt som fan med frambromsen och mindre hårt med bakbromsen och, här är det som skiljer sig, att jag skulle stöta till framåt för att trycka ner framänden mot marken, dvs komprimera frjädringen så mycket jag kunde.

Har den sista punkten förändrats eller är det fiffel och båg som jag blivit lärd?
 

Gsx1100F

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2009
Ort
!
Hoj
!
märkligt

Läste en sak som fick mig att reagera.

När jag övade på körskola så sa han, precis som sagts, att blicken ska vara långt borta för att underlätta balansen, att man ska knipa hårt som fan med frambromsen och mindre hårt med bakbromsen och, här är det som skiljer sig, att jag skulle stöta till framåt för att trycka ner framänden mot marken, dvs komprimera frjädringen så mycket jag kunde.

Har den sista punkten förändrats eller är det fiffel och båg som jag blivit lärd?

Tror du fått lära dej fel... :glömdet
 

Snowman89

Guest
Hej du glade... var med om samma sak precis för 2 år sedan.

Samma situation, kört med pappa, tränat mycket konbana...
Körde upp 3 dagar senare, med en anna gubbe på annan ort. Inga problem då! Tränade bromsning själv...

tänk på bromsa hårdare med fram, se upp för låsning bak, stöd brömsa bara emd den.

Blicken skall vara högt, gärna på honom

Armarna skall inte ta upp din vikt, utan sattsa på att försöka spänna magen o rygg, låter kanske fånigt eftersom den mesta vikten ändå kommer hamna på armar, men försök.... för att underlätta detta, för mig iaf funkae de att spänna benen mot tanken.

Annars påt igen bara

hade också sporthoj, privatist med pappa, samt ung kille, du har alla odds mot dej :huvet Men lovar dig de går ändå! 3e gången gilt för mig!

Lycka till o vi ses på vägarna! :tummenupp

Just ja... annat tips!
Ligg på rätt hög växel, en högre än vanligt... sen kan du ligga 5 kmh för långsamt... de märks inte! ;) körde jag me, funka super. Han kan omöjligt bedömma fart framifrån i 70/90 kmh Du tjänar alltid nån meter på de!

Bromsa inte för mycket bara. Som jag gjorde på högfartsprovet OCH 70bromsningen:banana Jag ritade svarta sträck med framhjulet :yoparty (kawasaki z550 -8x med bakelitdäck..) Fick göra om båda bromsningarna dock sen va han nöjd :)
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Tror eller är helt säker?

Om du har tryck på styret och får en låsning på framhjulet är det välldigt lätt att dra omkull.

Plus att om du har tyngden så långt bak som möjligt så kan du bromsa hårdare utan att gå upp på framhjulet.
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top