Fattigmans mat.. Ge mig lite nya tips..

GrönaGrodan

PuckoProduktion©
Gick med
31 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Maraton -50
Potatis gratäng e mummsigt å billligt...
Makaronilåda e billigt å gott...
Soppa funkar om man äter en baugett till...
Pankaka...
Korv Me Bröö...
Köttfärsås...
Fläskotletter e billiga...


E man fattig så äter man det mesta JAG VET :banana Å Hellre fattig än att bo hemma :yoparty
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
juha01 skrev:
Jag och min tjej klarar oss gott på 2kkr i på mat/mån (två pers)! Egna köttbullar tex. kostar ingenting plus att dom innehåller 96%kött och inte mjöl

Jag ensammen nu har samma kostnad som när jag bodde med tjejen, allt ska ju vara supermegamaxigfläskig förpackning där man får slänga hälften och finns det en mindre förpackning är det oftast ett dyrare märke till samma pris som supermegamaxigfläskiga förpackningen.

Något som är snabblagat och ganska nyttigt, koka makaroner under tiden sprättar du en burk tonfisk släng upp det på tallriken och häll sedan makaronerna över då värmer dom tonfisken. Kan piffas till med mjukost och div kryddor.
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
Spagetti med Bacon, Pesto och rå äggula är billigt och gott. Ta svartpeppar på oxå.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Johan skrev:
Besserwiessermode ON: K=Kilo kr=kronor
2Kkr borde då bli 2000 SEK
2k/mån = 2k/månad vilket är obegribligt. Kunde jag söka OT skulle jag hänvisa till Kiloarmlängdstråden.

Besserwiessermode OFF....

Försöker du förtydliga något genom din förvirrande post? Jag svarade på en fråga för en vecka sedan och den som ställde den var nöjd med svaret. Kanske är du packad med tanke på tidpunkten för din post.

För övrigt är enheten för kilo inte K utan k. K brukar man använda i datorsammanhang och då står det för 1024.
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
När det kniper på riktigt så kan man bruka dessa rätter:

Potatis och löksoppa:

Jag brukar bryna lite gul lök, vitlök och ev. purjolök i en panna i smör/olja. Häll därefter ner en ansenlig mängd vatten(mkt billigt), kasta ner en buljongtärning, tex höns eller grönsak. Hotta ner litta skalade päror, skurna i lagom storlek(strax under golfbollstorlek). Krydda lite med vit/svartpeppar och låt koka i ca 20 min eller tills potatisen är färdig. Smaka av med salt. Släng en rostmacka i rosten och käka. Man blir inte superstadig men som bekant är potatis, lök och vatten billigt.

Lyxversion: Eftersom jag sällan blir SÅ fattig så brukar jag runda av med lite matlagningsgrädde, tar fram smakerna ännu mer.

Tomatsoppa:

Ta de grönsaker du har hemma. Bryn i en panna. Tex paprika,lök, vitlök. Häll på krossade tomater(gärna icas med färdig kryddning, tex basilika, om du har råd). Fyll på med lite extra vatten. Koka upp, i med buljongtärning. Krydda med basilika, peppar, oregano o lite salt efter tycke. När det kokat upp, ta av från spisen, stick ner en stavmixer, kör utavhelvete och sen har du en fin len soppa, nyttig sådan också.

Lyxversion: Jag brukar köpa soltorkade tomater i olja. Finhacka lite av dom och bryn med i början. Tillsätt lite av oljan med eftersom det är mkt smak i den(den oljan kan användas till mkt, köttfärsås, biffar...you name it). På Netto eller Willys kan man köpa en litershink med turkisk yoghurt för typ 18 kr. Den kan man använda som substitut till all creme fraiche o liknande du behöver, den är jävligt god och håller mkt länge= prisvärt. Slå en klick i tomatsoppan när den är färdig.

Kommer säkert på fler snart. :gnissla :)

Det borde inte bli sååå dyrt att göra pannkakor. Gör som jag brukar, gör en femäggs-sats. Då får man en jävla massa pannkakor. Det man behöver är 5 dl mjöl, 1 liter mjölk, 5 ägg... = billigt. Spara en del av pannkakorna och gör därefter crepes på dom.. Skitnajs o billigt! :banana
 
Last edited:

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
Pasta med aromat :lol

Eller varför inte en ABCDE-vitaminbrustablett som blandas med lite rågmjöl och mjölk... klunka..
 

