Har du inte koll på när du kan anlägga full bromsverkan så kommer din bromsning att se ryckig och framför allt osäker ut. Där kommer gaffelkompressionen in. Kan hända att han försökte säga samma sak men på ett annat sätt. Jag tolkar dock "stöta till framåt" som att man försöker påverka fjädringen med sin egen kroppsvikt via styret, det låter osäkert för mig i samband med bromsning. "Hålla emot styret" eller "trycka ifrån styret" hade låtit bättre då det automatiskt ger en upprätt ställning.
Jag tycker mycket väl han kan åka och prata med honom då det kan reda ut eventuella missförstånd och båda kan dra nytta av det.
Har du inte koll på när du kan anlägga full bromsverkan så kommer din bromsning att se ryckig och framför allt osäker ut. Där kommer gaffelkompressionen in. Kan hända att han försökte säga samma sak men på ett annat sätt. Jag tolkar dock "stöta till framåt" som att man försöker påverka fjädringen med sin egen kroppsvikt via styret, det låter osäkert för mig i samband med bromsning. "Hålla emot styret" eller "trycka ifrån styret" hade låtit bättre då det automatiskt ger en upprätt ställning.
Jag tycker mycket väl han kan åka och prata med honom då det kan reda ut eventuella missförstånd och båda kan dra nytta av det.
Hmm... Tycker att vi säger samma sak, alltså att man kan tolka läraren på olika sätt och att han inte nödvändigtvis måste ha fel. Jag tolkade frågeställarens "dra till" som att slå till (så snackar man på min breddgrad) och ville bara avråda från att slå någon som, beroende på hur han tolkas, kan ha rätt. Tycker absolut att frågeställaren kan föra en diskussion med läraren.
Om jag skulle passa på med ett extra råd så är det att hantera bromskrafterna med knäna genom att krama med knäna och låsa kroppen mot tanken. Du ska inte ta upp bromskraften med armarna.
Armarna och händerna behöver du för att hantera reglagen så dessa skall vara lösa och lediga snarare än raka och stela under inbromsningen. Tänk på att även vara mjuk i kroppen, du ska ju fortfarande kunna hantera balansen.
Okej, är visserligen tämligen nybakad, men detta tycker jag verkar vara ett viktigt inlägg för säker bromsning, så det kan gott komma igen när tråden är några sidor gammal:
Det där med att "trycka ifrån" med armarna som har nämnts innan tycker jag låter märkligt...
...aktiv kroppshållning, muskelmedvetenhet när man gör en kraftig inbromsning. Självklart samverkar i stort sett ALLA kroppens muskler för att hålla en kvar på hojen. Benen kramar om tanken, ryggmusklerna håller tillbaka så man inte ser ut som quasimodo, armarna spänns för att vara beredda att stödja upp överkroppen, nack och skuldermuskulaturen spänns för att orka hålla huvud och hjälm...
Det låter däremot lite rimligare.
Innan kunde det (i alla fall av mig) misstolkas som om armarna var primära och huvudsakliga kraftabsorbenter. Och du menar väl inte heller att det är där man ska börja hålla emot? För min del är det i alla fall så att armarna automatiskt vill stelna till och hålla tillbaka, medan det inte är lika naturligt att "komma ihåg" att knipa med låren.
Således tänker jag mig att det är bättre att fokusera på att hålla emot med knän och rygg, för att armarna liksom hjälper till automatiskt, om nu gymmets lårmaskin är lite för klen...
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |