Fel datum på körkortet?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Har du fel datum på ditt körkort för att du har varit utan det, pga tex fortkörning? Det har jag, vilket innebär att försäkringsbolagen väljer det datum då jag fick tillbaka körkortet. Jag tog mitt mc-kort 1995-09-26 men var utan körkortet 1999-07-09 - 1999-11-09. Trygg Hansa räknar märkligt nog med ett datum nån gång 1998, kommer inte ihåg vilket. IF räknade med 1999-11-09 så de hade i alla fall lite koll.

Jag har pratat med vägverket som verkade rätt trötta på att försäkringsbolagen använder fel uppgifter eftersom de även har tillgång till de korretta uppgifterna. Jag har fått en kopia på mina uppgifter av vägverket. Om mitt försäkringbolag inte godtar att jag visar upp detta papper så kan jag förnya mitt körkort, då kommer de rätta uppgifterna tillbaka. Kostar mig iofs 150 kr plus foto...

Jag har pratat med Trygg-Hansa och frågat hur det ligger till med felaktiga körkortsuppgifter från vägverket. De sade att jag ska kontakta dem nån vecka innan förfallodagen 1/7 så ska de köra in de rätta uppgifterna.

Jag har säkert förlorat en massa premiepengar på detta, det ska bli intressant att se vad min premie blir nästa period. Egentligen borde jag ha pengar tillbaka eftersom min premie rimligtvis bör ha varit lägre sedan 1999-11-09.

Återkommer efter 1/7!!!

.

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Lurch skrev:
Jag har säkert förlorat en massa premiepengar på detta, det ska bli intressant att se vad min premie blir nästa period. Egentligen borde jag ha pengar tillbaka eftersom min premie rimligtvis bör ha varit lägre sedan 1999-11-09.

Återkommer efter 1/7!!!

.

Men Trygg Hansa har väl förlorat en hel del premie pga att du ställer av och på hela tiden enligt tidigare inlägg :confused:

Kände för att vara lite moralkärring och grinig bara :3freak

Arawak

Feg & talanglös
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
CB1000R
Anderzzon skrev:
Men Trygg Hansa har väl förlorat en hel del premie pga att du ställer av och på hela tiden enligt tidigare inlägg :confused:

Känns ju ganska logiskt att bara betala för de man kör...så gör jag.

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Anderzzon skrev:

Det där med av/påställning har jag också pratat med T-H om... :)

Enligt hemsidan är det endast tillåtet att ställa av på hösten och på på våren. Men de protesterar inte om man gör det hela tiden vilket kan tyckas märkligt. Sen säger de att man kan ställa av/på 3-4 gånger per säsong. 3-4? Va fan, är det 3 eller 4? Jag tolkade det svaret som att de inte vill ha en massa av- och påställning men att de inte kan/vill förbjuda det. Jag ställer av och på tills de säger ifrån och det har de inte gjort än så länge!

Som svar på din fråga: Ja. :hihi

.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
En baksida till:
I vintras fick jag inte hyra skoter pga felaktigt tryckt datum :huvet
Oavsett hur mycket jag förklara för uthyraren vad det berodde på.

T.N.T

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
Hade en nattsvart ZX9R-98
Jag har lite bakgrundsfakta om det här med felaktiga datum på körkortet.

Jag var själv av med körtet två månader under 2002. När jag väl fick tillbaka det och pratade med försäkringsbolget i ett nyköpsärende så gratulerade kundtjänsten mig till det nya körkortet. Samma sak hade då hänt mig, mitt gamla datum, dvs. 1995-04 var putsväck och ersatt av 2002-12.

Fly förbannad ringde jag då till Vägverket och det visade sig då att detta var ett eget påhitt som stred mot något EU-beslut. Därför har Vägverket tvingats ändra tillbaka sina rutiner att det är ursprungsdatum som ska skrivas på körkortet. Jag beställde då omedelbart ett nytt körkort för jag ville ha korrekt datum.

Nåväl..

Nu är det så att försäkringsbolagen har olika tolkning på det här. IF :7peta har en helt vriden sådan :kocko För har du varit av med ditt körkort är det samma sak som att förlora alla skadefria år, du klassas därmed som oansvarig förare för en sketen fortkörning. Datumet för körkortingripandet är det som styr över premien, inte ursprungsdatumet när körkortet varit återkallat.

Trygg-Hansa däremot har en något mera sund inställning till detta. Om jag skulle göra en prisförfrågan på nätet så får jag en fel premie beroende på detta datum. Ringer jag till kundtjänst så justerar dom premien och bryr sig inte om att jag har varit av med körkortet (över 3 år sen).

