Fasen kugga : /

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Det är rätt skönt att kunna bromsa. i 70 funkar det kanske med halvdan teknik, men den dag man ska bromsa från 200 så är det skönt att tekniken sitter.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Om du har tryck på styret och får en låsning på framhjulet är det välldigt lätt att dra omkull.

Plus att om du har tyngden så långt bak som möjligt så kan du bromsa hårdare utan att gå upp på framhjulet.

Ait, danke för den. Verkar som man får ta sig några rundor med bara bromsningar sen...
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
En bra övning är att bromsa med en hand, då går det inte fuska. Skulle du lägga tryck på styret då så börjar du svänga eller gå omkull...
Det ska jag föra.

Måste ta ifatt all basic saker innan man leker stålmannen på vägarne...
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Din pappa har säkerligen massa kunskap, men en Mclärare på en körskola vet vad som krävs för att klara en uppkörning.
Ta någon (några) lektioner hos en körskola och hör deras bedöming och se vad du behöver finslipa på.

Var hundra procent säker nästa gång du åker för att köra upp och lite träning skadar aldrig. :banana

Inte hela världen att du kugga, det gör masssor. När jag körde upp var det tom en kille där samtidigt som var där en tredje gång, han hade varit så nervös de andra 2 ggr och gjort dumma skitsaker i ren nervösitet som han aldrig gjort förut på lektionerna.
Lätt hänt, ganska nervös situation.

Inte deppa nu, utan skutta bort nu till närmsta körskola och fixa lappen!
Det kommer gå finemang! :krama
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Läste en sak som fick mig att reagera.

När jag övade på körskola så sa han, precis som sagts, att blicken ska vara långt borta för att underlätta balansen, att man ska knipa hårt som fan med frambromsen och mindre hårt med bakbromsen och, här är det som skiljer sig, att jag skulle stöta till framåt för att trycka ner framänden mot marken, dvs komprimera frjädringen så mycket jag kunde.

Har den sista punkten förändrats eller är det fiffel och båg som jag blivit lärd?
Det jag fick lära mig var att "krama bromsen", dvs lägga an lite bromsverkan först så att fjädringen komprimerar ihop sig lite och sedan gå på med full bromsverkan. Detta för att flera nybörjare hade bromsat omkull sig. När de gick på full broms på en gång blev de överraskade när hojen dök fram, vilket gjorde att de släppte bromsen igen. När fjädringen expanderade så gick de på broms igen men nu med ännu mer expanderad gaffel än första gången och sämre grepp på framhjulet på grund förskjuten viktpunkt. Om de bromsade fullt när greppet var som sämst så riskerade de framhjulslåsning.

Att trycka på styret för att komprimera gaffeln låter lite suspekt. Om du istället vill gasa upp hojen på bakhjulet så används "samma" teknik med att förflytta vikten genom att gunga framänden genom av och påslag med gasen och eventuellt trycka/rycka i styret.

När du bromsar vill du ju ha en mera fast viktpunkt och gärna flytta den lite bakåt för att förhindra att bakhjulet lyfter. När man är van att bromsa går ju "kramningen" automatiskt och ögonblickligen utan att tänka på det.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Det jag fick lära mig var att "krama bromsen", dvs lägga an lite bromsverkan först så att fjädringen komprimerar ihop sig lite och sedan gå på med full bromsverkan. Detta för att flera nybörjare hade bromsat omkull sig. När de gick på full broms på en gång blev de överraskade när hojen dök fram, vilket gjorde att de släppte bromsen igen. När fjädringen expanderade så gick de på broms igen men nu med ännu mer expanderad gaffel än första gången och sämre grepp på framhjulet på grund förskjuten viktpunkt. Om de bromsade fullt när greppet var som sämst så riskerade de framhjulslåsning.

Att trycka på styret för att komprimera gaffeln låter lite suspekt. Om du istället vill gasa upp hojen på bakhjulet så används "samma" teknik med att förflytta vikten genom att gunga framänden genom av och påslag med gasen och eventuellt trycka/rycka i styret.

När du bromsar vill du ju ha en mera fast viktpunkt och gärna flytta den lite bakåt för att förhindra att bakhjulet lyfter. När man är van att bromsa går ju "kramningen" automatiskt och ögonblickligen utan att tänka på det.
Okej.

Nästan så jag drar til honom och frågar varför jag fått för mig detta...

Men men, bak med vikten för att förhindra att bakänden lyfter sig låter ju väldigt korrekt.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Konkreta tips.
Håll blicken långt fram, fokusera på Finland eller nåt jävligt lång bort.
Var avslappnad i armar och sitt upprätt och svanka tom lite, krama tanken hårt med låren under inbromsning. Kom ihåg fokus fortfarande på Finland.
Frambromsen ska du bromsa med ett bestämt tag, inte ryckingt.
Håll foten lätt på bakbromsen och vid en perfekt inbromsning så ska hjulen nästan vara på väg att låsa sej.
Kolla aldrig ner!!!
Utan remember, fokus på Finland.
Börja med 50 km/h öka sen till 60,70,80...och så vidare ändå till 110.

Lycka till med bromsspåret! ;)
 

jetson

Guest
Du skall börja bromsa innan du frikopplar

På bromsprovet är det lättare att göra i den ordningen eftersom man ska bromsa 100%, bromsar du 100% och mitt i allt ska du koppla så blir det mycket svårare (som nybörjare) och risken för motorstopp ökar, och det vill man ju inte ha på uppkörningen.

Körlärarn utbildade även vägverkets uppkörningsnissar så jag tror han provat dom flesta bromstekniker innan han bestämt sig för denna.

I trafik håller jag med om att bromsa innan man kopplar.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Hojen har två bromsar och så länge båda hjulen är i kontakt med underlaget bör man använda båda två!

Direkt när man lägger an bör man vara mjuk (gäller båda bromsarna), när hojen "satt sig" (gaffeln sjunker ihop) har man mer tryck mellan däck/underlag och kan således lägga på mer bromskraft.

Vartefter hastigheten sjunker behöver man succesivt släppa av på bromskraften, speciellt i lägre hastigheter (säg när man börjar komma ner under 30km/h eller något liknande) för att inte riskera att låsa hjulen. Dvs. man måste dosera bromskraften vilket gäller både fram som bak!

Eftersom vi ofta har kraftiga skor och inte är lika finmotoriska i fötter/ben som i händer/armar är risken större att vi råkar låsa bakhjulet när vi bromsar kraftigt. Men det är ingen större skillnad mellan fram/bakbromsen det är "bara" en övningssak att dosera rätt. Vi måste ju göra det fram och lyckas ju med det, efter lite/mycket träning så det går även bak.

Blicken och sittställningen har alla andra redan pratat om så...ut och träna! :D

Lycka till!
// Niklas
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Om jag skulle passa på med ett extra råd så är det att hantera bromskrafterna med knäna genom att krama med knäna och låsa kroppen mot tanken. Du ska inte ta upp bromskraften med armarna.

Armarna och händerna behöver du för att hantera reglagen så dessa skall vara lösa och lediga snarare än raka och stela under inbromsningen. Tänk på att även vara mjuk i kroppen, du ska ju fortfarande kunna hantera balansen.

Det är lätt hänt att man fastnar i en helt stel position där man tar 100% av kraften med händerna och detta gör att du blir stel och det syns lätt för inspektören.
 

mk

...
Gick med
11 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
z750
Fan vad va gött att det finns så förbannat många hjälpsamma här på SH!
Har tagigt in all info nu ska ut och bromsa hela helgen, återkommer om jag stöter på nå problem, men tack så mycket!
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Okej.

Nästan så jag drar til honom och frågar varför jag fått för mig detta...

Men men, bak med vikten för att förhindra att bakänden lyfter sig låter ju väldigt korrekt.

Tycker nog inte du skall dra till honom då han, beroende på hur man tolkar honom, har rätt. Det som händer när du "trycker till styret" är ju att du pressar ut med armarna och då rätar ut dem vilket gör att de inte är spaghetti när bromskraften sedan slår till. Detta gör att du får en mer upprätt ställning och får bak tyngdpunkten till skillnad från om du ligger som en säck potatis över tanken med böjda armar och näsan nertryckt i hastighetsmätaren.

