Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har alltid kladdat på mera fett på hjullagrena när jag bytt dem. Det har brukat vara så att det fyller mellanrummet mellan tätningen och själva lagret.
Nu när R6:an började klaga lite i lagret framtill noterar jag att lagrena där inte har något fett alls utanför. Snustort på båda sidor. Dessutom var det knappt något fett kvar i lagret när jag tog bort täckbrickan på själva lagret. Därav oljudet.
Så frågan är skall man eller skall man inte kladda på extra fett utanpå?
Hur gör ni och varför?
Det finns ju redan fett innuti lagret och det sitter ju en täckbricka som skall hålla detta fett i lagret. Men vid hög temperatur så blir ju det flytande och läcker sakta ut. Min teori är att det då är bättre att ha även fett utanför så det inte rinner så långt eller att det letar sig in i lagret igen.
Har jag fel?
Nu när R6:an började klaga lite i lagret framtill noterar jag att lagrena där inte har något fett alls utanför. Snustort på båda sidor. Dessutom var det knappt något fett kvar i lagret när jag tog bort täckbrickan på själva lagret. Därav oljudet.
Så frågan är skall man eller skall man inte kladda på extra fett utanpå?
Hur gör ni och varför?
Det finns ju redan fett innuti lagret och det sitter ju en täckbricka som skall hålla detta fett i lagret. Men vid hög temperatur så blir ju det flytande och läcker sakta ut. Min teori är att det då är bättre att ha även fett utanför så det inte rinner så långt eller att det letar sig in i lagret igen.
Har jag fel?