Felkod 52??? Yamaha R6 -05

Tommet

SFSMC
Gick med
8 Sep 2006
Ort
Din dröm, min verklighet
Hoj
Gixxer tysen
Efter en duktig krasch i förra månaden så har jag haft en heldel problem med hojen. Största problemet är att jag inte får igång den.. Går runt på starten men sås pumpen slår inte till.. Även röda lampan för startspärren blinkar..

Lämnade in hojen på mc varuhuset föra veckan föra att koda nycklarna.
Men så lätt var det inte:huvet
Jag hade en felkod lagrat i motorstyrdonet felkod nr:52
som måste bort innan den går att starta.
Det roliga är att felkoden jag har ska inte existera. Finns tydligen bara upp till 50 på min hoj. Inte ens Yamaha Svergie vet vad det är för fel min hojen.
Verkstan misstänker att motorstyrdonet är paj efter smällen och vill byta den. Dock är det inga biliga grejer. Motorstyrdonet kostar 15 000:- plus att jag måste byta tändningslås för att koda nycklar till styrdonet som kostar 5 000:- så si så där 20 000:- och då är det inte säkert att den startar.

Så nu ber jag er om Hjälp:Bugar
Är det någon som har haft samma problem, vet något eller har något bra tips så tveka inte att höra av er

Tack på förahand:tummenupp
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
tjena, fi fan 20 000:- låter inge vidare.

Har googlat en del me inte hitat. Jsg skulle dock kunna tippsa om amerikanska yamaha forum.

Om de är så att styrdonet måste bytas så skulle jag nog rekomendera ebay :D
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har sett någonstans på engelskspråkigt forum en lista som slutade på 50,sen fortsatte det med (tror)ER1 till 4 som hade med boxen,kablaget eller instumentet att göra,kan inte vara det?

Du får googla lite inatt tror jag.

Henrik
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Har haft samma problem och löst det.
Skulle ha kostat 31.495:- på firma men fixade det mycket billigare.
Iofs en 06:a men är lika på din vad gäller felkoder.
Din startspärrmodul är trasig. ECUn får inte rätt kod från din nyckel.
PMa mig en mailadress så kanske jag kan lösa problemet.
Har förklarat problemet några gånger här på SH och fått till lite olika lösningar på det.

Dal-Mausen
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Regel 1A: Köp aldrig ECU och nyckelomkodning från en svensk handlare.

Finns massor av sätt att lösa dessa problem för under 3kkr....
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tjena Boris!
Tänkte kolla om du har något tips ang ECU problem.
Om jag inte ska köpa från svensk handlare, vart får jag då tag i grejer?

Mvh Tom

Antingen köper du en europeiskt ECU utan immobilizer från http://test.klikhome.co.uk/trackelectronics/. Kostar typ 250 GBP och fungerar oklanderligt plug and play....

Ett annat alternativ är att köpa en amerikansk ECU då de inte har immobilizer och kabelhärva och koppla in. Kostar något mindre men är mer strul att dra kablar. Köpes på EBAY....

Köp en svensk ECU med nycklar från en raceåkare som bytt till RaceECU.

Köp en europeisk ECU med immobilizer som saknar nycklar (dessa brukar vara billiga) och ha ett shady företag att programmera om den så att den passar dina nycklar.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Sen kan man fråga sig varför i hela helsinfyr ECUn som är ingjuten i epoxy skulle ta stryk av en krash...
Det är inte bara imob-antennen eller kabeln till den som fått sig en smäll så den slutat funka? (ringen runt tändlåset)
Är det hel uppenbart att tiltgivaren på hojen inte har nåt o göra med saken också? (då borde ju iofs inte imob-lampan lysa, men kan ju vara värt o kolla ändå)

edit:såg att det kanske var det dal-mausen/pulkaskurk föreslog...
 
Last edited:

Tommet

SFSMC
Gick med
8 Sep 2006
Ort
Din dröm, min verklighet
Hoj
Gixxer tysen
Grymt Boris!! Du är en kille med koll =)

Ska ringa trackelectronics imorgon och kolla om dom har någon ECU kvar till min hoj. Den dom hade på ebay var till en honda :(

Spelar det någon roll om ECU:n har varit använd? Tänkte på koder och så?

Mvh Tom

Antingen köper du en europeiskt ECU utan immobilizer från http://test.klikhome.co.uk/trackelectronics/. Kostar typ 250 GBP och fungerar oklanderligt plug and play....

Ett annat alternativ är att köpa en amerikansk ECU då de inte har immobilizer och kabelhärva och koppla in. Kostar något mindre men är mer strul att dra kablar. Köpes på EBAY....

Köp en svensk ECU med nycklar från en raceåkare som bytt till RaceECU.

Köp en europeisk ECU med immobilizer som saknar nycklar (dessa brukar vara billiga) och ha ett shady företag att programmera om den så att den passar dina nycklar.
 

Tommet

SFSMC
Gick med
8 Sep 2006
Ort
Din dröm, min verklighet
Hoj
Gixxer tysen
Problemet med ECU:n är att den fick en liten smäll vid vurpan. Ser ut som ett litet stenskott i epoxy lagret, vet inte om den är skadad. Ringen runt t-låset är bytt mot en begagnad från en 03a, då den gamla blev delad på mitten vid kraschen =)
Tiltgivaren är uppmätt och är ok, har även prov bytt. Ingen skillnad.
Piss hoj!!!!

Sen kan man fråga sig varför i hela helsinfyr ECUn som är ingjuten i epoxy skulle ta stryk av en krash...
Det är inte bara imob-antennen eller kabeln till den som fått sig en smäll så den slutat funka? (ringen runt tändlåset)
Är det hel uppenbart att tiltgivaren på hojen inte har nåt o göra med saken också? (då borde ju iofs inte imob-lampan lysa, men kan ju vara värt o kolla ändå)

edit:såg att det kanske var det dal-mausen/pulkaskurk föreslog...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Grymt Boris!! Du är en kille med koll =)

Ska ringa trackelectronics imorgon och kolla om dom har någon ECU kvar till min hoj. Den dom hade på ebay var till en honda :(

Spelar det någon roll om ECU:n har varit använd? Tänkte på koder och så?

Mvh Tom

Nej det spelar ingen roll....
 

zilla

Våga leva. Vägra DÖ!
Gick med
13 Oct 2009
Ort
eslöv
Hoj
Yamaha R6 -05
Antingen köper du en europeiskt ECU utan immobilizer från http://test.klikhome.co.uk/trackelectronics/. Kostar typ 250 GBP och fungerar oklanderligt plug and play....

Ett annat alternativ är att köpa en amerikansk ECU då de inte har immobilizer och kabelhärva och koppla in. Kostar något mindre men är mer strul att dra kablar. Köpes på EBAY....

Köp en svensk ECU med nycklar från en raceåkare som bytt till RaceECU.

Köp en europeisk ECU med immobilizer som saknar nycklar (dessa brukar vara billiga) och ha ett shady företag att programmera om den så att den passar dina nycklar.

vad är ett shady företag?
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
inte för att jag kanske vill sälja grejorna men jag har en 04 stående som du kan få låna grejor från och prova om du vill.
att byta läsare ska inte sätta felkod,om du har otur så klart att boxen kan gå sönder men det låter lite långsökt.har du kollat kablaget vid styrhuvud och mätt upp det så du inte har något kabelbrott som inte syns?
bara pm:a om du vill låna grejorna och prova med,det enda som det kostar dig är frakten i så fall:tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top