Gaffelkompression hit och dit känns som en sekundär fråga i sammanhanget.:rolleyes:
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Summan av kardemumman är att du är visst privatist och då missar du infon om att det inte är bromssträckan de bedömmer (som de borde) utan om du ser snygg ut i sadeln lr ej! Jag ger ungefär tre öre för deras uppkörningar och vad de tycker att en nybakad skall klara.Det enda som betyder något vid inbromsningarna är blicken framåt/uppåt och sitt upp i sadeln säcka inte!!! ha foten på fotbromsen men använd den inte samt inga raka armar.Det är ändå bara teater på uppkörning du kommer att lära dig bromsa i trafiken när du väl redan fått ditt kort!
 

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER-5
Du skall börja bromsa innan du frikopplar

Precis, tänkte just tillföra det. Mycket viktigt enligt min körskoleläre, ordningen ska vara handbroms, fotbroms, koppling (fast i praktiken nästan samtidigt). Ser uppkörningsfarbrorn/-tanten att man kopplar ur innan man bromsar är det kugg direkt.
Intstruktionerna min lärare gav mig (jag klarade på första försöket sen, inga omtagningar på bromsproven) var: blicken långt fram, avslappnat raka armar, sitta rätt långt bak och knipa om tanken, ytterst lite bakbroms och inte släppa bromsen lite på slutet, jämn bestämd inbromsning. Och givetvis inte växla ner förrän vid stillastående.
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Summan av kardemumman är att du är visst privatist och då missar du infon om att det inte är bromssträckan de bedömmer (som de borde) utan om du ser snygg ut i sadeln lr ej! Jag ger ungefär tre öre för deras uppkörningar och vad de tycker att en nybakad skall klara.Det enda som betyder något vid inbromsningarna är blicken framåt/uppåt och sitt upp i sadeln säcka inte!!! ha foten på fotbromsen men använd den inte samt inga raka armar.Det är ändå bara teater på uppkörning du kommer att lära dig bromsa i trafiken när du väl redan fått ditt kort!

Du glömde nämna att vissa som fuskar sig genom uppkörning på detta vis lär sig bromsa i trafik genom benbrott mm :gnissla
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Du glömde nämna att vissa som fuskar sig genom uppkörning på detta vis lär sig bromsa i trafik genom benbrott mm :gnissla
I sämsta fall med livet...

Förstår heller inte hur folk sitter här och med gott samvete uppmuntrar folk att fuska sig genom ett prov som i mångt och mycket påverkar oss alla. Antingen kan den som fuskar själv skadas, och det allvarligt, och händer det så leder det bara till högre premier för alla andra.

Nej, man ska bli godkänd när man kan sakerna, inte när man kan fuska sig genom då detta är allvarliga saker.
 

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Ystad
Hoj
XJ 900 F -92
Jag instämmer med Dr. H. Det är naturligtvis inte alls kul att torska på en uppkörning, men du får fler chanser. Den här gången bromsade du för ditt körkort - och misslyckades. Nästa gång bromsar du kanske för ditt liv ! Ta några lektioner på en bra körskola, det kostar en struntsumma i relation till vad du kommer att spendera på ditt hojåkande framöver.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tycker nog inte du skall dra till honom då han, beroende på hur man tolkar honom, har rätt. Det som händer när du "trycker till styret" är ju att du pressar ut med armarna och då rätar ut dem vilket gör att de inte är spaghetti när bromskraften sedan slår till. Detta gör att du får en mer upprätt ställning och får bak tyngdpunkten till skillnad från om du ligger som en säck potatis över tanken med böjda armar och näsan nertryckt i hastighetsmätaren.

Gaffelkompression hit och dit känns som en sekundär fråga i sammanhanget.:rolleyes:
Har du inte koll på när du kan anlägga full bromsverkan så kommer din bromsning att se ryckig och framför allt osäker ut. Där kommer gaffelkompressionen in. Kan hända att han försökte säga samma sak men på ett annat sätt. Jag tolkar dock "stöta till framåt" som att man försöker påverka fjädringen med sin egen kroppsvikt via styret, det låter osäkert för mig i samband med bromsning. "Hålla emot styret" eller "trycka ifrån styret" hade låtit bättre då det automatiskt ger en upprätt ställning.

Jag tycker mycket väl han kan åka och prata med honom då det kan reda ut eventuella missförstånd och båda kan dra nytta av det.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top