Fattigmans (?) kolfiber

HAER

Brrrruuuuumm, brruuum
Gick med
20 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Såld!
Tackar! Är inte så haj på det här med datorer. Klistra och kopiera mm.
Kolfiber däremot kan jag lite mera om.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
HAER skrev:
Hej igen.

Glömde att tala om vad den heter. Den heter Infiniform 88X och säljs av RADHEC.

Perfekt! Nu behöver vi bara ta reda på vilken plast dom använder som harts så gör vi egna sen :D :tungan

R2 skrev:
Aha ok.
jag har jobbat nada i epoxy.
men du, den cellplast jag har tål polyester, den tål aceton och annan förtunning också :tummenupp
Jag kör med min vanliga gel/topcoat (vax eller inte i) till både formar och kåpor, funkar bra, men rapportera gärna om du hittade vinster med formcoat.
Så du kör med epoxy på glasfiber, huggen matta då eller?
Jag tänker på sizing, glas har generellt sett en polyester anpassad sizing, och kol/kevlar en för epoxy.
Inte så noga alls i formar iofs.
Har du bra pris på polyester? annars kanske jag kan fixa till vrakpris åt dig.

Aha! Nice cellplast! Jag har använt polyester väldigt lite och när jag har så är det båtplast (resin) från OK/Q8 :rolleyes: inte billigt men bra vid panik...

Jag är mycket intresserad av bra pris på polyester! Perfekt att göra formarna så billiga som möjligt :)

lite mer OT än tidigare kanske men jag är något så fruktansvärt sugen på att göra ett modellsegelflygplan i kolfiber :) Det bara pirrar i kroppen ;) Flög en del förut men då var kolfiber något dom stora pojkarna hade råd med och det var dyyyyyyrt. :tomten


Btw.. Tänkte att jag ska dela med mig av ett tips. Jag klurade länge på diverse lösningar för slanganslutningen på påsen till vakuumbagging. Den ena lösningen blev bara mer avancerad efter den andra.... Första fungerade nog bäst för den var enklast.

Nu blev det däremot så att jag fick frågan varför jag inte använt korkar till sportflaskor... ni vet sån plastflaska med gängor och en kork med liten slangpip på. Skitenkelt, 6mm armerad slang passar perfekt och korken tätar mot påsen med kladdmassa.
Ibland ser jag inte däcket för alla nobbar.
 
Last edited:

Tobbe (R1)

Medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Emmaboda
Hoj
Såld
R2 skrev:
Jag kör med min vanliga gel/topcoat (vax eller inte i) till både formar och kåpor, funkar bra, men rapportera gärna om du hittade vinster med formcoat.
Jag har provat att göra polyesterformar med både topcoat och riktig formgelcoat, skillnaden som jag upplever är att formgelcoaten inte är så krympbenägen vid tjockare lager.
Det är i mitt tycke även lättare att slipa & polera ytan på formgelcoaten.
Ska formen användas många gånger så lägger jag hellre tid och pengar på en epoxiform då den blir mer formstabil.

vågen skrev:
lite mer OT än tidigare kanske men jag är något så fruktansvärt sugen på att göra ett modellsegelflygplan i kolfiber :) Det bara pirrar i kroppen ;) Flög en del förut men då var kolfiber något dom stora pojkarna hade råd med och det var dyyyyyyrt. :tomten
Att gjuta en seglare i kolfiber är nog en lagom petig utmaning (om du ska få skarven både stark och fin så du klarar dig utan att spackla och måla den) med tanke på hur smala dom ofta är i bakkroppen, men det går. :tummenupp

Bra tipps på slanganslutning! Vi har gjort precis som du beskrev, mer komplicerade anslutningar för varje gång.
 

HAER

Brrrruuuuumm, brruuum
Gick med
20 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Såld!
Det är ingen hartz som används utan någon form av polyeten / polypropylen.
Det gör att man kan värma om "formen" utan att den delaminerar.=Smart!
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
HAER skrev:
Det är ingen hartz som används utan någon form av polyeten / polypropylen.
Det gör att man kan värma om "formen" utan att den delaminerar.=Smart!

Ja, men de väter ju självklart duken med termoplasten på nått vis. Harts menar inte ämnet, det är en benämning.

Har känningar på ett plastföretag söder om stan, ska se med dom om de vet vad det kan vara... :va
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tobbe (R1) skrev:
Att gjuta en seglare i kolfiber är nog en lagom petig utmaning (om du ska få skarven både stark och fin så du klarar dig utan att spackla och måla den) med tanke på hur smala dom ofta är i bakkroppen, men det går. :tummenupp

Bra tipps på slanganslutning! Vi har gjort precis som du beskrev, mer komplicerade anslutningar för varje gång.

ett annat tips är ju att köra med strumpa, = ingen skarv.

ish habe filen strumpa hehe
kol.jpg
 

HAER

Brrrruuuuumm, brruuum
Gick med
20 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Såld!
vågen skrev:
Ja, men de väter ju självklart duken med termoplasten på nått vis. Harts menar inte ämnet, det är en benämning.

Har känningar på ett plastföretag söder om stan, ska se med dom om de vet vad det kan vara... :va
Kolfiber kan inte mättas med PE/PP. Jag var på ett studiebesök då produkten visades upp och ställde frågan hur de hade löst det med mättningen av fibrerna. I mattans trådar är det ca 2000. fibertrådar där plasten lägger sig emellan varje liten fibertråd och på så sätt binder ihop det.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
R2 skrev:
ett annat tips är ju att köra med strumpa, = ingen skarv.

ish habe filen strumpa hehe
kol.jpg

Åhhhh! me likes! Tanken var att göra en form i cellplast och som jag laminerar i... Hmmm en ny båt kanske ;)
 

Tobbe (R1)

Medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Emmaboda
Hoj
Såld
R2 skrev:
ett annat tips är ju att köra med strumpa, = ingen skarv.

ish habe filen strumpa hehe
kol.jpg
Ja strumpa kan kanske fungera.
Mycket godis där! :tummenupp
Även kevlar som är så kul att klippa. :rolleyes:

vågen skrev:
Åhhhh! me likes! Tanken var att göra en form i cellplast och som jag laminerar i... Hmmm en ny båt kanske ;)
Menar du en positiv eller negativ cellplastform?
Jag har tidigare gjort seglare på cellplastplugg och efter plastning tagit bort överflödig cellplast men skulle jag göra en ny blev det utan tvekan en negativ form istället.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Tobbe (R1) skrev:
Ja strumpa kan kanske fungera.
Mycket godis där! :tummenupp
Även kevlar som är så kul att klippa. :rolleyes:


Menar du en positiv eller negativ cellplastform?
Jag har tidigare gjort seglare på cellplastplugg och efter plastning tagit bort överflödig cellplast men skulle jag göra en ny blev det utan tvekan en negativ form istället.

negativ.

En honform tycker jag medger en högre fiberhalt lättare med en fin yta utan mycket efterbehandling. Går att göra med positiv form men det är ju knepigare.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tobbe (R1) skrev:
Ja strumpa kan kanske fungera.
Mycket godis där! :tummenupp
Även kevlar som är så kul att klippa. :rolleyes:


Menar du en positiv eller negativ cellplastform?
Jag har tidigare gjort seglare på cellplastplugg och efter plastning tagit bort överflödig cellplast men skulle jag göra en ny blev det utan tvekan en negativ form istället.
plugg av cellplast, strumpa över, pluggen kvar i.
Strumporna "flexar" ju hyffsat bra, alltså strumpan formar sig efter en konisk plugg, man "drar åt" strumpan.
kan ju även vara dubbelkrökt.
eller/och linda med roving, som britten.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Tobbe (R1) skrev:
Ja strumpa kan kanske fungera.
Mycket godis där! :tummenupp
Även kevlar som är så kul att klippa. :rolleyes:


Menar du en positiv eller negativ cellplastform?
Jag har tidigare gjort seglare på cellplastplugg och efter plastning tagit bort överflödig cellplast men skulle jag göra en ny blev det utan tvekan en negativ form istället.

kevlar?? varför? nåt som går o gjuta med? :rolleyes:
 

Tobbe (R1)

Medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Emmaboda
Hoj
Såld
R2 skrev:
plugg av cellplast, strumpa över, pluggen kvar i.
Strumporna "flexar" ju hyffsat bra, alltså strumpan formar sig efter en konisk plugg, man "drar åt" strumpan.
kan ju även vara dubbelkrökt.
eller/och linda med roving, som britten.
Fördelen med negativ form är bland annat som Vågen skrev att du kan få en högre fiberhalt och det ger högre styrka i förhållande till vikten.
Men ska man bara göra en prototyp så är det smidigare att gjuta direkt på pluggen.

ozeo skrev:
kevlar?? varför? nåt som går o gjuta med? :rolleyes:
Japp även kevlar säljs som väv, strumpa osv. och används för gjutning av vissa konstruktioner.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tobbe (R1) skrev:
Fördelen med negativ form är bland annat som Vågen skrev att du kan få en högre fiberhalt och det ger högre styrka i förhållande till vikten.
Men ska man bara göra en prototyp så är det smidigare att gjuta direkt på pluggen.

förvisso, men ska man få hög fiberhalt i en negativ så bör den ju blåsas upp innifrån, med strumpa. och hur annars göra sömlöst?

positiv med strumpa eller roving som "dras åt" runt objektet blir ju harts halten hyffast låg. dessutom borde det ju vara lättare att köra bagging utanpå en liten flygplanskropp...
men ytan blir ju inte så snygg och då går vikten upp igen med efterbehandling..

:va
reder vi ut detta till nått optimalt till sist tro :)
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
R2 skrev:
förvisso, men ska man få hög fiberhalt i en negativ så bör den ju blåsas upp innifrån, med strumpa. och hur annars göra sömlöst?

positiv med strumpa eller roving som "dras åt" runt objektet blir ju harts halten hyffast låg. dessutom borde det ju vara lättare att köra bagging utanpå en liten flygplanskropp...
men ytan blir ju inte så snygg och då går vikten upp igen med efterbehandling..

:va
reder vi ut detta till nått optimalt till sist tro :)

jaa... Hur gör man :va
Vill ju ha hög fiberhalt (60%), perfekt yta och gärna sömlöst, ialla fall utanpå. :3freak

Två halvor = två sömmar... antingen uppe/nere eller höger/vänster... Vid söm där man inte kommer åt innifrån i en kropp måste det fixas utifrån = efterbehandling och förlust med viktökning.

Kolfiberskal med cellplast inuti blir ju tokigt mycket högre vikt än extra kolfibern + epoxyn det tar att foga ihop två ytor....

Det här var knepigt värre!

Om man gör delarna med passbit eller vad vi nu ska kalla det. Högra sidan överlappar vänstra inuti och vänstra övelappar högra. Då GÅR det ju iallafall att få ihop det.

Alternativt kan man ju lägga en remsa ovanpå och vacuumbagga med gladpack som är slät mot kolfibern... Men ett problem blir ju om man har för mycket eller för lite epoxy då.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Tobbe (R1) skrev:
Fördelen med negativ form är bland annat som Vågen skrev att du kan få en högre fiberhalt och det ger högre styrka i förhållande till vikten.
Men ska man bara göra en prototyp så är det smidigare att gjuta direkt på pluggen.


Japp även kevlar säljs som väv, strumpa osv. och används för gjutning av vissa konstruktioner.

coolt..de kan jag kanske plocka på jobbet
:yoparty
 

Modifier

Medlem
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Täby
Hoj
Cbr 600 F -1994 omb till f4 i -01
HAER skrev:
Hej igen.

Glömde att tala om vad den heter. Den heter Infiniform 88X och säljs av RADHEC.

Rolig hemsida dom hade ?.... :tungan
fanns inte mycket info om materialet tyckte,men skickade iväg ett mail för
att få prisuppgifter osv.
Är det så bra som det verkar kommer det bli kanon att bygga 2 st paneler till mitt bygge...

/j
 

Tobbe (R1)

Medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Emmaboda
Hoj
Såld
vågen skrev:
jaa... Hur gör man :va

Om man gör delarna med passbit eller vad vi nu ska kalla det. Högra sidan överlappar vänstra inuti och vänstra övelappar högra. Då GÅR det ju iallafall att få ihop det.
Det är nog bara till att fortsätta prova sig fram.

Den metoden du beskriver här har jag fastnat för.
Om man gör så vått i vått får man en stark och beroende på formen bra skarv som kräver väldigt lite efterarbete.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
har ni gjutit nånn grabbar?

vi kan ju inte låta denna gjutartråd dö...
 

Tobbe (R1)

Medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Emmaboda
Hoj
Såld
R2 skrev:
har ni gjutit nånn grabbar?

vi kan ju inte låta denna gjutartråd dö...
Lite har det allt blivit, dock inte mc-relaterat.
Gjort formar och gjutit delar till en 1965 års Shelby Mustang som ska användas till racing (viktoptimering).

*Lampomfattningar fram och bak.
*Lampfästen fram.
*Vinge mellan lampfästen.
*Spoiler.
*Motorhuv.
Bara på huven sparade vi ca. 14kg, då var ändå originalhuven gjuten i glasfiber, vår vägde 4kg med gångjärnsfästen.

Själv då?
 

Bifogat

  • Must_huv.jpg
    Must_huv.jpg
    118.9 KB · Visningar: 232
  • Must_huv2.jpg
    Must_huv2.jpg
    83.9 KB · Visningar: 277
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top