Fett blir muskler?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Klart att ett kg oavsett vad väger ett kg, men fakta är att fett och muskler har olika densitet så de facto ett kg fett har större volym än ett kg muskler....

Muskeldensiteten är 1.06 gram/ml och fettdensiteten är ungefär 0,9 gram/ml vilket innebär att en liter muskelmassa väger 1,06 kg och en liter fett väger ungefär 0,9 kg.
Muskler väger 3 ggr så mycket som fett, dvs 1 kvadratdecimeter muskler väger 3 ggr så mycket som 1 Kvadratdecimeter fett. Det går alltså 3 ggr så mycket fett på en given volymandel muskler
Densitet ja, men det är ju en helt annan sak ;)

Fast du, räknade du inte lite konstigt där, 1,06/0,9 ~ 1,18, inte tre gånger :va Fast det är klart, du räknade ju i yta, inte volym :7peta Men åas, hur ofta mäter man densitet i vikt/area? :va

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Muskler väger knappt 20% mer än fett
http://illvet.se/fraga-oss/vager-muskler-mer-an-fett

För att bygga en funktionell kropp behöver du slopa maskinerna. De enda som bör isolera muskler i träningen är de som vill ha stora sådana..

Övningarna du bör fokusera runt är

Marklyft, chins/latsdrag, stångrodd, bänkpress, militärpress, knäböj

6 övningar. Förslagsvis 3 per pass.

Mer behövs inte för en funktionell och sund, stark kropp. Allt annat är bara show (läs strandmuskler)

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Skaffade ett årskort på ett av gymmen i staden för att försöka
1. Träna upp ryggen
2. Få lite bättre flås
3. gå ner i vikt.

De tips jag vill ge dig är:

Börja lugnt. Jag har tränat ganska länge, och det är extremt vanligt att man ser överviktiga personer, eller personer som bara är i allmänt dålig form som kommer till gymet, köper ett årskort, och sen tränar alldeles för intensivt i början. Nästan dagligen i typ en månad, sen lägger de av helt när de inte får något resultat.

Detta leder till tips 2. Ha nåbara mål, det tar tid, och det är jobbigt, särskilt i början. Så det är ingen bra idé att gå all-in, och tro att man ska ha rutor och stora, synliga muskler efter någon månad. Har man den visionen så är risken att man bara blir besviken.

Som många redan nämnt, stirra dig inte blind på vågen. Tränar du ordentligt så kommer du förbättra din hållning, se allmänt piggare och fräschare ut även om du kanske inte gått ner så mkt i vikt till en början.

Det absolut viktigaste är kosten. Fel kost så kan du träna hur mkt som helst utan resultat. Detta gäller både den som vill bli stor och den som vill gå ner. Men även där anser jag att punkt 1 gäller. Äter du väldigt mkt onyttigt idag, så trappa ner det onyttiga. Lägger du bara av över dagen så är risken att du tröttnar och ramlar tillbaka i gamla vanor fort. Ett sätt kan vara att äta nyttigt under veckorna, inget godis, inga chips osv. Men ändå ha t ex en dag på helgen där du unnar dig något gott.

Själv så tränar jag i princip enbart på gym, men för att "komma igång", om du är helt otränad, så skulle jag rekommendera någon typ av "pass". Kanske inte bara vanlig jympa, men typ, box-pass, skivstångspass osv. De brukar vara allsidiga, bygga upp en grundstyrka samt kondition.
Det blir både roligare och mer motiverande att göra en sån sak i grupp.

Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
De tips jag vill ge dig är:

Börja lugnt. Jag har tränat ganska länge, och det är extremt vanligt att man ser överviktiga personer, eller personer som bara är i allmänt dålig form som kommer till gymet, köper ett årskort, och sen tränar alldeles för intensivt i början. Nästan dagligen i typ en månad, sen lägger de av helt när de inte får något resultat.

