Favorit bland SAAB-flygplan?

Favorit?

• Antal röstningar
    0

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Läste just att i J21 så utvecklade SaaB katapultstolen,,,,,,,men tog inget patent.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Läste just att i J21 så utvecklade SaaB katapultstolen,,,,,,,men tog inget patent.

Den flög i Heinkel He 280 tre år innan J21 hade lyft. Heinkel He 219 var först i produktion, även den några år innan J21.

Men det var nog samma idé som ploppade upp på flera platser. Ett givet problem som behövde en lösning (fast SAAB ville först skjuta propeller och/eller hela motorn istället för piloten)

Edit: Rösta skulle man också göra. J35 får min röst. Snyggt som tusan och jävligt effektivt för sin tid.

Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Draken, utan minsta tvekan! Sköna barndomsminnen från landstället i västmanland där det brukade komma ett par drakar dundrandes i "trädtoppshöjd" lite titt som tätt.:tummenupp

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
det blev viggen då jag har jag har liten relation till de andra,
men det är jäkligt nära till draken.

avvig_1.jpg

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Svårt val. Tunnan är före min tid, men har hört mycket historier om självlandande plan och hastighetsrekord m.m. från tiden när de höll till i Uppsala.

Lansen och Draken var stående inslag när man som liten knodd cyklade ut till Gamla Uppsala och stod på åsen och spanade på flyget i timmar. Speciellt torsdagar var det liv i luckan - det var övningsdag på F16.

(Hade inte synen satt stopp för det, så hade det blivit skolan i Ljungbyhed för min del... )

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Både tunnan och lansen är vansinnigt läckra men rösten hamnade på draken.

Den flög i Heinkel He 280 tre år innan J21 hade lyft. Heinkel He 219 var först i produktion, även den några år innan J21.

Men det var nog samma idé som ploppade upp på flera platser. Ett givet problem som behövde en lösning (fast SAAB ville först skjuta propeller och/eller hela motorn istället för piloten)

Edit: Rösta skulle man också göra. J35 får min röst. Snyggt som tusan och jävligt effektivt för sin tid.
Vilken tur att ni röstade så, då kan jag fortsätta prata med er. Ni har bevisat att ni förstår den perfekta kombinationen mellan form och funktion!
(Fast pjohan får vi ifrågasätta lite, han kör ju Kawa...)

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Riktiga flygplan har propeller. Tråden har fel rubrik. Jag röstar under förutsättningen att trådens titel är "Favorit bland SAAB:s blåslampedrivna flygande apparater".

Edit: Och då saknas ändå en del, Saab 210 t ex.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Riktiga flygplan har propeller. Tråden har fel rubrik. Jag röstar under förutsättningen att trådens titel är "Favorit bland SAAB:s blåslampedrivna flygande apparater".

Edit: Och då saknas ändå en del, Saab 210 t ex.

Saab 210 fanns ju bara i ett eller ett par exemplar och hade aldrig någon stridsroll, så den faller utanför, men snygg var den:
Saab_210_Lill_Draken.jpg

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Saab 210 fanns ju bara i ett eller ett par exemplar och hade aldrig någon stridsroll, så den faller utanför, men snygg var den:
Saab_210_Lill_Draken.jpg

jösses va snygg och cool, finns det nått ex kvar?

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
jösses va snygg och cool, finns det nått ex kvar?

Japp, enda exemplaret finns bevarat på Flygvapenmuseum. Väl värt ett besök nu när det öppnat igen efter renoveringen!

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Hade förmånen att få åka med Lansen får något år sedan (så fick jag sagt det..), så det får bli en röst på den.:tummenupp

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Flygvapnet måste väl vara den gren av försvaret där Sverige stått sig bäst internationellt, håller det fortfarande hög klass?

Det varierar beroende på när var och hur? 1950? 1965? 1985? Mot vilken fiende?

Det håller nog bra klass idag vad gäller systemprestanda men är förmodligen långt ifrån den krigsberedskap man hade förr. Tex misstänker jag att tillgången på robotar och liknande är ganska dålig.
Man blir ganska paff när man läser gamla dokument osv från Kalla kriget, hur djävulskt förberett Sverige var på krig på den tiden.

Vad gäller Gripens exportkonkurrenter och hur bra det är i jämförelse så beror det ju helt och hållet på vad man efterfrågar. Det går inte att ge ett rakt enkelt svar på frågan helt enkelt. Men sanningen är att Rafale, Typhoon och F-35 alla är riktiga problembarn i jämförelse med Gripen, även om de är jättebra på pappret så vinner man krig med flygande tillgängliga maskiner, på marken gör de samma nytta som parkbänkar.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Lägger min röst på Draken. Formskönt som få!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
För övrigt har väl JAS 39 presterat rätt bra under internationella övningar, bl a RED FLAG i USA där man utnyttjat sin data link väl.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Det varierar beroende på när var och hur? 1950? 1965? 1985? Mot vilken fiende?

Det håller nog bra klass idag vad gäller systemprestanda men är förmodligen långt ifrån den krigsberedskap man hade förr. Tex misstänker jag att tillgången på robotar och liknande är ganska dålig.
Man blir ganska paff när man läser gamla dokument osv från Kalla kriget, hur djävulskt förberett Sverige var på krig på den tiden.

Vad gäller Gripens exportkonkurrenter och hur bra det är i jämförelse så beror det ju helt och hållet på vad man efterfrågar. Det går inte att ge ett rakt enkelt svar på frågan helt enkelt. Men sanningen är att Rafale, Typhoon och F-35 alla är riktiga problembarn i jämförelse med Gripen, även om de är jättebra på pappret så vinner man krig med flygande tillgängliga maskiner, på marken gör de samma nytta som parkbänkar.

Ok, det visste jag inte att Gripen ses som tillförlitlig.

Kommer ihåg att jag såg några siffror på antal plan i olika länder och Sverige var ju bland de länder med flest i Europa. Visst, stort land med mycket kust osv. Enligt Wikipedia beställde svenska försvaret 204st Gripen. Det är ju rätt många, kan aldrig tänka mig att det finns piloter till alla. Eller?

Dessutom har vi väl knappt nåt luftvärn kvar och då undrar man ju om det verkligen är nån idé att ha en massa stridsflyg. Kan ju knappast vara svårt för ryssen att slå ut våra baser. Jaja, jag mest funderar lite, är inte så insatt i det militära eller flygvapnet. Själv körde man ju hoj i lumpen.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning