Fastighetstaxering....biltullar.....SUCK!!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Stortryne skrev:
Intressant tankegång.

Nu tror jag iofs du misstolkade det jag försökte få sagt.. Det jag menade att jag tycker är surt är att jag på ett år skattar nära på lika mycket som jag amorterar..

Antag att jag idag köper ett hus för 1.5 miljoner(taxeringsvärde ca. 1.2 milj)
Då skattar jag dryga tusenlappen varje månad. Amorteringen hamnar då kring tusenlappen med dagens låga räntor..

Sedan säljer jag ett år senare för 1.55 milj...

Jag har då amorterat ca 12 tusen.
Skattat ca 12 tusen över det året..

Och om jag inte köper något nytt inom ett år så får jag dessutom betala reavinstskatt på vinsten...

....Inte rimligt i mina ögon.... Men å andra sidan är ju så gott som alla partier överens undantaget KD som vill fiska enkla röster.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Vad säger de då?
http://www.kristdemokraterna.se/VarPolitik/Politikomraden/Bostad.aspx skrev:
" Fastighetsskatten avskaffas. Kommunerna får möjlighet att införa en avgift baserad på kommunens självkostnader om maximalt 2 600 kronor per år för småhus och maximalt 800 kronor per lägenhet."


The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 5 characters.
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Stortryne skrev:
Intressant tankegång. Om det skulle vara någon rättvisa i systemet så skulle ju då alla eventuella lån som finns på kåken dras av innan man skattar för den del man faktiskt äger. Sedan får banken, som ju äger det mesta av kåken, betala resten av skatten.
Då skulle bankerna bli sura över att behöva betala mer skatt, samt sluta att låna ut till husköp över huvud taget. Då :censored hade det blivit liv i debatten :cdevil

Ska man göra lika för bilskatten då om man har lån på bilen? :rolleyes:

Det är ju inte banken som bor i huset.....

Men det är surt att betala skatt för nåt man betalat med skattade pengar hur som helst.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 5 characters.

Så alla andra bårjare vill ha kvar fastighetsskatten nu? Sist jag orkade mig bry om att läsa en artikel i ämnet så ville ju till och med sossarna "på sikt" avskaffa fastighetsskatten.
Jag fattar ingenting.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Så alla andra bårjare vill ha kvar fastighetsskatten nu? Sist jag orkade mig bry om att läsa en artikel i ämnet så ville ju till och med sossarna "på sikt" avskaffa fastighetsskatten.
Jag fattar ingenting.

Moderaterna har väl iaf sett att de inte kommer göra något åt fastighetsskatten på överskådlig tid även om de "på sikt" vill bli av med den... Den är alltså väldigt lågt prioriterad..
 

Coola Ola

Guest
Så jävla hemsk är väl inte fastighetsskatten? Till att börja med finns det ju ett tak på hur mkt man kan betala (5% av ens inkomst om jag minns rätt, som en referens betalar jag c:a 40% av min inkomst för boende) och dels är ju en fastighet faktiskt en ekonomisk tillgång som man i många fall kan tjäna pengar på vid försäljning.

Att skatten höjs när man renoverar är inte heller så konstigt. En renoverad fastighet får man mer pengar för när/om man säljer den = värdet är högre = skatten blir högre.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Börjar förstå det något radikala uttrycket demokratur.

Demokratur är väl inget passande uttryck när alla partier är överens? Demokratur lämpar sig väl bättre när man talar om 51-49-majoritet...

Coola Ola skrev:
Att skatten höjs när man renoverar är inte heller så konstigt. En renoverad fastighet får man mer pengar för när/om man säljer den = värdet är högre = skatten blir högre.

Ja, men då ska man väl beskattas när man säljer och inte när man bor där?!

Jag ser ingen rimlighet att betala mer i skatt varje år om jag köper en spis... bor kvar i kåken tills spisdjäveln är värdelös och sen säljer utan att få en extra krona för att jag renoverat tio år tidigare...

Om jag använder beskattade pengar till att fixa köket kan jag leva med att beskattas om denna renovering ger mig extra stålar vid en försäljning.. ...men att beskattas årligen i 20 år tills renoveringen inte är värd ett skit är ju bara löjligt.

- Jasså, du har lagt pengar på nya kläder och ny frisyr. Då får du betala 50kr extra varje månad bara för att du ser bättre ut!
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
korvgubbe skrev:
Och om jag inte köper något nytt inom ett år så får jag dessutom betala reavinstskatt på vinsten...

Detta system bör avskaffas pronto. Bidrar ju bara till att trissa upp priserna och höjer taxvärdet. Dessutom orättvis mot icke-svenskar eller vi som inte är inne och spinner i bostadsbubblan.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
ah17 skrev:
Detta system bör avskaffas pronto. Bidrar ju bara till att trissa upp priserna och höjer taxvärdet. Dessutom orättvis mot icke-svenskar eller vi som inte är inne och spinner i bostadsbubblan.


....särskillt i sthlmsområdet är man körd om man inte tidigt ger sig in i ekorrhjulet på bostadsmarknaden och konstant köper-säljer-köper större-säljer igen...

Hur vill du att det ska vara? Reavinstskatt redan från försäljningsdagen? *bara nyfiken*

Markus skrev:
Ska aktier undantas från förmögenhetsbeskattning?

Jag är snarare benägen att säga att man bör ha vissa lättnader när det gäller beskattning på det hus man bor i än att vidga skattelättnaderna till rena tillgångar....

Aktier är ju lite lurigt... Man ska ju egentligen inte ha det bättre bara för att man investerar i aktier iställer för skog/fastigheter/mark/guld eller annat... Har man en förmögenhet så har man... Men aktier har ju den lilla egenskapen att de kan variera rätt mycket i värde..
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
korvgubbe skrev:
Hur vill du att det ska vara? Reavinstskatt redan från försäljningsdagen? *bara nyfiken*

..

Samma som för aktier.



korvgubbe skrev:
Aktier är ju lite lurigt... Man ska ju egentligen inte ha det bättre bara för att man investerar i aktier iställer för skog/fastigheter/mark/guld eller annat... Har man en förmögenhet så har man... Men aktier har ju den lilla egenskapen att de kan variera rätt mycket i värde..

Klart man skall ha det bättre. Tar du en risk så skall du också få betalt för det. Investerar du fel så får du också ta hela smällen.


Förmögenhetsskatten och dubbelbeskattningen av aktier bör avskaffas, de är skadliga för Sverige. Ett exempel:

Två personer en amerikan och en svensk startar i början av 1900talet ett företag. Bolaget expanderar och ger ut fler aktier. Företaget går bra och delar årligen ut vinst till sina ägare. Den svenska huvudägaren betalar dock varje år skatt på utdelningen. Detta innebär att han inte kan återinvestera utdelningen i nya aktier i det egna bolaget i samma takt som amerikanen. Svensken tvingas också att sälja av aktier för att kunna pröjsa förmögenhetsskatten.

Sakta men säkert så tappar svensken makten över bolaget. En vacker dag dör han och hans arvinge får betala ännu mer skatt i form av arvsskatt.

Vid det här laget så ligger en klar majoritet av ägandet i amerikanska händer.

År 1999 kommer ett bud på hela bolaget och gär därmed över till att vara helägt av amerikanska intressen. Ännu ett bolag har lämnat sverige.....tack vare svensk aktiebeskattning. Grattis alla sossar!

Skulle kunna vara SAAB, Astra, Volvocars you name it.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
....Jag är snarare benägen att säga att man bör ha vissa lättnader när det gäller beskattning på det hus man bor i än att vidga skattelättnaderna till rena tillgångar....

Jag gissar vilt att du betalar mer fastighetsskatt än förmögenhetsskatt. ;)

Missförstå mig inte, fastighetsskatten kan dra åt helvete - men det är inte direkt den enda sneda skatten som förstör för folk, that's all.
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
korvgubbe skrev:
Nu tror jag iofs du misstolkade det jag försökte få sagt...

Näe, inte direkt. Spann vidare lite för å se vart det tog vägen bara.

ah17 skrev:
Detta system bör avskaffas pronto. Bidrar ju bara till att trissa upp priserna och höjer taxvärdet. Dessutom orättvis mot icke-svenskar eller vi som inte är inne och spinner i bostadsbubblan.

Vadå? Är du bostadslös?? Alla är väl inne i "bostadsbubblan"? Nåja, nästan alla...
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Stortryne skrev:
Intressant tankegång. Om det skulle vara någon rättvisa i systemet så skulle ju då alla eventuella lån som finns på kåken dras av innan man skattar för den del man faktiskt äger. Sedan får banken, som ju äger det mesta av kåken, betala resten av skatten.
Då skulle bankerna bli sura över att behöva betala mer skatt, samt sluta att låna ut till husköp över huvud taget. Då :censored hade det blivit liv i debatten :cdevil

Håller helt klart med dig att det borde vara så.
Vi får betala för att banken har VÅRA pengar.
Borde då inte banken betala fastighetsskatt för att vi bor i "deras" hus?
Detta skulle kunna vara proportionerligt (stavning) till "hur stor del av huset banken äger". Ju mer du har amorterat, desto högre blir din fastighetsskatt(räknat från 0 kr i fastighetsskatt för mig när banken äger största delen av huset)
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
ah17 skrev:
10
Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
129 691 062
11
Ekonomisk trygghet vid ålderdom
46 413 203
12
Ekonomisk trygghet för familjer och barn
56 356 834

Intressant. Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp att den var den största boven i dramat hade man ju aldrig kunnat gissa :rolleyes:
Borde vara mindra än dom andra. Borde ligga ganska så lika med "Ekonomisk trygghet för familjer och barn". Kanske dax att göra något åt vårt enkla sätt att sjukskriva sig. Säg att vi skulle ge 30 till skola, Ta bort fastighetsskatten a´20 sen kanske investera lite till i våra gamlingar som bara blir fler och fler.

Ah man borde blivit politiker, kanske till och med konkurera ut Ringholm när han planerade budgeten.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top