Jag tror att du missat att antalet som nämns i de olika kampanjerna inte gäller antalet utsatta.
Det är en namninsamling.
Att 500 journalister är emot sexuella trakasserier är inte imponerande.
Det är PRECIS sånna här ören jag tycker om hur många det än blir!
Jag har justerat ner quoten lite hoppas det är OK.
...
Mina lite fler än 2 cent också.
Festival: Nej (inte enligt lagen)
Ditt hus: Absolut!
Varför skulle det vara skillnad på en privat anordnad festival och ett privatägt hus?
Är det förbjudet enligt lag(som du menar) så är den mansfria festivalen som refereras till ovan av Emma K olaglig?
Skillnaden är att en öppen festival som mam kan få tillträde till genom att köpa biljetter till inte är privat.
Det är den, och det vet hon om. Men hon planerar att ta hjälp av jurister och jobba runt det, alternativt "köra ändå och ta konsekvenserna"
https://www.svt.se/kultur/musik/emma-knyckare-det-kommer-bli-en-maktig-festival
Det är riktigt.
Detta är dem som "skrivit under" och inte nödvändigtvis "har varit med om".
Skall vi gissa att det är fler eller färre under, säg 20 år, som utsatts i grupperna ovan?
Jag frågade efter skillnaden mallen privat anordnad festival och ett privatägt hus.
Finns det stängda festivaler som man kan få tillträde till genom att köpa biljetter till?
Du får gärna länka till något som definierar lite vad som gäller kring olika typer av festivaler.
Om jag hyr en åkerplätt av en bonde och betalar två hemlösa för att spela munspel en timme vardera och sedan trycker upp 50 biljetter(bonden vill ha max 50 pers på denna åkerplätt samtidigt) som jag säljer till denna festival, är den privat? Är den öppen?
Ja precis, godhetsknarkarna fjantar på som vanligt.
Självklart är det ok, skulle bli långa citat annars Jag har några små tillägg på vissa punkter så jag tar och gör detsamma:
Stycken.
I övrigt inga tillägg. Slut på cent för denna gång
Varför skulle det vara skillnad på en privat anordnad festival och ett privatägt hus?
Är det förbjudet enligt lag(som du menar) så är den mansfria festivalen som refereras till ovan av Emma K olaglig?
Eller skall vi fundera över varför endast 500 journalister skrivit på? Är resten för trakasserier?
Stycke ett: Bra skrivet men jag tror som sagt inte tanken var en diskriminering av andra så jag är inte helt säker på att den förtjänar eller kommer få store konsekvenser för diskriminering som sådan. Kan mycket väl vara så att jag har fel.
Stycke två: Igen: Mycket bar skrivet och jag håller med.
Stycke tre: Här är väl där vi har olika erfarenhet vad gäller nuvarande arbetsplatser. Mina upplevelser är ju just mina upplevelser och inget statistiskt säkerställt facit.
Vad gäller utbildning så verkar det vara tjejer som tagit över både vad gäller kvantitet men också vad gäller resultat. Så vem vet? Vi kanske får se en omvänd diskriminering på arbetsmarknaden framöver.
Det överläget tjejer har i skolan idag kanske visar sig i styrelserum och ledningsgrupper om några år?
Gör den inte det kanske vi har en hint om varför inte.
Stycke sex: Det där varken vill eller tänker jag "prata emot" då det finns idioter överallt.
De som behandlade dig så kanske bäst beskrivs med:
Jag tycker att det skulle vara intressant att se vad som händer om man utelämnar kön och etnicitet (och sådant som kan avslöja något om det) ur exempelvis CV och jobbansökningar så att det enda företaget har att gå på är individens meriter, information om sig själv, sätt att uttrycka sig och så vidare. Skippa allt vad kvotering och könsfördelningsfokus heter och bara anställ individer på grund av att man anser att den individen verkar bäst lämpad. Vad skulle hända då? Personligen tror jag ju knappast att vi skulle få en 50/50 fördelning i alla yrkesgrupper överallt, det skulle säkert bli mer kvinnor på vissa arbetsplatser och mer män på andra. Och det skulle vara fullständigt rättvist och jämlikt så som jag ser det
Tro det eller ej men jag hade en ung kompis (nåväl en kompis systers son) som gjorde exakt en sådan site.
Företag kunde anmäla jobb och eftersökt kompetens och arbetssökande kunde anmäla CV.
CV't "tvättades" från information gällande etnicitet och kön.
Tanken, eller iaf fokus, var snarare på etnicitet än kön till att börja med men allt sånt togs bort.
Var väl en viss hype och medial uppmärksamhet till att börja med.
Sedan lades den ner efter en tid eftersom företagen tydligen inte ville ha personal efter kompetens...
Kommer inte ihåg vad saiten hette men skall efterforska och se om det finns nån info kvar om det.
Bra initiativ enligt mig. Synd att det inte funkade... Fick man några bra/tydliga indikationer på varför?
Hojta om du hittar det, vore kul att läsa om
Han är full av idéer och entreprenörskap!
Alla är kanske inte så genomförbara men just den här gav jag honom mycket beröm för.
Vet som sagt inte riktigt skälet men företag var inte särskilt intresserade av att hitta personal där.
Finns lite om det här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/har-soker-man-jobb-anonymt
Tråkigt, jag tycker som sagt också att tanken är god men det finns mycket att tänka på för att det ska bli bra. Jag kan till viss del förstå att företag blir skeptiska när man försöker sälja in idén om anonyma jobbsökningar. man kan ju spekulera i huruvida de som söker jobb på så sätt enbart vill slippa bli diskriminerade, eller om de faktiskt har något att dölja... Jag vet inte, man kan spekulera i mycket och även om jag själv ser fördelar så kanske andra ser nackdelar. Man kanske hade lyckats lite bättre med bättre marknadsföring som hade kunnat lugna företagens skepsis eller något sådant.
Han är som sagt en härlig kille med många idéer varav denna är en av de bästa.
Tror det är svårt om inte alla sådana siter gick över till "tvättade CV'n".
Men det hade varit spännande om man hittade potentiella personer att intervjua personligen via en sån site.
Personliga relationer och gruppdynamik är ju faktiskt fortfarande viktiga (men inte skäl för diskriminering).
Gissar att en del intervjuare kanske skulle ha blivit positivt förvånade när de fått personkemi med en kvinna eller nysvensk.
Jag tror att du missat att antalet som nämns i de olika kampanjerna inte gäller antalet utsatta.
Det är en namninsamling.
Att 500 journalister är emot sexuella trakasserier är inte imponerande.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|