Hur övriga bolag gör sin bedömning vet jag inte. Men vad som är viktigt att förstå att detta är en gråzon helt utan reglering, försäkringsbolagen gör precis hur dom vill.

// TNT

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Fick detta brev från Trygg-Hansa idag:

Viktig iformation om din MC-försäkring

Vi har uppmärksammat att din motorcykel med registreringsnummer ???-??? ställs av och på via Bilregistret upprepade gånger varje månad.

Då vår prissättning inte på något sätt är baserad på denna frekventa av- och påställning måste vi meddela att vi från och med den 9 juni 2005 inte kommer att kunna erbjuda något annat än en så kallad årsförsäkring. Detta innebär att försäkringen efter detta datum inte kommer att ta hänsyn till en eventuell avställning.

Kostnaden för denna årsförsäkring är 8537 kronor (helförsäkring) och gäller till och med 2005-06-30.

Har du några frågor är du välkommen att ringa oss på 077-1750900, eller skicka e-post till kundservice@trygghansa.se.

Med vänlig hälsning

Trygg Hansa

Bah...

.

Gasarn

Action man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
GSX-R1000 -01
Länsförsäkringar går också på närmanficktillbakakortetdatumet! För indragningar 2-3 månader har man faktiskt inte blivit av med körkortet, det har bara varit spärrat en tid, har jag för mig.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Lurch skrev:
Fick detta brev från Trygg-Hansa idag:

Så, tecknar man en försäkring av TH innan den 9/6 så kan man allså få en avställningsbar försäkring?
Då skulle jag sälja hojen, snabbt köpa tillbaka den och teckna en ny, likadan försäkring som du har idag. Teckna den den 5 juni eller nått sånt. Då har du hela denhär sommaren och halva nästa att ställa av/på på.

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
litt ot men anyways,
jag har italiensk körkort, det är gyldig i 10 år.
La oss si at det nu står fölgende på kortet:
utsendt 01/01/2001
gyldig till 01/01/2011

Da jeg fornyer det, vil det stå utsendt 01/01/2001 eller 01/01/2011?? :confused:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Jag fick T-H att gå med på det datum då jag tog lätt mc...jag e 31 nu så det gjorde en del

sandstream

Guest
En annan fråga angående körkort:
Någon som vet om och isf hur man förnyar sitt körkort i förtid?

Har den gamla STORA modellen och det platsar inte i mitt nya hippa SmartCase :3freak

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Azzurro skrev:
litt ot men anyways,
jag har italiensk körkort, det är gyldig i 10 år.
La oss si at det nu står fölgende på kortet:
utsendt 01/01/2001
gyldig till 01/01/2011

Da jeg fornyer det, vil det stå utsendt 01/01/2001 eller 01/01/2011?? :confused:

01/01/2001. När man förnyar körkortet så menas det bara att man får ett nytt körkort, alltså själva lappen. Ditt nya kort kommer att gälla från det datum du förnyar och tio år framåt.

,.

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Victor skrev:
Så, tecknar man en försäkring av TH innan den 9/6 så kan man allså få en avställningsbar försäkring?
Då skulle jag sälja hojen, snabbt köpa tillbaka den och teckna en ny, likadan försäkring som du har idag. Teckna den den 5 juni eller nått sånt. Då har du hela denhär sommaren och halva nästa att ställa av/på på.

Låter som en vettig idé! Ska ringa och kolla tror jag.

.

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
sandstream skrev:

Har den gamla STORA modellen och det platsar inte i mitt nya hippa SmartCase :3freak

Klicka:

https://secure1.ore.vv.se/korkort/grundhandling_1.asp

Kostar 150 kr. När jag skulle prova så funkade det dock inte, men det är bara att ringa kundtjänst när de har öppet. Som kuriosa kan jag nämna att om man beställer ett nytt kk så kommer de korrekta uppgifterna att stå på detta, inte de eventuellt felaktiga som du fått om du varit utan kk för tex fortkörning.

.

.

Super Blackbird

prospect
Gick med
8 May 2004
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
sandstream skrev:

Förlustannmäl KK så får du papper på hur du beställer nytt, det nya gäller sedan i 10år. Och du får fortfarande behålla det gamla oklippt!

Farstamannen

M-U-G-G MC
Gick med
21 Aug 2004
Hoj
tramp
sandstream skrev:

Du ringer och säger att du har tappat bort kortet.
När det nya kommer så klipper du sönder det gamla.

Mvh Nicklas.

Edit: Långsam som vanligt.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj