Fet av att kröka?

Smagatusk

Guest
Ja, blir man fet av alkohol? Det verkar inte finnas nåt vetenskapligt svar på frågan om man ska tro Stefan Rössner i den här artikeln:

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=6634

Han menar att det är omständigheterna runt drickandet (matvanorna exempelvis), som gör oss fetare av att dricka. Men samtidigt "motionerar" onyktra personer mer utan att tänka på det.

En polare till mig som anser sig insatt i ämnet menar precis tvärtom. Att man blir smal av att dricka alkohol då det sänker blodsockret. Så kan det säkert vara, men jag ser inte hur det skulle göra en smal. Det känns snarare som att det styrker Rössners teori om att man äter sopor på fyllan för att man blir hungrig.

För lågt blodsocker har väl inget med ämnesomsättningen att göra, eller?:va

Vad tror ni? Kan man kröka med gott samvete när man försöker gå ner i vikt?

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
De 'exemplar' jag sett som super friskt - stor mage +smala armar o ben. Tror inte det går ihop så bra faktiskt att dricka o gå ner i vikt. Det är inte rätt sätt iallafall. :) Träna, bygg muskler o ge fan i spriten!

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag tycker att det syns tydligt på folk som dricker mycket.. Särskilt tjejer.
Dom blir ofta lite runda och "uppblåsta" i ansiktet tycker jag...

Sen tycker jag att dom ofta får ett laget underhudsfett som känns rätt sunkigt.
Det kan såklart ha med matvanor osv att göra också, eller brist på fysisk aktivitet..

Men om man klämmer lite på en "partypingla" så är det ofta som ett lager fett som flyter omkring mellan under huden och resten av kroppen. Lite dallrigt typ.

Medans folk som inte festar lika mkt kan vara större och "fetare" , men ändå tightare.
Svårt att förklara.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*

Det kan såklart ha med matvanor osv att göra också, eller brist på fysisk aktivitet..

Men om man klämmer lite på en "partypingla" så är det ofta som ett lager fett som flyter omkring mellan under huden och resten av kroppen. Lite dallrigt typ.

Medans folk som inte festar lika mkt kan vara större och "fetare" , men ändå tightare.
Svårt att förklara.

Amen uärk!! :3freak

Smagatusk

Guest

Svårt att förklara.

Jag förstår precis vad du menar. Dock har jag aldrig satt "fastheten" i fettet i relation till om hönan ifråga krökar eller bor på donken.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vad är bäst då? Eller lindrigast kanske man ska uttrycka det. Mörk rom, öl eller vodka?

Skulle påstå vilken sprit som helst om den inmundigas bar, men vodka eller motsvarande är nog den som är minst fettbildade. Iaf om man ser till klientelet som drar i sig drycken i parti och minut.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Vad är bäst då? Eller lindrigast kanske man ska uttrycka det. Mörk rom, öl eller vodka?
Rent alkoholmässigt så har den med minst alkohol i minst kalorier. En del tror t ex att mörk öl har mindre kalorier än ljus men det stämmer inte. En Guiness har mindre kalorier än en Norrlands 5.2. Kolhydratmängden är ganska låg i öl. Söta likörer kanske ger lite extra kalorier i socker men har lägre alkoholhalt, typ som att grogga på Coca Cola.

Men över lag beror det nog mest på hur mycket du dricker. Spelar mindre roll vad du dricker om du dricker för mycket.

Att det finns en hel del alkisar som bara är skinn och ben beror nog mest på att de knappt äter något. Och att folk i början av sin alkoholistkarriär är lite rundare beror nog på att de även inmundigar en del partymat.

