Fasen kugga : /

Mr.Blazer

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
Blå
Ett ganska bra dokument om bromsning.
När man läser vissa inlägg så verkar det som att många behöver läsa det och framförallt ut och öva. :tummenupp

Bifogat

• Bromsa_är_roligt.pdf
    13 KB · Visningar: 76

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Har du inte koll på när du kan anlägga full bromsverkan så kommer din bromsning att se ryckig och framför allt osäker ut. Där kommer gaffelkompressionen in. Kan hända att han försökte säga samma sak men på ett annat sätt. Jag tolkar dock "stöta till framåt" som att man försöker påverka fjädringen med sin egen kroppsvikt via styret, det låter osäkert för mig i samband med bromsning. "Hålla emot styret" eller "trycka ifrån styret" hade låtit bättre då det automatiskt ger en upprätt ställning.

Jag tycker mycket väl han kan åka och prata med honom då det kan reda ut eventuella missförstånd och båda kan dra nytta av det.

Det var att man skulle kniopa åt med benen och sen trycka framåt för att, precis som du säger, med min vikt få fjädringen att gå ihop lite.

Är ju inte så långt dit, så får göra det när jag får tid nån gång.

Men tack för klargörandet, alltid bra och lära sig nyttigheter.

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08
Har du inte koll på när du kan anlägga full bromsverkan så kommer din bromsning att se ryckig och framför allt osäker ut. Där kommer gaffelkompressionen in. Kan hända att han försökte säga samma sak men på ett annat sätt. Jag tolkar dock "stöta till framåt" som att man försöker påverka fjädringen med sin egen kroppsvikt via styret, det låter osäkert för mig i samband med bromsning. "Hålla emot styret" eller "trycka ifrån styret" hade låtit bättre då det automatiskt ger en upprätt ställning.

Jag tycker mycket väl han kan åka och prata med honom då det kan reda ut eventuella missförstånd och båda kan dra nytta av det.

Hmm... Tycker att vi säger samma sak, alltså att man kan tolka läraren på olika sätt och att han inte nödvändigtvis måste ha fel. Jag tolkade frågeställarens "dra till" som att slå till (så snackar man på min breddgrad) och ville bara avråda från att slå någon som, beroende på hur han tolkas, kan ha rätt. Tycker absolut att frågeställaren kan föra en diskussion med läraren.

:krama

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Hmm... Tycker att vi säger samma sak, alltså att man kan tolka läraren på olika sätt och att han inte nödvändigtvis måste ha fel. Jag tolkade frågeställarens "dra till" som att slå till (så snackar man på min breddgrad) och ville bara avråda från att slå någon som, beroende på hur han tolkas, kan ha rätt. Tycker absolut att frågeställaren kan föra en diskussion med läraren.

:krama

haha, nej nej. Menade helt enkelt att fråga honom, fan ska jag slå gubben för? :D haha:D

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Okej, är visserligen tämligen nybakad, men detta tycker jag verkar vara ett viktigt inlägg för säker bromsning, så det kan gott komma igen när tråden är några sidor gammal:
Om jag skulle passa på med ett extra råd så är det att hantera bromskrafterna med knäna genom att krama med knäna och låsa kroppen mot tanken. Du ska inte ta upp bromskraften med armarna.

Armarna och händerna behöver du för att hantera reglagen så dessa skall vara lösa och lediga snarare än raka och stela under inbromsningen.
Tänk på att även vara mjuk i kroppen, du ska ju fortfarande kunna hantera balansen.