Själv så tränar jag i princip enbart på gym, men för att "komma igång", om du är helt otränad, så skulle jag rekommendera någon typ av "pass". Kanske inte bara vanlig jympa, men typ, box-pass, skivstångspass osv. De brukar vara allsidiga, bygga upp en grundstyrka samt kondition.
Det blir både roligare och mer motiverande att göra en sån sak i grupp
.

Exakt! Det är väl bara du, som verkar van vid tristess (nästan som en livsstil för dig), som står ut med att bara köra gym. Variation är viktigt för att det ska vara kul.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Några enkla tips för att minska kolhydratintagen som jag tycker funkar bra.

Ät en morot när du lagar maten precis innan du äter.
Funkar bra om man gör som jag kastar i sig maten och inte hinner känna om man är mätt.
Ha färdig sallad i kylen riven vitkål tycker jag mättar bra!
Ät i denna ordningen sallad kött och kolhydraterna sist.
Ät mellanmål håll koll på klockan och ät var tredje timme. Icas lättkvar (mycket godare en kessella) med frusna icke sockrade jordgubbar/hallon mycket proteiner och lite kcal.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Det var många goda råd, tackar!
Äter inte överdrivet mycket, sista tiden har min 8åring mobbat mig för att jag nästan äter mindre än honom.
Godis & dricka äter jag inget på veckorna.

En vardag kan se ut så här:
Frukost, en eller två mackor med leverpastej eller kaviar 1-2glas mjölk eller en kopp Te.
Lunch, nåt kött/sås en potatis. OBS inte tallriken full.
I dag blev det bacon & Stekt ägg till lunch.
Framåt 18-19tiden ungefär samma som till lunch.
Helgerna kan det ju bli en del godis & dricka.
Tycker inte jag äter så sanslöst mycket och är INTE sån som ska belöna mig själv om jag gjort något jobbigt.
Har jag gjort något jobbigt är jag för trött för att äta :näsblod

Men jag fortsätter att kämpa på får jag väl se vad som händer.

Får väl lägga till att jag tycker det är skittråkigt att laga mat så oftast äter jag vad sambon lagar.

Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag slår ett slag för kampsport. Man förbränner enorma mängder energi och träning för hela kroppen. Därimot bygger man inte så stora muskler, därför har jag börjat komplettera med gym.

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Jag slår ett slag för kampsport. Man förbränner enorma mängder energi och träning för hela kroppen. Därimot bygger man inte så stora muskler, därför har jag börjat komplettera med gym.

Det brukar vara för högt tempo för överviktiga..

Även om man kör nybörjarpass

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Så gjorde jag också, för det var bekvämt.

Fimpa mackorna till frukost.
Kör rivet äpple + fil/lättfil och två ägg på det. Både kaviar och leverpastej är fett. Bra käk, men inte om du skall tappa vikt.

Jag käkade överlag ungefär som du tidigare och undrade varför jag inte gick ned i vikt. Vill du se resultat, skippa ALLT extra i en vecka så skall du se på grejjer. Sit i läsk, juice, dressing, alkohol, plocka bort allt onödigt socker och snabba kolhydrater (vanlig pasta, bröd etc etc). Är mer grönsaker och två fruker/dag (ej banan)

Fyll upp med grönsaker typ broccoli, kål, ärtor, bönor och sånt. Toppa mad ägg och kött. Jag kör grytor, typ chili-con-carne. I princip bara tomater, massa kidneybönor och köttfärs. Skippa riset och potatisen, ta morot eller kål till istället.

ALLT man stoppar i sig skall på något sätt förbrännas av kroppen. Varenda kaka du kan låta bli att stoppa i dig spelar roll. Det är apsvårt, men när brallorna börjar sitta löst så blir det roligare och det går lättare.

Äter inte överdrivet mycket, sista tiden har min 8åring mobbat mig för att jag nästan äter mindre än honom.

Frukost, en eller två mackor med leverpastej eller kaviar 1-2glas mjölk eller en kopp Te.
Tycker inte jag äter så sanslöst mycket och är INTE sån som ska belöna mig själv om jag gjort något jobbigt.

