Fattigmans (?) kolfiber

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
satan så fint jobb, arbetar du med detta eller?
en av de första grejorna jag gjöt va backlucka till en S40 långloppsbil.


nej jag står upp till näsan i spackeldamm hela dagarna, visst, har ju lagat lite kåpor men hur kul är det..
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tobbe (R1) skrev:
Tackar!
Nej pysslar bara lite med gjutning på fritiden
ok
jag ska nog göra gjutformar till R1 -04 snart, varenda jäkla del på hojen.
bävar för luftkanalerna :brinnerup
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Jag grubblar på hur jag ska göra min flyscreen till daytonan (ser ut som en triple fram) Problemet är ju de stoooora mätarhusen och att lysena står still rakt fram när man svänger.

Några tips?

Funderade lite på plexi i kombination med alu...
Sen hur man ska fästa fanskapet vete tusan, tror de sitter antingen i lysfästet eller instrumenteringsfästet original...
 

Tobbe (R1)

Medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Emmaboda
Hoj
Såld
R2 skrev:
ok
jag ska nog göra gjutformar till R1 -04 snart, varenda jäkla del på hojen.
bävar för luftkanalerna :brinnerup
Låter som ett seriöst projekt!
Ang. luftkanalerna så kan det nog bli lite knepigt både att göra formen och att lossa den utan att skära upp originalet, inge kul.
Lycka till! :tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
flecce flecce fleece grabbar :tummenupp
om ni ska gö formar aså :rolleyes:
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ozeo skrev:
flecce flecce fleece grabbar :tummenupp
om ni ska gö formar aså :rolleyes:
ja jag har läst om det här förut, kanske du som skrev.
är dock lite tveksam om det skulle bli som jag vill ha i en form..

men visst funkar det att armera plast med, som alla slags tyg.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kunde inte låta bli att gjuta lite idag, som avbrott från lackningen.

Bak-stänkan till en R1 -99, snabbt, enkelt och det blev riktigt bra.

Notera synvillan på en av bilderna, ser ut som en färdig skärm,,,
 

Bifogat

  • gjut1.jpg
    gjut1.jpg
    51 KB · Visningar: 232
  • gjut2.jpg
    gjut2.jpg
    45.9 KB · Visningar: 204
  • gjut3.jpg
    gjut3.jpg
    50.3 KB · Visningar: 211

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jesseboy skrev:
Jag vet att du fleecat, Ozeo, men har du nå tips på hur man gör??

använd gärna som gjutform..gjut av den del du vill ha avgjuten eller bygg en form som du gjuter av..använd senare "fleeceformen" för o gjuta med glasfiber.
fleecet är tyngre men de verka hålla bra.
framkåpa o ena sidokåpan har åkt i golvet en varsin gång + att hojen har vält för mig med dom kåporna på.
detta med fleecet i..
inte en spricka :tummenupp
(aså detta e små kåpor)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ozeo skrev:
använd gärna som gjutform..gjut av den del du vill ha avgjuten eller bygg en form som du gjuter av..använd senare "fleeceformen" för o gjuta med glasfiber.
fleecet är tyngre men de verka hålla bra.
framkåpa o ena sidokåpan har åkt i golvet en varsin gång + att hojen har vält för mig med dom kåporna på.
detta med fleecet i..
inte en spricka :tummenupp
(aså detta e små kåpor)
blir det inte väldigt tungt?
jag menar fleecen borde ju suga åt sig en jäkla massa, innan den blir "mättad", eller?

sen kan ju drapperbarheten inte vara så hög heller, men man kanske ska prova.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
R2 skrev:
blir det inte väldigt tungt?
jag menar fleecen borde ju suga åt sig en jäkla massa, innan den blir "mättad", eller?

sen kan ju drapperbarheten inte vara så hög heller, men man kanske ska prova.

de bli lite tungt men inte såå grymt ändå..värre än glasfiber helt klart..
små kåpor o formar e de perfekt för anser jag. :)
 

Tobbe (R1)

Medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Emmaboda
Hoj
Såld
Väcker denna tråden med lite bilder på mitt nya kedjeskydd.
Har lagt några dagar på att göra form och gjutit ett prov.
Radierna mot fästena är lite väl små för att det ska fungera bra med 200g/m2 kolfiber så det var jävligt struligt att gjuta. :huvet
Fick tänka om och fixa så det kunde härda i undertryck för att undvika luftbubblor.
Resultatet blev helt ok. med tanke på omständigheterna men nästa gjutning blir i glasfiber!
 

Bifogat

  • CIMG1700.jpg
    CIMG1700.jpg
    127.7 KB · Visningar: 192
  • CIMG1703.jpg
    CIMG1703.jpg
    75.3 KB · Visningar: 206
  • CIMG1709.jpg
    CIMG1709.jpg
    83.8 KB · Visningar: 223

Modifier

Medlem
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Täby
Hoj
Cbr 600 F -1994 omb till f4 i -01
R2 skrev:
Kunde inte låta bli att gjuta lite idag, som avbrott från lackningen.

Bak-stänkan till en R1 -99, snabbt, enkelt och det blev riktigt bra.

Notera synvillan på en av bilderna, ser ut som en färdig skärm,,,


Ser ju helt ok ut :tummenupp

Skulle behöva en sådan stänka till mitt bygge :)

/j
 

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
SC50 SSMH
jag br;t b[tbenet i slutet pÅ förra säsongen, 3,5 månader i gips, jag hade sånt där gummi/plast jag har haft violett, rött, blått och vitt och alla är lika mjuka, det är det som är själva grejen med den sortens gips att man ska kunna ha ett tunnare mer rörligt gips, skenan å andra sidan som jag bara såg i vitt ser precis likadan ut men kräver inget vatten för att härda utan börjar härda vid kontakt med luften vi andas. denna "skena" som såg ut precis som dom andra rullarna med mjukt plastgips men med den stora skillnaden att det inte härdade i kontakt med vatten utan luft blev stenhårt.

"skenan" användes för att stabilisera tummen.

för att få en jämn yta på kåporna ni klär i det här krävs ett överflöd av klarlack. 50 lager eller så.

utan lack (om lack nu fäster nåt bra på materialet) blir det skitigt fort som f**.

lycka till grabbar!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Modifier skrev:
Ser ju helt ok ut :tummenupp

Skulle behöva en sådan stänka till mitt bygge :)

/j
ok, det kan jag ordna, men inte nu..
lite längre fram i vår dock, och den blir i glasfiber.

ok?

sajk skrev:
jag br;t b[tbenet i slutet pÅ förra säsongen, 3,5 månader i gips, jag hade sånt där gummi/plast jag har haft violett, rött, blått och vitt och alla är lika mjuka, det är det som är själva grejen med den sortens gips att man ska kunna ha ett tunnare mer rörligt gips, skenan å andra sidan som jag bara såg i vitt ser precis likadan ut men kräver inget vatten för att härda utan börjar härda vid kontakt med luften vi andas. denna "skena" som såg ut precis som dom andra rullarna med mjukt plastgips men med den stora skillnaden att det inte härdade i kontakt med vatten utan luft blev stenhårt.

"skenan" användes för att stabilisera tummen.

för att få en jämn yta på kåporna ni klär i det här krävs ett överflöd av klarlack. 50 lager eller så.

utan lack (om lack nu fäster nåt bra på materialet) blir det skitigt fort som f**.

lycka till grabbar!
klarlack ? :va
gelcoat tack..
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Still going strong

Vi håller fortfarande på, vi har inte tuppat av riktigt än ;)

Snart så kommer det finnas en del resultat att visa men än så är det lite ämligt ;) :tomten

Jag kan avslöja lite med att vi har skummat runt med tekniker och förfinat lite. Har kontakter hos några företag, bland annat SAS Technical Services som hjälper där jag får svar på frågor osv.

En sak vi testar just nu är att gjuta av med plastlera som härdas i 125'C ca 20 minuter.

Om det blir bra så kan jag erbjuda bra priser eftersom jag har direktkontakt med fabriken och har sopat ner priset med 305% jämfört med att handla från deras ÅF.

Ett projekt jag håller på med är att bygga en egen autoklav för att trycksätta lamineringar. Den byggs av en tank till oljeavskiljare till en ammoniak- kylmaskin. Inbygd värme osv och tryckklassad till ca 40 bar :)

Det som görs i en autoklav är att det vakuumsugna laminatet (i baggen) läggs in i autoklaven (trycktanken) och däri pressas laminatet med 4-7 bar (kg/cm2) ca beroende på önskemål osv. En stor fördel är även att autoklaven är en ugn och därför med rätt material så kan man laminera i upp till 250'C osv.

När man vakuumsuger ett laminat så pressas det bara med atmosfärstrycket, dvs nästan iallafall. Det ger alltså i goda fall ca 0,95kg/cm2. Lägger man då in ett vakuumsuget laminat i autoklaven så får man alltså 7ggr så mycket press på de små luftbubblorna som då försvinner för gott :)

= Grymma laminat med maximal fiberhalt samt möjlighet till hög temperaturbeständighet.

Har även pratat en del men leverantörer av plastfilmer osv samt kollat runt i USA efter div. speciella produkter, allt för att få ner priserna :)

Sist men inte minst, en liten bild på ett glasfiberlaminat som blir en form. Har vakuumsugits och härdar :tomten
 
Last edited:

Tobbe (R1)

Medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Emmaboda
Hoj
Såld
Intressant och seriöst arbete! :tummenupp
Har också lite planer på att fixa en autoklav, det finns många fördelar med en sådan.


vågen skrev:
En sak vi testar just nu är att gjuta av med plastlera som härdas i 125'C ca 20 minuter.
Hur blir finishen när man gör en form med plastleran?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ja inte kan vi låta gjutar tråden dö :)

Jag är ute på praktik nu och kommer i kontakt med en del roliga tekniker.
Vad jag gör det får jag inte snacka om i detalj men vi gör prototyper i både glas, kol, plast, plexi, cellplast och sls/sla.

Autoklav e overkill för mig, men bagging måste till snart, så material till det behövs snart.


Vågen, såg vad du inte menade med lera.. förklara mer vad du menade.. :va

Och gips till formar, vart fixar men det?
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top