Fazer-tråden

KalMana

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XJR1300
Även jag får anmäla mig till Fazer-tråden.

Köpte en 02'a 600cc i november förra året, har väl klämt ca 330 mil hittils i år med den. Lade på nya däck fram och bak för ett tag sen (Michelin Pilot Road 2), gud vad go den blev i kurvorna. Jag älskar att ligga på 2'ans eller 3'ans växel i 8000 varv och ge järnet genom kurvorna, då får man ner den ordentligt.

Tänkte även börja på att lära mig slanga, det enda som hindrar mig är att jag bara kör halvförsäkrat. Nån som har erfarenhet av slangning på 600'an?

För övrigt är jag skitnöjd med bågen, hade XJ600 Diversion som förstahoj och körde sedan två år på en gammal FJ1100 -84. Fazern passar mig perfecto, har även touringkittat den med packväskor. Jag vet att det är fult, men väldigt praktiskt när man åker och campar.


Välkommen!!!

Jag kör med Pilot road och de har varit riktigt bra...
Körde på Gelleråsen 1 dag och det var inte däckens gränser vi tänjde på :)
 

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
Även jag får anmäla mig till Fazer-tråden.

Köpte en 02'a 600cc i november förra året, har väl klämt ca 330 mil hittils i år med den. Lade på nya däck fram och bak för ett tag sen (Michelin Pilot Road 2), gud vad go den blev i kurvorna. Jag älskar att ligga på 2'ans eller 3'ans växel i 8000 varv och ge järnet genom kurvorna, då får man ner den ordentligt.

Tänkte även börja på att lära mig slanga, det enda som hindrar mig är att jag bara kör halvförsäkrat. Nån som har erfarenhet av slangning på 600'an?

För övrigt är jag skitnöjd med bågen, hade XJ600 Diversion som förstahoj och körde sedan två år på en gammal FJ1100 -84. Fazern passar mig perfecto, har även touringkittat den med packväskor. Jag vet att det är fult, men väldigt praktiskt när man åker och campar.
Kul !
Packväskor är riktigt praktiskt. Snygga är de inte, men de sitter bara på cykeln när man behöver dem.. Fazern fungerar fint att toura med, och den är kanske lite mer toruring än bus även om det är bra drag iden..
Det där med att slanga har jag ingen aning om, pysslar inte med sånt.. I det avseendet är jag en moralkärring.

Hur går den jmfrt med FJ 1100:an ?
 

Urbo

Gör't MC - klubben med fjong!
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Tranås
Hoj
Vässad Fazer 1000
Jämfört med FJ1100'an så finns det bara ett ord, problemfritt!

Min gammelhoj hade gått ca 11000 mil och var egentligen redo för skroten. Men om man jämför själva körandet så var 1100'an grym i acceleration och med lite packning och en böna på bönpallen. Där hänger nog inte Fazer 600'an med riktigt.

Jag minns en gång när jag på 1100'an kom på en 90-väg och hamnade bakom en lastbil med släp. Vi låg båda två i 90, när jag plötsligt fick en fin omkörningssträcka framför mig. Jag gasade fullt, och när jag låg jämsides med hytten så hade jag 160 km/h på mätaren, det tror jag inte Fazern klarar riktigt.

Men 600'an passar mig bättre då det är lägre vikt, jag känner mig inte stor, tuff och erfaren nog för en 1100cc. Men om några år kanske det blir en FJR eller nåt liknande.
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
Hallå alla fazermänniskor!
Sedan ett par veckor ägare till en röd -01 fazer 1000, helt original förutom ett ART-slipon, och måste ju därför anmäla mig på fazertråden.
Någon som vet var det går att ladda ner en workshop manual till en fazer 1000? har letat några timmar på nätet men inte hittat någon.
Ni som kör 1000 versionen, är det normalt med en ljud som liksom tjonkar lite då man rullar med tvåan i och kopplingen intryckt och smågasar och sedan släpper av, hela tiden med koppling inne? Låter lite underligt men det finns inga andra symptom på att något skulle vara på tok, ljudet hörs inte på ettan tex.
Fö måste jag säja att jag är förvånad över hur flexibel motorn är, går hur fint som helt från 2k varv och motsvarade inte alls mina farhågor om klena bottenregister när jag bytte från att ha kört twin!
 

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
zx10r -06
Hallå alla fazermänniskor!
Sedan ett par veckor ägare till en röd -01 fazer 1000, helt original förutom ett ART-slipon, och måste ju därför anmäla mig på fazertråden.
Någon som vet var det går att ladda ner en workshop manual till en fazer 1000? har letat några timmar på nätet men inte hittat någon.
Ni som kör 1000 versionen, är det normalt med en ljud som liksom tjonkar lite då man rullar med tvåan i och kopplingen intryckt och smågasar och sedan släpper av, hela tiden med koppling inne? Låter lite underligt men det finns inga andra symptom på att något skulle vara på tok, ljudet hörs inte på ettan tex.
Fö måste jag säja att jag är förvånad över hur flexibel motorn är, går hur fint som helt från 2k varv och motsvarade inte alls mina farhågor om klena bottenregister när jag bytte från att ha kört twin!

