- Jerker -
Gudomlig sporthojare
Det är rätt skönt att kunna bromsa. i 70 funkar det kanske med halvdan teknik, men den dag man ska bromsa från 200 så är det skönt att tekniken sitter.
Om du har tryck på styret och får en låsning på framhjulet är det välldigt lätt att dra omkull.
Plus att om du har tyngden så långt bak som möjligt så kan du bromsa hårdare utan att gå upp på framhjulet.
Ait, danke för den. Verkar som man får ta sig några rundor med bara bromsningar sen...
Det ska jag föra.En bra övning är att bromsa med en hand, då går det inte fuska. Skulle du lägga tryck på styret då så börjar du svänga eller gå omkull...
På körskolan körde vi ordningen koppling - frambroms - bakbroms (men det blir i stort sett samtidigt)
Det jag fick lära mig var att "krama bromsen", dvs lägga an lite bromsverkan först så att fjädringen komprimerar ihop sig lite och sedan gå på med full bromsverkan. Detta för att flera nybörjare hade bromsat omkull sig. När de gick på full broms på en gång blev de överraskade när hojen dök fram, vilket gjorde att de släppte bromsen igen. När fjädringen expanderade så gick de på broms igen men nu med ännu mer expanderad gaffel än första gången och sämre grepp på framhjulet på grund förskjuten viktpunkt. Om de bromsade fullt när greppet var som sämst så riskerade de framhjulslåsning.Läste en sak som fick mig att reagera.
När jag övade på körskola så sa han, precis som sagts, att blicken ska vara långt borta för att underlätta balansen, att man ska knipa hårt som fan med frambromsen och mindre hårt med bakbromsen och, här är det som skiljer sig, att jag skulle stöta till framåt för att trycka ner framänden mot marken, dvs komprimera frjädringen så mycket jag kunde.
Har den sista punkten förändrats eller är det fiffel och båg som jag blivit lärd?
Okej.Det jag fick lära mig var att "krama bromsen", dvs lägga an lite bromsverkan först så att fjädringen komprimerar ihop sig lite och sedan gå på med full bromsverkan. Detta för att flera nybörjare hade bromsat omkull sig. När de gick på full broms på en gång blev de överraskade när hojen dök fram, vilket gjorde att de släppte bromsen igen. När fjädringen expanderade så gick de på broms igen men nu med ännu mer expanderad gaffel än första gången och sämre grepp på framhjulet på grund förskjuten viktpunkt. Om de bromsade fullt när greppet var som sämst så riskerade de framhjulslåsning.
Att trycka på styret för att komprimera gaffeln låter lite suspekt. Om du istället vill gasa upp hojen på bakhjulet så används "samma" teknik med att förflytta vikten genom att gunga framänden genom av och påslag med gasen och eventuellt trycka/rycka i styret.
När du bromsar vill du ju ha en mera fast viktpunkt och gärna flytta den lite bakåt för att förhindra att bakhjulet lyfter. När man är van att bromsa går ju "kramningen" automatiskt och ögonblickligen utan att tänka på det.
Du skall börja bromsa innan du frikopplar
Okej.
Nästan så jag drar til honom och frågar varför jag fått för mig detta...
Men men, bak med vikten för att förhindra att bakänden lyfter sig låter ju väldigt korrekt.
Du skall börja bromsa innan du frikopplar
Summan av kardemumman är att du är visst privatist och då missar du infon om att det inte är bromssträckan de bedömmer (som de borde) utan om du ser snygg ut i sadeln lr ej! Jag ger ungefär tre öre för deras uppkörningar och vad de tycker att en nybakad skall klara.Det enda som betyder något vid inbromsningarna är blicken framåt/uppåt och sitt upp i sadeln säcka inte!!! ha foten på fotbromsen men använd den inte samt inga raka armar.Det är ändå bara teater på uppkörning du kommer att lära dig bromsa i trafiken när du väl redan fått ditt kort!
I sämsta fall med livet...Du glömde nämna att vissa som fuskar sig genom uppkörning på detta vis lär sig bromsa i trafik genom benbrott mm
Har du inte koll på när du kan anlägga full bromsverkan så kommer din bromsning att se ryckig och framför allt osäker ut. Där kommer gaffelkompressionen in. Kan hända att han försökte säga samma sak men på ett annat sätt. Jag tolkar dock "stöta till framåt" som att man försöker påverka fjädringen med sin egen kroppsvikt via styret, det låter osäkert för mig i samband med bromsning. "Hålla emot styret" eller "trycka ifrån styret" hade låtit bättre då det automatiskt ger en upprätt ställning.Tycker nog inte du skall dra till honom då han, beroende på hur man tolkar honom, har rätt. Det som händer när du "trycker till styret" är ju att du pressar ut med armarna och då rätar ut dem vilket gör att de inte är spaghetti när bromskraften sedan slår till. Detta gör att du får en mer upprätt ställning och får bak tyngdpunkten till skillnad från om du ligger som en säck potatis över tanken med böjda armar och näsan nertryckt i hastighetsmätaren.
Gaffelkompression hit och dit känns som en sekundär fråga i sammanhanget.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |