Still going strong
Vi håller fortfarande på, vi har inte tuppat av riktigt än
Snart så kommer det finnas en del resultat att visa men än så är det lite ämligt
Jag kan avslöja lite med att vi har skummat runt med tekniker och förfinat lite. Har kontakter hos några företag, bland annat SAS Technical Services som hjälper där jag får svar på frågor osv.
En sak vi testar just nu är att gjuta av med plastlera som härdas i 125'C ca 20 minuter.
Om det blir bra så kan jag erbjuda bra priser eftersom jag har direktkontakt med fabriken och har sopat ner priset med 305% jämfört med att handla från deras ÅF.
Ett projekt jag håller på med är att bygga en egen autoklav för att trycksätta lamineringar. Den byggs av en tank till oljeavskiljare till en ammoniak- kylmaskin. Inbygd värme osv och tryckklassad till ca 40 bar
Det som görs i en autoklav är att det vakuumsugna laminatet (i baggen) läggs in i autoklaven (trycktanken) och däri pressas laminatet med 4-7 bar (kg/cm2) ca beroende på önskemål osv. En stor fördel är även att autoklaven är en ugn och därför med rätt material så kan man laminera i upp till 250'C osv.
När man vakuumsuger ett laminat så pressas det bara med atmosfärstrycket, dvs nästan iallafall. Det ger alltså i goda fall ca 0,95kg/cm2. Lägger man då in ett vakuumsuget laminat i autoklaven så får man alltså 7ggr så mycket press på de små luftbubblorna som då försvinner för gott
= Grymma laminat med maximal fiberhalt samt möjlighet till hög temperaturbeständighet.
Har även pratat en del men leverantörer av plastfilmer osv samt kollat runt i USA efter div. speciella produkter, allt för att få ner priserna
Sist men inte minst, en liten bild på ett glasfiberlaminat som blir en form. Har vakuumsugits och härdar