GubbLasse
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 28 Jun 2008
- Hoj
- Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Läste just att i J21 så utvecklade SaaB katapultstolen,,,,,,,men tog inget patent.
Läste just att i J21 så utvecklade SaaB katapultstolen,,,,,,,men tog inget patent.
Saab 340.
Både tunnan och lansen är vansinnigt läckra men rösten hamnade på draken.
Vilken tur att ni röstade så, då kan jag fortsätta prata med er. Ni har bevisat att ni förstår den perfekta kombinationen mellan form och funktion!Den flög i Heinkel He 280 tre år innan J21 hade lyft. Heinkel He 219 var först i produktion, även den några år innan J21.
Men det var nog samma idé som ploppade upp på flera platser. Ett givet problem som behövde en lösning (fast SAAB ville först skjuta propeller och/eller hela motorn istället för piloten)
Edit: Rösta skulle man också göra. J35 får min röst. Snyggt som tusan och jävligt effektivt för sin tid.
Riktiga flygplan har propeller. Tråden har fel rubrik. Jag röstar under förutsättningen att trådens titel är "Favorit bland SAAB:s blåslampedrivna flygande apparater".
Edit: Och då saknas ändå en del, Saab 210 t ex.
Saab 210 fanns ju bara i ett eller ett par exemplar och hade aldrig någon stridsroll, så den faller utanför, men snygg var den:
jösses va snygg och cool, finns det nått ex kvar?
Flygvapnet måste väl vara den gren av försvaret där Sverige stått sig bäst internationellt, håller det fortfarande hög klass?
Det varierar beroende på när var och hur? 1950? 1965? 1985? Mot vilken fiende?
Det håller nog bra klass idag vad gäller systemprestanda men är förmodligen långt ifrån den krigsberedskap man hade förr. Tex misstänker jag att tillgången på robotar och liknande är ganska dålig.
Man blir ganska paff när man läser gamla dokument osv från Kalla kriget, hur djävulskt förberett Sverige var på krig på den tiden.
Vad gäller Gripens exportkonkurrenter och hur bra det är i jämförelse så beror det ju helt och hållet på vad man efterfrågar. Det går inte att ge ett rakt enkelt svar på frågan helt enkelt. Men sanningen är att Rafale, Typhoon och F-35 alla är riktiga problembarn i jämförelse med Gripen, även om de är jättebra på pappret så vinner man krig med flygande tillgängliga maskiner, på marken gör de samma nytta som parkbänkar.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|