Har inte reflekterat över något sådant ljud...ska däremot lyssna nästa gång jag är ute. Ja visst är den trevlig att köra...Jag är väldigt nöjd med både vrid och effekt på toppregistret. Kör dock med orginalpipa..Har du något tips på ett bra slipon för en vettig penning till Fazern (1000cc). Har tittat runt lite men tycker det är svårt att veta vad man ska köpa.
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
Har inte reflekterat över något sådant ljud...ska däremot lyssna nästa gång jag är ute. Ja visst är den trevlig att köra...Jag är väldigt nöjd med både vrid och effekt på toppregistret. Kör dock med orginalpipa..Har du något tips på ett bra slipon för en vettig penning till Fazern (1000cc). Har tittat runt lite men tycker det är svårt att veta vad man ska köpa.

Det är inte så mycket ett ljud utan snarare att det känns att det är något som slår tillbaka lite just då varvet går ner. Bara då jag kör i krypfart på tvåan och kopplar så klonkar det till då varvet faller ner mot tomgång. lite underligt är det allt.
På kvitton som jag fick med står det att ART-kolfibersliponet kostade 4300 på Hörbergs i Lödde. Jag tycker att det låter alldeles lagom, men för utseendet skull hade jag hellre haft ett highpipe. Kvalitet och finish är utan anmärkning. Är det någon här som gjort dynojet och vet om det ger något extra på fazern?
 

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
zx10r -06
Det är inte så mycket ett ljud utan snarare att det känns att det är något som slår tillbaka lite just då varvet går ner. Bara då jag kör i krypfart på tvåan och kopplar så klonkar det till då varvet faller ner mot tomgång. lite underligt är det allt.
På kvitton som jag fick med står det att ART-kolfibersliponet kostade 4300 på Hörbergs i Lödde. Jag tycker att det låter alldeles lagom, men för utseendet skull hade jag hellre haft ett highpipe. Kvalitet och finish är utan anmärkning. Är det någon här som gjort dynojet och vet om det ger något extra på fazern?

Har också ett svagt klonkande ljud...Hörs dock väldigt lite...Jag tror inte att det är något fel...men har min cykel inne på service idag, ska fråga när jag hämtar ut den....:tummenupp
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
Har också ett svagt klonkande ljud...Hörs dock väldigt lite...Jag tror inte att det är något fel...men har min cykel inne på service idag, ska fråga när jag hämtar ut den....:tummenupp

Heureka! :banana Hittade äntligen engelsk workshop manual till fazer 1000 på nätet + sprängskiss med artikelnummer på samtliga delar. Minns inte vilken sida, men om det är någon som behöver så skicka mig ett PM med mailadress så mailar jag över. PDF-format och storlek ca 17mb zippad.
 
Last edited:

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
Stötdämparinställning

Hmmm, är det bara jag som skriver här?
Innan jag köpte den luslästa jag allt som jag hittade om fazern och hittade någonstans en sida där det stod hur stötdämparna fram och bak för att bli så bra som möjligt eftersom de inte är jättebra inställda original. Nu är den sidan borta ur minnet och jag tänkte höra hur ni andra har inställt? :confused:
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Nope, jag kommer att skriva lite mer sen i vinter när jag sätter igång med min 600. Eller så blir det en egen tråd, vet inte riktigt än. Men ett projekt blir det iaf. Får vi hoppas. :)

Tyvärr har jag ingen koll på 1000 modellen. Men på 600 är originalinställningarna ganska bra tycker jag . Ökade förspänningen fram ett streck och tyckte att den blev nervösare och inte så följsam. Samma sak bak. Men ett hack hårdare bak är bra om man har passagerare förståss. Kan iofs bero på hur hårt man kör också.
 

Mogge70

Rapido MCK
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda VTR1000F 2003
Hallå alla fazermänniskor!
Sedan ett par veckor ägare till en röd -01 fazer 1000, helt original förutom ett ART-slipon, och måste ju därför anmäla mig på fazertråden.
Någon som vet var det går att ladda ner en workshop manual till en fazer 1000? har letat några timmar på nätet men inte hittat någon.
Ni som kör 1000 versionen, är det normalt med en ljud som liksom tjonkar lite då man rullar med tvåan i och kopplingen intryckt och smågasar och sedan släpper av, hela tiden med koppling inne? Låter lite underligt men det finns inga andra symptom på att något skulle vara på tok, ljudet hörs inte på ettan tex.
Fö måste jag säja att jag är förvånad över hur flexibel motorn är, går hur fint som helt från 2k varv och motsvarade inte alls mina farhågor om klena bottenregister när jag bytte från att ha kört twin!

