Fett blir muskler?

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Skaffade ett årskort på ett av gymmen i staden för att försöka
1. Träna upp ryggen
2. Få lite bättre flås
3. gå ner i vikt.

Vägde när jag började runt 114kg, är ca 178cm lång så det finns ju lita att ta av.
Har haft ont i ryggen sen jag slutade med cross/enduro, därav försöka träna upp ryggen.
Har nu hållit på en månad med träning/motion 3 dagar i veckan men enda som hänt är att jag gått upp i vikt.
Vafaan lixom :va
Någon påstod att fettet blivit muskler och muskler väger mer än fett.
Kan det vara möjligt?
Har inte ändrat några matvanor utan tänkte som så att allt jag gör mer än att sitta i soffan måste ju vara bra (viktminskande).
Varannan träningsdag använder jag styrketräningsmaskinerna och varannan dag blir det löpband eller crosstrainer.
Har ingen större önskan att bli någon ny Arnold eller liknande utan vill gå ner i vikt, bättra på flåset & ryggen.
Någon med koll som har några tips & råd?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Nej fettet blir inte muskler, men du blir med muskler som väger mer än fett.
Du får mäta med måttband, inte våg.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Nej fettet blir inte muskler, men du blir med muskler som väger mer än fett.
Du får mäta med måttband, inte våg.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Bästa sättet att gå ner i vikt är att äta annorlunda. Träning ger dig kondition och styrka, men är inte ett recept för att gå ner i vikt.

Gör av med mer kalorier än du stoppar i dig och du går ner i vikt, och det spelar INGEN som helst roll VILKA sorts kalorier du stoppar i dig. Det är bara bullshit, och vart överbevisat av en professor i USA(ska se om jag kan hitta experimentet) som bara käkade ett chockladkex per dag och tog lite multivitaminpiller.

Han gick ner runt 20 kilo och fick helt superba värden hos doktorn.

Så tips: Börja med att gå ner i vikt, börja sedan träna för att få upp muskelmassan.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Tips, börja inte med att gå ner i vikt och sen börja träna, träna bara helt enkelt o släng bort vågen.

• Gilla
Reaktioner: Teo

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tråkigt svar:
Skogspromenader ger bra träning vid ryggont.
Skit i vikten.
Ät vanlig mat.
Träna på en lagom nivå.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Gör av med mer kalorier än du stoppar i dig och du går ner i vikt, och det spelar INGEN som helst roll VILKA sorts kalorier du stoppar i dig. Det är bara bullshit, och vart överbevisat av en professor i USA(ska se om jag kan hitta experimentet) som bara käkade ett chockladkex per dag och tog lite multivitaminpiller.

Han gick ner runt 20 kilo och fick helt superba värden hos doktorn.

Mmm, men att äta bara ett chokladkex per dag, är inte att äta i ordets rätta bemärkelse - det är att svälta sig. Äter man i stort sett ingenting, så går man ju ner i vikt.

Men vill man äta bra och gott och ändå tappa vikt, så är det att undvika kolhydrater (olika former av socker) som gäller. Det är så enkelt som kroppens egen kemi som styr hur det där fungerar och vi är inte konstruerade för ett överintag av socker. Proteiner och fett går däremot bra. Förbränningen optimeras av lite lagom konditionsträning.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har gått ner 5 kg sen jag började träna, och jag har tappat en jävla massa fläsk överallt på kroppen. Jag började med en vikt på 120 kg.
Jag är mycket starkare, har mycket bättre kroppsform och mår bättre nu, men väger fortfarande nästan lika mycket, så skit i vågen och använd måttband som nån annan sa. Vikt är ett mycket dåligt mått på fysisk form.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Hur länge har du tränat då? De 40 extra kilo du har lagt på dig tog antagligen lång tid att lagra på kroppen. De är förmodligen ett resultat av att du ätit lite mer än nödvändigt varje dag under lång tid. Dessutom har kroppen valt att lagra extraenergin som fett istället för att göra av med den.

Om du vill gå ned i vikt så är träningen inte det som kommer att få dig att lyckas. Träning och motion är bra, men det är inte säkert att man går ned i vikt av det. Det är bättre att se över kostvanorna istället. Glöm pulverdieter, viktväktare och andra bantningsprogram. De kan vara effektiva, men de är svåra att följa i längden. Visst kan man gå ned till en uppsatt målvikt, men vad gör det om man efter ett år är tillbaka där man började. Det är bättre att hitta en kosthållning som gör att man inte lägger på sig och som man känner att man kan leva med permanent.

Det finns en del som tyder på att "dieter" som inte ger stora insulinpåslag har god effekt samtidigt som det går att leva med dem under lång tid. Medelhavsmat, GI och LCHF är intressanta saker att läsa på om. Men en bra början är att sluta äta socker, mjölprodukter (vitt bröd, pasta t ex) och alla typer av halv- och helfabrikat.

Detta är en intressant kille som gör ett eget experiment.

http://www.fit2fat2fit.com/

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Får tacka för era tips.
Skiter i vågen då.
Vid närmre eftertanke har nog naveldjupet minskat i alla fall:tummenupp

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Sluta ät när du är mätt, ge fan i sötsaker, chips o sånt skit varje dag.

Sitt inte på arslet hela dan, rör på dig på något sätt. Funkar gym så kör på det. Huvudsaken du gör av med energi.

Träna bålen så suger du in magen lite och får bättre hållning, enkel motivationshöjare.

