Fetta in hjullager..?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har alltid kladdat på mera fett på hjullagrena när jag bytt dem. Det har brukat vara så att det fyller mellanrummet mellan tätningen och själva lagret.
Nu när R6:an började klaga lite i lagret framtill noterar jag att lagrena där inte har något fett alls utanför. Snustort på båda sidor. Dessutom var det knappt något fett kvar i lagret när jag tog bort täckbrickan på själva lagret. Därav oljudet.
Så frågan är skall man eller skall man inte kladda på extra fett utanpå?
Hur gör ni och varför?

Det finns ju redan fett innuti lagret och det sitter ju en täckbricka som skall hålla detta fett i lagret. Men vid hög temperatur så blir ju det flytande och läcker sakta ut. Min teori är att det då är bättre att ha även fett utanför så det inte rinner så långt eller att det letar sig in i lagret igen.
Har jag fel?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag kör enduro så jag kladdar på mängder av fett, stänger ute väta o inne fettet.
 

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Varför ska du kladda fett på utsidan av lagerbanan? där gör den ju ingen nytta. Täckbrickan skall hålla inne fettet.

Har du oljud från lagret är det väl snarare för att lagret är skadat.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Täckbrickan skall hålla inne fettet.
Hört det argumentet också, men det gör det ju inte.
Skiten kommer ju ut vid rätt temperatur och redigt varvtal.

I det här fallet var inte lagrena nämnvärt gamla. De såg fortfarande fina ut och ingen mekanisk skada på täckbrickorna. Med undantag för att det knappt fanns något fett i dem och de hade börjat låta om ett av dem. Förvisso väldigt lite men metall mot metall var det allt.
Kan iofs vara skitlager som satt i, men jag tror det stämmer in på de flesta.
 

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Jag fettar alltid in när jag tar av bak el framhjul. Jag trycker in fett mellan dammtätningen och lagret. Att fettet inte kommer in i själva lagret är väl en grej, men i min lilla värld så inbillar jag mig att det skyddar lagret från smuts och vatten som kan komma in utifrån. Så varför inte. De delarna ska inte vara snustorra.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top