Har du kollat här: http://ursa.irk.ru/manual/
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo

Ja, den låg nere när jag kollade sist, men nu verkar det ju fungera igen. Hursomhelst hittade jag den på annan plats + två andra filer, sprängskisser med alla Yamahas original beställningsnummer och en annan supplementary service manual för årsmodell -03, vet inte vad som är skillnad mot den vanliga manualen.
 

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
zx10r -06
Heureka! :banana Hittade äntligen engelsk workshop manual till fazer 1000 på nätet + sprängskiss med artikelnummer på samtliga delar. Minns inte vilken sida, men om det är någon som behöver så skicka mig ett PM med mailadress så mailar jag över. PDF-format och storlek ca 17mb zippad.

Jag tar gärna denna fil. Vore tacksam om du kunde maila den till mig...Jag PM:ar dig...:tummenupp

En fråga..

Har just servat min Fazer...2000mila servicen..Som är ganska omfattande och inte minst VÄLDIGT dyr. Hämtade hojjen och blev faktiskt riktigt besviken...När man betalar dryga 3tkr så förväntar jag mig att kedjan är rengjord och uppsmörjd...Men icke sa Nicke,,Jag förväntar mig också att bromsvätskan är påfylld..För den var på under "low" markeringen..Men inte detta heller var gjort...Jag vet inte vad man kan förvänta sig av en service...men jag är iaf besviken...Och då mest på mig själv som inte sa något...Utan tog upp plånboken och bara betalade och såg glad ut... Oljan bytte de nog iaf.... Eller jag måste nog tappa ur den och byta för säkerhets skull..
 
Last edited:

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Om nån är intresserad så har jag en workshop manual på engelska utskriven i a4 format..Tror jag har den liggandes på skiva nånstans i röran också..Hojen ifråga är fazer 1000-01
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
Jag tar gärna denna fil. Vore tacksam om du kunde maila den till mig...Jag PM:ar dig...:tummenupp

En fråga..

Har just servat min Fazer...2000mila servicen..Som är ganska omfattande och inte minst VÄLDIGT dyr. Hämtade hojjen och blev faktiskt riktigt besviken...När man betalar dryga 3tkr så förväntar jag mig att kedjan är rengjord och uppsmörjd...Men icke sa Nicke,,Jag förväntar mig också att bromsvätskan är påfylld..För den var på under "low" markeringen..Men inte detta heller var gjort...Jag vet inte vad man kan förvänta sig av en service...men jag är iaf besviken...Och då mest på mig själv som inte sa något...Utan tog upp plånboken och bara betalade och såg glad ut... Oljan bytte de nog iaf.... Eller jag måste nog tappa ur den och byta för säkerhets skull..


Det låter rätt dyrt. Enligt serviceschemat för 2000 mil skall tändstift, bensinfilter & luftfilter bytas. Annars samma som 1000 mil dvs olja & filter, förgasarsynk och div kontroll och justeringar. Vem servade?
 

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
zx10r -06
Det låter rätt dyrt. Enligt serviceschemat för 2000 mil skall tändstift, bensinfilter & luftfilter bytas. Annars samma som 1000 mil dvs olja & filter, förgasarsynk och div kontroll och justeringar. Vem servade?

Yamahacenter i Sundsvall..Ja jag tyckte också att det var dyrt...:va
Man får skylla sig själv....:huvet
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
Annat styre

Har spenderat ytterligare en tid fram för datorn i jakt efter ett roligare styre. Läste tidigare inlägg i denna tråd om olika renthal, men det måste väl finnas fler fazrar med streetfighterstyre än så? Vilka styren har ni/passar på fazer 1000, och var köpes dessa till ok pris?
 

Nilzohn

Medlem
Gick med
3 Jul 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000
Var hälsade, o fellow Fazers!

Själv knattrar jag runt på en svart FZS 600 -01, och tycker det räcker för mig med tanke på förhållandet mellan pris, prestanda, försäkrings- och servicekostnader.

Det enda jag saknar är skjutsmöjligheterna. Mina långbenta hona gillar inte att sitta i längre perioder, och dessutom är en 600 alltid en 600 när det gäller till bottendrag. Dock läste jag någonstans (här?) om nedflyttade passagerarfotpinnar. Någon som har mer info om detta?

En annan fråga; jag har ett oanvänt (förpackningen är inte ens öppnad) Leo Vince carbon-slipon. Vad kan jag begära för det?


Mvh Jimmy
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300

Tänkte även börja på att lära mig slanga, det enda som hindrar mig är att jag bara kör halvförsäkrat. Nån som har erfarenhet av slangning på 600'an?

.

Den är väl som alla andra 600'or tror jag (har bara haft en och det var min -00 Fazer 600).

Dutta till med gasen runt 7000rpm på ettan och sen är det bara att växla på, eller också så kopplar du upp den på tvåan.
Jag brukade dock gunga upp min ståendes på tvåan utan koppling, när jag sedan fått rätt höjd så satte jag mig ner, petade i trean och sen glider man fram med framhjulet i luften.

Googlar du lite hittar du ett par fransmän som härjar med Fazers.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top