Gixxran

..
Gick med
10 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
GSX R750 -92
Det där hade jag ingen aning om.. ska kolla på bibblan vid jobbet.. tackar .. verkar som det kan finnas både det ena o det andra där.. :)

Härligt!


missVFR skrev:
Några boktips (finns att låna på biblioteket) med massor med praktiska recept:

Thörngren, Lotten "MATBOK FÖR FATTIG GOURMET", "Snabbt & enkelt för fattig gourmet", "Festmat för fattig gourmet", ""Må-bra-mat" för fattig gourmet"
 

Gixxran

..
Gick med
10 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
GSX R750 -92
Supernice! :tummenupp

Kan tipsa alla vänliga o fiffiga tipsare förutom Josafan här - om ett bröd jag fixade ihop i går.. blir 68 mackor/skivor.. o så jäkla gott ..

Vanlig grunddeg till formfralla.. men jag pressade 8 normalstora vitlöksklyftor o rörde ut dom i 1 dl olja, mixade med stavmixer en hel kruka med persilja - hela stjälkarna med och hällde ¨på en burk krossade tomater o 1 dl turkisk yougurt (sån där på hink för 19 kr för 1 kg)

1. Ljummade mjölken o slog över smulad jäst - den med blå text
2. Hällde ner vitlöksröran i oljan, den mixade persiljan och de krossade tomaterna, dom bitar som var stora mosade
3. Sist rörde jag i yougurten och sen värmde jag MYCKET försiktigt allt till fingerljummet o sen hällde jag ner ganska mkt mjöl - det gick åt mer än till vanlig formfralla.. En hel msk salt (från dl-måtten) o tyckte efteråt att det nog skulle varit lite mer..

Arbetade degen tills den släppt o fick jäsa 40 min, hällde ut den på mjölat bord - den hade liksom blivit lite lös, öste på med mjöl mellan varven medan jag knådade den.. tills den kändes normal igen.. Tryckte ut hela degen i långpannan och skar med mjölad kniv 16 rutor o in i ugnen ca 10-12 min i 225 graders värme i mitten. Brödet blev lite rosagult men guuuud så gooott o man blir mätt på ett par mackor.. som räcker bra länge o passar till allt.. Precis allt passar det till o man blir inte så sugen på att ha en massa på mackan heller.. En ruta blir 4 bitar genom att delas rakt av o sen i mitten..

Hoppas ni gillar det! :) Massa gott bröd till billig peng.. o lite lyxigt det med.





Josafan skrev:
När det kniper på riktigt så kan man bruka dessa rätter:

Potatis och löksoppa:

Jag brukar bryna lite gul lök, vitlök och ev. purjolök i en panna i smör/olja. Häll därefter ner en ansenlig mängd vatten(mkt billigt), kasta ner en buljongtärning, tex höns eller grönsak. Hotta ner litta skalade päror, skurna i lagom storlek(strax under golfbollstorlek). Krydda lite med vit/svartpeppar och låt koka i ca 20 min eller tills potatisen är färdig. Smaka av med salt. Släng en rostmacka i rosten och käka. Man blir inte superstadig men som bekant är potatis, lök och vatten billigt.

Lyxversion: Eftersom jag sällan blir SÅ fattig så brukar jag runda av med lite matlagningsgrädde, tar fram smakerna ännu mer.

Tomatsoppa:

Ta de grönsaker du har hemma. Bryn i en panna. Tex paprika,lök, vitlök. Häll på krossade tomater(gärna icas med färdig kryddning, tex basilika, om du har råd). Fyll på med lite extra vatten. Koka upp, i med buljongtärning. Krydda med basilika, peppar, oregano o lite salt efter tycke. När det kokat upp, ta av från spisen, stick ner en stavmixer, kör utavhelvete och sen har du en fin len soppa, nyttig sådan också.

Lyxversion: Jag brukar köpa soltorkade tomater i olja. Finhacka lite av dom och bryn med i början. Tillsätt lite av oljan med eftersom det är mkt smak i den(den oljan kan användas till mkt, köttfärsås, biffar...you name it). På Netto eller Willys kan man köpa en litershink med turkisk yoghurt för typ 18 kr. Den kan man använda som substitut till all creme fraiche o liknande du behöver, den är jävligt god och håller mkt länge= prisvärt. Slå en klick i tomatsoppan när den är färdig.

Kommer säkert på fler snart. :gnissla :)

Det borde inte bli sååå dyrt att göra pannkakor. Gör som jag brukar, gör en femäggs-sats. Då får man en jävla massa pannkakor. Det man behöver är 5 dl mjöl, 1 liter mjölk, 5 ägg... = billigt. Spara en del av pannkakorna och gör därefter crepes på dom.. Skitnajs o billigt! :banana
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Gixxran skrev:
Supernice! :tummenupp

Kan tipsa alla vänliga o fiffiga tipsare förutom Josafan här - om ett bröd jag fixade ihop i går.. blir 68 mackor/skivor.. o så jäkla gott ..

Vanlig grunddeg till formfralla.. men jag pressade 8 normalstora vitlöksklyftor o rörde ut dom i 1 dl olja, mixade med stavmixer en hel kruka med persilja - hela stjälkarna med och hällde ¨på en burk krossade tomater o 1 dl turkisk yougurt (sån där på hink för 19 kr för 1 kg)

1. Ljummade mjölken o slog över smulad jäst - den med blå text
2. Hällde ner vitlöksröran i oljan, den mixade persiljan och de krossade tomaterna, dom bitar som var stora mosade
3. Sist rörde jag i yougurten och sen värmde jag MYCKET försiktigt allt till fingerljummet o sen hällde jag ner ganska mkt mjöl - det gick åt mer än till vanlig formfralla.. En hel msk salt (från dl-måtten) o tyckte efteråt att det nog skulle varit lite mer..

Arbetade degen tills den släppt o fick jäsa 40 min, hällde ut den på mjölat bord - den hade liksom blivit lite lös, öste på med mjöl mellan varven medan jag knådade den.. tills den kändes normal igen.. Tryckte ut hela degen i långpannan och skar med mjölad kniv 16 rutor o in i ugnen ca 10-12 min i 225 graders värme i mitten. Brödet blev lite rosagult men guuuud så gooott o man blir mätt på ett par mackor.. som räcker bra länge o passar till allt.. Precis allt passar det till o man blir inte så sugen på att ha en massa på mackan heller.. En ruta blir 4 bitar genom att delas rakt av o sen i mitten..

Hoppas ni gillar det! :) Massa gott bröd till billig peng.. o lite lyxigt det med.

Don´t get it? Vad har jag nuuuu gjort för fel? :va

Jaja, inte lätt för vissa??? :(
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Gixxran skrev:
Hahahahaa--- den va värst! :D

Pasta och mjukost - 10 kr - och en påse broccoli - 10 kr - är billigare än köttbullar (kollade annonser) :tungan

Haha just nu så har jag det faktist ganska dåligt ställt ekonomiskt...Börjar inse det här dyra med köttbullar :skrämd

Näe ja har ju min "Mjölmix" den får funka, så har man kanske råd o köpa en grym hoj till våren ;)
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Ninjaboy skrev:
Försöker du förtydliga något genom din förvirrande post? Jag svarade på en fråga för en vecka sedan och den som ställde den var nöjd med svaret. Kanske är du packad med tanke på tidpunkten för din post.

För övrigt är enheten för kilo inte K utan k. K brukar man använda i datorsammanhang och då står det för 1024.
Hörru ingenjören! K står väl ändå för Kelvin? Självklart är maten ganska kall om man köper djupdjupdjupdjupfryst!

*messerschmidt mode*
 

missVFR

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
vischan
Hoj
VFR800
andra förslag

I brist på ekonomi kan man faktiskt ta hjälp av sina vänner..

Nej, inte låna pengar utan gå ihop och handla gemensamt för att sedan splitta kostnaden. Med tanke på att det är som Twosaint's påpekar "...allt ska ju vara supermegamaxigfläskig förpackning där man får slänga hälften och finns det en mindre förpackning är det oftast ett dyrare märke till samma pris som supermegamaxigfläskiga förpackningen."

Vill man kan man dessutom laga maten tillsammans och fördela rättvist på matlådor....Är både trevligt och ekonomiskt.
 

ninian

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Yamaha R1
Lartes skrev:
:va Bara jag som inte riktigt hänger med i ekvationen? :3freak

Tydligen :tummenupp

Att tillreda maten kan väll enkelt sammanfattas på så sätt att man gör "pre-cocking" (???) dvs hacka lök, ta fram ingredienser/redskap osv.. Detta tar max 10 min enligt 'sgtpepper'. Sedan ska maten puttra i ca 25 min (detta kallas inte för tillreda). Under dessa 25 minuter behöver man endast kika till maten lite då och då. Man kan t.ex titta på tv, spela tvspel, putsa hojen, gänga, ringa samtal, spika, rimma. Ja lite vad som helst.

Hajjaru? :tungan :)


(Ska man quota så ska man väll quota hela meningen, annars blir det missförstånd) :tummenupp
 

Dennis75

Evil666
Gick med
10 Sep 2004
Ort
Sävedalen
Hoj
Honda nx 650
Tonfisk
Rödlök
Lätt creme frälle
lätt majonäs

Blana detta.

Kokka pasta sen lägger du röran på, SKIT gott o nyttigt. :tungan
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top