Och långt ifrån alla förbränner den mängd alkohol de konsumerar på en partykväll på dansgolvet. 8 st halvliter 5.2% öl ger cirka 2000 Kcal. Vilket tar cirka 2.5 timmar att springa bort för någon som väger runt 75 kilo om personen håller ~10 km/h. Det skulle ge runt 5-6 timmar på dansgolvet beroende på hur hårt man dansar. Eller ha sex i ungefär samma tid beroende på hur hårt man kn***ar. :)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Beror lite på vilken diet man kör i övrigt.
LowCarb (LCHF) är det ungefär ju starkare ju bättre, ingen öl, men vin, whiskey, sprit.
Absolut inget groggvirke och inga likörer. Inget med socker lr stärkelse.
Kör man tallriksmodellen är det: ju mer alkohol ju mer kalorier. Men allt i liten mängd.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Beror lite på vilken diet man kör i övrigt.
LowCarb (LCHF) är det ungefär ju starkare ju bättre, ingen öl, men vin, whiskey, sprit.
Absolut inget groggvirke och inga likörer. Inget med socker lr stärkelse.
Kör man tallriksmodellen är det: ju mer alkohol ju mer kalorier. Men allt i liten mängd.

Man kan låta bli att käka i veckorna. Då kan man ta sig en praktfylla eller två sen till helgen, utan att bli fet.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tja, jag har gått ner nästan 9kg bara på att sluta ta några pilsner på helgerna, eller ja, en 8-10st och någon flaska vin då..........

Förmodligen mindre underhudsfett då jag fryser mycket mer än tidigare, detta trots att jag käkar en massa mer socker än innan i form av glass och kakor som jag inte rörde tidigare.

Andra "bieffekter" har varit ökad ork och allmänt piggare, hungrigare än innan med, i synnerhet på morgonen så jag äter oftare nu.

Så jo, jag skulle nog säga att man kan bli fet av att dricka om man gör det ordentligt iaf. enligt mig.

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Blanksprit gör ju att man spyr i parti och minut vilket leder till mindre totalmängd i magen... :fyllisar

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Alkohol innehåller ju 7 kalorier per gram mot rent fett som innehåller 9 kalorier per gram. Att sedan öl är värst har att göra med mängden man dricker och att öl innehåller en massa kolhydrater.

I stället för att lägga ut texten här så lägger jag en länk :)

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/alkohol-och-vikt/

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kanske bara har med allmänt leverne, men jag tycker också att alkoholpimplarbimbos tenderar att bl mjukare i fläsket och lite mer flytande än de som bara blåser upp sig med hjälp av för mycket mat. Undantaget är väl en ståtlig ölbuk, för de brukar vara rätt fasta.
Alkohol ska ju dessutom göra samma sak med kroppen som socker, förutom att det ställer till det i hjärnan också.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det kanske bara har med allmänt leverne, men jag tycker också att alkoholpimplarbimbos tenderar att bl mjukare i fläsket och lite mer flytande än de som bara blåser upp sig med hjälp av för mycket mat. Undantaget är väl en ståtlig ölbuk, för de brukar vara rätt fasta.
Alkohol ska ju dessutom göra samma sak med kroppen som socker, förutom att det ställer till det i hjärnan också.
En riktig ölmage är fast för att organen blir inbäddade i fett och det då ligger bakom magmuskulaturen så den spänns ut som ett segel.

En fet mage som är mjuk har sitt specklager mellan hud och muskulatur.

Varför har jag då en dallrig ölmage?

Smagatusk

Guest
En riktig ölmage är fast för att organen blir inbäddade i fett och det då ligger bakom magmuskulaturen så den spänns ut som ett segel.

En fet mage som är mjuk har sitt specklager mellan hud och muskulatur.

Varför har jag då en dallrig ölmage?

För att du inte nöjer dig med det ena eller det andra? :hihi

Ok... Ulvhamne och Peter1980 verkar vara inne på samma spår. Lägger jag av med spriten så tror jag att jag inmundigar en hel del annat ohälsosamt om lördagkvällarna i soffan som substitut, så vad vill jag vara? En partybimbo med skinn som glider runt på kroppen eller en tjockis med saggy manboobs?

Jag kanske börjar med att dricka en mindre mängd, fast starkare groggar.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...