Får väl lägga till att jag tycker det är skittråkigt att laga mat så oftast äter jag vad sambon lagar.

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
När jag hoppar på deff byter jag ut bröd mot grovt knäckebröd, ersätter hälften av spannmålet med kött + lite grönsaker och ersätter mjölk med vatten. Sen blir det såklart närmast noll tolerans på snask och alkohol

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Så gjorde jag också, för det var bekvämt.

Fimpa mackorna till frukost.
Kör rivet äpple + fil/lättfil och två ägg på det. Både kaviar och leverpastej är fett. Bra käk, men inte om du skall tappa vikt.

Jag käkade överlag ungefär som du tidigare och undrade varför jag inte gick ned i vikt. Vill du se resultat, skippa ALLT extra i en vecka så skall du se på grejjer. Sit i läsk, juice, dressing, alkohol, plocka bort allt onödigt socker och snabba kolhydrater (vanlig pasta, bröd etc etc). Är mer grönsaker och två fruker/dag (ej banan)

Fyll upp med grönsaker typ broccoli, kål, ärtor, bönor och sånt. Toppa mad ägg och kött. Jag kör grytor, typ chili-con-carne. I princip bara tomater, massa kidneybönor och köttfärs. Skippa riset och potatisen, ta morot eller kål till istället.

ALLT man stoppar i sig skall på något sätt förbrännas av kroppen. Varenda kaka du kan låta bli att stoppa i dig spelar roll. Det är apsvårt, men när brallorna börjar sitta löst så blir det roligare och det går lättare.

Försöker hålla igen på potatis/pasta/ris och tanken är att hålla någon form av LCHF, men sambon har inte riktig anammat det än :gnissla

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
ät dina kolisar men ha koll på hur mycket du får i dig bara, väldigt lätt att räkna ut.
En högre proteinintag ökar fettförbränning.

annars så är det träning och inga mumsaker under veckan.

tkdrille

Guest

Största misstaget i din beskrivning var. Lunch räknar jag med att de är vid 12 tiden ? Sen väntar du till 18-19 tiden. De är för många timmar. Du måste ha ett mellanmål.
Jag åt så med. Ingen frukost dock för mig, sen åt jag vid 11 tiden sen åt jag middag vid 6 tiden på kvällen sen ingen kvällsmat. Snacka om vad jag blev fet.

Men nu äter jag frukost och alla mellanmål och försöker äta med 3 timmars mellanrum dock lite. Vilket resulterat i mitt fall mindre hungrig om dagarna och går ner i vikt. Och träning på det så är de ännu roligare.

När du tränar ska du träna så de är roligt. Vill du köra tungt så gör det bara du ger dig fan på att du inte slutar om 3 veckor.
Få de till din vardag att ha dagliga promenader, fasta gymtider och kör samma på dem passen dock kan du variera med olika övningar. Köra marklyft innan du är lite tränad är att döda ryggen. Viktigt att träna axlar med då de hjälper hållningen på din kropp så du blir rak i rygg. Större muskler behöver mer.

Alltså seriöst, de finns tusentals teorier ang träning och mat. Och man får leta sig dit. Väg du dig, men köp ett måttband med och mät dokumentera och så får du de till rutin och ser dina framsteg i ditt nya liv.

Så har jag typ gjort =)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Någon länkade tidigare till en bra kostdagbok där man kunde skriva in vad man käkade under en dag. Den räknade automatiskt ut hur många kalorier etc man stopat i sig.

Hittar den inte. Någon som vet?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det verkar vara många som sovit sig igenom fysiklektionerna.

Muskler väger inte mer än fett.

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
När man börjar styrketräna börjar kroppen genast lagra in glykogen i muskler. Glykogen väger i sig nästan ingenting, men det binder vätska.

Så, du kan alltså vara på rätt väg, trots att du gått upp lite.

Vill du ha resultat i hyffsad takt får du nog dra ner lite på födan. Droppa lite av kolhydraterna, det är antagligen allt som behövs för att det ska börja hända grejer!

What he said!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...