När det kniper på riktigt så kan man bruka dessa rätter:
Potatis och löksoppa:
Jag brukar bryna lite gul lök, vitlök och ev. purjolök i en panna i smör/olja. Häll därefter ner en ansenlig mängd vatten(mkt billigt), kasta ner en buljongtärning, tex höns eller grönsak. Hotta ner litta skalade päror, skurna i lagom storlek(strax under golfbollstorlek). Krydda lite med vit/svartpeppar och låt koka i ca 20 min eller tills potatisen är färdig. Smaka av med salt. Släng en rostmacka i rosten och käka. Man blir inte superstadig men som bekant är potatis, lök och vatten billigt.
Lyxversion: Eftersom jag sällan blir SÅ fattig så brukar jag runda av med lite matlagningsgrädde, tar fram smakerna ännu mer.
Tomatsoppa:
Ta de grönsaker du har hemma. Bryn i en panna. Tex paprika,lök, vitlök. Häll på krossade tomater(gärna icas med färdig kryddning, tex basilika, om du har råd). Fyll på med lite extra vatten. Koka upp, i med buljongtärning. Krydda med basilika, peppar, oregano o lite salt efter tycke. När det kokat upp, ta av från spisen, stick ner en stavmixer, kör utavhelvete och sen har du en fin len soppa, nyttig sådan också.
Lyxversion: Jag brukar köpa soltorkade tomater i olja. Finhacka lite av dom och bryn med i början. Tillsätt lite av oljan med eftersom det är mkt smak i den(den oljan kan användas till mkt, köttfärsås, biffar...you name it). På Netto eller Willys kan man köpa en litershink med turkisk yoghurt för typ 18 kr. Den kan man använda som substitut till all creme fraiche o liknande du behöver, den är jävligt god och håller mkt länge= prisvärt. Slå en klick i tomatsoppan när den är färdig.
Kommer säkert på fler snart.
Det borde inte bli sååå dyrt att göra pannkakor. Gör som jag brukar, gör en femäggs-sats. Då får man en jävla massa pannkakor. Det man behöver är 5 dl mjöl, 1 liter mjölk, 5 ägg... = billigt. Spara en del av pannkakorna och gör därefter crepes på dom.. Skitnajs o billigt!