Fazer 600 eller SV650 som bushoj?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hade egentligen tänkt bygga fighter på en 1000cc hoj, men pga olika anledningar så kommer jag att behöva strama åt min ekonomi ganska rejält över sommaren. Kan lägga ungefär 30k på en hoj som skall byggas om till fighter.


Har åkt motard tidigare vilket var skitkul, köpte sedan ZX12:an i höstas men den har visat sig vara alldeles för stor och tung för min smak. Så det jag är ute efter nu är en lätt hoj som är så lik en motard som möjligt i köregenskaper när det gäller kontroll på bakhjulet (tänker då främst på att svänga på bakhjulet)


Har tänkt dreva om hojen en hel del, den ska fortfarande vara dräglig att åka i >150km/h men det viktigaste är att den blir rolig och lätt att få upp på bakhjulet.


Har själv provkört en Fazer 600 för ett par år sedan, som jag minns den så hade den helt ok bromsar och hyffsat klipp i motorn för att vara en "nertrimmad" 600cc motor. Väger 189kg och har ca 100hk har jag för mig?

SV 650 har jag aldrig kört, men ser man till specen så borde den också kunna funka, väger väll runt 169kg? Mindre effekt än Fazern, men har vridet längre ner i registret vilket är mer likt effektutvecklingen i en motard. Runt 70hk ligger väll SV:n på tror jag...


Hojen kommer att byggas om till fighter, och är först och främst tänkt för buskörning på små kurviga "motardvägar", långa bakhjulskörningar och stoppies. Det ska dock inte vara någon ren stunthoj utan ska även kunna köras ett antal mil på större landsvägar om det behövs.


Vikten gör ju jävligt mycket för hur kul en hoj är att leka med så det och vridet långt ner i registret talar ju för sv:n. Det som talar för Fazern är mer effekt och bättre bromsar.



Vilken ska jag välja tycker ni?



Film som bevisar att Fazern funkar att busa på.... http://video.google.com/url?docid=4...er+600&usg=AL29H20qHPrECWc1TIsaeT7cyVquZwhS2Q



Samma sak med SV:n, fast mer renodlad stunthoj.... http://video.google.com/url?docid=-...eW8ffA&usg=AL29H21jEQHdwGuWz3kaLD4xogBJSX-w5w
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ja, båda verkar ha klena framgafflar, så det får man ju åtgärda isf. Fördelen med radfyran i Fazern är att jag har en känsla av att den klarar av en nerdrevning utan att hojen blir alldeles för jobbig att köra i högra farter. En V-twin känns det som att man plågar mycket mer när den får gå på högre varv ett längre tag. Men jag kanske har helt fel? Den som drevat en SV får gärna berätta hur den klarade av det....
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Provade en Fazer förra sommaren och vad gäller brommsarna så tycker jag inte det skilde specielt mycket mellan hojarna.
SV:n har ju på pappret mindre effekt men heller ingenting som man direkt märker av troligt vis på grund av effektkörvans karaktär (på SV:n).
Jag har kört ganska många olika hojar och giller SV:grymt mycket specielt på mindre vägar, tyvär så kan jag inte utala mej om stuntningen då jag är %¤%&//%# dålig på bakhjulskörning mm..

Vad gäller drevning och köra längre sträckor i 150km/h känns inte riktigt bra till SV:n eftersom den med orginaldrevning bara går i ca:220km/h och där mad varvar en hel del i 150.

//Lycka till..
 

mickelin

Guest
Du får ju en GSXR 600/750 (-96 och framåt) för samma pengar. Den klarar, enligt mig, dina krav bättre än de hojar du tänkt på innan. Behöver du sedan delar har jag hela garaget fullt...
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag hade en Fazer 600 -00 för ett par somrar sen. Funkade ok att åka till jobbet på.
Vad det gäller drevning så vet jag inte då jag körde med original men bakhjul var inga problem. Men jag fick börja på ettan eller tvåan, en vanlig 600 kan vara lite tjurig att ta upp i 100km/h. När hjulet väl är uppe så är den som vilken annan hij som helst, bara att växla på.

Jag hade även dit ett Renthal Crosstyre utan att ta av kåpan, det blev en betydligt trevligare hoj, i allafall för mig som är 1.96 lång.
 

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R
Effektkurvan på SVn är som sagt lik en stånkas, i varje fall KTM660.
På SVn jag hade körde jag som längst 50mil på ett bräde utan problem, dock orginaldrevad.... men där är ju smaken som baken.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
........
Vad gäller drevning och köra längre sträckor i 150km/h känns inte riktigt bra till SV:n eftersom den med orginaldrevning bara går i ca:220km/h och där mad varvar en hel del i 150.

//Lycka till..


Nä, det va just det.... Tror det kommer att kännas som man plågar den för mycket om man drevar ner den. Har en känsla av att fazern hanterar det bättre.

Vad tycker dom som kan köra på bakhjulet om SV650 då? Funkar det att ta upp den på 2:an med av/på tekniken och ett rejält ryck i styret? Extremt mycket sitter ju i tekniken, så det vore intressant att höra om det finns nån som klarar det? Har som sagt kört motard dom senaste åren och är väll iaf inte helt talanglös när det gäller bakhjulskörning.

Vad det gäller GSX-R 750 så är dom lite för dyra att försäkra. Kommer ev. att starta eget i sommar och det gör att utgifterna måste hållas minimala. Men är ändå inte beredd att försaka hojåkandet en hel sommar, därav budgetvalet av hoj.

**EDIT**
En Yamaha TRX 850 kanske kan vara ett alternativ? Nån som har erfarenhet av den kanske vet om den skulle passa för det jag vill ha den till?
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
För 30k skulle jag köpa mig en tidig Blade. Såväl motor- som chassimässigt är det ju en helt annan liga än Fazer 600 och SVn (som iofs är trevliga hojar).

En av de snyggaste fajters jag sett var i Vaxholm förra sommaren: en svart SV650. Han hade bla lyckats integrera Acewellinstrument i tanken, hur cleant som helst. :tummenupp
 

Cathy2

Snygg bakdel =)
Gick med
15 Aug 2006
Ort
Västra Götaland
Hoj
Suzuki GSR 600
Nä, det va just det.... Tror det kommer att kännas som man plågar den för mycket om man drevar ner den. Har en känsla av att fazern hanterar det bättre.

Vad tycker dom som kan köra på bakhjulet om SV650 då? Funkar det att ta upp den på 2:an med av/på tekniken och ett rejält ryck i styret? Extremt mycket sitter ju i tekniken, så det vore intressant att höra om det finns nån som klarar det? Har som sagt kört motard dom senaste åren och är väll iaf inte helt talanglös när det gäller bakhjulskörning.

Vad det gäller GSX-R 750 så är dom lite för dyra att försäkra. Kommer ev. att starta eget i sommar och det gör att utgifterna måste hållas minimala. Men är ändå inte beredd att försaka hojåkandet en hel sommar, därav budgetvalet av hoj.

**EDIT**
En Yamaha TRX 850 kanske kan vara ett alternativ? Nån som har erfarenhet av den kanske vet om den skulle passa för det jag vill ha den till?


Min sambo har haft en TRX 850 och den gick ofta på bakhjulet....

Är själv på väg att köpa en Fazer600. Funderade också på en SV men fastnade för Fazer..
Berodde inte på ev bakhjulskörningar :D (fixar inte det) utan på att den kändes piggare...sommaren får utvisa om det var ett riktigt val...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top