:tummenupp

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Ett bra forum för sånt här förutom SH då är Kolozzeum. Där finns många som gått
igenom samma resa som dig (och massa annat löst dregg).

Läs denna deff guide -> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Alternativt kan du prova på Periodisk fasta. Väldigt populärt och verkar ge bra resultat för både viktnedgång och ork.

http://www.leangains.com/

Men som några har påpekat redan så är det bästa att lägga om livsstilen.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
När jag styrke- och motionstränar går jag alltid upp i vikt, när jag inte tränar alls går jag ner i vikt tills jag nästan blir spinkig. Vet inte om det är för att jag äter mer när jag tränar eller om det är för att kroppen tar åt sig näring bättre när kroppen får arbeta. Känns surt när man går tebax till gymmet efter några månaders uppehåll och det känns som man aldrig tränat i hela sitt liv, all styrka är borta och man får börja om från början varje gång. :(

Hursomhels, som redan sagts flera gånger: Skit i vågen, tränar man mår man bra och det är huvudsaken.

(och strunta i alla tips som kräver excelark)

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Ju mer muskler du har ju mer kalorier förbränner kroppen!!! Så styrke träna är bra för att gå ner i "fetthalt".
Börja jogga med lågintensiv nivå, i ca 30-45 min 3 gg i veckan. (Orkar du inte så kör powerwalk)
Kör inga dieter men skär ner på socker och dylikt.
Har kört detta i 1 vecka och redan börjat gå ner i vikt, och minskat ett par cm runt midjan. Detta fast än att jag slarvar med maten och ätit söt saker.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tips, börja inte med att gå ner i vikt och sen börja träna, träna bara helt enkelt o släng bort vågen.

Helt klart.

Tråkigt svar:
Skogspromenader ger bra träning vid ryggont.

Även bra för hela kroppen, vrister/anklar.

Var tillsammans med en chey för 10 år sedan som levt innanför tullarna hela sitt liv och hon var inte terränggående för 5 öre visade det sig.

Själv lekte man barbar i skogen med tvåhandssvärd i form av en-slana men när vi skulle ta en skogsprommenad såg man vad betongen gör med en människas mobila förmåga.

Hon var sängliggande av träningsverk dagarna efter.

Last edited:

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
När man börjar styrketräna börjar kroppen genast lagra in glykogen i muskler. Glykogen väger i sig nästan ingenting, men det binder vätska.

Så, du kan alltså vara på rätt väg, trots att du gått upp lite.

Vill du ha resultat i hyffsad takt får du nog dra ner lite på födan. Droppa lite av kolhydraterna, det är antagligen allt som behövs för att det ska börja hända grejer!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ju mer muskler du har ju mer kalorier förbränner kroppen!!! Så styrke träna är bra för att gå ner i "fetthalt".
Börja jogga med lågintensiv nivå, i ca 30-45 min 3 gg i veckan. (Orkar du inte så kör powerwalk)
Har kört detta i 1 vecka och redan börjat gå ner i vikt, och minskat ett par cm runt midjan. Detta fast än att jag slarvar med maten och ätit söt saker.
Om man är rejält överviktig så är löpning ett väldigt effektivt sätt att förstöra knän och fotleder. Löpning bränner mest kolhydrater, vilket bara gör att sockersuget ökar, och eftersom man har varit duktig och tränat så kan man ju unna sig lite godis... Dessutom orkar alla gå betydligt längre tid än dom orkar springa. Säg att man bränner 800kcal i timmen på löpning och 500kcal på gång, och man orkar springa en kvart som otränad, men orkar promenera en timme. Dessutom en timme som bränner fett istället för kolhydrater, fett som inte påverkar blodsockret på samma sätt, dvs inte ökar sockersuget. Ganska enkel ekvation i min värld... ;)

Dessutom, att säga att muskler väger mer än fett är ju bara en klyscha för att lura i folk att man inte är så fet som man egentligen är. 1kg fett väger exakt lika mycket som 1kg muskler :fakta

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Om man är rejält överviktig så är löpning ett väldigt effektivt sätt att förstöra knän och fotleder. Löpning bränner mest kolhydrater, vilket bara gör att sockersuget ökar, och eftersom man har varit duktig och tränat så kan man ju unna sig lite godis... Dessutom orkar alla gå betydligt längre tid än dom orkar springa. Säg att man bränner 800kcal i timmen på löpning och 500kcal på gång, och man orkar springa en kvart som otränad, men orkar promenera en timme. Dessutom en timme som bränner fett istället för kolhydrater, fett som inte påverkar blodsockret på samma sätt, dvs inte ökar sockersuget. Ganska enkel ekvation i min värld... ;)

Dessutom, att säga att muskler väger mer än fett är ju bara en klyscha för att lura i folk att man inte är så fet som man egentligen är. 1kg fett väger exakt lika mycket som 1kg muskler :fakta

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Klart att ett kg oavsett vad väger ett kg, men fakta är att fett och muskler har olika densitet så de facto ett kg fett har större volym än ett kg muskler....

Muskeldensiteten är 1.06 gram/ml och fettdensiteten är ungefär 0,9 gram/ml vilket innebär att en liter muskelmassa väger 1,06 kg och en liter fett väger ungefär 0,9 kg.
Muskler väger 3 ggr så mycket som fett, dvs 1 kvadratdecimeter muskler väger 3 ggr så mycket som 1 Kvadratdecimeter fett. Det går alltså 3 ggr så mycket fett på en given volymandel muskler

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC