Favorit bland SAAB-flygplan?

Favorit?

• Antal röstningar
    0

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ok, det visste jag inte att Gripen ses som tillförlitlig.

Svenska flygvapnet har nog "alltid" åtminstone från ca 1960 och framåt, haft något av den högsta tillgängligheten i världen, förmodligen den högsta. Både Viggen och Gripen har man kunnat hålla 90 % eller mer av styrkan tillgänglig för stridsuppdrag. Ta tex norrmännen, med deras nya superkärra, F-35, det kommer bli många hangardrottningar....

Kommer ihåg att jag såg några siffror på antal plan i olika länder och Sverige var ju bland de länder med flest i Europa. Visst, stort land med mycket kust osv. Enligt Wikipedia beställde svenska försvaret 204st Gripen. Det är ju rätt många, kan aldrig tänka mig att det finns piloter till alla. Eller?

Vi har inte 204 Gripar heller, jag vet faktiskt inte hur många vi har i dagsläget men målet är ju att ha 4 divisioner framöver, dvs med haverireserv och skolflygplan ca 80 st operativa. När Gripen projekterades ansågs behovet vara 400 flygplan.

Dessutom har vi väl knappt nåt luftvärn kvar och då undrar man ju om det verkligen är nån idé att ha en massa stridsflyg. Kan ju knappast vara svårt för ryssen att slå ut våra baser. Jaja, jag mest funderar lite, är inte så insatt i det militära eller flygvapnet. Själv körde man ju hoj i lumpen.

Sverige har aldrig varit starka vad gäller luftvärn på någon nivå. Dock bedömde flygvapnet under början 60-talet att utvecklingen mot bombare som flög högre och snabbare skulle fortsätta, varför man skaffade det brittiska Bloodhound II-systemet. Det har dock aldrig varit avsikten att skydda samtliga flygbaser med luftvärn, det enda rimliga med hänsyn till kostnader var spridning, iom krigsbassystemet. Det mesta av den organisationen är nog som det mesta andra dock, nerlagt. Svenska jaktflyget var såpass starkt att man bedömde att ryssen inte på något rimligt sätt skulle kunna tillkämpa sig luftherravälde över Sverige, och det finns få saker som är ett så effektivt luftvärn som ett fungerande jaktflyg.....

Last edited:

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Såg igår på Ica maxi i deras "lågprishylla" för filmer en dokumentär om jas 39 gripen om nån är intresserad.

Ica lindhagensplan för övrigt

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Jag är så fascinerad att en tråd som handlar om SAAB-flygplan hittills har genererat 45 inlägg!

ReoReo

Proud member of Lucius fan club!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki minimotard i Bangkok.
På tal om Gripen. Thailand har köpt in Gripen. Tjejens far som är Air commandore (vad det nu är...) i Thailändska flygvapnet har just varit i Ronneby för utbildning på Gripen. Han och femton Thainissar befinner sig just nu i Stockholm. Han frågade mig om jag visste någon som kunde guida runt i huvudstaden. Känner du att det vorde kul skicka ett PM till mig ASAP. Tack.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tunnan, Lansen och Draken har alltid varit speciella för mig då jag vuxit upp med historier om dessa tre. Morfar är före detta flygare och har rattat alla tre, så han har haft en del att berätta genom åren...:D

För att inte tala om alla uppvisningar och utställningar han och jag har varit runt på. Blir alltid lika impad över hur gubben verkar känna alla av betydelse i branschen, och det har haft sina fördelar vad gäller provsittningar i diverse maskiner och dylikt...:yoparty

Tunnan är nog häftigast ändå, den är så pass annorlunda och spännande rent designmässigt:)

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Efter att ha blivit överflugen av 2 Viggen på låg höjd med hög fart under rekrytern på Luftvärnet så hamnar npg rösten på Viggen.. Ljudet var helt sjukt.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Lite bilder och film som jag tog på Aeroshow i GBG.

[YOUTUBE-ID]3R32-vdlnrU[/YOUTUBE-ID]

Bifogat

• IMG_4405-1024.jpg
    IMG_4405-1024.jpg
    84.4 KB · Visningar: 69
  • IMG_4409-1024.jpg
    IMG_4409-1024.jpg
    73.6 KB · Visningar: 50
  • IMG_4430-1024.jpg
    IMG_4430-1024.jpg
    89.5 KB · Visningar: 57
  • IMG_4576crop.jpg
    IMG_4576crop.jpg
    173.5 KB · Visningar: 59
  • IMG_4666-1024.jpg
    IMG_4666-1024.jpg
    34.6 KB · Visningar: 59
  • IMG_4709-1024.jpg
    IMG_4709-1024.jpg
    31.8 KB · Visningar: 59

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
JAS 39D är absolut hetaste enligt mig! Dubbelsitsig och låter så sinnes brutalt!
ImageVaultHandler.aspx

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
JAS 39D är absolut hetaste enligt mig! Dubbelsitsig och låter så sinnes brutalt!
ImageVaultHandler.aspx

Farsan jobbar på SAAB Technologies så jag har vuxit upp med jas 39 gripen då det är planet de jobbat med ända sen jag var en knodd.

[YOUTUBE-ID]7eTCl4IjJqY[/YOUTUBE-ID]

Fan vad man önskar man inte hade sockersjukan nu bara för det.. hade ju inte vart helt fel att vara stridspilot.. :(

Last edited:

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Honda VTR1000F -98
Tunnan, Lansen och Draken har alltid varit speciella för mig då jag vuxit upp med historier om dessa tre. Morfar är före detta flygare och har rattat alla tre, så han har haft en del att berätta genom åren...:D

För att inte tala om alla uppvisningar och utställningar han och jag har varit runt på. Blir alltid lika impad över hur gubben verkar känna alla av betydelse i branschen, och det har haft sina fördelar vad gäller provsittningar i diverse maskiner och dylikt...:yoparty

Tunnan är nog häftigast ändå, den är så pass annorlunda och spännande rent designmässigt:)

Då får du ta dig till ljungbyhed på söndag, alla dessa plus gripen ska ju vara med på flygshowen :tummenupp

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Minnet av att ligga på rygg och trycka i buskarna i änden av startbanan
på F18 och vänta på infernot när J35'orna brakande iväg, gör valet lätt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Då får du ta dig till ljungbyhed på söndag, alla dessa plus gripen ska ju vara med på flygshowen :tummenupp

Ska försöka hinna med det, får se om skolgången tillåter... Annars var planen att dra dit med morfar då han bor i ljungbyhed:)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning