Fett blir muskler?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Det verkar vara många som sovit sig igenom fysiklektionerna.

Muskler väger inte mer än fett.

Du har inga planer på att backa upp de två meningarna med motivering och/eller källa?...

Känns både vettigt och nödvändigt av dig att göra så, speciellt med tanke på att du går emot all fakta, diskussioner och källor jag läst om det hela samt även kan få fram nu.

(eller ville du kanske bara hinta om att ett kilo muskler väger samma som ett kilo fett för att ett kilo är ett kilo? För det folk egentligen syftar till är olikheten i densitet!?)

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Klart att ett kg oavsett vad väger ett kg, men fakta är att fett och muskler har olika densitet så de facto ett kg fett har större volym än ett kg muskler....

Det är ju fan så mycket snyggare med en muskelkropp än en fettokropp. Oavsett vikt. Faktum är att muskelkroppen gärna får väga mer.

Samt att det som gör en kropp snygg är dess proportioner. Mer kurvor överallt där dom ska sitta = snyggt. :tummenupp

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Det är ju fan så mycket snyggare med en muskelkropp än en fettokropp. Oavsett vikt. Faktum är att muskelkroppen gärna får väga mer.

Samt att det som gör en kropp snygg är dess proportioner. Mer kurvor överallt där dom ska sitta = snyggt. :tummenupp

Håller med föregående talare :
"Mer kurvor överallt där dom ska sitta!"
Alltså på cheyor Lr 'påvägen" :Bugar

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009

Precis!!!

Efter att ha tränat seriöst i ca 4 månader efter min utlandstjänstgöring, där jag inte tränade alls, har jag inte gått ned ett enda kilo i vikt men kläderna är för stora och efter att ha mätt midjan så har midjemåttet minskat med 6 cm.
Och, yes, kläderna sitter så mycket bättre!!!

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Försöker hålla igen på potatis/pasta/ris och tanken är att hålla någon form av LCHF, men sambon har inte riktig anammat det än :gnissla
Kör vidare på det. Kanske inte nödvändigtvis LCHF per definition, men du bör du exkludera all form av kolhydratrik kost. Låt kött, fisk och ägg vara basen i din kost och komplettera med grönsaker.

Jag har en kompis med nästan samma BMI som du. Det tog honom ett halvår år från att gå från ganska hög fetma till lättare övervikt (idag är han säkert nere på normalvikt). 25 kg har fallit bort sist jag kollade. Han har inga problem att hålla en sådan diet. Ett par frukter om dagen samt relativt rikligt med nötter och mörk choklad på helgerna har han också kostat på sig.

Motionen har varit relativt blygsam, han har hängt med till judolokalen några gånger i månaden.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Du har inga planer på att backa upp de två meningarna med motivering och/eller källa?...

Känns både vettigt och nödvändigt av dig att göra så, speciellt med tanke på att du går emot all fakta, diskussioner och källor jag läst om det hela samt även kan få fram nu.

(eller ville du kanske bara hinta om att ett kilo muskler väger samma som ett kilo fett för att ett kilo är ett kilo? För det folk egentligen syftar till är olikheten i densitet!?)
Ja, det ville jag hinta om.
Att hävda att muskler väger mer än fett är lika fel som säga att en ff i Gripen väger 900 kilo vid maxbelastning.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
du går nog upp i början pga mer muskler ja,kolla inte kilona utan mät omkretsen på mage etc,det brukar märkas på kläderna om inte annat efter ett tag:tummenupp

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta

Han har ju rätt, fett kan omöjligt väga mer än muskler, och muskler tar samtidigt mindre plats än fett på samma vikt pga just strukturen.

Anledningen att du går upp i vikt är ganska lätta, du får in mer vätska i musklerna och sen äter du antagligen mer än vanligt iom du inte går på diet.
Några muskler värda att nämna har du inte hunnit bygga på så kort tid.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Det var många goda råd, tackar!
Äter inte överdrivet mycket, sista tiden har min 8åring mobbat mig för att jag nästan äter mindre än honom.
Godis & dricka äter jag inget på veckorna.

En vardag kan se ut så här:
Frukost, en eller två mackor med leverpastej eller kaviar 1-2glas mjölk eller en kopp Te.
Lunch, nåt kött/sås en potatis. OBS inte tallriken full.
I dag blev det bacon & Stekt ägg till lunch.
Framåt 18-19tiden ungefär samma som till lunch.
Helgerna kan det ju bli en del godis & dricka.
Tycker inte jag äter så sanslöst mycket och är INTE sån som ska belöna mig själv om jag gjort något jobbigt.
Har jag gjort något jobbigt är jag för trött för att äta :näsblod

Men jag fortsätter att kämpa på får jag väl se vad som händer.

Får väl lägga till att jag tycker det är skittråkigt att laga mat så oftast äter jag vad sambon lagar.

Du kan gå ned i vikt utan att göra ett skit -om du sätter in stöten på just kosten. Alldeles oavsett vilken viktminskningsreligion man anammar (GI, LHCF, stenåldersdieten, Atkins mm mm) så är alla nutritionsforskare ense om att överdrivet intag att snabba kolhydrater är ett gissel för den moderna människan. Problemet är att man inte kan strunta i kolisarna, hjärnan måste ha det för att funka optimalt, men det går att minska drastiskt. Jag gick ned 15 kg förra året enbart genom att helt lägga om kosten, en GI light om du så vill där jag ökade intaget av protein och bra fetter. Jag fixar INTE att hålla reda på en massa kalorier, väga mat och laga specialmat, det måste funka till vardags.

Mina tips:
-Skippa allt vad godis, läsk, fikabröd, snacks, alkohol (tyvärr), pizza, burgare mm under en nedtrappningsfas. Du kommer att kunna äta sånt igen men inte just nu. Vänj kroppen av med ett ständigt tillflöde att lättsmält bränsle. Du kommer att känna dig rätt seg initialt men efter en vecka eller så brukar man ta udden av det värsta suget. Och då börjar kroppen använda annat bränsle: dina fettreserver.
-Dra ned mackor, ris, pasta, juicer, yougurt, flingor till ett minimum. Just bröd (framförallt vitt men även det mesta sk mörkt) är jampacked med socker.
-Är du törstig? Drick vatten. I massor.
-Ät mycket grönsaker. Mättar bra och innehåller mest vatten. Hälften av lunchtallriken ska vara sallad. Visst kan du ta en potatis eller två men inte fyra. Skippa all friterad mat.
-Ät ingenting efter kl 19. Vi är dagaktiva däggdjur och vår metabolism styrs i grunden av dagsljuset. När det blir mörkare går kroppen ned i tempo. Den där mackan och teet du stoppar i dig vid 22 lagras garanterat på fel ställe....
-Ät dig ALDRIG proppmätt. Ät dig nöjd. Backa aldrig, bara en portion. Det här var skitsvårt i början för mig eftersom jag kände mig hungrig efter luncherna. Men rätt snart hittade jag en balans (jag åt dessutom lååångsammare) som jag tror var en nyckel till att jag tappade så pass mycket som jag gjorde. Jag skulle kunna tryckt i mig mer men valde att inte göra det. Dessvärre innebär den här metoden även att du ibland får lämna mat, vilket på en middag eller så inte är helt kulturellt accepterat.
-Skippa aldrig frukosten! Jag kom in i macka och kaffetrallen på 7-eleven på väg till jobbet -helt förkastligt. Ibland åt jag frukost två gånger -igen höjdare
-Efter nedtrappningsfasen:välj en svullardag (lördag tex) där du unnar dig något gott.

Idag äter jag det mesta, även pizza, och håller vikten. Ja jag har ju börjat träna en del också för att det för med sig en massa andra bra grejor men i kosten är tveklöst nyckeln för de allra flesta som vill tappa vikt och behålla den -de äter åt helvete för mycket och av fel saker.

Lycka till :tummenupp

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
"slår ett slag..." fyndigt!

Haha. Det tänkte jag faktiskt inte på, men det är det väl ingen som tror på? :confused:

Det brukar vara för högt tempo för överviktiga..

Även om man kör nybörjarpass

Det köper jag inte alls. Finns alla typer av folk på de pass jag kör och ingen begär att man kör till mer än sådär 105% av vad man klarar, oavsätt vart den gränsen ligger för en själv ;).

Edit: När jag själv började vägde jag sådär 60kg och hade absolut ingen kondis överhuvudtaget. Idag får man höra att man är ettrig som en "jäkla duracell kanin". :gnissla

Last edited:

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto

håller med,vad är tyngst ett kilo bomull eller ett kg guld,man får ju se till volymen kontra vikt

håller med,vad är tyngst ett kilo bomull eller ett kg guld,man får ju se till volymen kontra vikt

har en bra träningsbok att låna ut om du vill
:tummenupp

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Kan bara hålla med.
Proportioner och hållning är A och O.

Hellre lite underhudsfett och en bra hållning än helt "slapp" pulverdietad kropp med hopsjunkna axlar och framåtböjd rygg om jag får välja.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC