Raketstol.J21 (icke R) var mig veterligen första planet med katapultstol. Det är ju en intressant del att tillföra i historiken. SAAB, först igen
För mig är dock 35:an storfavorit.
Raketstol.J21 (icke R) var mig veterligen första planet med katapultstol. Det är ju en intressant del att tillföra i historiken. SAAB, först igen
För mig är dock 35:an storfavorit.
Ok, det visste jag inte att Gripen ses som tillförlitlig.
Kommer ihåg att jag såg några siffror på antal plan i olika länder och Sverige var ju bland de länder med flest i Europa. Visst, stort land med mycket kust osv. Enligt Wikipedia beställde svenska försvaret 204st Gripen. Det är ju rätt många, kan aldrig tänka mig att det finns piloter till alla. Eller?
Dessutom har vi väl knappt nåt luftvärn kvar och då undrar man ju om det verkligen är nån idé att ha en massa stridsflyg. Kan ju knappast vara svårt för ryssen att slå ut våra baser. Jaja, jag mest funderar lite, är inte så insatt i det militära eller flygvapnet. Själv körde man ju hoj i lumpen.
Raketstol.
Den är Roger.Näppeligen. Raketstol är modernare typen.
Katapult är modellen på 21:an.
Katapult = en stor smäll
Raket = Knuff fördelad på längre förlopp.
:besserwisser
JAS 39D är absolut hetaste enligt mig! Dubbelsitsig och låter så sinnes brutalt!
Tunnan, Lansen och Draken har alltid varit speciella för mig då jag vuxit upp med historier om dessa tre. Morfar är före detta flygare och har rattat alla tre, så han har haft en del att berätta genom åren...
För att inte tala om alla uppvisningar och utställningar han och jag har varit runt på. Blir alltid lika impad över hur gubben verkar känna alla av betydelse i branschen, och det har haft sina fördelar vad gäller provsittningar i diverse maskiner och dylikt...
Tunnan är nog häftigast ändå, den är så pass annorlunda och spännande rent designmässigt
Flygförare.Fan vad man önskar man inte hade sockersjukan nu bara för det.. hade ju inte vart helt fel att vara stridspilot..
Då får du ta dig till ljungbyhed på söndag, alla dessa plus gripen ska ju vara med på flygshowen
Då får du ta dig till ljungbyhed på söndag, alla dessa plus gripen ska ju vara med på flygshowen
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|