Det där med att "trycka ifrån" med armarna som har nämnts innan tycker jag låter märkligt... :va

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08
Okej, är visserligen tämligen nybakad, men detta tycker jag verkar vara ett viktigt inlägg för säker bromsning, så det kan gott komma igen när tråden är några sidor gammal:

Det där med att "trycka ifrån" med armarna som har nämnts innan tycker jag låter märkligt... :va

Det är mycket man ska och det finns många sätt att göra det på. Det absolut bästa är ju att ha en antirörelseenergiknapp på sin motorcykel som man kan trycka på och bli av med alla krafter som är inblandade vid en inbromsning. För de som inte har en sån knapp så hävdar jag bestämt att det fortfarande är en fördel att ha en aktiv kroppshållning, muskelmedvetenhet när man gör en kraftig inbromsning. Självklart samverkar i stort sett ALLA kroppens muskler för att hålla en kvar på hojen. Benen kramar om tanken, ryggmusklerna håller tillbaka så man inte ser ut som quasimodo, armarna spänns för att vara beredda att stödja upp överkroppen, nack och skuldermuskulaturen spänns för att orka hålla huvud och hjälm...

Men visst, finns säkert nån som kört insidalårmaskinen tillräckligt på gymmet för att kunna hålla emot hela trycket med en liten lårkram om tanken samtidigt som armarna är som gelé och bara sysslar med bromskontroll. Gött för dem!!:tummenupp

Eller också missar de fördelar av ökat luftmotstånd, bättre viktfördelning, beredskap för undanmanöver osv...

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
...aktiv kroppshållning, muskelmedvetenhet när man gör en kraftig inbromsning. Självklart samverkar i stort sett ALLA kroppens muskler för att hålla en kvar på hojen. Benen kramar om tanken, ryggmusklerna håller tillbaka så man inte ser ut som quasimodo, armarna spänns för att vara beredda att stödja upp överkroppen, nack och skuldermuskulaturen spänns för att orka hålla huvud och hjälm...

Det låter däremot lite rimligare.

Innan kunde det (i alla fall av mig) misstolkas som om armarna var primära och huvudsakliga kraftabsorbenter. Och du menar väl inte heller att det är där man ska börja hålla emot? För min del är det i alla fall så att armarna automatiskt vill stelna till och hålla tillbaka, medan det inte är lika naturligt att "komma ihåg" att knipa med låren.

Således tänker jag mig att det är bättre att fokusera på att hålla emot med knän och rygg, för att armarna liksom hjälper till automatiskt, om nu gymmets lårmaskin är lite för klen... :D

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08
Det låter däremot lite rimligare.

Innan kunde det (i alla fall av mig) misstolkas som om armarna var primära och huvudsakliga kraftabsorbenter. Och du menar väl inte heller att det är där man ska börja hålla emot? För min del är det i alla fall så att armarna automatiskt vill stelna till och hålla tillbaka, medan det inte är lika naturligt att "komma ihåg" att knipa med låren.

Således tänker jag mig att det är bättre att fokusera på att hålla emot med knän och rygg, för att armarna liksom hjälper till automatiskt, om nu gymmets lårmaskin är lite för klen... :D

Tror nog att vi tänker lika men i början i en inlärningssituation är det ofta svårt för den som skall lära sig att ta in för mycket på en gång. Att närma sig bromslinjen och börja tänka: Nu skall jag spänna låren, höja blicken, lägga foten på bromsen, räta upp ryggen, kolla på mätarna, spänna armarna lite, anlägga broms, koppla ur, justera broms, spänna låren lite mer, fortsätta hålla uppe blick och nacke, ändra bromsfördelningen bakbroms/frambroms osv osv slutar oftast med ett mindre lyckat resultat. Att istället förmedla: upp med blicken, håll dig upprätt, håll emot styret och bromsa kraftigt brukar ge bättre resultat och leda till att det andra löser sig av sig självt.

Men vafan, hönan eller ägget... TS får göra som han vill bara det blir rätt :)

mk

...
Gick med
11 May 2009
Hoj
z750
För er som ville veta hur det gick för mig.. Tog inga nya lektioner på trafikskolan , boka bara om & klara det, idag dvs : )
Löft bakhjulet i 70 bromsningen men han gav mig bara en fin ;) & "Håll hojjen på marken"
Men tack för alla tips ang bromsningen :tummenupp

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...