Fazer-tråden

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Du ska köpa en mutterdragare, funkar finfint eftersom du får högt moment direkt...skruven lossnar alltså utan det dyyyyra verktyget! :yoparty

Sen har jag funderat på Raask bakflyttade fotpinnar, ringde dem o kollade...kostar 1750kr till Fazern o flyttar fotpinnarna ca 6-7cm ...mumma!
Någon som testat??

Fotpinnar? Jag pratar om framgaffeln :tungan

Eller så missförstår jag dig alt trycker ut mig otydligt :confused:

Gaffelbenen har jag fått loss utan problem, men det är innanmätet jag måste få ut. Har ett par -01 ben som är krokiga men innanmätet är helt och ett par -99 ben som sitter på nu.

Det skiljer på fjäderförspänningsmöjligheten och rörhylsan inuti längst upp, möjligen också fjäderlängden men jag minns inte just nu. Det var i somras som jag gjorde ett försök att flytta över fjäderförspänningen till de gamla (hela) benen från de krokiga och det ville sig inte.

Last edited:

Lagerkungen

Asfaltsallergiker
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
Ombyggd Yamaha FZS600
Vad är detta för nåt? Låter intressant, vart har du hittat info om dom? Kolla på Raasks hemsida (www.raask.se?) men hittade inget... Hur flyttas fotpinnarna, neråt, bakåt?

Jag hittade heller inget på deras sida så jag ringde o då fick jag pris o att de har på lager.
Fotpinnarna flyttas bakåt sisådär 6-7cm, har ingen aning om de flyttas upp men antar att det inte är speciellt mycket om så är fallet.
Jag har en R6 gaffel med clip-on så med bakflyttade fotpinnar får jag till pricken över i:et. :)

Lagerkungen

Asfaltsallergiker
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
Ombyggd Yamaha FZS600
Fotpinnar? Jag pratar om framgaffeln :tungan

Eller så missförstår jag dig alt trycker ut mig otydligt :confused:

Gaffelbenen har jag fått loss utan problem, men det är innanmätet jag måste få ut. Har ett par -01 ben som är krokiga men innanmätet är helt och ett par -99 ben som sitter på nu.

Innanmätet får man ut om man lånar/köper en mutterdragare samt en insex (vad det nu är för storlek)...då lossnar innanmätet o du behöver alltså inte hålla emot (med det dyyyyra verktyget) som du skulle behöva göra om du kört med handkraft.
Du ska alltså gå loss på insex skruven utanpå benet längst ner...nu är jag övertydlig! :tungan

Last edited:

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Yamaha R6
Jag hittade heller inget på deras sida så jag ringde o då fick jag pris o att de har på lager.
Fotpinnarna flyttas bakåt sisådär 6-7cm, har ingen aning om de flyttas upp men antar att det inte är speciellt mycket om så är fallet.
Jag har en R6 gaffel med clip-on så med bakflyttade fotpinnar får jag till pricken över i:et. :)

Några bilder på härligheten? Har inte sett någon fazer med clip-on tidigare.

Lagerkungen

Asfaltsallergiker
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
Ombyggd Yamaha FZS600
Såg riktigt nice ut, hur blev sittställningen efter konverteringen till clip-on?

Tack så mycket, kul att höra! :)
Sittställningen är ganska framåtlutad, lite mer känsla i kurvor tycker jag nog.:tummenupp
Tog ett tag att vänja sig vid att sitta så, fick påminna mig själv att slappna av så att händerna inte somnade!:rolleyes:
Sen vill jag ha fotpinnarna längre bak för att få till racerstuket, därmed ska ett par Raask införskaffas!
Har lite mer pyssel att göra i vinter, köpa undertray och hugger samt byta ut skylthållaren...clean bak gör pappa glad! :yoparty

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Yamaha R6
Tack så mycket, kul att höra! :)
Sittställningen är ganska framåtlutad, lite mer känsla i kurvor tycker jag nog.:tummenupp
Tog ett tag att vänja sig vid att sitta så, fick påminna mig själv att slappna av så att händerna inte somnade!:rolleyes:
Sen vill jag ha fotpinnarna längre bak för att få till racerstuket, därmed ska ett par Raask införskaffas!
Har lite mer pyssel att göra i vinter, köpa undertray och hugger samt byta ut skylthållaren...clean bak gör pappa glad! :yoparty

Ska bli spännande att följa, skicka upp bilder allt eftersom bygget går framåt.

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Någon som har satt Micron Kolfiber Slip-on på sin 600?
Ljud, motorgång, utseende, vad kostade det?????

Och framförallt, klarar man bangränsen på 95(93) dB?

Lagerkungen

Asfaltsallergiker
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
Ombyggd Yamaha FZS600
Ska bli spännande att följa, skicka upp bilder allt eftersom bygget går framåt.

I will...men det blir nog inte förrän till årsskiftet som jag kommer att göra nåt av de sakerna. Just nu ska jag krama ur det sista av denna säsongen, hoppas på att köra till mitten av nov. innan det blir för kallt!

Casper

Medlem
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Hej! :)

Tänkte höra med er lite om kåpor till Fazer -00.

Jag funderar på en magspoiler eller kanske en hel sidokåpa, ungefär som på bilden.

Vad säger ni? :)

Bifogat

• fazer600.jpg
    fazer600.jpg
    75.5 KB · Visningar: 80

Urbo

Gör't MC - klubben med fjong!
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Vässad Fazer 1000
Den kåpan på bilden var väl inte snygg? Den får hela hojen att se 10-15 år äldre ut. Då är det nog bättre att satsa på R6 eller nåt. Fast det är bara min åsikt...

Casper

Medlem
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Den kåpan på bilden var väl inte snygg? Den får hela hojen att se 10-15 år äldre ut. Då är det nog bättre att satsa på R6 eller nåt. Fast det är bara min åsikt...

Nja, äldre vet jag inte...

Ja en R6 hade ju inte varit helt fel men det tillät inte plånboken :gnissla
Jag bara leker med tanken att införskaffa nått sånt. Feedback är bra! :tummenupp

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Hej! :)

Tänkte höra med er lite om kåpor till Fazer -00.

Jag funderar på en magspoiler eller kanske en hel sidokåpa, ungefär som på bilden.

Vad säger ni? :)

URL?

Jag hade en länk till en site i england där de säljer sådana och även bakkåpan över sadeln (typ kuts) men jag har lyckats med att tappa bort den :huvet

Urbo

Gör't MC - klubben med fjong!
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Vässad Fazer 1000
Nja, äldre vet jag inte...

Ja en R6 hade ju inte varit helt fel men det tillät inte plånboken :gnissla
Jag bara leker med tanken att införskaffa nått sånt. Feedback är bra! :tummenupp

När jag ser kutsen på FZS'en får den mig att tänka på en gammal tidig 90-tals sporthoj, typ FZR. Och kantigt känns inte riktigt anno 2000...

Men om du struntar i kutsen och satsar på kåpan så kan det nog bli fränare, fast det kanske var det du tänkte hela tiden :yoparty

Casper

Medlem
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
När jag ser kutsen på FZS'en får den mig att tänka på en gammal tidig 90-tals sporthoj, typ FZR. Och kantigt känns inte riktigt anno 2000...

Men om du struntar i kutsen och satsar på kåpan så kan det nog bli fränare, fast det kanske var det du tänkte hela tiden :yoparty

Nej kutsen hade jag inte räknat med. Men det blir nog kanske att man satsar på en sidokåpa, tycker att det ser lite mer sport ut då som du säger ;)

-BOMBER-

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2008
Hoj
Yamaha Fazer 600 -00, gixxer 750 -96
lovade för typ as länge sen att slänga upp lite bilder på mitt 180 bakdäck på min fazer så iaf här kommer dom håll till godo...!

Bifogat

• DSC00023.JPG
    DSC00023.JPG
    80.9 KB · Visningar: 62
  • DSC00020.JPG
    DSC00020.JPG
    128 KB · Visningar: 73
  • DSC00022.JPG
    DSC00022.JPG
    127.7 KB · Visningar: 72
  • DSC00021.JPG
    DSC00021.JPG